Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Millaisia oireita teillä muilla on alussa ollut, ja miten ne ovat vaihdelleet? Mulla on useana päivänä ollut menkkamaisia tuntemuksia ja vähän äklö olo. Tänään taas ei oikein mitään, ja olen tietysti ihan varma, että tää oli sitten tässä. Eilen kyllä Clearblue näytti tosi vahvaa plussaa, mutta halpisliuskoissa viiva jatkuvasti tosi haalea.
 
Millaisia oireita teillä muilla on alussa ollut, ja miten ne ovat vaihdelleet? Mulla on useana päivänä ollut menkkamaisia tuntemuksia ja vähän äklö olo. Tänään taas ei oikein mitään, ja olen tietysti ihan varma, että tää oli sitten tässä. Eilen kyllä Clearblue näytti tosi vahvaa plussaa, mutta halpisliuskoissa viiva jatkuvasti tosi haalea.
Mulla oli tissit arat, etovaa oloa, ei tehnyt kahvia mieli, kova väsymys, pissahätä useammin, hajuaisti kuin koiralla. Kaikilla oireet tulee eri tavalla ja voi olla tulematta kokonaan ja raskaus voi silti edistyä normaalisti :) Edit: alavatsassa oli myös paineen tuntu. Molemmilla kerroilla nää samat suunnilleen.
 
  • Tykkää
Reactions: MARIAL43
Hei,
Uskaltaudun liittymään tänne vuosien jälkeen.
Itsellä ikää 40, taustalla hoitoja v.2017 alkaen (3x ins, 2x IVF), joista laiha saldo. Ekasta IVFstä ei päästy siirtoon ollenkaan, toisesta tuoresiirrosta kemiallinen, mitään ei saatu pakkaseen.
AMH ollut jo vuosia 0,5 tienoilla, mitään muuta syytä ei ole löytynyt.
Nyt on lahjasolut valmiina, kaksi alkiota olisi pakkasessa.
Seuraavaksi olisi edessä ERA-testi tai PAS. Itsellä on fiilis, ettei ERA ehkä olisi nyt vielä tarpeellinen, kun siitä ainoasta siirrosta tuli kuitenkin kemiallinen ja vika on selvästi ollut tähänkin asti omissa soluissa, lahjasolujen pitäisi olla parempia. Mikään ei viittaisi kohdun ongelmiin, kohdun limakalvo ollut aina tosi hyvä jne. Oletteko tehneet tuon ERAn automaattisesti ennen lahjasolusiirtoja?
 
Hei,
Uskaltaudun liittymään tänne vuosien jälkeen.
Itsellä ikää 40, taustalla hoitoja v.2017 alkaen (3x ins, 2x IVF), joista laiha saldo. Ekasta IVFstä ei päästy siirtoon ollenkaan, toisesta tuoresiirrosta kemiallinen, mitään ei saatu pakkaseen.
AMH ollut jo vuosia 0,5 tienoilla, mitään muuta syytä ei ole löytynyt.
Nyt on lahjasolut valmiina, kaksi alkiota olisi pakkasessa.
Seuraavaksi olisi edessä ERA-testi tai PAS. Itsellä on fiilis, ettei ERA ehkä olisi nyt vielä tarpeellinen, kun siitä ainoasta siirrosta tuli kuitenkin kemiallinen ja vika on selvästi ollut tähänkin asti omissa soluissa, lahjasolujen pitäisi olla parempia. Mikään ei viittaisi kohdun ongelmiin, kohdun limakalvo ollut aina tosi hyvä jne. Oletteko tehneet tuon ERAn automaattisesti ennen lahjasolusiirtoja?
Moi, tervetuloa kirjoittelemaan! Mulle ei oo tehty ERAa, mutta olen perehtynyt siihen Redditin infertility-palstalla. Usein moni siellä kysyy tätä samaa kysymystä ja usein vastaukset on, että jos alkioita on monta niin ei kannata tehdä sitä. Mutta jos kyseessä olisi sun ainoa alkio, niin sitten kannattaisi harkita. Oot ilmeisesti hoidossa yksityisellä kun ei taideta julkisella tehdä tuota testiä? Ehkä kannattaa miettiä paljon se testi maksaa ja paljon maksaa uusi siirto jos siihen joudutte.
 
