Luppis&Krisu&Piija

Juhannuksesta "selvitty" :D
Aikas tylsä jussi oli..tai ihan niinku normi viikonloppu. Käytiin me sentäs korkeasaaressa :) vaikka eihän tuo typy vielä mitään ymmärtäny,lähinnä vaan katteli muiden ihmisten ja etenkin lasten touhuja.
Yö hulinat jatkuu :kieh: . Tosin viime yönä heräs vaan kerran sen jälkeen kun ite olin nukkumaan menny,mut sitä ennen heräs 2kertaa elikkä 3herätystä yhteensä :/
Tänään meni päikyille todella nätisti eli jotain edistystä?!

kaikki taitaa vielä olla juhannus vietoissa,kun näin hiljasta on? :eek: :D

Ainiin,paljonkos sitä "maitoo" tän ikäsen pitäs juoda? Paljonko teillä luppis ja piija menee? meidän melinalle kun ei tunnu enää maistuvan. 5-6dl sitä menee päiväs,mut tuntus olevan vähenemään päin :/ vaikka kiinteitä ei yhtään sen enempää syö,ku mitä tähän asti on syönny. Ei jotenki taida malttaa juoda? tai jotain..
 
Täällä kotouduttu juhannuksen vietosta.

Meillä noita yöhulinoita on ollu jonkin aikaa. Herää noin 6-8 kertaa yössä sillai et huutaa vaan. Syö kerran yössä + aamumaidon klo 6 (yöuni on siis 21.30-7.30) ja sillon kun ruokaa tahtoo huutaa erilailla. Siis huutaa vaan ihan kun olis unessa. Tutilla tai kääntämisellä rauhottuu, meillä uudet taidot eivät toimi unissaan tai sitten haluaa käyttää äidin tarjoamaa kääntöpalvelua :kieh: Välillä taas nukkuu öitä kuin tukki, ei edes kääntyile tms. Hampaita ei oo vielä ja ei oo kunnolla ruvennu ryömimään.

Maitoo menee n. 9-10 dl/vrk mutta meillä taitaa vielä olla mahataudin jälkeinen tankkaus menossa ja kiinteitä menee kolme kertaa päivässä, eikös teillä krisu syödä jo useammin? Muistaakseni se 5 dl/vrk olis minimi ja puuromaito lasketaan siis mukaan.

Nyt joku kaipaa seuraa..
 
Sitä pitää vielä lisätä tuosta nukkumisesta että meillä rytminmuutokset (ruoka-uni) vaikuttaa nukkumiseen eli kun hakee uutta rytmiä niin nukkuu huonosti sekä päivällä että yöllä. Meillä on nyt viikon verran ollut kaksien päiväunien rytmi ja olo on taas helpottanut. Mulla vaan meni hieman aikaa ennenkuin tajusin siirtää lounaan ensimmäisten päiväunien jälkeen eikä ennen niitä. Nyt sujuu syöminenkin paremmin. Toinen, mikä saattaa aiheuttaa yöhulinoita tässä iässä, on eroahdistus. Itse varmaan parhaiten osaat tulkita, mistä on kyse.

Ja piija: Milloin teille banaani on löytynyt? Onnittelut siitä :flower:

ahmutar: Laitoin YV:tä.
 
Luppis: vastasin sulle.

Joo, mäkin huomasin että "banaani" oli piijan luettelossa. Onnittelut minultakin :flower: Hienoa!

5 dl korviketta riittää korvikepuolella vuorokaudessa. Siihen lasketaan mukaan myös vellissä, puuroissa yms. olevat määrät.
 
Terve vaan kaikille! Juhannus meni, muut juhli ja me tytön kanssa yritimme nukkua... :p
Remontti meillä jatkuu ja välillä kipinät täällä miehen kanssa lentelee kun ei oikein aina ymmärretä toisiamme :x

Tuota banaania ollaan silloin tällöin syöty jo jonkin aikaa. Ei ole tullut mitään muita oireita, paitsi että kakka on aina heti seuraavana päivänä kovempaa. Siksi ei voi kovin usein antaakaan, ja siksi ei varmaan muita oireita ole tullutkaan... :/ Mutta joo, ihan kiva, että joskus voi lapselle antaa jotain "hyvääkin" :)

