Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

En ymmärrä kyllä tätä ideaa uudesta psykan käynnistä. Onneksi en ole yksin ajatukseni kanssa. No katsotaan mitä lääkäri sanoo kun mennään ensi viikolla. Koitan selittää että mielestämme ei tarvitse kun olemme sen jo käyneet ja saaneetkin lapsen lahjasolulla. On meinaan aika tylsää miehen olla töistä pois ja ajellaan Turusta Tampereelle psykan käynnille :/ Kaiken lisäksi "joudumme" ottamaan tytön mukaan käynneille koska olen vielä tytön kanssa kotona.
En minäkään ymmärrä miksi tarvisi käydä uudella psykologinkäynnillä kun tietää mistä on kyse ja on jo käsitellyt ne asiat hyvin pitkälle. Jos on pakko, niin onnistuisiko edes etätapaaminen? Itsellä oli ainakin lääkärikäynti etänä kun en enää asu Helsingissä missä klinikka. Kävin klinikalla vaan itse alkiosiirrossa.
 
En minäkään ymmärrä miksi tarvisi käydä uudella psykologinkäynnillä kun tietää mistä on kyse ja on jo käsitellyt ne asiat hyvin pitkälle. Jos on pakko, niin onnistuisiko edes etätapaaminen? Itsellä oli ainakin lääkärikäynti etänä kun en enää asu Helsingissä missä klinikka. Kävin klinikalla vaan itse alkiosiirrossa.
Niin, täytyy ehdottaa etäkäyntiä jos se psykka on pakollinen uudestaan. Onneksi nykyään saa etänä paljon hoidettua.
 
@MARIAL43 mitä sinne kuuluu? Joko sinulla on tukilääkitys purettu pois? Ultrakin lienee lähiaikoina edessä?
Täällä on vietetty hiljaiseloa ja nyt sairastelukierre päällä.
Tukilääkityksen purku menossa tällä hetkellä, menee muutaman päivän pidemmälle kuin oli ohjeistuksessa, mutta tuskin on sillä suurta merkitystä.
Oireet on vähentynyt tosi paljon, ainoastaan väsymys, mielialojen heittelyt ja rintojen arkuus jäljellä. Tietty vatsan turvotusta on edelleen mutta alavatsatuntemukset ovat hävinneet. Kyllä sitä miettii että onko se vielä hengissä siellä :)
Hematooma ei ole vaivannut enää pitkiin aikoihin ja verenvuodotkin on pysyneet poissa.

Ultraan varailen huomenna ajan ja onneksi olin varannut tälle viikolle ajan klinikalta, niin pääsee taas tästä epätietoudesta :D Edellisestä ultrasta jo neljä viikkoa! :D

Miten sulla menee? :)
 
  • Tykkää
Reactions: Mirumarumoru
Mukava kuulla, että kaikki siellä hyvin! Täällä tukilääkitys loppuu tämän viikon torstaina, viimeiset kaksi zumenonia enää ottamatta. Oireita mulla ei juurikaan edelleenkään ole ollut (paitsi että puoliso ärsyttää joka asiassa, lie se sitten sitä mielialan heittelyä ) mutta selällään maatessa alavatsalla tuntuu jo ihan selkeä kova "möykky" eli kohtu on kyllä viikkojen saatossa kasvanut. Ultraan (jossa katsotaan niskaturvotus) pääsen viikon päästä, verikokeet otettiin viime viikolla. Viikot menee kyllä ihan huomaamatta ja kohta pitäisi ihan vauhdilla alkaa tapahtua, kun maha alkaa kasvaa ja liikkeetkin tuntua muutaman kuukauden sisään.
Wau, ihanaa että kohtukin jo tuntuu! Mä en ole vielä onnistunut löytämään sitä, en oikein uskalla painellakaan :D
Lopetetaanko sulla kaikki lääkkeet samaan aikaan vai porrastettuna?
Mulla Zumenon loppui jo, Terolut nyt sunnuntaina ja Cyclogest parin viikon päästä.
Kiva että pääset pian nt-ultraan :) Mä kävin verikokeissa myös viime viikolla.
Aika kuluu kyllä vauhdilla, ei meinaa pysyä perässä!
 
