Luuydinnäytteen otosta kokemuksia..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FreezeCat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

FreezeCat

Tunnettu jäsen
14.12.2011
41 858
14 935
113
..otan mieluusti vastaan. Kiitos. Eli - millainen toimenpide oli? Kummasta kohdasta sinulta otettiin näyte - rintalastasta vai suoliluun harjanteesta? Millaisena koit näytteen oton?

Ja jos paikalla sattuu olemaan vaikka sairaanhoitajia - tai jos paikalla on joku, jolta on otettu esim. molemmista em. kohdista - niin kumpaa näytteenottopaikkaa suosittelette? Kumpi tuottaa vähemmän kipua? Ja - mihin kannattaa olla valmistautunut näytteenotossa?

Kiitos ihan kaikesta tiedonannosta asiaan liittyen.

Minulta on otettu näyte rintalastasta.

Ei siihen sen kummemmin tarvinnut valmistautua. Paita pois ja petiin maate. Lääkäri puudutti ihon, ja odoteltiin hetki. Puudutus oli inhottavaa, niin kuin aina, mutta teki sen tosi nopeasti. Hoitaja höpötteli rohkaisevia sanoja. Labratäti tuli kärryineen huoneeseen, ja lääkäri aloitti toimenpiteen. Piikki ei sattunut, puudutuksen ansiosta varmaankin, kun se meni luuhun asti, mutta se on tosi outoa kun lääkäri kaikin voimin yrittää päästä luun sisään. Ei se satu mutta tuntuu pusertavalta.

Tsemppiä näytteenottoon. Jännitys on pahempi kuin kipu.

Multa otettiin alaselasta. Siita on aikaa, mua pelotti kamalasti. Olin istuma-asennossa sangylla, ja sillain kaksinkerroin. Siina oli hoitajia pitamassa kiinni, etten liiku. Sattui jonkin verran, kamalampaa oli se pelko. Mutta hyvin tarkeaa uistaa, etta toimenpiteen jalkeen EI SAA nousta pystyasentoon. Ei edes hetkeksi pariin tuntiin. Mina kavin kiellosta huolimatta pissalla, ja tuloksena on 2 viikkoa kestava migreeni. Mut piti kansaa huoneesta toseen, kun kipu oli niin kova. Eli muista tuo.
Tsemppia!

Alaselästä. Piti olla ihan paikoillaan, olin makuulteen ja kyllä se sattui.
Eikä siinä vielä mitään, mutta näytteenottaminen oli mennyt pieleen. Oksensin seuraavaan viikon sappinestettä ku mikään ei pysynyt sisällä ja näyte otettiin sit uudestaan.
Ei ollut kiva kokemus, mutta tsemppiä sulle!

Multa otettiin alaselasta. Siita on aikaa, mua pelotti kamalasti. Olin istuma-asennossa sangylla, ja sillain kaksinkerroin. Siina oli hoitajia pitamassa kiinni, etten liiku. Sattui jonkin verran, kamalampaa oli se pelko. Mutta hyvin tarkeaa uistaa, etta toimenpiteen jalkeen EI SAA nousta pystyasentoon. Ei edes hetkeksi pariin tuntiin. Mina kavin kiellosta huolimatta pissalla, ja tuloksena on 2 viikkoa kestava migreeni. Mut piti kansaa huoneesta toseen, kun kipu oli niin kova. Eli muista tuo.
Tsemppia!

oliko tämä luuydinnäyte vai selkäydinpunktio?

opiskeluaikana paljon seurasin näitä luuydinnäytteenottoja, siitä jo yli 10 v. aikaa.
kaikki ne mitä näin otettiin rintalastasta. oli sillain nopean ja rutinoidun näköinen toimenpide.
ehkä se luun läpi meneminen oli ikävintä "katsottavaa"...

Kiitos kaikille vastaajille :)!

Joo..eipä ole herkkutoimenpide kyseessä, ei...tässä on tullu "kuukletettua" ja luettua ja mietittyä ja... Millä perusteella sitten se näyte otetaan rintalastasta tai suoliluusta, vai onko se ja sama? Paikka kuin paikka... Ja onko se neula kaliiberia "miehen käsivarsi" eli paksu :O?! Ja onko sen näytteenoton jälkeen voinut sitten olla ihan..noh, normaalisti, että siitä sitten moikat ja kotia kohti?! Vai pitääkö jäädä tarkkailtavaksi ja katsottavaksi, että osaa kymmeneen laskea ja muistaa nimensä...:ashamed:...

