Luteita helvetti!

  • Viestiketjun aloittaja epätoivoinen äiti
  • Ensimmäinen viesti
juu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Luteet saattavat tulla esim. naapuriasunnosta viemäreitä ja tuuletuskanavia pitkin eli vaikka kuinka itse siivoaisi niin niiden tuloa ei voi estää. Eläköön globaalius, monikulttuurisuus ja maailmanmatkat!
Niin, niiden tuotostahan ne on. Ei Suomessa ennen nähtykään. Kysy vaikka mummoltas...
 
hitsikii
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Luteet saattavat tulla esim. naapuriasunnosta viemäreitä ja tuuletuskanavia pitkin eli vaikka kuinka itse siivoaisi niin niiden tuloa ei voi estää. Eläköön globaalius, monikulttuurisuus ja maailmanmatkat!
Niin, niiden tuotostahan ne on. Ei Suomessa ennen nähtykään. Kysy vaikka mummoltas...
Näitä on Suomessakin ollut aina ja iankaikkisesti. Mummon aikoihin ei vaan kaikesta tiedetty eikä osattu välittää. Totta se, että naapurikämppien puolelta noita voi kenelle tahansa meistä tulla. Säännöllinen siivous kyllä sinänsä on hyvä, että ainakin nopeammin huomaa jos ongelmia on. Joku kertoi aikaisemmin täällä että saattaa vaatia neljäkin torjuntakertaa, omakohtaisesti sanoisin että jos tuo määrä on riittänyt niin sitten ongelma on ollut vielä pieni. Nähnyt kuvia tapauksista joissa huoneistoja jouduttu purkamaan ihan betoniin asti ennen kuin kaikkiin mahdollisiin koloihin on päästy aineita levittelemään. Tämmöisessä tapauksessa ihan varmasti naapurin puolellakin jo kutiaa. Niitähän voi kuka tahansa meistä tuoda kotiinsa ulkomailta, yökyläilijöiden mukana, ihan kotimaisista hotelleista, leirikeskuksista taikka vaikka mummon mökiltä mukanaan. Yleisin selitys alkulähteelle on käsittääkseni lepakot ja niiden pesät. Tarkasta ensi kerralla ullakko ennen kun nukut hyvin mökkilomallasi.
Toinen asia onkin sitten se että mikäli luteet ovat tulleet naapurikämpästä ja itse joudut luopumaan sängystäsi/sohvastasi.... Kannattaapa tarkistaa korvaako kotivakuutuksesi. Suurin osa sitä ei tee. Korvausta et tule saamaan myöskään taloyhtiöltäsi. Itsellesi jää siitä vaivan ja harmin lisäksi helposti myös lisälasku uusista huonekaluista. Samoin käy jos vaatekoi on taloyhtiön häkkivarastossa mutustanut perintöturkkisi. Korvaavat useimmiten vain jyrsijöiden tuhoja, ei hyönteisten
 
enenku mää hermostun!
Alkuperäinen kirjoittaja Mari -76:
Laita sängynjalat vesiastioihin tai kiedo niihin kärpäspaperia ja vedä sänky irti seinästä. Se auttaa ainakin alussa.

Luteet on inhottavia mutta ei ne silti kovin vaarallisia ole - verrattuna vaikka punkkeihin. Ota elämänkokemuksen kannalta ;)
Joo,itse epäilen samaa ongelmaa kun öisin tuppaa tuleen muutamia puremia. Täytyy sanoa,että on raju kokemus kyllä. Haluais välillä nukkkua ihan iisisti. Mahtaakohan raid tehota noihin verenimijöihin? Sitä nyt on ainakin tullut suihkutettua. Välillä tulee pieniä pisteitä ja sitten tulee välillä sellaisia ihan kuin hyttynen ois purrut,siis paisuu yhtä paljon kuin hyttysen paukama ja kaksi pientä purema jälkeä millin päässä toisistaan. Teen kaikkeni hävittääkseni noi perkeleet. Mun hipiä ja päätän kuka sitä imee ja kuka ei.
 
enku mää hermostun!
Alkuperäinen kirjoittaja enenku mää hermostun!:
Alkuperäinen kirjoittaja Mari -76:
Laita sängynjalat vesiastioihin tai kiedo niihin kärpäspaperia ja vedä sänky irti seinästä. Se auttaa ainakin alussa.

