Kiitos kaikille onnitteluista!
aniraz, hirmuisesti tsemppiä huomiselle! Harmi että jouduit odottamaan käynnistämiseen asti, mutta nyt näet jo maaliviivan!
La Bambina, onnea hyvistä rakenneultrakuulumisista! Eipä noi sun oireet raskausmyrkytykseltä vielä kuulosta, toivottavasti voit huokaista helpotuksesta.
Saiga, mä sairastin tässä raskaudessa influenssan rv14 ja nielutulehduksen/flunssan rv22. Oli tosi kurjaa sairastaa ja samat pelot oli mielessä. Tavallinen flunssa ei kuitenkaan ole sikiölle vaarallinen. Influenssa voi olla ekan kolmanneksen aikana. Myös listeria ahdisti. Mutta onneksi pelot ovat yleensä "turhia"
Lahjasolusta: meidän vauva on ihan täydellinen. Näyttää vauvalta ja myös siskoltaan, eikä ulkonäössä ole ainakaan tässä vaiheessa mitään voimakasta persoonallisuutta, joka viittaisi lahjasolun käyttöön. Koko luovutustaustaa tuli mietittyä kaikkein eniten ennen koko raskautta. Raskausaikana se jäi taustalle ja nyt käy vielä harvemmin mielessä. Ainoastaan silloin kun tulee kommentteja viitaten minun ja vauvan samanlaisuuteen ("tumma tukka kuten äidillään"), asia muistuu mieleen ja tuntuu jotenkin oudolta.
Tia-Tuu, mahtava lista
Yhdyn moniin kohtiin
Lantionpohjan lihakset todellakin falskaa, mutta toivoa on että tästä vielä toivutaan
Turvotusta mulla oli melkein enemmän heti synnytyksen jälkeen, nyt se alkaa laskea. Näin toisen lapsen kanssa osasin jo odottaa näitä huonoja puolia, mutta ensimmäisen kanssa tuli shokkina esim. maidonnousun tuska (joka on juuri nyt päällä). Rinnat on tosi kipeät ja turvonneet äärimmilleen. Tällä kertaa rinnanpäät ovat pysyneet ehjinä, ja suosittelenkin kiinnittämään heti huomiota oikeaan imuotteeseen. Hyviin imetysvaatteisiin kannattaa panostaa, itse tuskailen vielä niiden kanssa. Nyt on vielä vähemmän vaatevaihtoehtoja: painoa on raskauden jäljiltä eli vanhat ei mahdu päälle, ja imetysoptio pitää olla...
Itsekin jälkikäteen heränneenä suosittelen lukemaan seuraavat artikkelit, etenkin teksti vauvan ensipäivistä piti ainakin täällä hyvin paikkaansa:
Vauvan ensipäivät:
http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=45
Maidon nousu:
http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=248
Sitten vielä lyhyesti synnytyksen kulku:
Heräsin rv 40+0 kolmelta yöllä ensimmäiseen kipeään supistukseen. Samalla tuli verinen klöntti vessanpönttöön. Pieni vuoto ja supistukset jatkuivat koko päivän. Supistukset olivat epäsäännöllisiä (10-30 minuuttia), mutta niitä tuli kipeästi koko ajan niin ettei pystynyt nukkumaan. Kävimme vuodon takia iltapäivällä synnärillä tsekissä, mutta vuoto oli ihan normaalia ja synnytys ei ollut vielä käynnissä, kohdunkaulaa vielä jäljellä. Viimeisen supistuksen välin ollessa 40 minuuttia menin vähän ennen puolta yötä nukkumaan.
Rv 40+1 yhdeltä yöllä (eli vajaan tunnin pilkkimisen jälkeen) heräsin sietämättömän kovaan supistukseen. Supistukset jatkuivat 5 minuutin välein ja lähdimme takaisin synnärille. Olin auki 5cm ja pääsimme käyrien jälkeen suoraan saliin. Olin todella kipeä ja sain kivunlievitykseksi epiduraalin x2, ilokaasua ja ponnistusvaiheen lähestyessä vielä pudendaalipuudutuksen. Kivunlievitys oli toimivaa, vaikkei kaikkea kipua vienytkään pois. Ilokaasu kuitenkin auttoi kipeimpien kohtien yli. Ponnistusvaihe oli kivuton, mutta vauvaa ei saatu ponnistamalla ulos vaikka oikein kai ponnistinkin. Sama juttu oli esikoisen kanssa. Vauvan ahdingon vuoksi päädyttiin jälleen episitomiaan ja imukuppiin, joka harmitti aika paljon. Vauva kuitenkin saatiin ulos hyväkuntoisena ja pääsimme jo seuraavana päivänä kotiin. Vauva on ihana, tikit ja turvonneet tissit vähemmän ihania, mutta eiköhän omakin olo tästä helpota! Univelkaa kuittaillaan sitten myöhemmin