..kaikenmaailman näytteenottaja sitä pitää olla...

Ja lisääkin saa mieluusti aiheeseen kommentoida.

Mulla otettu molemmista. Muistelisin, että rintalastasta oli "helpompi". Multa tosin ei enää voi siitä ottaa, kun oon saanu sädehoitoa sille alueelle. Ei kuulemma pidä tulos paikkaansa, näin ainakin on sanottu. Suoliluusta tuntui inhottavalta, kun ei meinattu näytettä saada kovin helposti.

Aiemmassa työssäni olin monituisia kertoja lääkäriä avustamassa kyseisessä toimenpiteessä. Lääkäri ainakin minun yksikössäni päätti paikan, mistä otettiin. Puudutettiin hyvin ennen näytteenottoa. Sairaanhoitajana keskityin usein, varsinkin jos oli opiskelija avustamassa, potilaan kanssa olemiseen. Eräsätä rouvaa aikanaan jännitti kovasti, olin vieressä ja pidin kädestä, ja juttelimme samalla hänen tekemistään matkoista. Kovasti kiitteli toimenpiteen jälkeen, ettei muistanut sitten pelätä kun oli muuta ajateltavaa.

Osastopotilaita olivat, joten jäivät sitten osastolle. Näytteenottopaikka saattoi aristaa, lepäilivät joitakin aikoja jälkeenpäin.

Älä liikaa kuuklaile. Kerro reilusti paikanpäällä, jos jännittää tai pelottaa. Toivottavasti kaikki menee hyvin, ja sitten kun se on tehty, se on ohi. Kaikkea hyvää.

Alaselästä otettiin. Ei saanut liikkua ja se tuntui kaikkein pahimmalta kun en tiennyt miten paljon säpsähdän jos sattuu paljon. Hoitajat piti kiinni. Ei muistaakseni kuitenkaan sattunut mutta neula tuntui todella paksulta, kuin ruuvimeisseliä olisi työnnetty.

Rintalastasta otetaan useimmiten jos tarvitaan pelkkä ns. imunäyte, mutta joskus halutaan koepala samalla ja silloin otetaan suoliluusta, samoin jos tarvitaan kovin iso määrä näytettä erilaisiin tutkimuksiin.

Fig taisi tuossa ylempänä tosiaan sekoittaa selkäydinnäytteen ja luuydinnäytteen. Luuydinpunktion jälkeen saa periaatteessa olla ihan normaalisti, ei tietysti mitään kauheaa jumppaa ettei näytteenottokohta ala kovin vuotaa. Ja rintalastasta näytteen ottaminen joillakin kuuleman mukaan vihlaisee päästä joten sen puolesta voi olla mukavampi makoilla hetki.

Kaks kertaa on otettu suoliluun harjanteesta.

Ekalla kerralla naislääkäri ei meinannu saada neulaa luun sisälle. Puudutuksesta huolimatta tunsin kun neula meni sivuuttaan luuta vasten. Tuskanhikisenä silti makasin hiljaa. Kun neste vedettiin neulaan niin meni kamala kipu jalkaa pitkin alas asti.

Toka kerta oli helpompi, mutta sama kipu tuli ku nestettä vedettiin neulaan.

Hei te ihanat vastaajat :) - kiitos kovasti. Todella.

Oikeassa ovat kyllä siinä sanonnassa, että tieto lisää tuskaa, mutta mä oon aina ollut sellainen tyyppi, että mun on "pakko" löytää heti edes "jotain" tietoo asiasta, etten lillu missään epämääräisessä...vaikkakin se oma kokemus sitten voi olla aivan eri. Ja tässä nyt tiedä mihin tarttua, vielä, mutta aika sen näyttää kyllä...

Ja kaiken odottaminen on kyllä ihan syvältä.

"sipsi" - olisipa mukana samanlainen hoitaja kuin sinä vastaavassa tilanteessa. Sellaisen laitan toivomuslistalle kyllä...

Rintalastasta. Voidaan ottaa myös jostain pepun luota, mutta sen jälkeen pitää makoilla mahallaan 4h. Äitiltä on aikanaan otettu sieltä ja multa siis rintalastasta.

