Synnytyksistä puhuitte, itse olen ensikertalainen synnytyksen suhteen, niin en tiedä mitä odottaa. Siksi ei ehkä jännitä, vaan enemmän odotan, että pääsen kokemaan sen. Täytyy varmaan vaan luottaa ammattilaisiin ympärillä. Nettiä lukiessa tulee törmättyä ikäviin juttuihin, ehkä niistä kirjoitellaan enemmän?
Kävin eilen NT-ultrassa, kesti n 45 min käynti. Hieman häiritsi, kun ultraaja oli niin hiljaa välillä, että onko kaikki hyvin? Aluksi pikkuinen ei liikkunut ollenkaan ja kysyin hädissäni, eikö se liiku. Lopulta siellä herättiin ja vauhtia sen jälkeen riitti. Sikiö oli kuulemma niin kuin pitääkin. Pikkuisella oli pituutta reilu 7 cm (vastasi viikkoja ja oli vähän edelläkin) Sydän sykki näkyvästi, mutta sykettä ei mitattu. Niskaturvotusta ei ollut ja sitä oli hyvin vaikea mitata, kun ei ollut juurikaan. Sitä yritettiin monesta asennosta mitata ja pyytää kaveria kääntämään päätä, mutta ei oikein suostunut.
Ei minulle sittenkään tehdä sitä NIPT-testiä, jonka lähetteen neuvola kirjoitti. Aiemmat veritestit, joissa kävin olivat jotain neuvolan rutiinitestejä. Ultrauksen jälkeen oli lääkärin vastaanotto ja hän tarkisti vielä ylilääkäriltä, että onko NIPT aiheellinen, koska lahjamunasolu nuoremmalta, eikä niskaturvotustakaan ollut. Menen kuitenkin siihen toisen kolmanneksen trisomia- verikokeeseen, kun sain valita haluanko sen. Jos siinä on hälyttävää, niin sitten otetaan NIPT. Mies oli mukana ja ihmetteli minulle, että onko tämä niin harvinaista, että käytetään lahjamunasolua, kun parhaimmillaan kolme henkilöä mietti, mitä testejä tarvitaan ja mitä kirjoittavat papereihin?
Syysterveisin SS 13+1