Luuserimies

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mirri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mirri

Vieras
Mieheni jättäytyi työttömyysputkeen yli vuosi sitten (pyysi itse), ja tuntuu ettei hän enää haluakaan tehdä töitä! Itse joudun (tai saan) olla töissä yli 64-vuotiaaksi, nyt olen 58-vuotias.

Sisälläni usein ""kiehuu"" kun ajattelen saamatonta miestäni, joka asiassa pihdataan kun ei rahaa ole ikinä liikaa...mutta töitä ei hae, edes pimeitä. Asumme maalla, hän ei näe muita ihmisiä kuin minut päiväkausiin, syksyllä kärsi vaikeasta masennuksesta, nyt kyllä päässyt siitä.

En huomauttele ikinä hänen työttömyydestään, hän ei siedä minkäänlaista arvostelua itsestään ikinä.

Itse olen energinen, enkä voisi jättäytyä työttömäksi, ja ajattelen myös eläkkeen pienuutta, nytkään se ei ole kovin suuri vaikka olisin töissä loppuun asti, ehkä n. 1200 euroa/kk, miinus verot. Yllätyin kuinka pientä eläkettä voikin saada, monelle muullekin voi olla yllätys, useat kuvittelevat saavansa ison eläkkeen aikanaan...

Joskus ajattelen hankkia uuden toimeliaamman miehen, tiedän saavani helposti uuden, mutta jotenkin olen jämähtänyt tähän vanhaan, onhan näissä uusissakin omat vikansa.

Mitä te muut ellit tekisitte minun tilanteessani?

onko käynyt mielessä, että miehesi saattaa kärsiä masennuksesta? suhtautumisesi ei ainaskaan helpota hänen tilaansa.

nyt teet niin että varaat hänelle ajan mielenterveys toimistoon,siellä ammattilaiset voi perehtyä hänen tilaansa.

miehilläkin myös tulee hormoonin vajausta ikääntyessään,
siinä toinen mahdollinen psyykkeen lannistaja

Kyllä miehen voi jättää, jos se ei tienaa tarpeeksi. Siis jos elanto riittää niukin naukin ruokaan ja vaatimattomaan asuntoon.
Ex-vaimokin kyllästyi siihen, että konkurssin tehneenä ent. yrittäjänä vouti vei verojen jälkeen tilapaisten pätkätöideni palkasta niin paljon, että taloudellinen panokseni perheen elättämiseen jäi huomattavan pieneksi.
Ei siis toiveitakaan etelänmatkoista, mökistä, veneestä, hienosta autosta tms. Vaikka ns. köyhiä emme olleetkaan, piti jokaista penniä venyttää.

Niinpä exä lähti uuden miehen matkaan, jolla oli hyvä tulotaso ja omaisuutta ja alkoi elää onnellista elämää.

Minun sanavarastossa ei ole luuseri sanaa. Joskus olen miettinyt sanan alkuperää. Lose, loser eli menettäjä.

Jotain elämässä on ollut ja sen sitten menettänyt.

Eikö valtakunnan ykkösterapeutti Tommy Hellsten sano, että kun luovut jostakin saat jotakin uutta tilalle.

Rautalangasta väätäen, kun laitat sormen vesilasiin, siihen ei tule kuoppaa.

En vaihtaisi miestä taloudellisen ahdingon takia.

Kun puolisoni jätti minut, kaivoin raamatun esille ja kävin sen läpi melko tarkkaan avioeron osalta. En löytänyt yhtään kohtaa, jonka nojalla olisin eroa hakenut.

Rakastan katsoa Kauniit ja Rohkeat sarjaa. Eilen taas mentiin naimisiin ja oikein pidemmän kaavan mukaan.

Ehkä joskus Suomessakin mennään naimisiin tuohon tyyliin.
Luetaan runoja ja herkistellään. Sulhanen lupasi antaa hääväelle laivansa kanuunasta, jos joku epäilee hänen rakkauden kestävyyttä.

Eikö luvatusta sitoumuksesta pidetetä kiinni.

Mies viihtyy omissa oloissaan ja ehkä luonto on parempaa seuraa kuin värikäs seuraelämä.

En minäkään missään liiku. Töissä käyn ja se riittää.
Lähden kohta ostamaan itselleni uutta HKL:n kuukausilippua. Tykkään käydä asiakaspalvelussa, kun sellaista vielä saa. Siinä vappuriehaa minulle tarpeeksi.

Venettä en kaipaa, mökkeilystä sain tarpeeksi, ulkomaan matkoja harrastan sitten, kun on varaa.

Ei miehen tarvitse kustantaa naisen ylöspitoa. Elättäjää harva kaipaa.

Miksi Luuseri-M2 tunnet huonommuutta taloudellisen tilanteesi takia. Sinulla on edelleen elämän valttikortit käsissä.

Voit polkaista jotain uutta pystyyn tai sitten vain olla ja elää.

Olen kirjoitellut täällä Elleissä leipäjonoista. www.yle.fi keskusteluissa Suomi puhuu osiossa puhutaan tv-uutisten innoittamana tuosta ongelmasta.

En usko karman lakiin. Uskon vain hyvyyteen ja oikeudenmukaisuuteen.

Ihmisen elämä on valintojen summa. Hyviä tekoja voi tehdä vaikka ei olekaan suuren firman johtaja.