Hei,
Uskaltaudun liittymään tänne vuosien jälkeen.
Itsellä ikää 40, taustalla hoitoja v.2017 alkaen (3x ins, 2x IVF), joista laiha saldo. Ekasta IVFstä ei päästy siirtoon ollenkaan, toisesta tuoresiirrosta kemiallinen, mitään ei saatu pakkaseen.
AMH ollut jo vuosia 0,5 tienoilla, mitään muuta syytä ei ole löytynyt.
Nyt on lahjasolut valmiina, kaksi alkiota olisi pakkasessa.
Seuraavaksi olisi edessä ERA-testi tai PAS. Itsellä on fiilis, ettei ERA ehkä olisi nyt vielä tarpeellinen, kun siitä ainoasta siirrosta tuli kuitenkin kemiallinen ja vika on selvästi ollut tähänkin asti omissa soluissa, lahjasolujen pitäisi olla parempia. Mikään ei viittaisi kohdun ongelmiin, kohdun limakalvo ollut aina tosi hyvä jne. Oletteko tehneet tuon ERAn automaattisesti ennen lahjasolusiirtoja?
Me tehtiin kahden kemiallisen jälkeen, mutta siinä ei ollut syytä koska tulos oli, että tavalliseen aikaan vastaanottavuus 100%. Alkioita tuli paljon, ja lääkäri oli sitä mieltä, että tosiaan pari siirtoa voi tehdä ilman, mutta jos olisi tullut vähemmän niin sitten olisi tehty heti.
 
Mulla oli tissit arat, etovaa oloa, ei tehnyt kahvia mieli, kova väsymys, pissahätä useammin, hajuaisti kuin koiralla. Kaikilla oireet tulee eri tavalla ja voi olla tulematta kokonaan ja raskaus voi silti edistyä normaalisti Edit: alavatsassa oli myös paineen tuntu. Molemmilla kerroilla nää samat suunnilleen.
Joo, järki sanoo, että ei oireista voi päätellä mitään mutta tulen hulluksi kun mietin näitä. Eli perustilanne. 😬
 
Moi, tervetuloa kirjoittelemaan! Mulle ei oo tehty ERAa, mutta olen perehtynyt siihen Redditin infertility-palstalla. Usein moni siellä kysyy tätä samaa kysymystä ja usein vastaukset on, että jos alkioita on monta niin ei kannata tehdä sitä. Mutta jos kyseessä olisi sun ainoa alkio, niin sitten kannattaisi harkita. Oot ilmeisesti hoidossa yksityisellä kun ei taideta julkisella tehdä tuota testiä? Ehkä kannattaa miettiä paljon se testi maksaa ja paljon maksaa uusi siirto jos siihen joudutte.
Mä katsoin just Suomen ERA-hintoja ja ne oli sellaista 950-1200 euroa. Pakastealkion siirto maksaa Ovumialla n.1100 euroa, mutta lahja-alkiolla saattaa olla hintaa siinä vaiheessa jo tyyliin 4500 euroa. Meidän alkio maksoi siirtoineen 7000 euroa.(tuli vain yksi). Kyllä mä koen, että ERA saattaa olla rahallisesti kannattava, ellei sitten heti tärppää. Monet on sanoneet, että siitä on ollut apua. Jos meidän hoito jatkuu (jatketaan Virossa), niin ajattelin kysyä ERAA. Viron hinta 870 euroa eli voi olla, että Suomessa kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Mulle tehtiin beReady, joka on vähän halvempi - olisko ollut jotain 700€. Tutkimusten mukaan ihan samat tulokset mutta tosiaan vähän edullisempi, siksi kuulemma Dextrasss käytössä.
Katsoin taas noita hinnastoja ja Dextralla 850 e toi ERA. Tosin hinnan päälle kai tulee sit vielä lääkärikäyntejä?tai ehkä klinikat ilmaisee hinnat vähän eri tavalla.

En ole muita klinikkoja katsonutkaan, kun niissä hoidoissa alemmat ikärajat. Mutta nyt ymmärrän, että jotkut esim käy ulkomailla itse hoidoissa ja tekee osan jutuista kuitenkin Suomessa, niin ehkä noita tiettyjä palveluita voi ostaa yläikäinenkin. Raha ehkä kelpaa?

Nyt huomasin, että Ovumian hinnastoon oli tullut alkioliima. Ihmettelin meinaan, että miksi meille ei sitä tarjottu kuukausi sitten. Mutta on tää tällaista.
 
Joo, järki sanoo, että ei oireista voi päätellä mitään mutta tulen hulluksi kun mietin näitä. Eli perustilanne.
Mäkin puristelin tissejä koko ajan raskauksien aikaan varmistellaakseni että ne on vielä arat. Just mietin, että vois yrittää puristella niitä vähemmän ens kerralla :D Ja muutenkin olla miettimättä oireita tai niiden olemattomuutta. Helpommin sanottu kuin tehty.
 