Meillä maitoa menee tällä hetkellä 7-9dl/vrk ja edelleen syö vaan sen 2x/pvä kukkakaalisosetta (max 1pilttipurkki kerrallaan) . Huomenna ajattelin aloittaa NZ lampaan. Kämppä haisee valmistuksen myötä märälle villasukalle :p

Meilläkin noita yöheräämisiä on enemmän ja vähemmän. Juhannuksena mökillä nukkui pitkästä aikaa ihmeen rauhallisesti, viime yö kotona olikin jo sit jotain ihan muuta. Taitaa välillä nähdä pahoja unia, alahampaatkin kuultaa läpi, ryömimisintoa on unissaankin ja äitiäkin on aina ikävä.... Mene ja tiedä, onko noilla merkitystä vai ei....
Mathildalla muuten pulautteluja on taas tullut vaikka ei siis mitään uutta ole nyt kokeiltu. Pelottaa, että voiko se olla tuo kukkakaali joka alkaa "tökkimään". Toivottavasti ei. Pakko jatkaa siis entisellään ja seurailla tilannetta, kun ei niitä pukluja nyt ihan kauheen paljon tule (mutta enemmän kun aiemmin kuitenkin)
Saa nähdä, saanko alkaa myydö Muksun kukkakaalisosetta pilkkahintaa, sitä kun ois noin 360prk varastossa...... :p :p :p
 
piija: Eiköhän joku osta ne kukkakaalit ihan käypään hintaan, jos nyt joudut niitä joskus myymään. Meilläkin syödään sitä mutta en ole vielä hamstrannut, pitäis saada aikaiseksi.. Mitäs jos lampaan jälkeen kokeilisit jotain uutta ruokaa antaa esim. kerta tai kaksi viikkoon? Siis niinkun banaania eli rotaatioidealla? Mikäs vilja teillä on seuraavana?

krisu: Mikäs teillä on tilanne noiden ruokien suhteen? Onko paljon sopivia ja syökö tyttö hyvin?

Meillä loppui sitten tankkaus. Annoin eilen kaksi teelusikallista vadelmaa ja nyt sitten pulauttaa (alkoi eilen illalla, alkaa aika pian epäsopivan jälkeen eli noin 6-12 tunnin viiveellä). :(
Joko siitä johtuen tai sitten muuten mutta ruokaa mene taas yhtä nihkeesti kuin ennen mahatautia eli se 7-8 dl/vrk maitoo ja 3x 1 dl kiinteitä + 1 rkl lihaa. Tosin kiinteissä yhtä viljaa, yhtä kasvista ja yhtä hedelmää joka päivä, joten ei kai voi valittaa. Mutta surku silti että se nälkä loppui. Oli se niin ihanaa kun söi hyvin. :snotty:
 
Luppis Meillä nykyään tyttö jo syö ihan kiitettävästi noita soseita eli 3prk päivässä ja 1-2 kertaa puuroa 1,5dl kerrallaan(eilen vasta alotettiin tuo iltapuuro).
Meillä syödään: peruna,porkkana,maissi,bataatti,parsakaali,sipuli,banaani,
persikka,aprikoosi,mustikka,vadelma,omena,päärynä,riisi, kaura,kana,possu..
Ja MINKÄÄN SOPIVUUDESTA EN MENE TAKUUSEEN :headwall: :eek: mutta pahoja oireita ei ole tullut,jos ei sitten tuo yölevottomuus ja pyllyn punotus johdu jostain/joistain :kieh:
Ja nyt kauraa mietin hieman epäsopivaksi,kun on refluksi nostanut päätään?! en tiedä..tosin meillä prepulsidkin liian pienellä annostuksella,mutta...Seuraan taas tilannetta,niin kuin aina :LOL:
 
Ihan hyvä idea Luppis tuo ruokajuttu. Tosin ajattelin, että pitäisi kai löytää se maitohappobakteerikin, josko se yhtään helpottaisi tätä ainaista "sekasortoa"... Nyt on tietysti vähän tyhmä juttu kun puklailee jonkin verran, että en tiedä välttämättä onko kukkakaalista vai lampaasta (jos siis jatkuu). Sai eilen lammasta ekaa kertaa 1tl, sillä ei näyttänyt olevan niin mitään vaikutusta, mutta määrähän onkin kovin pieni.
Meihin verrattuna tuo teidän ruokamäärä vaikuttaa kuitenkin ihan hyvältä.... Maitoa menee meillä suurin piirtein saman verran, mutta kiinteitä ei.