Luteet on inhottavia mutta ei ne silti kovin vaarallisia ole - verrattuna vaikka punkkeihin. Ota elämänkokemuksen kannalta ;)
Joo,itse epäilen samaa ongelmaa kun öisin tuppaa tuleen muutamia puremia. Täytyy sanoa,että on raju kokemus kyllä. Haluais välillä nukkkua ihan iisisti. Mahtaakohan raid tehota noihin verenimijöihin? Sitä nyt on ainakin tullut suihkutettua. Välillä tulee pieniä pisteitä ja sitten tulee välillä sellaisia ihan kuin hyttynen ois purrut,siis paisuu yhtä paljon kuin hyttysen paukama ja kaksi pientä purema jälkeä millin päässä toisistaan. Teen kaikkeni hävittääkseni noi perkeleet. Mun hipiä ja päätän kuka sitä imee ja kuka ei.
Nyt on kärpäs paperit sängyn jaloissa ja sänky vedetty kauemmas seinästä.raid pullo tuli käytettyä loppuun joten nyt välillä bayconia.baycon pullon kyljessä on mainuttu luteetkin,toisin kuin raidissa ei ole taas mitään mainintaa luteista. Mikäli loppua ei näy,niin kyllä mää sellaiset myrkyt hämennän,että luteetkin jo kuolee.
 
  • Tykkää
Reactions: newbie
Tomi
Olen ihmetellyt kummaa ihottumaa, mikä on ollut lähinnä käsivarsissa ja yläselässä puolisen toista kuukautta. Katselin tänään illalla televisiota ja ihmettelin mikä ihme ryömi kaulassa. Nopean säikähdyksen jälkeen hakkasin sen kuoliaaksi ja en pystynyt tutkimaan mikä se oli. Meni vähän aikaa ja joku pienempi ryömi tyynyllä. Nousin jo ylös ja aloin katsomaan peitevaatteita ja "ystäviä" oli muutama kymmenen petivaatteissa. Teippasin muutaman malliksi ja rupesin niittaamaan niitä neulalla ja pyörittelemällä sormien välissä, ovat yllättävän kestäviä... Nyt ei meinaa uni tulla ja käyn vartin välein tarkistamassa, etteivät ole tyttären kimpussa. Keitin pannullisen kahvia ja aloitin petivaatteiden pesemisen 90-asteessa. Nukkua en aio, aamulla soitan isännöitsijälle ja kerron ongelmasta. Onneksi sänky onkin vanha ja kaipaakin vaihtoa, kangassohva vähän harmittaa, kun on aika uusi. Jahas, pitää mennä taas tarkistaan tyttären sänky nuitten verenimijöiden varalta.
 
maippeli
Tänne kanssa on leiriytynyt luteita. Avomies on toisessa kaupungissa töissä ja edellinen asukas siellä oli jättänyt mukavan yllätyksen. Valitettavasti levisivät myös tänne omaan kotiin.

Eivät ole voineet olla täällä kuin parisen viikkoa, myrkyttäjä jo kerran käynyt. Silti puremia ilmestyy ja eilen illalla yksi kipitteli sohvalla iloisena, kun katselin elokuvaa.

Henkisesti on kyllä rankkaa, kun ei ole enää saanut nukuttua. Viime yönä nukuin jopa yöpöydän valo päällä, mutta oli ilmeisesti tarpeeksi hämärää tulla syömään. Vasta viikko tätä rumbaa ollut ja ihan poikki jo nyt. En halua edes ajatella, että jos joutuu jatkamaan tätä useamman kuukauden. Pahinta on vielä, että itselläni tulee ilmeisesti noista luteiden puremista kunnon vesikelloja.
 
jaiks
Alkuperäinen kirjoittaja Vierass:
Juu meilläkin on noita luteita. Menimme Espoon-Kruunullekkin valittamaan mutta heitä vaan naurattaa asia. He tulivat kotiin ja sanoivat, että ei täällä mitään lueita ole. Tavallisestihan ne tulevat esiin Vasta yöllä. Lapsetkin eivät saa unta luteiden takia :(
Missäpäin Espoota asut?
 
täälläkikön
Itselläni on epäily että meillä on luteita.
Ihottumaa ei ole, enkä siitä syystä niitä osannut epäillä.
Mutta olohuoneen lattialla mönki ötökkä jonka tinttasin peilin kulmaan ja kummastelin mikä tää tämmönen on?. No kissa sen sitten söi, enkä kerennyt sen enempää kummastella.
Katsoin netistä ja lude oli hyvin samannäköinen, tosin löytämäni ötökkä oli aika varmasti musta (menin sekaisin kuvia katsellessa ötökän ulkonäöstä).
Kuitenkin tsekkasin sitten sängyn ja se tosiaan on täynnä noita pieniä mustia pisteitä. Siis sängyn puurakenteet (vanha sänky).
Tänne muuttaessa kämppä oli paskainen, seinillä lattiasta kattoon ja ikkunat oli täynnä ruskeita roiskeita, isoja.. yms.
Nyt myös tuollaisia ruskeita pieniä pisteitä on löytynyt tarkassa syynissä ympäri kämppää, eteenkin ikkunan yläosista.
Soitin isännöitsijälle, ja käskettiin ottaa talkkariin yhteyttä joka toisi myrkkypullon.. ei uskoneet että voisi oikeasti olla luteita.
Ostin itse myrkkupullon ja suihkutin makuuhuoneen koloihin,sängyn kehikkoon..
Yhtään ötökkää en ole löytänyt myrkytyksestä huolimatta, ja todellakin olen syynännyt tarkkaan, patjoja, sänkyjä,lattiaita,koloja.
Kysymys kuuluu että onko täällä niitä elukoita kun en yhtään löydä,eikä puremia ole (kuin hyttysten toivottavasti).. Mutta mistä nuo mustat ja ruskeat pisteet sitten on kotoisin?
 