Ajattelin nyt lisätä omat kokemukseni vielä, vaikka vanha ketju, koska lueskelin näitä ennen omaa näytettäni ja se vaan lisäsi jännitystä. Taustatietona, että olen äärimmäisen herkkä ja pelkään todella paljon uusia tutkimuksia, ja kuulostaahan luuydinnäytteenotto aivan kamalalta.

Niinkuin tulikin varmaan aikaisimmista viesteistä selville, luuydinnäyte ja selkäydinpunktio ovat kaksi täysin eri asiaa. Luuydinnäytteenotto kestää hyvällä lykyllä noin 15 minsaa (omassani meni puoli tuntia, kun pelkäsin niin kamalasti). Lääkäri ja sairaanhoitajat olivat tosi hyviä ja kertoivat kokoajan mitä tekivät.

Ensin mennään kyljelleen makuulle tutkimuspöydälle, polvet syliin ja selkä mahdollisimman suorassa. Lääkäri painelee suoliluun harjannetta ja etsii oikean kohdan. Kohtaan painetaan kynällä merkki. Selkä pestään kunnolla ja siihen laitetaan se suojaliina, jossa on se reikä (haha ihan ku lääkärisarjoissa)
Pistoskohta puudutetaan hyvin, ja se puudutus on koko homman pahin kohta. Pelkään neuloja ja se kyllä koski, mutta vain vähän aikaa, sama kuin esim hammaslääkärissä kun puudutetaan.

Luun pinnalla on ohut kalvo, jossa on hermoja. Myös se kalvo puudutetaan, mutta koska iho ja rasvasolut ja kaikki muu siinä välissä on niin hyvin puudutettu, niin tämä ei satu yhtään. En oikeen ymmärrä mitä ihmiset puhuu siitä että "poraaminen" sattuu tai jotain, koska luussa itsessään ei ole tuntohermoja - vain tuosa kalvossa, joka on puudutettu. Neulaa ei myöskään "kairata" tai "porata" luun sisään, koska luu ei ole kiveä..... Lääkäri käyttää vähän enemmän voimaa ja ranteella "pyörittää" neulan luun sisään. Tämä EI SATU YHTÄÄN. Lähinnä tuntuu siltä kuin joku painaisi sinua eteenpäin selästä (paitsi että toki tunnet että joku on siellä sisällä), mutta ei satu, todellakaan. Kun neula on luun sisällä oikeassa kohdassa, nestettä imaistaan ihan vähän sieltä sisältä. Tässäkin kohdassa lääkäri sanoo, mitä tekee. Minäkin pelkäsin että säpsähdän, mutta se tuntui lähinnä siltä kun olisi vihlaissut vaikkapa lihaskipu tai jokin. Toki "kipu" tuntui pakarassa asti, mutta kesti sekunnin, eikä todellakaan ollut yhtään paha. Sen jälkeen kun lääkäri sit sanoi että "nyt ollaan valmiita, peitellään tuo pistoskohta vaan tuossa" niin aloin nauraa että tässäkö tämä nyt oli, ja minä kun olin itkenyt ja nyyhkinyt ja jännittänyt ihan turhaan...

Ei pelkoa, se on nopeasti ohi, ja kun kestää puudutuksen niin sen jälkeen on ihan selvillä vesillä!
Tsemppiä kaikille jotka on menossa näytettä antamaan!! :)

Tänään olin ensimmäistä kertaa. Pelkäsin aivan hulluna,vaikka esilääkitsin itseni :). Yksi ruma sana taisi päästä ja hoitajan sormet kokivat kovia. Muuten toimenpiteen kesti oikeasti helposti,ikävämpääkin on koettu. Tsemppiä kaikille toimenpiteeseen menijöille,hengissä selviää.!

Vanha ketju, mutta itsekin googlasin näitä, niin tässä minun kokemukseni jollekin jaettavaksi.

