Lusikoinnista

Minkä ikäisenä teillä on lapset alkaneet itse syödä lusikalla?
Meillä 1,4v. ei edes halua yrittää. Yleensä syöminen on viihdyttämistä esim. lehtä katselemalla tai jonkin lelun parissa näpertelyä, että saa edes syömään. Tuleekohan se vaihe sitten luonnostaan, että minä itte...??!!
 
piti juurikin itse samaa kysellä...meillä poika 1v 2kk ja pari päivää päälle vasta eilen otti mukista lusikan ja edes yritti laittaa sitä suuhun...tähän asti siis leikitty isin tai äidin kahvikupilla ja sen lusikalla...
kokeilin että mitä sanoo kun lusikassa olisi puuroa ja aika tavalla lattialle tuntui päätyvän joten en enää laittanut siihen puuroa...
meillä tähän asti kansssa leluja käytössä eikä aiemmin ole suuhunsa laittanut....enkä ole edes kädestä pitäen voinut opettaa kun piitsu ei tykkää että kädestä tai samasta esineestä pidetään kiinni joten olen myös odotellut tuota luontaista minä-itte vaihetta...kaippa se sieltä sitten tulee kun teilläkin vielä odotellaan....
tuli aiemmin vaan häpeen tunnettta kun monet täälläkin kertoi kuinka hienosti heidän melkein yks vee syö itte kun meillä ei edes yritetä!!
olenkin nyt päätynyt siihen että "meillä ei sitten myöhemmin välttämättä sotketa niin paljoo kuin muilla aiemmin opetelluilla"
taitanee olla sekin itsensä pettämistä!!!
eiköhän nuo kaikki se jossain vaiheessa opi enkä näe siihen kovin suurta kiirutta opettaa....
 
Meidän poika täyttää tällä viikolla vuoden ja on nyt n. parin kolmen viikon ajan ollut kiinnostunut syömisestä itse. Tosin ollaan jo aika kauan annettu aina ruokailun ajaksi oma lusikka. Ekaksi se oli sitä lusikalla leikkimistä mutta nyt lusikka alkaa jo mennä ruokalautaselle (tosin ruokaa ei paljon mene suuhun). Iltapuurolla saa aina oman pienen kipon jossa on vähän puuroa ja sitä sitten yrittää lusikoida omaan suuhun. Tosin vielä on hauskempaa leikkiä sillä... Yleensä myös syödään ns. yhdessä, eli molemmat pidetään lusikasta kiinni ja syödään. Näin menee aina pari lusikallista ruokaa kun meilläkin tuo syöminen on aika taistelua... Mutta kai lapsi sitten näyttää kun itse kiinnostuu syömisestä.
 
kitti
meil on 1.8v tyttö jota nyt alkaa kiinnostaa ite syöminen.lusikkaan tarttuu mielellään ja suuhun päin on suunta joskus osuu joskus ei mut siinähän sitä oppii.annan ittesä hämmentää niin paljon kuin mahdollista,siitä sitä oppii.
 
Minä ite -vaihe tulee aivan takuulla ja itsekseen kaikille lapsille!

Meillä esikoinen sai oman lusikan 1 v 5 kk iässä ja opettelussa sen kanssa meni ainakin pari kolme kuukautta.

Kuopus on nyt 1 v 4 kk ja jo kuukauden kaksi on syönyt itse omalla lusikalla eikä anna yhtään auttaa. Kamalaa katsella vierestä sitä tuhraamista ja sotkemista, mutta kun ei anna auttaa, niin ei. Huuto tulee ja syöminen loppuu siihen, jos yrittää mennä vaikka toisella lusikalla vähän avittamaan.