Purku alkoi 10+0 ajankohdasta. Mulla cyclogestit loppui kesken ja klinikka totes, että muutaman kapselin takia ei tarvitse enää uutta pakkausta ostaa. Porrastetusti näitä alettiin vähentää eli Terolut jäi jo kokonaan pois, toissapäivänä laitoin viimeisen cyclogestin ja Zumenonia otan vielä huomenna ja torstaina. Sitten on kaikki lopetettu, kun viikkoja tulee 12+0. Mulla tosiaan tuo "greippi" tuntuu jo ihan selvää sektioarven tienoilla Terolutia jäi täysi laatikko, jos jollain olis tarvetta! Ja Zumenonia löytyis kans puoli laatikkoa.
Olikohan se niin, että ensisynnyttäjillä kohdun tuntee vasta myöhemmin..
 
Minä jo ehdin miettiä, onko yksi voinut muuttua kahdeksi, kun nyt jo niin selkeästi tuntuu Ilmeisesti vaikuttaa, mihin suuntaan kohtu on kallellaan, minkä verran rasvapeitettä on välissä, kuinka paljon vatsalihakset sitoo mahan piiloon jne. Mulla taitaa olla niin tuoreessa lihasmuistissa edellinen raskaus, että heti alkaa kasvaa vauhdilla
Kuinka kauan sulla olikaan edellisestä raskaudesta? 🙂

Menin yli-innokkaana hönttinä tekemään testin jo 7 vrk siirron jälkeen, vaikka tiedän ettei pitäisi. 😞 Se oli odotetusti negatiivinen, mutta teoriassa kai plussa voisi näkyä jo nyt, vai voisiko..?
 
Mulla pitäisi myös alkaa huomenna lääkkeiden purku. Huomenna myös eka neuvola. En ole sen varhaisultran jälkeen käynyt ultrassa koska en uskalla mennä... 🙈Että hyvä luotto täällä asioiden tilaan.
Oireet ovat vaihdelleet tosi paljon, mutta pahin kuvotus, jano ja turvotus tuntuu kadonneen, mikä kanssa huolettaa. Rinnat on arat ja mieliala kanssa vaihtelee, ja jotenkin on sellainen kokonaisvaltaisen saamaton olo, mitä marraskuu ei kyllä kohdallani yhtään helpota.
 
  • Rakkaus
Reactions: Mirumarumoru
Meidän ensimmäinen luovutetuilla alkunsa saanut syntyi elokuussa 2020. Mulla plussa silloin kuin myös nyt näkyi vasta 10 päivää siirrosta, edellisenä päivänäkin oli vielä nega eli älä hätäile vielä
Kiitos @Mirumarumoru 🙏☺ Helpotti oikeasti lukea tällaisista kokemuksista. Pystyin taas hetkeksi pistämään asian taka-alalle ja jatkamaan ns. normaalia elämää (mitä se on??).😄 Ei kai tässä muu auta kun odotella rauhassa vielä tämä viikko.
 
  • Rakkaus
Reactions: Mirumarumoru
Hei,
Uutena liityn keskusteluun, lueskeltuani jonkin aikaa taustalla keskustelua 😊
Meillä pian ensimmäinen alkion siirto lahjoitetulla munasolulla.
Lapsettomuutta takana jo reilu viitisen vuotta, ja lapsettomuushoitoihin hakeuduttiinkin aika pian jo suhteen alkutaipailella sillä itsellä vähän oli se pelko että syöpähoidoista johtuen ei raskautuminen käy kovin helposti. Ja eihän se ole käynytkään😅😫 takana pari IVF hoitoa omilla soluilla, joista kahteen alkion siirtoon päästy. Nyt onneksi päästiin seuraavaa hoito aloittamaan lahjoitetulla munasolulla, josta odotukset nyt hiukan edes korkeammalla 🤞
Tosin kaksi 6 päivän ikäistä alkiota vain saatiin pakkaseen, mutta nyt täytyy vain toivoa että näistä tärppäisi.
Tsemppiä kaikille! 🥰
 
Hei,
Uutena liityn keskusteluun, lueskeltuani jonkin aikaa taustalla keskustelua
Meillä pian ensimmäinen alkion siirto lahjoitetulla munasolulla.
Lapsettomuutta takana jo reilu viitisen vuotta, ja lapsettomuushoitoihin hakeuduttiinkin aika pian jo suhteen alkutaipailella sillä itsellä vähän oli se pelko että syöpähoidoista johtuen ei raskautuminen käy kovin helposti. Ja eihän se ole käynytkään takana pari IVF hoitoa omilla soluilla, joista kahteen alkion siirtoon päästy. Nyt onneksi päästiin seuraavaa hoito aloittamaan lahjoitetulla munasolulla, josta odotukset nyt hiukan edes korkeammalla
Tosin kaksi 6 päivän ikäistä alkiota vain saatiin pakkaseen, mutta nyt täytyy vain toivoa että näistä tärppäisi.
Tsemppiä kaikille!
Mulla myös täällä olon syynä 27 vuotta sitten tehty koko vartalon sädehoito ja sytostaatit. Tän lyhyen kokemuksen perusteella suosittelen, että mittautat keltarauhashormonin siirtpäivänä ja oot tarkkana TSH-tason suhteen.
 