Krisu: Teillähän hienosti on tuota ruokavalikoimaa kertynyt =)

Nyt on lähdettävä Ikeaan keittiö-ostoksille. Kiva ton meidän nopeasti kyllästyvän neidin kanssa mennä sinne... Eilen meni niin lapselta kun äidiltäkin Bauhausissa hermot... :/
 
Piijalle pitkää pinnaa ikea reissua varten :D

Ja onhan meillä juu kertynyt nuita ruokia tytön ruokavalioon,mutta kun en todellakaan tiedä ovatko ne sopivia..oikeen kauhulla ootan että joku päivä tää kaikki repee käsiin ja tulee kaameet oireet :kieh:
 
Terve :wave:

Meillä nyt kaksi yötä menty yhdellä tutituksella,jippiii :)
Koputetaan nyt kuitenkin puuta *nok,nok*

Eilen annoin tytölle ekan kerran sitä riisipuuro jauhetta..ainoo maidoton vauvojen puuro:kieh:
Eikä vielä ainakaan mitään oireita..riisiähän tosin saanukkin jo muussa muodossa.
Me kun lähetään puolentoista viikon päästä sinne reissuun niin pitää sielä antaa tuota puuroa,kun siihen ei tarvi ku lämmin vesi lisätä..ei viitti mikroo raahata mukana :LOL:
Ruispuuroa kokeilin tuossa jokunen päivä sitten ja toisena päivänä melinalle tuli 5kertaa hikka ja pari pientä pulautusta..jätin sen sit ja kokeilen hetken päästä uudelleen.

Mitenkäs piijan ostos reissu sujui? :D
 
Mä tulin taas tänne kuluttamaan aikaa kun odottelen ruuan valmistumista :p

Pojalla ollut nyt koko viikon refluksia oikein kunnolla, ei sitä meinaa vieläkään käsittää että kaksi teelusikallista väärää ruokaa voi saada tommosta aikaan.. Annoin tänään sitten Zyrteciäkin kun jos vaikka auttais/nopeuttas paranemista. :ashamed: Kohta annan omia Loseceja, jos ei ala helpottaa..kun tuo juominen takkuaa. :ashamed: Ai, että mulla vai lyhyt pinna :whistle:
Kumma kyllä, unia ei näytä häirinneen. Nukkui eilen 2,5 tunnin päikkärit ja toiset sitten olikin vaan 45 minuuttia mutta en muista, millon viimeks ois tommosia unia ollu. Nyt nukkuu ja just kävin kattomassa: MAHALLAAN. Ei ihme, jos närästää..

krisu: Mulla olis avattu paketti tota Muksun riisijauhetta, meillä se ei vaan uponnu vaikka olis pistänyt teelusikallisen riisiä desiin persikkasosetta. Ja onnittelut hyvin sujuneesta yöstä :flower: Mitä ruista annoit? Mä oon yrittänyt löytää puhdasta mutta ei ole vielä vastaan kävellyt.

piija: Älä pidä kiirettä sen lihan kanssa, anna vaikka 1 tl/pvä vähän pidempään. Mun omaa pähkäilyä on se, et lihaan reaoi helpommin koska on niin paljon proteiinia, joka taas on se "herkin allergianaiheuttaja". Musta tuntuu että meillä oli ton possun kanssa alussa kiukkuisuutta jne. niinkuin kaurankin kanssa mutta nyt ei kai mitään oiretta ole niistä.

Laitoinkin tonne LAHJOITETAAN-osastolle ilmoituksen kun alkaa kaappiin kertyä yhtä sun toista, jota ei voi syödä ja kai niissä päiväys/aika (=tarkoitettu ihan vauvalle) tulee vastaan ennenkuin sopivat. Jos vaikka löytys joku tästä läheltä, jolle vois epäsopivat antaa.
 
Heissan!
Ikea-reissu meni ihan ok. Tosin lopputulos oli aika nolla, koska Ikeassahan ei voikaan käydä ensin tilaamassa ja maksamassa ja sitten mies perässä noutamassa... Vaan ne on noudettava saman tien ja ite suurin osa kerättävä... :|

Se vadelmako Luppis teillä aiheuttaa vielä oireita? Meilläkin kyllä aprikoosiripuli kesti yli viikon, vaikka annoin vain kahtenä pvänä 1tl/pvä... Ja noi pulautuksethan meilläkin kestää aina pitkään jos pääsee äitymään... :(
Täytyy tosiaan nyt ottaa iisisti tuon lampaan kanssa ja toivoa parasta.