Tuossa joku kirjoitti,ettei satu yhtään. Minulle toimenpide tehtiin eilen. Minulla on mielestäni korkea kipukynnys, mutta kipu oli hirveä. Lääkäri selitti, kuinka suoliluun harjanne on kuin vuorenhuippu, ja jos näytteenottoneula osuu tuon harjanteen yläosan sijasta "seinämään", kipu on sama kuin luunmurtumassa. Ja niin oli. Puudute ei aluksi tehonnut vaan sitä oli lisättävä. Luu oli niin kovaa, että naislääkäri sanoi puolen tunnin yrittämisen jälkeen, että hänen voimansa eivät riitä luun läpäisemiseen. Hän sanoi antavansa uuden ajan, ja sitten annettaisiin todella kovat esilääkkeet, ettei sattuisi niin paljon. Sanoin, etten uskalla tulla enää uudestaan, vaan olen täällä niin kauan, että homma on ohi.

Sitten vaihdettiin toiselle puolelle selkää, uudet puudutukset ja poraukset. Kipu ei ollut ihan niin kova koska sain myös suun kautta vahvaa särkylääkettä ja homma hoitui kymmenessä minuutissa. Tuo luuytimen ottovihlaisu tuntui varpaista leukaperiin, kun se vedetään alipaineruiskuun, mutta se kestää vain kymmenisen sekuntia ja on ohi. Pahinta oli tuo luun poraaminen. En pysty vieläkään kävelemään kunnolla ja joudun syömään vahvoja särkylääkkeitä. Lääkäri tosin epäili, että saattoi osua iskiashermon.

En tahdo missään nimessä pelotella ketään, mutta tuo on niin yksilöllistä. Joku voi selvitä tosi helpollakin, mutta minulle sattui huono säkä ja kova luu. :)

Vanha ketju, mutta lisäämpä oman tuoreen kokemukseni.
Puudutus sattui eniten, mutta onneksi vain hetken. Itse näytteenotto ei tuntunut yhtään, lääkäri pyöräytti neulan näppärästi lantion suoliluuharjanteeseen. Itse näytteen imu tuntui pakarassa vihlaisuna sekunnin ajan. Nyt pari päivää näytteenotosta pakara on hiukan arka. Pelkäsin turhaan.

Kävin tänään aamulla tk:ssa jossa imaistiin luuydinnäyte rintalastasta. Yläruumis paljaaksi, hoitaja desinfioi kohdan. Sen jälkeen lekuri puudutti rintalastakalvon neulalla. Tämä taisi olla inhottavin tunne. Hetken odottelun jälkeen lääkäri viilsi pienen haavan ihoon, josta sitten näytteenottopiikki työnnettiin rintalastaan. Se tuntui hieman ontolta kun piikki meni hieman rusahtaen luuhun. Sitten imua muutama sekunti, sekin tuntui oudolta, muttei kivuliaalta. Näyte paikalla olleelle laborantille, joka alkoi hölskyttelemään nestettä. Tuppo haavan päälle ja se oli siinä. Aikaa olisiko kulunut kaikkineen varttitunti. Ei ollut paha rasti. Itse kukin tuntee sen tavallaan. Toimenpide kuulostaa pahemmalta kuin itse tapahtuma.

Kävin tänään aamulla tk:ssa jossa imaistiin luuydinnäyte rintalastasta. Yläruumis paljaaksi, hoitaja desinfioi kohdan. Sen jälkeen lekuri puudutti rintalastakalvon neulalla. Tämä taisi olla inhottavin tunne. Hetken odottelun jälkeen lääkäri viilsi pienen haavan ihoon, josta sitten näytteenottopiikki työnnettiin rintalastaan. Se tuntui hieman ontolta kun piikki meni hieman rusahtaen luuhun. Sitten imua muutama sekunti, sekin tuntui oudolta, muttei kivuliaalta. Näyte paikalla olleelle laborantille, joka alkoi hölskyttelemään nestettä. Tuppo haavan päälle ja se oli siinä. Aikaa olisiko kulunut kaikkineen varttitunti. Ei ollut paha rasti. Itse kukin tuntee sen tavallaan. Toimenpide kuulostaa pahemmalta kuin itse tapahtuma.

Jopas taas sattui joku sopivasti vanhan ketjun nostamaan.

Multa otettiin suoliluun harjanteesta. Puudutuspiiki tuntui hieman. Muutoin oli sit hassua "naksuntaa" ja pientä paineen tunnetta välillä. Ei voi väittää että olisi sattunut missään vaiheessa vähääkään.

Mutta ajatus siitä että joku ronkkii luuydintä on inhottava. Kertakaikkisen inhottava! *puistattelee yhä*

Yhteistyössä