Tervetuloa mukaan @Riikah ja toivotaan onnea tuleviin siirtoihin
@Adelieamanda tuleeko sulla huomenna 10 vrk siirrosta? Oletko vielä tiistain jälkeen testejä tehnyt vai säästätkö huomiselle?
Siirrosta on juuri nyt tunnin tarkkuudella tasan 10 vrk. 🙂 @Mirumarumoru
Tällä viikolla mulla ei ole ollut mitään muita oireita kun rintojen pingotusta ja treeneissä olen ollut huomaavinani että hengästyn helpommin kuin normaalisti. Eilen keskellä päivää tunsin työpöydän ääressä istuessa yhtäkkiä outoa sydämentykytystä ja huimausta, joka onneksi meni nopeasti ohi. Esikoisen kanssa mulla ei ollut lievän pingotuksen lisäksi raskausoireita lainkaan (ei alussa eikä myöhemminkään), joten en ole niitä nytkään odotellut. Jotenkin olen henkisesti koittanut koko viikon varautua siihen, että tämä eka siirto ei vielä onnistu, on jotenkin semmoinen fiilis ettei tämä niin helposti voi mennä. 😞
 
Hei,
Uutena liityn keskusteluun, lueskeltuani jonkin aikaa taustalla keskustelua
Meillä pian ensimmäinen alkion siirto lahjoitetulla munasolulla.
Lapsettomuutta takana jo reilu viitisen vuotta, ja lapsettomuushoitoihin hakeuduttiinkin aika pian jo suhteen alkutaipailella sillä itsellä vähän oli se pelko että syöpähoidoista johtuen ei raskautuminen käy kovin helposti. Ja eihän se ole käynytkään takana pari IVF hoitoa omilla soluilla, joista kahteen alkion siirtoon päästy. Nyt onneksi päästiin seuraavaa hoito aloittamaan lahjoitetulla munasolulla, josta odotukset nyt hiukan edes korkeammalla
Tosin kaksi 6 päivän ikäistä alkiota vain saatiin pakkaseen, mutta nyt täytyy vain toivoa että näistä tärppäisi.
Tsemppiä kaikille!
@Riikah Sun tausta kuulostaa tosi samanlaiselta kuin hyvän kaverini, joka sai syöpädiagnoosin ollessaan lapsettomuushoidoissa. Hoidot oli pitkät ja raskaat, mutta syöpä saatiin selätettyä. Saatuaan ns. puhtaat paperit aloitti lahjasoluhoidon, joka onnistui heti ekasta siirrosta. Nykyään ystäväni on kahden ihanan pojan terve&onnellinen äiti. 🥰 Tsemppiä oikein paljon sullekin @Riikah 💖
 
  • Tykkää
Reactions: Riikah
Mulla myös täällä olon syynä 27 vuotta sitten tehty koko vartalon sädehoito ja sytostaatit. Tän lyhyen kokemuksen perusteella suosittelen, että mittautat keltarauhashormonin siirtpäivänä ja oot tarkkana TSH-tason suhteen.
Hei, kiitos vinkistä. Kilpirauhasarvot onkin säännöllisesti testattu vajaatoiminnan takia, mutta keltarauhashormonia ei ole taidettu juurikan mitata tai ollu edes lääkärin kanssa siitä puhetta.
 
@Riikah Sun tausta kuulostaa tosi samanlaiselta kuin hyvän kaverini, joka sai syöpädiagnoosin ollessaan lapsettomuushoidoissa. Hoidot oli pitkät ja raskaat, mutta syöpä saatiin selätettyä. Saatuaan ns. puhtaat paperit aloitti lahjasoluhoidon, joka onnistui heti ekasta siirrosta. Nykyään ystäväni on kahden ihanan pojan terve&onnellinen äiti. Tsemppiä oikein paljon sullekin @Riikah
Ihana kuulla, että onnistui rankkojen hoitojen jälkeen jo heti ekasta siirrosta 🥰 kiitos tsempistä, näiden avulla sitä luo toivoa omiinkiin tuleviin siirtoihin ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Adelieamanda
Hei, kiitos vinkistä. Kilpirauhasarvot onkin säännöllisesti testattu vajaatoiminnan takia, mutta keltarauhashormonia ei ole taidettu juurikan mitata tai ollu edes lääkärin kanssa siitä puhetta.
Suomessa moni lääkäreistä (mukaan lukien kaikki mun lääkärit) on sitä mieltä, ettei keltarauhashormonitasolla ole merkitystä raskauden jatkumisessa. Kuitenkin maailmalla on esim. Jenkeissä normaalia injektoida sitä emättimeen laitettavien pillereiden lisäksi. Ilmeisesti arvo on tosi heilahteleva ja sitä on vaikea mitata tarkasti verestä. Redditissä olen törmännyt useisiin tutkimuksiin (en tiedä mikä otos niissä on ja kuinka luotettavia), joiden mukaan onnistumistulos on parempi niissä hoidoissa, joissa on emätinpillereiden lisäksi ollut mukana piikitettävä hormoni TAI suun kautta otettava lääke. Paras tulos taisi olla tolla piikitettävän + emätinkapseleiden yhdistelmällä.

