Luustoikä edella, iso koko , mitä tarkoittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jättilläisiäkö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jättilläisiäkö?

Vieras
Osaako joku sanoa että mitä tarkoittaa kun lapsen luustoikä on todettu luustoikäröntgenissä olevan melkein pari vuotta edellä kuin lapsen todellinen ikä ?
Onko muilla vastaavaa todettu ? Mitä se käytänössä tarkoitti, miten lapsi kasvoi myöhemmin, tasaantuiko kasvu vai tuliko todella pitkä ihminen?

Mulla on 12 vuoden kieppeillä luustoikä ollu 16v. Kasvoin pienenä muita nopeemmin, joskus kolmosella olin vielä luokan toiseksi pisin tyttö (se joka oli tuolloin pisin on nykyään melkein 2m pitkä). Vitosluokan jälkeen en sit ookkaan enää kasvanu yhtään, pituutta 165,5 cm.

tätä mä just mietin, että tarkoittaako se välttämättä että jotakin on pielessä, tai että jättimäinen tulee aikuisena, vai voiko vaan olla että on hyvä syömään ja on kasvanut hyvin, kyseessä 5v poika,
vertaistukea kiitos lisää, muiden kokemuksia, tässä odottelen mahdollisia lisätutkimuksia tai sitten lääkäri päättää ettei tutkita enää. Joka tapauksessa on isot vanhemmat, ei tästä lapsesta pieni pitäisi tulla geenienkään perusteella.

Meillä pojan luustoikä 2-3v.edellä.kasvoi pienenä muutamassa kuukaudessa monia senttejä pituutta.
Nyt ikää 14v.ja pituutta vähän vajaa 190cm.kasvaa tällä hetkellä tasaisesti omalla +4 käyrällään.kasvuennuste on 200-210cm.

Toiset kasvaa nopeammin, ei välttämättä mitään ihmeellistä tarkoita... Pojasta kun on kyse voisi luulla että kasvaa pitkäksi. Mä kasvoin lapsena kohisten, alakoulussa 5-luokalla olin selvästi koulun pisin 168cm, mutta siihen se pituuskasvu loppuikin ja saman pituinen olen edelleen :D Eli ei tullut musta valokuvamallia ;)

Höttiäinen, sinulta kysyisin että otettiinko jotakin verikokeita tai tutkittiinko muuta?
Olisitko niin kiltti että kertoisit mitä poikasi oli esim. 5 ja 6 ja 7-vuotiaana, vertailisin omaani?

Alkuperäinen kirjoittaja jättiläisiäkö?;30790986:
Höttiäinen, sinulta kysyisin että otettiinko jotakin verikokeita tai tutkittiinko muuta?
Olisitko niin kiltti että kertoisit mitä poikasi oli esim. 5 ja 6 ja 7-vuotiaana, vertailisin omaani?

Röntgenissä käytiin,missä näkyi että luusto on ikää edellä,muita kokeita ei otettu.pojan pituutta on seurattu siitä lähtien puolen vuoden välein,ensin neuvolassa ja nyt koulussa.kaikki on hyvin,selkäranka ym.pysynyt kasvussa mukana normaalisti.hänellä on myös iso jalka,kengän numero on 47-48.on kyllä kokoonsa nähden sopusuhtainen eli ei ole mitään epämuodostumia.

Murrosikä hänellä alkoi aikaisemmin kun normaalisti muuten on ihan ikäkehityksen tasolla.

Tarkastanut neuvola kortista pituudet kun pääsen kotiin

[QUOTE="Höttiäinen";30791069]Röntgenissä käytiin,missä näkyi että luusto on ikää edellä,muita kokeita ei otettu.pojan pituutta on seurattu siitä lähtien puolen vuoden välein,ensin neuvolassa ja nyt koulussa.kaikki on hyvin,selkäranka ym.pysynyt kasvussa mukana normaalisti.hänellä on myös iso jalka,kengän numero on 47-48.on kyllä kokoonsa nähden sopusuhtainen eli ei ole mitään epämuodostumia.

Murrosikä hänellä alkoi aikaisemmin kun normaalisti muuten on ihan ikäkehityksen tasolla.

Tarkastanut neuvola kortista pituudet kun pääsen kotiin[/QUOTE]

Eli poikani on ollut 5v.125,5cm pitkä,6v.132cm.7v.mittaa ei ole neuvolakortissa mutta varovainen arvio ja muistikuva on 138cm koska 8v.oli jo ylittänyt 140cm

No just, kiitos Höttiäinen, samoissa mennään. 5v on 125 cm, ja on tähän asti kasvanut silleen että 10 cm aina lisää tullut, oli neljä vuotiaana 115 ,,,,joten tätä menoa on sitten ekaluokalle mennessä eli 7-vuotiaana 145 cm ellei nyt kasvu hidastu. Ehdotettiinko teille verikokeita, tai jotakin hidastuttamista? Minua ne arveluttaa, jos sellaisia aletaan puhua, ei siinä mitään jos poika on aikuisena max 195cm, korkeintaan2 metriä, mutta jos menee paljon yli se on jo aika hankalaa.