eräsvaan
Meillä on turkisuoriaisia, mutta olen niin väsynyt kaikkeen ette jaksa tehdä oikeen mitään asialle :( Liikaa tavaraa, liian vähän säilytystilaa, eikä yhtään voimia...
 
Miina
Tsemppiä kaikille luteiden kanssa painiville!

Olihan siitä juuri mediassa juttua että Suomesta luteet olivat hävinneet lähes täysin, kunnes niitä alkoi valitettavasti tulla maahanmuuttajien mukana taas :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Miinalle tiedoksi, että kyllä niitä ihan matkailijoidenkin mukana tulee..
Ihme kumma kun niitä ei vielä 1970-, 1980- ja 1990-luvuilla tullut Suomeen matkailijoiden mukana.

Vasta nyt niitä on alkanut tulla. Ihan viime vuosina.
 
väsynyt
Itse löysin sängystäni luteita kesäkuun alussa. Huhtikuusta asti olin kärsinyt ihottumasta, mutta lääkärit eivät edes ehdottaneet hyönteistenpuremia. Sängyn heitin pois, irrotin lattialistat makuuhuoneesta, myrkyttäjä tuli jo seuraavana päivänä ja on nyt käynyt neljä kertaa kahden viikon välein, viimeksi viime viikolla. Olen pessyt kaikki kodin tekstiilit 95 asteessa ja säilönyt ne jätesäkkeihin. Paljon tekstiilejä ja tavaroita olen myös pakastanut. Naapuriasunnot on tarkastettu, eikä niissä ole ilmennyt jälkiä luteista.

Kaikesta tästä rumbasta huolimatta löysin viime yönä jälleen yhden pirteän yksilön sohvasta. Alan olla ihan loppu - lapsetkin ovat olleet evakossa koko kesän.

Olisi kiva kuulla, onko joku päässyt näistä eroon, ja jos on, niin miten? Kaikkialla kirjoitetaan vain ongelman ilmenemisestä, eivätkä kirjoittajat palaa kertomaan, kuinka syöpäläisten kanssa lopulta kävi. Olisin todella kiitollinen, jos joku jakaisi myös menestystarinan...
 
ylimääräiset pois
Alkuperäinen kirjoittaja eräsvaan:
Meillä on turkisuoriaisia, mutta olen niin väsynyt kaikkeen ette jaksa tehdä oikeen mitään asialle :( Liikaa tavaraa, liian vähän säilytystilaa, eikä yhtään voimia...
Just tuollaiset tavara/lehtikasat ovat pahimpia, lattioilla, nurkissa. Ei siinä saa kunnolla siivottua.
Itse en hyväksy edes sänkyjen alusia säilytyspaikkana vaan ne ovat paljaana, helppo siivota. Kaikille tavaroille oikeat paikat ettei tarvitse nurkissa säilöä.
 
maippeli
Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt:
Itse löysin sängystäni luteita kesäkuun alussa. Huhtikuusta asti olin kärsinyt ihottumasta, mutta lääkärit eivät edes ehdottaneet hyönteistenpuremia. Sängyn heitin pois, irrotin lattialistat makuuhuoneesta, myrkyttäjä tuli jo seuraavana päivänä ja on nyt käynyt neljä kertaa kahden viikon välein, viimeksi viime viikolla. Olen pessyt kaikki kodin tekstiilit 95 asteessa ja säilönyt ne jätesäkkeihin. Paljon tekstiilejä ja tavaroita olen myös pakastanut. Naapuriasunnot on tarkastettu, eikä niissä ole ilmennyt jälkiä luteista.

Kaikesta tästä rumbasta huolimatta löysin viime yönä jälleen yhden pirteän yksilön sohvasta. Alan olla ihan loppu - lapsetkin ovat olleet evakossa koko kesän.