Eli kannattanee painostaa lääkäreitä mittaamaan sitä arvoa siirron yhteydessä.
 
  • Tykkää
Reactions: Riikah
Joko testasit? Mulla ei tässä raskaudessa ole myöskään ollut juuri mitään oireita (ei kuvotusta, ei oikein väsymystäkään saatikka rintojen sirkkuilua) ja alkuun tuntuikin hyvin epätodelliselta, että voiko kaikki edetä plussaamisen jälkeen normaalisti mutta näin kai se vain menee ja homma etenee, kun nyt tuntuu, että mahakin alkaa jo selkeästi omaan silmään erottua (mulla on edellisissä raskauksissakin alkanut näkyä jo tosi aikaisin). Ensi maanantaina on nt-ultra niin pääsee kurkkaamaan, mitä siellä mahassa oikein näkyy.
Testasin tänä aamuna (siirrosta nyt 11 päivää) ja ihan selkeä nega sieltä tuli. Testaan toki uudelleen vielä ns. virallisena testauspäivänä eli tulevana maanantaina, mutta henkisesti olen jo luopunut toivosta. Miten pian toinen siirto voidaan tehdä? Pitääkö välissä tulla tyhjennysvuoto? Mulla siis siirto tehty lääkkeelliseen kiertoon (omat menkat epäsäännölliset jo vuosia rankahkon kilpaurheilutaustan takia), eli lopetanko tässä välissä jomman kumman tai molemmat (progynova ja terolut) vai miten se oikein menee..? Lääkäriltä varmaan kuulen ensi viikolla, mutta kiva jos jaksatte kertoa omista kokemuksistanne. 🙂
 
En muista sitten enää yhtään hoidoista ja miten ne menivätkään...silloin tosin oli kuukautiset, enää ei ole. Ilmeisesti menopaussi menossa. Meillä kaksi alkiota pakkasessa. Siis kysymys kuuluu voinko vielä raskautua?
 
vierailija
Lääkkeelliseen kiertoon voi raskaus hyvin onnistua alkionsiirrolla vaikka omat munasarjat olisivatkin jo lakanneet toimimasta (tai vaikka ei olisi munasarjoja ollenkaan, kunhan kohtu löytyy).
 
Suomessa moni lääkäreistä (mukaan lukien kaikki mun lääkärit) on sitä mieltä, ettei keltarauhashormonitasolla ole merkitystä raskauden jatkumisessa. Kuitenkin maailmalla on esim. Jenkeissä normaalia injektoida sitä emättimeen laitettavien pillereiden lisäksi. Ilmeisesti arvo on tosi heilahteleva ja sitä on vaikea mitata tarkasti verestä. Redditissä olen törmännyt useisiin tutkimuksiin (en tiedä mikä otos niissä on ja kuinka luotettavia), joiden mukaan onnistumistulos on parempi niissä hoidoissa, joissa on emätinpillereiden lisäksi ollut mukana piikitettävä hormoni TAI suun kautta otettava lääke. Paras tulos taisi olla tolla piikitettävän + emätinkapseleiden yhdistelmällä.

Eli kannattanee painostaa lääkäreitä mittaamaan sitä arvoa siirron yhteydessä.
Itsellä tämä asia kyllä tässä siirrossa on käynyt mielessä, että onko keltarauhashormonin määrä ok. Aikaisemmin aina menkat alkaneet Cyglogestin läpi. Joten tästä täytyy kyllä tiedustella onko keltarauhashormonin määrä varmasti riittävä🤔 ollaan julkisella hoidossa, joten siellä aina toki vähän nihkempää kyllä miten lähtevät testaamaan tai asiaan reagoivat.
 