Mäkin olen jo jos jotakin heitellyt roskiin, kun eivät säily nuo riisijauheet ym kovin pitkään avauksesta. Hedelmäsoseet voi ite syödä :p , mut en mä noita ruokasoseita viitsis... vaikka ei meillä niitä kauheesti olekaan kertynyt, porkkanaa pari purkkia. Muuten on menneet sopimattomat hedelmäsoseet äidin suuhun =)
 
Täällä vaivaa vieläkin maanantainen vadelmakokeilu. :( Parempaan on onneksi menossa, ehdin jo ajatella että jokin muu ruoka tökkii. Varmuuden vuoksi otan ensi viikolla pari askelta taaksepäin noissa puurokokeiluissa. Aamupuurona syötän siis meidän ainutta varmasti sopivaa kasvista eli kesäkurpitsaa joka toinen päivä. Seuraavalla viikolla lisään viljapuuron osuutta yksi vilja kerrallaan, jos tilanne sen sallii.

Poika kovasti yrittää seisomaan tukea vasten. Jos vaan saa istuallaan jostain kiinni sopivasti (laatikon reuna tms.) niin ponkaisee seisomaan. Mutta istualleen ei kunnolla vieläkään itse pääse eikä siis maatamyöten liiku (ryömi tai konttaa) eli mamman täytyy siihen laatikon viereen kuskata :kieh:
 
Mä kävin eilen myös Ikeassa ja ostin vaikka mitä, lähinnä tytön huoneeseen uusia huonekaluja. Tänään sitten ollaan hiki hatussa kasattu niitä kaiken päivää. Nyt on sitten "ison tytön" huone. =) Ainahan sieltä Ikeasta tarttuu kyllä mukaan myös sellaista, mitä ei ollut tarkoitus ostaa.

Mä laitoin viime viikolla kaappia siivotessani soseita tutun lapselle menemään. Meillä lapsella on/oli ainakin taipumusta ikävästi allergisoitua joillekin sapuskoille pitkänkin ajan kuluttua, joten sitten jäi syömättä hyvinkin 10 purkkia aprikoosia ja 5 ruusunmarjaa yms. Muovikassillinen tuli soseita, kun kaikki keräsin läjään. Jos nyt tässä joskus muksu allergioistaan paranee, ei ole enää varsinaisesti hedelmäsose iässä ja varmaan alkaisi jo päiväykset paukkua.

Luppis: Jospa poitsu meinaa jättää ryömimisen ja kontteuksen kokonaan väliin ja siirtyy suoraan kävelemään :whistle:
 
pikaseen..
unohin tuossa aikasemmin luppis vastata tuosta rukiista eli annoin ihan myllärin luomu ruispuuroa. ei siis varmaankaan oo "puhdasta".
Meillä myös tytöllä ruvennu hiukka tökkii se riisipuuro enkä kyllä yhtään ihmettele. Onhan se ihan kaameeta :x ja jos ei sit reissus enää se uppoo niin annetaan vaik hetelmäsosetta aamu ja iltapalaks :D

Meillä typy nyt 3viikkoa noussu seisomaan tukea vasten eikä kolhuilta ja itkuilta vältytä :kieh: ja nyt noin viikko sitten oppi itse menemään istumaan :heart:
Niin ne vauvat vaan kasvaa ja kohta ne on taaperoita :eek:
 
Meillä menee huomenna netti poikki! Ei olla vielä muutettu mutta olen näppäränä tyttönä irtisanonut kaapeliliittymän. Seuraavassa joutuu ottamaan ADSL:n, joten voipi mennä tovi ennen kun pääsen taas "aalloille". :(

Mitä olette mieltä?: Pulautukset jatkuvat... En usko, että on lampaasta, koska ovat pysyneet samana ja lammasta ehti mennä vain parina pvänä vähäsen. Eilen ja tänään en ole antanut lammasta ja pulautukset jatkuvat ennallaan. Kun mä oikeesti alan epäillä tuota kukkakaalia.
Mitä mä teen? Pidänkö kokonaan taukoa ja annan vaan Neocatea?... Ressukka ei saa sit ruokaa ollenkaan maiskuteltavakseen... :'(

