Luovuttakaa verta!

  • Viestiketjun aloittaja Nuhanenä
  • Ensimmäinen viesti
mäkin kävin aikoinaan ihan säännöllisesti mutta nykyään ei mun veri enää kelpaa :/ mielelläni kyllä kävisin,sen verran noita leikkauksia on takana..onneks mun vanhemmat käy ihan säännöllisesti
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nuhanenä:
Käykää hyvät palstalaiset luovuttamassa verta. Varastot tyhjenee ja näin flunssa-aikaan luovuttajat vähissä. Itsekin sain äsken veripalvelusta puhelun jossa pyydettiin luovuttamaan, mutta nenä vuotavana en voi mennä. Pieni hyvä teko, josta suuri apu ja itselle hyvä mieli...
Miten on,exällä on c-hepatiitti.Kävin labrassa ja minulla ei ollut.Olin muutaman kerran suojaamattomasti sen jälkeen.Uskallanko mennä luovuttamaan? Tästä on reilu 2v aikaa.Sehän tarttuu veriteitse,harvoin yhdynnässä.Eikä minulla ole mitään oireita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
En mä voi luovuttaa ikinä.
Onko tullut asuttua Briteissä?
Ei. Miten niin? :eek: Ihan kuule saamieni syöpähoitojen takia en kelpaa koskaan luovuttajaksi.
Briteissä jos on asunut väärään aikaan eli ns. hullun lehmän taudin riehuessa, niin ei kelpaa enää ikinä luovuttajaksi. Samoin miehen kanssa seksiä harrastanut ei enää saa luovuttaa, mutta onneksi se koskee vain toisia miehiä. Syöpädiagnoosikin estää luovuttamisen, ei niinkään hoitojen vuoksi, vaan siksi, että sitä riskiä ei oteta, että veren mukana olisi syöpäsoluja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Testaako ne jotain siellä ennekuin saa luovuttaa?
Vain hemoglobiinin ja senkin luovuttajan oman terveyden vuoksi. Kyselylomakkeen joutuu täyttämään joka kerta ja väliaikainen luovutuskielto saattaa rapsahtaa herkästi akuutin flunssan tai tuoreen seksikumppanin takia.

Tuo O- on tosi arvokasta verta, sillä sitä annetaan, mikäli vastaanottajan veriryhmä ei ole tiedossa; O- veri kelpaa kaikille. Minun veriryhmäni on B+ eli aika yleinen.
 
Mä meinasin välipäivinä mennä mutta Veripalvelun sivuilta sitten katsoin ettei suositella jos imettää vielä, vaikka synnytyksestä onkin jo yli vuosi. Meen sitten kun lopetan. Mies kävi kumminkin :) Sain senkin joskus innostumaan ja sille se sopiikin paremmin kuin mulle, mun Hb tuppaa putoamaan jos käyn yli 2 x vuodessa.
 
tyttöjen äiti
Luovuttaisin kyllä mutta....veriryhmäni on ab. Sitä ei yleensäkään tarvita, koska sitä ei voida antaa kuin niille joilla on sama veriryhmä. Toiseksi, mulla on liikaa kilpirauhashormonia veressä, joten en ees saisi luovuttaa.
 

Yhteistyössä