Inhosin nuorena tyttönä liituraitamiehiä ja inhoan edelleen.

Lähden kohta ulos lenkkihousut jalassa. Kävelen pitkin Mannerheimintietä ja so what.

Menestyjät ovat varmaan käyneet Alkossa ostamassa hienoja viinejä. Sitten itse kukin juhlii vappua parhaan taitonsa mukaan.

Vappu on opiskelijoiden ja työväestön juhla. Minä kuulun työväestöön.

Jätän pakastimen sulamaan. Aikuinen tytär pesee kaapin, kun kotiutuu kaupungilta. Vatsa on täynnä pinaattikeittoa ja jäätelöä. Lomaa on vielä jäljellä muutama päivä.

En kaipaa ajelua hienolla autolla. Sain siitäkin aikonaan tarpeeksi exän kyydissä. Nyt tuo auto tietääkseni nököttää Parlamenttipaikoituksessa.

Muistan, kun aikoinaan istuin Kampin palvelutalon Code-vertaisryhmän tilaisuudessa. Väkeä oli paljon. Eräs nainen käytti pitkän ja hienon puheenvuoron läheisriippuvudesta.
Hän puhui hienosta mustasta autosta, joka kiitää tiellä.

Auto symbolisoi materiaa. Vanhat ja kestävät autot säilyvät hyvin hoidettuina ja palvelevat monta sukupolvea.

Huonosti hoidettu ihmiskeho väsyy jo alkumetreillä.
Ihminen on kuin harvinainen kukka. Sitä pitää hoitaa hyvin hellyydellä ja rakkaudella.

Ei kukkakaan vaihdeta uuteen, jos se ei kukoista. Sitä hoidetaan.

Ap:n suunnitelmat miehen vaihdosta on sydämetöntä puhetta.

Uskon yhteen ja ainoaan Jumalaan. Hän antaa meille vain yhden puolison rakastettavaksi. Jos pidät hänestä hyvää huolta, hän ottaa hänet pois parempaan talteen.

""Hommaa uusi mies"" lauseen kiroan maan rakoon. Tuota lausetta syötettiin minulle joka puolella.

En hommaa uutta elämää, miestä enkä yhtään mitään.

Samaa suosittelen myös monelle muulle Ellille.
Onni löytyy omien korvien välistä.
Nyt lopetan saarnaamisen. Sehän tuntuu olevan monelle pahinta mahdollista myrkkyä.

Jos pidät hänestä huonoa huolta, hän ottaa hänet pois parempaan talteen.

Kirjoitusvirheitä sattuu. Pitäkää hyvää huolta toisistanne ja erityisen hyvää huolta itsestänne. Vaihdetaan ajatuksia, mutta ei puolisoita. Sinapin vaihtamisesta puhutaan joku toinen kerta.

Tämä nimimerkki ""Selviytyjä"" ei varmaan muuta teekään kuin lukee kaiket päivät ellejä yms. ja vastaa usein ""hyvää päivää kirvesvartta"" teksteillään...

Olen sitä mieltä, että asiassa pitäisi pysyä vastatessaan johonkin, eikä kirjoitella ympäripyöreitä jostain joka ei liity aiheeseen. Siis tee palvelus ja jätä kirjoittamatta tyhmiä!

...Jätän pakastimen sulamaan. Aikuinen tytär pesee kaapin, kun kotiutuu kaupungilta....
Sinulla on selkeästi tarve purkaa ajatuksiasi sähköiselle paperille ja kuten edellinen sanoi näitä sinun jaarituksia löytyy joka ketjusta. Voisitko ajatella avaavasi oman blogin jota voit mainostaa kiinnostuneille ja kavereille, blogit on tarkoitettu päiväkirjan pitämiseen, ei keskustelupalstat.

Alkuperäiselle, muistan naapuristamme pariskunnan jossa mies oli henkisesti sairas (en tarkoita että sinun miehesi olisi, vaikka olisikin masentunut) Vaimo vuosikausia jaksoi, sai pyörällä polkea töihin ja tuoda kauppakassit tullessaan, ja varmastikaan ei ollut helppoa vetää perheen elämää eteenpäin. Jossain vaiheessa mies muutti keskustaan omaan asuntoon ja nainenkin löysi uuden miehen ja alkoi talon remontit valmistua ja pihapiiri kaunistua.
Mielestäni parisuhteessa tulee tukea toista, mutta rajansa kaikella. Jos toinen ei edes halua keskustella asiasta eikä ole valmis hakemaan tai vastaanottamaan apua, on tilanne aika toivoton eikä ole reilua sinua kohtaan. Moraalisesti mietityttää, jos toinen vammautuu onnettomuudessa, jäädäkö hoitajaksi loppuelämäksi. Entä kun sairastuu masennukseen? Mitkä ovat parisuhteen rajat, en näitä vielä tiedä koska olen vielä kokematon pitkän parisuhteen osalta.
Jaksamista sinulle.

Nimimerkille ""Selviytyjä""

Jos sinun on pakko kirjoitella (toivottavasti ei) niin voisitko käyttää aina samaa nimimerkkiä, pääsisi hyppäämään aina kirjoituksiesi ohi, eikä tulisi niistä kiukkuiseksi.

Kaikenlaisia ääliöitä näillä palstoilla onkin...

Yhteistyössä