Mä olen sitä mieltä, että meiän kannattais kokeilla jotain rotaatiomallia.... Lapsi menee 1,5kk kuluttua päivähoitoon, täytyyhän sille jotain syömistä saada aikaiseksi siihen mennessä :eek: :( Allergialääkärille aika meillä vasta just ennen sitä, kun lääkäri sanoi, että voidaan sitten kirjotella sitä todistusta sopivista ruoka-aineista. No, ei niitä taida kovin kesken tätä vauhtia kertyä (edelleenkään) :'( :'( :'( :'( :'(

Meidän neiti ryömii aika vauhtia, kun makuun pääsi. Yrittää myös nousta, pääsee toisinaan polvilleen mutta ei ihan ylös asti vielä. Oppi just pari pvää sitten kunnolla nousemaan istumaan (ilman tukea) ja tekeekin sitä sit koko ajan. Meillä on illan nukkumaanmeno täyttä hyörinää tunnin ajan ennen kun neiti simahtaa. |O Ja mulle joku lohdutteli, että kyllä se sitten alkaa nukkumaan enemmän /paremmin päiväunia kun alkaa liikkumaan... Pa....t, ei ole yhtään unet parantuneet, puolen tunnin pätkissä mennään edelleen.

Luppis: Kun annat joka toinen pvä aamuisin kesäkurpitsaa, annatko välipäivinä mitään vai pelkkää juomaa?

Huomenna käyn vielä täällä kuikuilemassa, sitten on pakko painua näiltä osin hetkeksi kesälaitumelle. B)
 
Piija: Mites pitkään siitä lampaasta nyt olikaan? Eikö teillä lapsi yleensäkin oireile aika pitkään, vaikka pahis olisi jo poistunut? Jos ei pulautukset ala loppumaan jossain järkevässä ajassa, niin on varmaan pakko pitää hiukka taukoa siinä kukkakaalissa. Kyllä meilläkin oli välillä jaksoja jolloin kiinteitä ei mennyt kun ihan tosi nimellisesti. Jos kukkakaali on myös epäsopiva, ei muuta kun uutta matoa koukkuun ja jotain muuta kokeiluun!
 
piija: Kun annan kesäkurpitsaa joka toinen aamu, joka toinen aamu on sit oikee puuro. Kirjastoon vaan sit surffamaan kun yhteys poikki. Mekin ollaan parin viikon päästä menossa mökille eikä siellä ole sitä sähköäkään, saati nettiyhteyttä.

krisu: Etkös sinäkin ole nettipimennossa kun sinne reissuun lähdette?

Yritän nyt ehkä liiankin sitkeästi pitää kiinni tosta kolmen aterian rytmistä. Mutta eilen oli sitten jo siinä mielessä paremi päivä että ei pulauttanut yhtään ja kurlaustakin oli vaan max. 4 kertaa (=silentia). En usko että kaura, maissi tai tattari ei sovi ollenkaan, niitä ei näköjään voi vielä vaan antaa montaa kertaa (kauraa oli kaksi, tattaria kolme ja maissia kaksi kertaa viikossa). Tai sitten vaan oireilee/oireili sille vadelmalle noin pitkään. Semmonenkin kävi mielessä että ne vadelman siemenet on varmaan vähän pidempään masussa kun esim. joku kasvis, siitä pidempi oireilu. Tai sit siitä että ei sovi ollenkaan. Oireilihan tuo kuusi päivää pulautellen 2 millilitralle rypsiöljyäkin..
 
Juu,minäkin oon sitten nettipimennossa ens maantaista lähtien tai keskiviikkona 9pvä pääsen taas koneelle kun tullaan ekalta reissulta kotiin eli siis mennään seinäjoelle siskon luokse kahdeksi yöksi.. sitten torstaina lähetään sinne baltian reissulle ja palaillaan 21pvä. Mitenköhän sitä selviää ilman nettiä? :eek: :LOL:
 
Netti vielä toimii jostain kumman syystä :) Mulla on tänään viimeinen äitiyslomapvä :/

Jätin jo kukkakaalinkin tauolle, eilen en antanut lainkaan... Kakka olikin tänä aamuna ihan löysää ja tummanvihreetä. Pulautuksia ei tullut eilen mutta nieleskelyjä on ollut tosi paljon. Eilen tuntu, että meinasi tukehtua niihin; katsoi avuttomana ja yski ja kako... :'( Kamalaa katsottavaa kun mitään en pystynyt tekemään.
Että aika avuttomissa fiiliksissä täällä taas ollaan. :(
 
:hug: Voi ei piija. Toivottavasti korjaantuu tuolla kukkakaalin poisjätöllä vaikka tietty varmasti harmittaakin jos se ainoa kiinteä jää pois.. Se toinen vaihtoehto kun ei ole yhtään sen parempi.. Tosin mulla on meidän soijamaidon juonnin aikana tullut semmonen olo että ei se soijamaito mikään mörkö ole.

