LUPAUSsormus, eli promisering

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei ole ollut tuollaista haistapaskan sormusta. Lupaus avioiliitosta ei ole mitään kertakäyttökamaa. Kerran elämässä kihloihin ja naimisiin, hyvällä syyllä toiste (esim. puolison kuolema). Yhdessä voi olla myös ilman lupauksia ja seremonioita, jos haluaa. Jokainen tietää kuitenkin itse suhteensa syvyyden, sormuksilla ja lupauksilla ei ole sen kanssa välttämättä mitään tekemistä.

Mitä vittua?

• Haha
Reactions: Lispetti
Siksei, koska se on typerä ja halventaa niitä oikeita lupauksia avioliiton solmimisesta.

Halventaa, miten?
Eikö lupaussormuksella voida luvata "mitä vaan", ei välttämättä toimi esikihlautumismerkkinä. Voihan sillä luvata vaan ikuista rakkautta, tai vaikka luvata odottavansa toista (esim. ulkomaan työkomennukselta) tms.
Vai onko tämä nyt suomalaiseen ideologiaan yliromantisoitua? Että rakkautta ei tarvitse tunnustaa, papin aamen sitten aikanaan riittää.

kihlasormushan on "lupaussormus", lupaus avioliitosta. Jotkut (aikuisetkin) tosin puhuvat menneensä kihloihin, mutta puoliso ei ole vielä kosinut naimisiin. wtf?

Suomalaiset eivät enää osaa suomen kieltä tai tunne suomalaista kulttuuriperintöä. Kihlaus (ruotsiksi förloving, lupaamiseen viittaava nimitys) todellakin oli aiemmin selkeä ja sitova lupaus avioliitosta.

• Tykkää
Eikö tuolla sormuksella lupauduta pidättäytymään esiaviollisesta seksistä?

Ja ei, minulla ei ole koskaan ollut sellaista, ei myöskään kihla-, eikä vihkisormusta. Vuosikymmeniä olen ollut suhteessa avopuolisooni.

Mitähän tässä nyt haetaan?

Mä kihlauduin, lupasin siis mennä naimisiin, tai itseasiassa kosin mutta sillä ei kai merkitystä, ja sit alettiin pohtia häiden ajankohtaa. Seuraavana päivänä mentiin ostamaan ne lupaus- eli kihlasormukset.

Kun sit taas ne sormukset joita teineinä poikakaverin kanssa vaihdettiin olivat vaan lupauksia olla tyttö- tai poikaystävä.

Eikö tuolla sormuksella lupauduta pidättäytymään esiaviollisesta seksistä?

"Purity rings (also known as promise rings, abstinence rings, or chastity rings)"
(https://en.m.wikipedia.org/wiki/Purity_ring)

Näin minäkin olen ymmärtänyt. Usein törmännyt tähän amerikkalaisissa dokumenteissa. Liittyy usein uskovaisten tapaan lupautua pidättäytymään kaikesta esiaviollisesta seksistä. Yleensä teini-iässä lupautuvat ja ottavat sormukset käyttöön.

Niin, kuinka monella on sellainen ollut?

Siis itsehän olen tosi nuori ja näin, ja aion antaa poikaystävälleni lupaussormuksen. Oon viel alaikänen ja niin on mun jätkäkin vielä pari viikkoo, jote kihlasormus ei ehkä kuitenkaan olisi se juttu. Mä haluan kokea polvistumisen ja pyytää jotain, joten ajattelin että lupaussormus olisi meille hyvä vaihtoehto. Oon nyt nii kauan ollu tän yhden ihmisen kanssa ja asuttu yhessä ja tiedän 100% varmasti että haluan viettää loppuelämäni hänen kanssaan, niin ei huoleta antaa lupaussormusta. Mut se on niiku vähänniiku semmone teinijuttu, joka tehään just rikkoakseen strereotypioita tai jos ei halua naimisiin tai on vain yksinkertaisesti epävarma. Se on niiku lupaus siitä että lupaan odottaa sua kun oot armeijassa yms.

• Rakkaus
Lupaussormus on lupaus avioliitosta/ kihloihin menemisestä. Esimerkiksi minä olen ollut kumppanini kanssa neljä vuotta yhdessä ja kummatkin tiedetään, että halutaan kihloihin/naimisiin. Olemme kummatkin kuitenkin niin nuoria, että kihlatkin tuntuvat liian aikaisilta. Tästä syystä kumppanini osti minulle lupaussormuksen. Eli toisin sanoen lupaussormukset ovat usein nuorempien juttu, kun ei voida vielä mennä kihloihin. Se ”pidättäytymissormus” on nimeltään siveyssormus, eli täysin eri asia.

Tuntuu vähän sekavalta. Kihlasormushan on siis se alkuperäinen lupaussormus. No nyt on sitten lupaussormus kun kihlat tuntuvat liian kovalta jutulta. Muutaman vuosikymmenen päästä annetaan varmaan esilupaussormus ennen lupaussormusta. Pääasia että saadaan luotua uusia kivoja seremonioita instagramia varten ja uusia myyntiartikkeleita romanssibisnekselle.

Ei saatana mitä teinipaskaa. Ei edes kihla- tai vihkisormuksellakaan ole enää tänä päivänä mitään merkitystä kun uusfeministinen voimaantumispaska ajaa lujimmatkin liitot karille pikavauhtia.

Siis tällä sormuksella käsittääkseni luvataan olla ilman esiaviollista seksiä, ei liity varsinaisesti parisuhteeseen vaan lupaukseen siveydestä, mutta voidaan olla pari toisen sormusta kantavan kanssa, ilman seksiä. Eli eri juttu kuin kihlat, mikä on lupaus avioliitosta.

Yhteistyössä