Luuletko että syöpä on sattumanvaraista että se tulee jos on tullakseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mun muru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En usko, että on sattumanvaraista. Geenit, elintavat ja -ympäristö vaikuttavat, sekä esim. se, joutuuko stressaamaan paljon.

Olisi erittäin mielenkiintoista saada tietoja siitä, millä perusteella lääkärit kirjaavat potilaan papereihin, että esim. syövän aiheuttaja oli tekijä Y (esim. ylipaino, tupakointi, alkoholinkäyttö jne.). Potilaallehan tällaista tuskin kerrotaan.
Syöpien syistä kuitenkin tehdään tilastoja, sekä siitä, minkä verran mikäkin tekijä aiheuttaa sairastumisia esim. tulevaisuudessa.

Kaikkihan on aina itseaiheutettua. Keuhkosyövän voi saada passiivisesta tupakoinnista, kuten isotätini, joka oli töissä aikoinaan tehtaalla jossa kaikki veti sisällä röökiä. Mitäs meni sellaiseen työpaikkaan! Sama juttu vanhan kannan tarjoilijoilla. Monet ammatit altistavat syövälle, joten oma vika jos kouluttautuu vaikka putkimieheksi (asbesti). Naisista toiseksi eniten syöpää on naislääkäreillä, jonka syynä on mitä todennäköisimminkin korkealla iällä tehdyt lapset. Että mitäs kouluttauduit lääkäriksi, oma vika että sait syövän...

Alkuperäinen kirjoittaja päivien viemää:
Kyllä se tulee jos on tullakseen.Tiedän lääkärin ja ravintoterapeutin jotka kuolleet syöpään.
Eikä tuonlaisetkaan ihmiset sille mitään voi vaikka ammatti-ihmisiä.

Ammatti taas ei kerro yhtään sitä, että itse eläisi juuri niin, mitä ammatissaan toisille suosittelee. Ei se katso sitä, että vaikka lääkäri tai ravitsemusterapeutti tietävät miten kannattaa syödä ja elää mahdollisimman terveellisesti, että he itse olisivat tehneet niin. Vai onko esim. kampaajalla hiukset aina itsellään hyvin?

Vastaus ei voi olla joko tai vaan se on molempia. Syöpä kyllä tulee jos on tullakseen. Terveelliset elämäntavat ja säännöllinen liikunta voi pitkittää sen puhkeamista mutta ei täysin ennaltaehkäistä.

Kuten onkin jo kirjoiteltu myös geeniperimä vaikuttaa ja on ihmisiä jolla on geenimuunnos joka mahdollistaa että on joku tietty %:nen riski saada rintasyöpä tai esim kohdunkaulan syöpä tai munasarjasyöpä yms. Mutta onhan sitten näitä tapauksiakin joissa ei ole geenimuunnosta ja kyseessä aivan vai jostain tuntemattomasta syystä tullut syöpä. Esim eräällä 28v naisella löydettiin mahasyöpä. Ensin leikattiin aivokasvain koska oireet viittasivat sinne puolelle ja se leikattiin pois. Vasta kun patologi tutki kasvainta selvisi että sen luonne onkin etäispesäke ja nimenomaan mahasyövän etäpesäke. Mahasyöpää pidetään vanhusten sairautena. Runsas grillaaminen ja käristetyn ruuan syöminen tai runsassuolattujen tuotteiden runsasn ja pitkäaikainen käyttö jne jne. Kyllähän näitä tiedetään mitkä altistaa. Samaten kuin helicobacteri pylori jne. Mutta aina puhutaan että vuosikymmenten saatossa nuo aiheuttavat mahan limakalvolla muutoksia esim atrofiaa tm. joka altistaa ajan kuluessa mahasyövälle. Ja huom! kaikille ei siltikään tule sitä mahasyöpää vaikka olisikin altistavata tekijä. Mutta sitten tulee vastaanotolle nuori nainen jolla ei mitään riskitekijää ja mahasyöpä. Tuollaisessa tapauksessa voi sanoa että se on vaan tullut. Ei sitä olisi elämäntavoilla ehkäisty.

