Luulen, että mieheni on alkoholisti tai ainakin luisumassa kohti sitä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
Olen huolissani miehestäni. Hänen alkoholin käyttönsä on lisääntynyt viimeisen parin vuoden aikana mielestäni aika paljon ja hän itsekin välillä sanoo, että nyt tarvitsee taukoa oluisiin ja muihin, koska siitä on tullut tapa. Haluaa omasta mielestään huomata, että "pystyy olemaan myös ilman".

Hän on alkanut kertomaan syitä ottaa hieman, joko on raskasta töissä, on tapahtunut haaveri tai vahinko, jonka vuoksi haluaa ottaa vähän. Pyytää myös minua viemään esim. avatun pullon piiloon, koska jos se on avattu, se tulee juotua - ja tämä on mielestäni jo yksi ongelman merkki.

Olen puhunut asiasta miehelleni ja hän tiedostaa kyllä omien sanojensa mukaan tilanteen, mutta kuitenkin jatkaa tissutteluaan. Alkoholin käyttöön ei sisälly räyhäämistä eikä kännäilyä, mutta nousuhumalaa kyllä ja pientä krapulaakin. Tosin arki-iltoina hän ei niin paljon juo, että krapulaa tulisi eli töihin ei lähde krapulassa, mutta humalatila on joka viikonloppuista. Onneksi kuitenkin vasta silloin, kun lapset ovat nukkumassa.

Olen siis huolissani tästä tilanteesta enkä oikein tiedä, miten tähän pitäisi suhtautua ja mitä tehdä. Äsken vein avaamattomat kaksi viinipulloa piiloon, ettei mieheni avaa niitä. Ei tämä voi normaalia olla! Hän on itse alkoholistiperheestä, isä oli alkoholisti ja äidistä on tullut sellainen viimeisen 10 vuoden aikana. Äiti ei käyttänyt juurikaan alkoholia mieheni ollessa lapsi tai teini.

Mieheni on myös lihonut tänä aikana, kun hän on alkanut juomaan enemmän ja hän on itsekin sanonut, että taitaa alkoholi lihottaa häntä. TOki ruokailutottumuksetkin ovat hieman muuttuneet, mutta on itse ottanut alkoholin esille myös lihomisen yhteydessä ja sanonutkin, että täytyy vähentää, koska vatsakin kasvaa. Ei ole kuitenkaan vähentynyt.

En tiedä, miten tästä nyt eteenpäin. Parisuhteemme on kuitenkin ihan hyvällä mallilla, ainakin vielä. Perheemme voi hyvin, mutta pelottaa kuitenkin tämä tilanne enkä tiedä, miten voisin tähän puuttua siten, että juominen oikeasti vähenisi. Mielstäni miehestäni on joko tätä menoa tulossa alkoholisti ellei sitä jo ole.

Kyllä tuo meno alkoholismiin johtaa,jos ei ole jo sitä. Ja se on semmoinen tauti että millään muulla ei ole väliä kuin alkoholilla,siihen ei auta yhtään mikään muu kuin alkoholistin aito oikea halu selviytyä.Jos ei sitä löydy niin se on sit menoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kokenut ja nähnyt.;28096697:
Kyllä tuo meno alkoholismiin johtaa,jos ei ole jo sitä. Ja se on semmoinen tauti että millään muulla ei ole väliä kuin alkoholilla,siihen ei auta yhtään mikään muu kuin alkoholistin aito oikea halu selviytyä.Jos ei sitä löydy niin se on sit menoa.

Näin oman isän viimeksi sänkyyn sidottuna vaipat päällä sairaalassa.

Hän on alkanut kertomaan syitä ottaa hieman, joko on raskasta töissä, on tapahtunut haaveri tai vahinko, jonka vuoksi haluaa ottaa vähän. Pyytää myös minua viemään esim. avatun pullon piiloon, koska jos se on avattu, se tulee juotua - ja tämä on mielestäni jo yksi ongelman merkki.

hei!

Olen sun kanssa ihan samoilla linjoilla. Alkoholi on saanut sun miehestä otteen. Olisin itsekin samassa tilanteessa huolestunut. Hieno juttu, että olet ottanut asian sun miehesi kanssa puheeksi. Huonompi juttu on se, että tissuttelu jatkuu siitä huolimatta ja syitä löytyy. Tilanne ei ehkä vielä ole paha, mutta sinuna en jäisi odottelemaan sen pahenemista. Ymmärtääkseni miehesi tajuaa tilanteen jotenkin, kun pyytää piilottelemaan pulloja- nyt vaan rohkeasti härkää sarvista ja apua hakemaan. Puhu vielä miehellesi ja koita saada hänet ottamaan yhteyttä lähimpään A-klinikkaan jos ei muuten se tapajuominen lopu. Mikäli ei suostuisi sitä apua hakemaan niin voit aina soittaa sinne ja edes kertoa teidän tilanteen jollekin- saisit tukea. Pointti on kuitenkin se, että sun miehen pitää itse haluta lopettaa, kukaan muu ei sitä voi tehdä. Jos sitä halua ei löydy niin tilanne on tosi hankala. Sitte kannattaa miettiä jäätkö vai lähdetkö.