Jos luustoikä on edellä niin se ennustaa sitä että
Murrosikä alkaisi tavallista aikaisemmin jolloin kasvukin loppuu aikaisemmin kuin ikätovereilla. Se saattaisi siis tasoittaa sitä eroa ikätovereihin kun muut kasvavat pidempään.

Alkuperäinen kirjoittaja jättiläisiäkö?;30791380:
No just, kiitos Höttiäinen, samoissa mennään. 5v on 125 cm, ja on tähän asti kasvanut silleen että 10 cm aina lisää tullut, oli neljä vuotiaana 115 ,,,,joten tätä menoa on sitten ekaluokalle mennessä eli 7-vuotiaana 145 cm ellei nyt kasvu hidastu. Ehdotettiinko teille verikokeita, tai jotakin hidastuttamista? Minua ne arveluttaa, jos sellaisia aletaan puhua, ei siinä mitään jos poika on aikuisena max 195cm, korkeintaan2 metriä, mutta jos menee paljon yli se on jo aika hankalaa.

Meille sanottiin että jos kasvuun tulee radikaalia muutosta seurannassa eli esim.selkäranka ei pysy kasvussa mukana niin sitten aletaan antaa jotain mikä hidastaa kasvua.onneksi näin ei ole käynyt.

Pahimmillaan meillä tuli 5cm lisää 2kk aikana.mutta tosiaan murrosikä alkoi 9v.ja siitä asti hän on kasvanut tasaisesti +4 käyrällä.

Onhan se tosiaan hassun näköistä kun kaverit ovat 2 päätä lyhyempiä mutt minkäs teet.
Ole ylpeä pitkästä lapsestasi,niin mäkin olen ????.vaikka ohitti mut jo 10vuotiaana pituudessa.

Neuvolan tädin kaikki ennustukset tähän mennessä on pitäneet paikkansa,milloin ohittaa minut ja isänsä ja minkä pituinen on tietyssä iässä

Alkuperäinen kirjoittaja jättiläisiäkö?;30791631:
Höttiäinen, onko teillä muita lapsia. Ovatko he pitkiä myös? Oletteko itse tosi pitkiä.
Minä olen 172 ja lapsen isä 189 cm

Ei ole enempää lapsia.ihan normaali pituisia ollaan minä 168,5 ja isä 184cm.
Mutta siskon poika on vajaa 2v.ja kasvaa +2 käyrällä.
Mutta hänen isä on 190cm

eli ei ollut teillä ihan geeniperimässä odotus että poika kasvaa noin pitkäksi sitten? Hmmm....me ollaan vielä isompia. Huvittaa kun muistan nyt, kun vauva kasvoi 38 cm pituutta ensimmäisen ikävuoden aikana, siis ihan oikeesti, 38 cm. Moni kasvaa 0-1 vuotiaana 25-30 centiä, sanotaan vaikkapa 50 sentistä 80 senttiin, meidän poika pelkällä tissimaidolla kasvoi 38 senttiä ja minulle sanottiin ettei saa antaa lisämaitoa, sanoin etten anna kun ei suostunut ikinä juomaan mitään pullosta, ei velliä eikä maitoa, ja silloin jo alkoi kasvaminen kiivaaseen tahtiin.
Pitkät miehet on komeita, ei siinä mitään, minulle on vain heitetty uhkakuva että mitä jos kasvaa tosi paljon yli kaksi metriseksi, se olisi tosiaan jo raskas elämä...

Alkuperäinen kirjoittaja jättiläisiäkö?;30791701:
eli ei ollut teillä ihan geeniperimässä odotus että poika kasvaa noin pitkäksi sitten? Hmmm....me ollaan vielä isompia. Huvittaa kun muistan nyt, kun vauva kasvoi 38 cm pituutta ensimmäisen ikävuoden aikana, siis ihan oikeesti, 38 cm. Moni kasvaa 0-1 vuotiaana 25-30 centiä, sanotaan vaikkapa 50 sentistä 80 senttiin, meidän poika pelkällä tissimaidolla kasvoi 38 senttiä ja minulle sanottiin ettei saa antaa lisämaitoa, sanoin etten anna kun ei suostunut ikinä juomaan mitään pullosta, ei velliä eikä maitoa, ja silloin jo alkoi kasvaminen kiivaaseen tahtiin.
Pitkät miehet on komeita, ei siinä mitään, minulle on vain heitetty uhkakuva että mitä jos kasvaa tosi paljon yli kaksi metriseksi, se olisi tosiaan jo raskas elämä...

