Luulen (tiedän) että minulla on mielenterveysongelma, mutta mikä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sairas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sairas"

Vieras
Auttakaa minua kun itse en enää osaa. Olen aivan satavarma, että olen jollain tapaa sekä masentunut että mielenterveysongelmainen. Miten saan apua? Kahdesti olen lääkärin pakeilla käynyt mutta ilmeisesti en osaa sanoa oikeita asioita ja molemmilla kerroilla sattui vielä sama lääkäri joka sai minut tuntemaan itseni vain idiootiksi.

Oireita on miljoonia, en edes tiedä mitkä ovat "persoonaani" ja mitkä eivät normaalin ihmisen persoonaan kuulu. En tiedä mistä lähtisin itseäni purkamaan. Olen kiero ja katkera ihminen enkä halua olla sellainen enää! Olen elänyt lapsuuteni todella ankaran isän vallassa. Henkinen väkivalta oli päivittäistä sekä fyysisesti myös hyvin usein. Ja jälki oli myös sen mukaista, selkä täysin veriruhjeilla tai puolet päästä ilman hiuksia ja päänahka hellänä niin etttei tyynylle päätä kärsinyt laittaa.

Olen havahtunut asiaan nyt kun vanhin lapseni alkaa olla niin vanha, että olen alkanut henkisesti käyttäytymään häntä kohtaan samalla lailla kuin isäni minua. Olen huomannut että pienen lapsen kanssa jaksan olla mutta isompi ärsyttää ja kuvittelen hänet jotenkin "vertaisekseni" vaikka hän on vasta 9 :( Lisäksi ystävyys- ym muut suhteeni ovat hyvin outoja. Oikeastaan jos vain mahdollista, niin puukotan ketä tahansa selkään vaikkei minuklle siitä mitään hyötyä olisikaan muuta kuin pirullinen mieli. En tule myöskään toimeen kaveriporukoissa. Olen se, joka ei osaa niissä olla. Minua ärsyttävät hyvin monet asiat jokaisessa ihmisessä. Oikeastaan en tunne ketään joka ei minua ärsyttäisi jollain tapaa.

Suhteesta mieheni kanssa en edes viitsi alkaa vielä tähän vuodattamaan. Jos joku osaa, auttakaa minua. Kyselkää jotain millä saisin auki tämän vyyhdin ja saisin apua. Muuten menetän pian perheeni.

Voisitko kertoa lääkärille suoraan, että koet sinulla olevan psyykkisiä ongelmia, joihin haluaisit apua? Voisit hyötyä psykologin kanssa juttelusta, eikä varmaan olisi haittaa, vaikka saisit lähetteen myös psykiatrin arvioon (terapia-arvioon).

No ainakin tuo sinun käytös lasta kohtaan antaa aihetta lääkärissä käyntiin. Kerro tuo sama siellä. Voi olla että olet traumatisoitunut, masentunut ja kokemasi on vaikuttanut käytökseesi. Hae apua itsellesi ja varsinkin lapsesi takia. Älä toista vanhempiesi sinulle tuottamaa tuskaa. Ota vastuu lapsesi hyvinvoinnin turvaamisesta.

no kun en oikein tiedä itsekään mitkä on oireita ja mitkä kuuluvat normaaliin persoonaan :( Olen esim aina hirveän negatiivinen, hyvin harvoin hyvällä tuulella. Töissä olen esimiesasemassa ja sen vuoksi " pinnistelen" siellä ollakseni normaali ja kun tulen töistä kotiin muutun aivan erilaiseksi. Kun suutun, olen aivan kamala suustani ekä ole väli' kuulevatko lapset vai ei. Sanon ihan mitä sylki suuhun tuo. Mitähän voisin kertoa lisä..

Persoonallisuushäiriö? Mutta pääasia että teet asialle jotain, kun olet sen nyt tiedostanut. Jos kykenet tuohon kaikkeen edellä mainitsemaasi; kykenet myös lääkärille aikaa varatessasi sanomaan että haluat eri lääkärille kun aiemmin.

Ja tosiaan, jos et puhu itse ongelmasta, ei siihen voi päästä käsiksikään

[QUOTE="alkup";26045429]olen tuota persoonallisuushäiriötäkin miettinyt ja oikeastaan se varmaan minulla onkin mutta mikä niistä vai useampikinko. Millä se tutkitaan?[/QUOTE]

Noita persoonallisuushäiriö-tyyppejä on niin monta, että en pysty sanomaan. Mutta terapiaan lääkärin kautta, ja siellä pystytään ainakin diagnosoimaan. Lääkitys on myös yksi varteenotettava vaihtoehto, tietenkin terapian rinnalla

Yhteistyössä