Itsellä tämä asia kyllä tässä siirrossa on käynyt mielessä, että onko keltarauhashormonin määrä ok. Aikaisemmin aina menkat alkaneet Cyglogestin läpi. Joten tästä täytyy kyllä tiedustella onko keltarauhashormonin määrä varmasti riittävä ollaan julkisella hoidossa, joten siellä aina toki vähän nihkempää kyllä miten lähtevät testaamaan tai asiaan reagoivat.
Me ollaan myös julkisella ja siellä kyllä mentäisiin samalla kaavalla kaikkien kohdalla. Kävin itse mittaamassa keltarauhashormoniarvoa viime siirrossa Synlabissa (päättyi keskenmenoon). Mulle on sanottu, että hoitopyynnöissä näkyy trendejä, mutta harvalle niistä löytyy tutkimuksissa tukea. Vaikea uskoa, että ton hormonin tason merkitys olisi kuitenkaan ihan tuulesta temmattu, jos niin monessa muussa maassa sitä mitataan ja annostukset on selkeästi suurempia kuin täällä.
 
Testasin tänä aamuna (siirrosta nyt 11 päivää) ja ihan selkeä nega sieltä tuli. Testaan toki uudelleen vielä ns. virallisena testauspäivänä eli tulevana maanantaina, mutta henkisesti olen jo luopunut toivosta. Miten pian toinen siirto voidaan tehdä? Pitääkö välissä tulla tyhjennysvuoto? Mulla siis siirto tehty lääkkeelliseen kiertoon (omat menkat epäsäännölliset jo vuosia rankahkon kilpaurheilutaustan takia), eli lopetanko tässä välissä jomman kumman tai molemmat (progynova ja terolut) vai miten se oikein menee..? Lääkäriltä varmaan kuulen ensi viikolla, mutta kiva jos jaksatte kertoa omista kokemuksistanne.
Voi miten harmi, jos näin on! 😢

Mutta joo, mun kokemuksen mukaan voidaan tehdä seuraavaan. Toivottavasti ei ainakaan tulisi pitkää taukoa!
 
Me ollaan myös julkisella ja siellä kyllä mentäisiin samalla kaavalla kaikkien kohdalla. Kävin itse mittaamassa keltarauhashormoniarvoa viime siirrossa Synlabissa (päättyi keskenmenoon). Mulle on sanottu, että hoitopyynnöissä näkyy trendejä, mutta harvalle niistä löytyy tutkimuksissa tukea. Vaikea uskoa, että ton hormonin tason merkitys olisi kuitenkaan ihan tuulesta temmattu, jos niin monessa muussa maassa sitä mitataan ja annostukset on selkeästi suurempia kuin täällä.
Mulle on lääkäri selittänyt että tosi moni näistä hoito"trendeistä" ja yleensäkin vaihtoehdoista on niin epämääräisiä siksi, että hoitoja on vaikea tutkia. Potilasmäärät on pieniä ja on vaikea erottaa eri tekijöitä toisistaan. Toisaalta sitten kannattaa kuitenkin kokeilla niitä "voisi olla hyötyä" -juttujakin, juuri koska on vaikea sanoa eksaktisti mikä hyödyttää ja mikä ei.
 
  • Tykkää
Reactions: Pompelis
No niin, eli kohti yritystä nro 2. :) Kuulemma tällä kertaa kokeillaan toista keltarauhasvalmistetta (aiempi oli Terolut) ja seurataan hormonitasoja varmuuden vuoksi tarkemmin. Era-testiä ei kuulemma vielä tässä vaiheessa kannata tehdä (ellen itse halua), koska alkioita on pakkasessa vielä niin paljon. Kohdun limakalvossa ja rakenteessa ei sinänsä ollut mitään vikaa, mutta näin kai joskus vaan käy ja siksi tilastollinen onnistumisprosentti näissä on mitä on. Aurinkoa kaikille marraskuun harmauteen, toivottavasti mahdollisimman moni saisi tällä viikolla hyviä uutisia. :)
 
Mulle on lääkäri selittänyt että tosi moni näistä hoito"trendeistä" ja yleensäkin vaihtoehdoista on niin epämääräisiä siksi, että hoitoja on vaikea tutkia. Potilasmäärät on pieniä ja on vaikea erottaa eri tekijöitä toisistaan. Toisaalta sitten kannattaa kuitenkin kokeilla niitä "voisi olla hyötyä" -juttujakin, juuri koska on vaikea sanoa eksaktisti mikä hyödyttää ja mikä ei.
Mikä sulla olikaan progesteroniannostus tässä siirrossa?
 

Yhteistyössä