Juu,ei ole geeneillä mitään tekemistä tässä asiassa jos ei sitten tule jostain sukulaisesta mistä ei kukaan tiedä mitään.

Meillä oli 1v. 2v. Kokoinen ja 2v. 4v. Kokoinen ja siitä sitten alettiin tutkia että mikä on mutta onneksi ei ollut vakavaa.

Meillä söi pelkkää pulloa kun ruokahalu oli valtava ja rintamaito ei riittänyt.kiinteät aloitettiin jo 2kk iässä,neuvolan käskystä.

Ei meille ainakaan lääkäri ole sanonut että olisi mitään harmia siitä jos menee yli 200cm.toki toivon että ei kasvaisi enää kauheasti

Meillä tyttö on aina kasvanut -10 käyrällä ja nyt hänen ollessa 12 käytiin tutkimuksissa,josko löytyisi joku selitys. Tyttö on 136cm.Minä olen 174 (aika pitkä) ja mies 176(lyhyt mieheksi) ja muut lapset myös pitkiä. Isoveli on 13v 164cm ja pikkusisko 7v 128cm. Tytöltä otettiin jumalaton liuta verinäytteitä ja tutkittiin mm.keliakia. Käytiin myös tossa luustoröntgenissä. Mitään selitystä ei löytynyt(muutama allergia) ja luiden perusteella vastaa vuoden/kaksi ikäistään nuoremmalta. Diagnoosi oli rakenteellinen lyhytkasvuisuus. Eli tyttö jää lyhyeksi...

miksi huolestuin, kun pelotellaan aivolisäkekasvaimilla, hormonihäiröillä ja sillä jopa että mitä jos kasvaa niin pitkäksi että pääsee Guinnesin ennätystenkirjaan. Se olisi kamalaa olla 250 cm pitkä, ei vaatteita, ei kenkiä, ei mahdu autoon, ei löydä puolisoa, kaikki olisi tosi hankalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja jättiläisiäkö?;30792780:
miksi huolestuin, kun pelotellaan aivolisäkekasvaimilla, hormonihäiröillä ja sillä jopa että mitä jos kasvaa niin pitkäksi että pääsee Guinnesin ennätystenkirjaan. Se olisi kamalaa olla 250 cm pitkä, ei vaatteita, ei kenkiä, ei mahdu autoon, ei löydä puolisoa, kaikki olisi tosi hankalaa.

Voi että,onpa ollut typerää alkaa peloitella niillä pahimmillaan vaihtoehdoilla.
Harvemmin se johtuu mistään vakavasta.

Ei meillä edes lääkäri joka oli muistaakseni neurologi maininnut mitään tuollaista.luulen että noihin vakavampiin juttuihin liittyy muitakin ongelmia kuin hurja pituuskasvu.

Yritä olla huolehtimatta kauheasti ja vaadi lisätestejä jos huoli on kova.

Kaikki järjestyy kyllä

Jos lapsi on vähänkin ylipainoinen ja pitkät geenit, kasvu voi nopeutua liikaa ihan ilman mitään aivolisäkekasvaimia. Yleensä murrosikäkin tulee sitten ajoissa.

Meidän poika on aina kasvanut jollain +2,5 käyrällä. Eipä ole kukaan tullut ehdottelemaan tutkimuksia. On nyt 5,5 v. ja en edes tiedä pituutta. Käyttää koon 134 ja 140 vaatteita. Jotain hieman alle 130 cm mahdollisesti. Odotuspituus on n. 2 m.

[QUOTE="hissukka";30792867]Jos lapsi on vähänkin ylipainoinen ja pitkät geenit, kasvu voi nopeutua liikaa ihan ilman mitään aivolisäkekasvaimia. Yleensä murrosikäkin tulee sitten ajoissa.

Meidän poika on aina kasvanut jollain +2,5 käyrällä. Eipä ole kukaan tullut ehdottelemaan tutkimuksia. On nyt 5,5 v. ja en edes tiedä pituutta. Käyttää koon 134 ja 140 vaatteita. Jotain hieman alle 130 cm mahdollisesti. Odotuspituus on n. 2 m.[/QUOTE]

Meillä ei ainakaan ylipainosta johdu.paino tullut aina jäljessä juuri kovasta pituuskasvusta.

Kyllä ne sitten huolestuu kun sitä pituutta tulee 2kk yli 5cm tai alle 6kk 10cm.
Näin meillä oli ja sitä pahinta pituuskasvu vauhtia kesti 1v.-7v.sitten on kasvu rauhoittunut mutta koko ajan tulee tasaisesti pituutta enemmän kuin muilla saman ikäisillä pojilla.

Yhteistyössä