Luulen, että tapailemani mies on neurologisesti poikkeava (AD/HD, FAS jne)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras.

Vieras
Onko kenelläkään kokemuksia seurustelusta ns. neurologisesti poikkeavan kanssa?
Miten esim. teidän arki sujuu?

Tapailemani mies on ihana, hyvin sosiaalinen ja itsestään huolta pitävä (=urheilullinen). Toisaalta hän on kertonut olevansa ujo, joka ehkä näkyy lähinnä aloitteen teossa, esim. seksiin ja muutenkin "lähellä olemiseen".

Hän näyttäisi olevan matemaattisesti heikkolahjainen, saattaa pitkään miettiä todella yksinkertaista laskutoimitusta. Hän myös saattaa miettiä pitkään ns. "sananmuunnoksia". Hän ei ole käynyt peruskoulun jälkeen kouluja, vaan on ollut kaupassa töissä.

Olen alkanut kiinnittää huomiota myös siihen, että hänellä on välillä hassu/omituinen ilme kasvoillaan. Kasvojen piirteissä on ehkä jotain samaa kuin FAS-ihmisillä. :/ En ole tietenkään uskaltanut ottaa asiaa puheeksi miehen kanssa, varmaan kertonee itse sitten joskus ...
 
[QUOTE="vieras";28079358]Älä nyt harrasta seksiä tuollaisen kanssa. Voi yöks.[/QUOTE]

Jos toisesta oikeesti välittää, niin tollaset asiat ei ole este parisuhteelle. Missä/kuka voi määritellä sen, että kuka on normaali ja kuka ei?? Minkälainen ihmisen pitää olla, että hän on normaali??

Ap, tuolla miehellä ei välttämättä ole FAS:ia tai AD/HD:ta ja entäs sitten, jos käykin ilmi, että hällä ei ole noita diagnooseja??
 
Ap, tuolla miehellä ei välttämättä ole FAS:ia tai AD/HD:ta ja entäs sitten, jos käykin ilmi, että hällä ei ole noita diagnooseja??

Voihan tää olla tosiaan vain minun kuvitelmaa. On monia asioita vaan, jotka ovat jääneet mieltäni askarruttamaan. Hänen nuorin siskonsa käy kuulemma puheterapiassa "puhumattomuuden" takia, niin olen ajatellut voiko olla jokin heidän suvussaan oleva periytyvä neur. sairaus?
 
Voihan tää olla tosiaan vain minun kuvitelmaa. On monia asioita vaan, jotka ovat jääneet mieltäni askarruttamaan. Hänen nuorin siskonsa käy kuulemma puheterapiassa "puhumattomuuden" takia, niin olen ajatellut voiko olla jokin heidän suvussaan oleva periytyvä neur. sairaus?

Hmmm.... siis selektiivinen mutismi vai?

Meillä myö aikuiset ollaan kummatkin eri adhd-tyyppiä ja sitten on vielä nuo autismin kirjon vaikutukset. Mutta FAS olisi jo kehitysvamma, sen vaikutus parisuhteeseen varmasti suurempi kuin minkään neurologisen epätyyppillisyyden?
 
[QUOTE="vieras";28079455]Saat vammaisen lapsen jos tulet raskaaksi.[/QUOTE]

Mikä pakko noita muksuja on miettiä samassa lauseessa kun puhutaan miehistä? Mies on oma yksilöntä, ei pelkkä lapsentekoväline.
 
Hmmm.... siis selektiivinen mutismi vai?

Meillä myö aikuiset ollaan kummatkin eri adhd-tyyppiä ja sitten on vielä nuo autismin kirjon vaikutukset. Mutta FAS olisi jo kehitysvamma, sen vaikutus parisuhteeseen varmasti suurempi kuin minkään neurologisen epätyyppillisyyden?

Kuulemma tyttö vastailee kysymyksiin vain joko "ei" tai "joo". Ei tuota puhetta muuten juurikaan. Siis hän on vasta n. 9-10 vuotias tyttö, en ole vielä tavannut häntä. Tulee mieleen autismi..?

En tiedä tarkalleen, millainen sairaus tää fas on, mutta olen kuvitellut että se on vähän samantyyppinen kuin adhd tai muut neur.sairaudet (ts ne voivat olla siinä liitännäisoireita).

Miehestä vielä sen verran, että hän on kaiken muun lisäksi aika vilkkaan oloinen/impulsiivinen, hienomotoriikka ei kovin tarkkaa (käsiala muistuttaa "harakan varpaita"). En tiedä sitten, kuvittelenko vain. On vain sellainen tunne, ettei kaikki ihan kohdallaan ole.
 
Adhd ei nay ulkomuodossa, mutta kyllakin kaytoksessa. Yleensa. Tai ainakin joskus.