Ahdistuksesta: Tää on mun mielestä se kaikista pahin juttu tässä allergiassa. Siis oma ahdistus ja avuttomuus auttaa omaa lastaan. On jopa käynyt mielessä että tarviiskohan sitä jotain nappeja siihen.. Yritän niitä kuitenkin välttää kun ne nyt vaan on "paikka paikan päälle".

Piijalle vielä: eiköhän teillä ole tuo rotaatio seuraavana vuorossa. Ota lekuriin yhteyttä. Kenellä muuten käytte? Meidän lekuri on vielä ensi viikonkin paikalla, me ollaan siitä tykätty (ei ole Tuomela). En vaan viitsi sitä täällä hirveesti hehkuttaa ettei vaan siitä tule liian suosittu ja aikojen saaminen sitten vaikeutuu.. Taidan olla vähän inhottava.
Äläkä ressaa siitä kukkakaalivarastosta, mä voisin vaikka ostaa sitä. Olen jo ostanut lähikauppojen varastot, eikä montaa purkkia ole..

Meillä oireilu jatkuu.. olen jo ensi viikoksi suunnitellut hyvin karsittua ruokalistaa ja vaan kahta kiinteetä ruokaa/päivä. Ei kai siinä muu auta jos ei korjaannu tällä viikolla. Toisaalta ei tuskin ole tuo maito, joka vaivaa koskapa ei ole pahentunut. :) Se tästä vielä puuttuisi. Kysyin eilen jo lekurilta että mitäs sitten, jos soija ei enää sovikaan..
 
Heureka!

Nyt mä taisin keksiä.... KOMMENTOIKAA!!!

NallePuh82, vieläkö seurailet?? :wave:

Odotan vielä tämän viikon, josko tuo oireilu menee kokonaan ohi. Tällä viikolla olen muokannut ruokalistan sellaiseksi että viljat on karsittu puoleen siitä, mitä viime viikolla eli saa kauraa, tattaria ja maissia vaan kerran viikossa. Ja kesäkurpitsaa joka päivä. Jos pahis on kesäkurpitsa, jota nyt siis lisätty kolme annosta lisää verrattuna viime viikkoon, niin oireet pahentuvat? Eli jos tila pysyy ennallaan, ei kesäkurpitsa ole se pahis?
Ensi viikolla vähennän ruokakerrat kahteen (nyt siis kolme) ja teen kuuden päivän rotaation eli neljän ruuan suhteen väli muuttuu seitsemästä päivästä kuuteen. Possua menee kuitenkin joka päivä kuten nytkin. Ja kesäkurpitsaa vaan kaksi kertaa/kuusi päivää. Tällöin voin jättää jonkin ruuista pois kokonaan. Näin voisin testata muutamaa ruokaa jättämällä pois ja ottamalla takaisin. Possua voi myös vähentää esim. joka toinen päivä tai kokeilla muutaman päivän ilman, jos alkaa tuntua ettei mikään muutos vaikuta.

Siis jos "tiivistää" seitsemästä päivästä kuuteen, onkohan kuinka "kriittistä"? Mitään kovin uusia ruokiahan listalla ei ole, ei ole viiteen (tai kuuteen) viikkoon tullut kun oli se mahatauti ja sitten aloitin aamupuurot, joita kaikkia oli jos saanut kerta viikkoon aiemminkin. Koska lisäsin siis ruokien määrää/viikko, en uskaltanut samaan syssyyn ottaa uusia ennenkuin viime viikolla. Ja se vadelmakokeilu loppui lyhyeen.. :p :p
Täytyy tätä nyt loppuviikko hautoa ja pähkätä. Mutta jos vaan ehditte, kommentoikaa!!
 

Yhteistyössä