Itse olen henk koht sitä mieltä, että ruokailuhetki on syömistä varten, silloin kaikki lelut ja lehdet lähtevät pois pöydästä. Jos lapsen opettaa alusta pitäen siihen, että ruoka-aikana saa leluja ja lehtiä ja muuta "mielenkiintoista" niin siitä tavasta on tosi vaikea luopua isompana (esikoisen kummitäti on kohta 30 v ja lukee vieläkin lehtiä syödessään, myös yleisellä paikalla). Lapsi myöskin tottuu viihdykkeeseen ja sitten saa aina olla keksimässä uusia ja ihmeellisempiä juttuja, että napero istuisi pöytään. Mielestäni se on myös ruuan epäkunnioittamista ja loukkaus ruuan tekijää kohtaan, jos ruoka ja ruokailu ei ole tärkein asia silloin kun pöytään istutaan. Leikkimään ehtii sitten ruuan jälkeenkin.
 
kiinnostunut
Meillä annettiin lusikka pojalle alle vuoden iässä. Hirveää sotkua ja hermojen menemistä, mutta 1,2v alkoi jo syömään osan itse. Nyt 1,8v ja syö aivan kaiken itse. Jugurtit sun muut. Ei leluja eikä kirjoja pöytään. Joskus autan lopussa, jos on väsy tai muuta. Mitä pitemmälle palvellaan sen pitemmälle oppiminen siirtyy. Mutta hermoja kysytään.
 
kiiks
Meillä alko kanssa siinä vähän yli vuotisena syödä itse - siihen saakka oli kanssa vain leikkinyt lusikallaan. Ensin söi lähinnä sormin, sitten vähän avitin ruokaa lusikkaan ja sitten alkoikin itse pistellä. Ja syö nykyään AINA itse... auttaa ei saa. Ja joskus sitten se oma tahti onkin tosi hidas... Mutta ei auta hoputtaa. Kaikki aikanaan.
 
esikoinen rupes syömään ite 1v3kk ikäsenä, kuopus on syönyt jo 11kk ikäsestä asti lusikalla ja sormin, ei tykkää että sitä syötetään, haluaa itse =) sotkuu tulee mut enemmä sinne suuhun kuitenki mennee =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2006 klo 11:40 AASI76 kirjoitti:
Minkä ikäisenä teillä on lapset alkaneet itse syödä lusikalla?
Meillä 1,4v. ei edes halua yrittää. Yleensä syöminen on viihdyttämistä esim. lehtä katselemalla tai jonkin lelun parissa näpertelyä, että saa edes syömään. Tuleekohan se vaihe sitten luonnostaan, että minä itte...??!!
sama juttu meillä :wave:
tyttö juuri täytti vuoden ja olen lukenut että jotkut vuoden ikäiset saavat jo lusikan käteen ja lappavat itse edes jonkun verran ruokaa monttuun mutta meillä ei voisi tällaista vielä edes kuvitella.
neuvolastakin tuntuu heillä olevan kova hoppu tyrkyttää sitä itsesyömistä. en vain ole ymmärtänyt sitä poittia vielä että miksi kiire? uskoisin että vaikka aloittaa lusikoinnin vähän myöhemminkin, niin oppii ruokailemaan ihan siinä missä muutkin.
meillä on muutoinkin ollut syömisen kanssa kaikenlaista nahistelua koko ikä. ja tosiaan, edelleenkin on kaikenlaista viihdykettä oltava, että ruokailusta tulee mitään. olen kuitenkin sitä mieltä että ne viihdykkeet jäävät pois jossain vaiheessa kunhan päästään jonkinlaisen "sujuvan" kommunikoinnin tasolle.
että ootellessa niitä päiviä, bon apetit ;) ;) ;)
 
Poika nyt reilu 1v2kk ja muutama päivä sitten hoksasi,että voi itsekkin syödä lusikalla.Lusikalla on leikkinyt ja sohinut lautasta jo pienestä pitäen.Ruoka menee vähän minne sattuu ja lusikka on milloin mitenkin päin,mutta yritys on kova ja voi sitä iloista ilmettä kun poika saa ruuan itse laitettua suuhunsa :p ja maiskuttelee,ilmeisesti maistuu paremmalta omasta lusikasta kuin äidin.Ja koskaan en ole siis poikaa yrittänytkään opettaa syömään itse lusikalla.
 

Yhteistyössä