Olisi kiva kuulla, onko joku päässyt näistä eroon, ja jos on, niin miten? Kaikkialla kirjoitetaan vain ongelman ilmenemisestä, eivätkä kirjoittajat palaa kertomaan, kuinka syöpäläisten kanssa lopulta kävi. Olisin todella kiitollinen, jos joku jakaisi myös menestystarinan...
Meillä ei ole näkynyt *koputtaa puuta* nyt kuukauteen. Tosin luteet ehtivät olla asunnossa alle kuukauden, kun osattiin heti epäillä, kun sellainen käveli vastaan. Joten ilmeisesti helpolla päästiin. Toivottavasti ovat kadonneet, sillä itse sain todellakin pahoja allergiaoireita iholle puremista. Lääkäri epäili hyttyseksi tai mäkäräiseksi, käski syödä kesäisin allergialääkkeitä. Nyt ei taida tarvita.

Meillä ei kyllä pesty kuin lakanat. Myrkytysfirmasta sanottiin, että vaatteiden reilu ravistelu kyllä pudottaa luteet, jos elävät vaatekaapissa. Eli niillä ei kuulemma ole minkäänlaisia tarrajalkoja joilla kiinnittyisivät tekstiileihin. Munista en tiedä. Vaatteet on kaksi kertaa ravisteltu ja vaatekaappi myrkytetty eikä kyllä yhtään ludetta ole siellä näkynyt - ei elävää eikä kuollutta.

Aika hyvin pääsi tosta henkisestä osasta yli, kun vain järjellä ajatteli ennen nukkumaa menoa, että jos ne tulevat yöllä syömään niin sille ei voi minkää. Parempi pitää vain silmät kiinni ja nukkua yö. Tosin vieläkin kävelee katse lattiassa ja jos löytyy jotain vähänkin ötökkää muistuttavaa (meillä iso koira, joka tuo roskia hyvin paljon sisälle) niin pakko tutkia mikä on.

Nyt jännittää, kun puoliso on muuttamassa takaisin työkeikaltaan kotiin. Levisivät siis tästä kakkosasunnosta toiseen ja siellä ei ole ongelma kadonnut (entisen asukkaan huonekalu, jossa luteet elivät suurimmaksi osaksi, oli toisen kämppiksen huoneessa). Onneksi ei ole mitään huonekaluja mukana - vain vaatteita.

 
väsynyt
Kiitos maippeli, tuo kannusti. Meilläkään luteet eivät olleet mellastaneet kuukautta pitempään, mutta se riitti. Tein paniikissa sen virheen, että kannoin sängyn kaatopaikalle ennen myrkytystä, jolloin ötököitä ropisi pitkin asuntoa. Viides myrkytys on tulossa, ja olen aivan sippi, sillä eläimiä tulee yöllä kimppuun edelleen yksitellen. Ei joka yö, mutta kuitenkin.

Ilmeisesti meillä on jokin todella resistentti ja sitkeä kanta, joka liikkuu myös päivisin. Tällaisista puhutaan amerikkalaisfoorumeilla, joilla suositellaan kaiken kuumentamista ja sinetöimistä. Olen siis rullannut huushollin kaikki vaatteet kuivurissa ja pakannut ne roskapusseihin. Pelkään kuollakseni kantavani luteita mukanani työpaikalle, tuttaville tai kesämökille...
 
maippeli
Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt:
Kiitos maippeli, tuo kannusti. Meilläkään luteet eivät olleet mellastaneet kuukautta pitempään, mutta se riitti. Tein paniikissa sen virheen, että kannoin sängyn kaatopaikalle ennen myrkytystä, jolloin ötököitä ropisi pitkin asuntoa. Viides myrkytys on tulossa, ja olen aivan sippi, sillä eläimiä tulee yöllä kimppuun edelleen yksitellen. Ei joka yö, mutta kuitenkin.

Ilmeisesti meillä on jokin todella resistentti ja sitkeä kanta, joka liikkuu myös päivisin. Tällaisista puhutaan amerikkalaisfoorumeilla, joilla suositellaan kaiken kuumentamista ja sinetöimistä. Olen siis rullannut huushollin kaikki vaatteet kuivurissa ja pakannut ne roskapusseihin. Pelkään kuollakseni kantavani luteita mukanani työpaikalle, tuttaville tai kesämökille...
Ei ole näkynyt nyt kuuteen viikkoon. Tosin mies muutti takaisin tuolta toisesta asunnosta, jossa vielä luteita on näkynyt (ei tosin kuin kämppisten huoneissa).

Mutta eipä se mitään. Riisihärö on vallannut keittiön. Ei mene ihan putkeen tämä. Onneksi nuo riisihäröt eivät sentää käy imemässä verta.

 
vieras
Tänään oli just juttua meidän lehdessä näistä syöpäläisistä. Johtuu niiden paluu kuulemma siitä, kun ihmiset matkustaa paljon, mm. Venäjällä, niin tuovat sieltä nämä luteet ym. tavaroissaan ja vaatteissaan.
Leviävät sitten äkkiä esim. kerrostalossa joka soppeen.
 

Yhteistyössä