Kyllä adhd:n huomaa tosi hyvin....Avoin, puhelias, idearikas, pystyy mukautumaan erilaisiin tilanteisiin, ennakkoluuloton, rohkea ja ryhtyy ripeästi toimeen. Pystyy tekemään useampaa asiaa kerralla, eikä jää kieli poskessa räpläämään ja hidastelemaan yhden asian kanssa niin kuin suurin osa taviksista. Yleensä empaattinen,koska on joutunut sietämään ihmisten ennakkoluuloisuutta ja aistii herkästi muiden epävarmuuden. Myös hyvä tapatietous, koska on kantapään kautta oppinut näkemään mitä huonosta käytöksestä seuraa. Ei pidä sohvalla löhöämisestä ja tuo kumppanin elämään väriä sekä tapahtumia. On yleensä keskivertoa parempi ammateissa, joissa tarvitaan nopeaa reaktiokykyä niin kuin pelastustoimet, vahvaa kokonaisvaltaista ajattelua vaativat projektityöt, viihdeala, tieteet eli ihan kaikki sellainen, missä vaaditaan hyvin voimakasta itsenäisyyttä sekä uskallusta päättää asioista. Ei ryhmätyöskentelijä, joten puolisona ei välttämättä ihan paras valinta ja inhoaa turvallisuushakuista nyhväämistä kuolleissa asumalähiöissä.

Jos mieskaveri vastaa edellä olevia kuvauksia olet tehnyt aivan oikean dignoosin ja lähde ihmeessä kävelemään, koska hän ei todennäköisesti jaksaisi sinun pikkumaisten ajatuksiesi kanssa kovin pitkään. Aikuinen adhd tarvitsee rohkean ihmisen, jonka kanssa voi oikeasti tehdä asioita ja olla välittämättä tavismaailman puristavasta asennevammaisuudesta.
 
Kyllä adhd:n huomaa tosi hyvin....Avoin, puhelias, idearikas, pystyy mukautumaan erilaisiin tilanteisiin, ennakkoluuloton, rohkea ja ryhtyy ripeästi toimeen. Pystyy tekemään useampaa asiaa kerralla, eikä jää kieli poskessa räpläämään ja hidastelemaan yhden asian kanssa niin kuin suurin osa taviksista. Yleensä empaattinen,koska on joutunut sietämään ihmisten ennakkoluuloisuutta ja aistii herkästi muiden epävarmuuden. Myös hyvä tapatietous, koska on kantapään kautta oppinut näkemään mitä huonosta käytöksestä seuraa. Ei pidä sohvalla löhöämisestä ja tuo kumppanin elämään väriä sekä tapahtumia. On yleensä keskivertoa parempi ammateissa, joissa tarvitaan nopeaa reaktiokykyä niin kuin pelastustoimet, vahvaa kokonaisvaltaista ajattelua vaativat projektityöt, viihdeala, tieteet eli ihan kaikki sellainen, missä vaaditaan hyvin voimakasta itsenäisyyttä sekä uskallusta päättää asioista. Ei ryhmätyöskentelijä, joten puolisona ei välttämättä ihan paras valinta ja inhoaa turvallisuushakuista nyhväämistä kuolleissa asumalähiöissä.

Jos mieskaveri vastaa edellä olevia kuvauksia olet tehnyt aivan oikean dignoosin ja lähde ihmeessä kävelemään, koska hän ei todennäköisesti jaksaisi sinun pikkumaisten ajatuksiesi kanssa kovin pitkään. Aikuinen adhd tarvitsee rohkean ihmisen, jonka kanssa voi oikeasti tehdä asioita ja olla välittämättä tavismaailman puristavasta asennevammaisuudesta.

Sinä et kyllä oikealta ad/hd:lta vaikuta, kun osaat noin hyvin ja selkeästi kirjoittaa! Taidat olla vain väkisin hankkinut itsellesi tämän "muotisairauden" diagnoosin, että saisit nostatettua huonoa itsetuntoasi.
 
Mun poikaystäväl on adhd, senkin kirjotus on ns harakan varpailta näyttävää ja sen keskittymis herpaantuu helposti ja se ei pysty rentoutumaa edes nukkumaan mentäessä ja lukeminen on sille yhtä tuskaa... Ootko nähny tai kuullu kun se lukee ? Näyttääkö se erityisen tuskalliselta kun se lukee tai jääkö sille se luettu asia päähän ? Tai sitten vaa sun pitää rohkeesti kysyä, helpottaahan se molempien elämää jos puhutte asiasta.
 
Mun poikaystäväl on adhd, senkin kirjotus on ns harakan varpailta näyttävää ja sen keskittymis herpaantuu helposti ja se ei pysty rentoutumaa edes nukkumaan mentäessä ja lukeminen on sille yhtä tuskaa... Ootko nähny tai kuullu kun se lukee ? Näyttääkö se erityisen tuskalliselta kun se lukee tai jääkö sille se luettu asia päähän ? Tai sitten vaa sun pitää rohkeesti kysyä, helpottaahan se molempien elämää jos puhutte asiasta.

En ole kuullut hänen lukevan ääneen, mutta ainakin tekstiviesteissä ja facebookin kirjoituksissa on jonkin verran kirjoitusvirheitä ja joskus saattaa olla jopa vääriä sanojakin. Tällä miehellä on kyllä aivan hämmästyttävän hyvät unen lahjat. :) Mutta keskittyminen on huonoa esim. laskiessa, yksinkertaisia laskuja miettii pitkään.
 

Yhteistyössä