Parastamitä voi tehdä on tietysti olla käyttämättä alkoholia ja tupakoimatta, liikkua säännöllisesti ja syödä paljon hedelmiä kasviksia jne jne. Mutta ei sekään ole autuaaksi tekevä. Kyllä se syöpä tulee jos on tullakseen. Noilla keinoilla voi vain pitkittää sitä ja tietysti toki nuo parantaa elämisen laatuakin ja voi pysyä muutoin terveempänä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
Kaikkihan on aina itseaiheutettua. Keuhkosyövän voi saada passiivisesta tupakoinnista, kuten isotätini, joka oli töissä aikoinaan tehtaalla jossa kaikki veti sisällä röökiä. Mitäs meni sellaiseen työpaikkaan! Sama juttu vanhan kannan tarjoilijoilla. Monet ammatit altistavat syövälle, joten oma vika jos kouluttautuu vaikka putkimieheksi (asbesti). Naisista toiseksi eniten syöpää on naislääkäreillä, jonka syynä on mitä todennäköisimminkin korkealla iällä tehdyt lapset. Että mitäs kouluttauduit lääkäriksi, oma vika että sait syövän...

Mä en kyllä ymmärrä miten mä olin jo 20-vuotiaana pilannut omilla toimillani elimistöni niin, että sairastuin syöpään. :whistle: :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:

Mä en kyllä ymmärrä miten mä olin jo 20-vuotiaana pilannut omilla toimillani elimistöni niin, että sairastuin syöpään. :whistle: :kieh:

Samaa mietiskelin tuossa. Mutta myöhästä se on sitten enää pidätellä kun paskat on jo housuissa, ts. pahanlatuinen syöpä elimistössä.
:kieh:

Samoin se on varmaan myös mun oma vika että synnyin perheeseen jossa poltetaan kotona sisällä,autossa,joka paikassa...Ja muutin pois kotoa 18-vuotiaana,aikamoinen annos savua.Mutta oma vika!

Ompa hienoa,että teillä tilastotietoja!Onnea!Voitte siis tuudittautua oletukseen ettette saa syöpää,koska tilastot kertoo näin!
On eri asia lukea tilastoja kuin kokea tää paska ihan aikusten oikeesti!!!En tiedä mitä olen niin väärin tehnyt elämässäni,että tän syövän sain...tää hoito on ihan persiistä,en jaksa mitään,oksennan verta jne.ja pieniä lapsia... :'( ei tässä tilastot lohduta!!
Maanantaina lopetetaan ilmeisesti tämä hoito..erävoitto muttei lopullinen,sen jälkeen katsotaan mikä hoito seuraavaksi rinta vai kohtu..tämä on sellasta taistelua ettei valitettavasti tilastot kerro siittä mitään.
Ja onko sillä loppujen lopuksi väliä onko itse aiheuttanu vai ei...mitä se muuttaa?Tuska on pienempi kun kannat vielä syyllisyyttäkin?Niinkö?

Alkuperäinen kirjoittaja sinihammas:
Rintasyövällä ei ole yksittäistä aiheuttavaa tekijää, vaan taudin synty on monisyinen. Sairastumisriskiä lisääviä tekijöitä ovat muun muassa kuukautisten alkaminen nuorella iällä, synnyttämättömyys tai ensimmäinen synnytys yli 30-vuotiaana, ylipaino, tupakointi, runsas alkoholin käyttö, pitkäkestoinen hormonikorvaushoito, myöhäinen vaihdevuosi-ikä ja altistuminen ionisoivalle säteilylle. Jos ensimmäisen asteen naispuolisilla sukulaisilla eli äidillä, sisarella tai tyttärellä on ollut rintasyöpä, riski sairastua on suurempi.[1]

Tiedetään myös rintasyövälle altistavia geenimutaatioita, jotka aiheuttanevat pienen osan eli noin 5-10 prosenttia tautitapauksista. Tunnetuimmat altistavat geenit ovat BRCA1 ja BRCA2, joiden mutaatio löytyy muutamalta prosentilta rintasyöpäpotilaista.[1]

http://fi.wikipedia.org/wiki/Rintasy%C3%B6p%C3%A4

Pitkä imetys vähentää rintasyöpäriskiä.

Yhteistyössä