Käytiin taas tänään ultrassa, syke näkyi ja tyyppi vastasi tarkasti alkioikäänsä 7+3 :love:

Syy miksi ultraan päädyttiin oli lauantai-iltana teatterissa tullut hillitön verenvuoto ja mielettömän kokoinen hyytymä. Leggingsit oli aivan veressä mahasta polviin :LOL:

Soitin aivan järkyttyneenä Nkl:n päivystykseen, kuten klinikalla oli ohjeistettu jos tulee vuotoja tai kipuja viikonloppuna. Päivystyksen sinänsä ihan empaattisen kätilön suositus oli mennä kotiin lepäämään :D Menin. Kivut alkoivat ja kestivät yöhön. Päivystykseen ei oteta alle 8+0 kestäneitä raskauksia, ellei verenhukka edellytä hoitoa.

Tosiaan vuodot ja kivut loppuivat, tai siis laantuivat siihen aiempaan rusehtavaan. Olin aivan varma että kesken meni, vaikka oli vielä raskausoireita. Lääkkeitä jatkoin toki. Onneksi :giggle:

Perjantaina seuraava kontrolliultra, ja ohjeistus ottaa rauhallisesti
 
Viimeksi muokattu:
Käytiin taas tänään ultrassa, syke näkyi ja tyyppi vastasi tarkasti alkioikäänsä 7+3

Syy miksi ultraan päädyttiin oli lauantai-iltana teatterissa tullut hillitön verenvuoto ja mielettömän kokoinen hyytymä. Leggingsit oli aivan veressä mahasta polviin

Soitin aivan järkyttyneenä Nkl:n päivystykseen, kuten klinikalla oli ohjeistettu jos tulee vuotoja tai kipuja viikonloppuna. Päivystyksen empaattisen kätilön suositus oli mennä kotiin lepäämään Menin. Kivut alkoivat ja kestivät yöhön. Päivystykseen ei oteta alle 8+0 kestäneitä raskauksia, ellei verenhukka edellytä hoitoa.

Tosiaan vuodot ja kivut loppuivat, tai siis laantuivat siihen aiempaan rusehtavaan. Olin aivan varma että kesken meni, vaikka oli vielä raskausoireita. Lääkkeitä jatkoin toki. Onneksi

Perjantaina seuraava kontrolliultra, ja ohjeistus ottaa rauhallisesti
Tuo on kyllä harmi ettei päivystykseen oteta helposti epäilyn km kohdalla. Soitin edellisessä km päivystykseen ja sieltä sanottiin että jos kestät kivun ja vuodon turha tulla tänne. Esikoisen kohdalla soitin RV 19 supistelusta sanottiin että ei he mitään voi jos on menossa kesken.
 
Käytiin taas tänään ultrassa, syke näkyi ja tyyppi vastasi tarkasti alkioikäänsä 7+3

Syy miksi ultraan päädyttiin oli lauantai-iltana teatterissa tullut hillitön verenvuoto ja mielettömän kokoinen hyytymä. Leggingsit oli aivan veressä mahasta polviin

Soitin aivan järkyttyneenä Nkl:n päivystykseen, kuten klinikalla oli ohjeistettu jos tulee vuotoja tai kipuja viikonloppuna. Päivystyksen sinänsä ihan empaattisen kätilön suositus oli mennä kotiin lepäämään Menin. Kivut alkoivat ja kestivät yöhön. Päivystykseen ei oteta alle 8+0 kestäneitä raskauksia, ellei verenhukka edellytä hoitoa.

Tosiaan vuodot ja kivut loppuivat, tai siis laantuivat siihen aiempaan rusehtavaan. Olin aivan varma että kesken meni, vaikka oli vielä raskausoireita. Lääkkeitä jatkoin toki. Onneksi

Perjantaina seuraava kontrolliultra, ja ohjeistus ottaa rauhallisesti
Ai miten kauhea tilanne! Onneksi selvisit säikähdyksellä.

Ei ne kai voi julkisella puolella tehdä mitään asialle jos keskenmeno käynnistyy. Sinänsä eihän se ultraaminenkaan mitään vaikuta lopputulokseen -> jos on mennyt kesken niin sama asia selviää hcg-näytteella ja jos on hematooma niin ei sillekään voi mitään tehdä vaikka näkyisi ultrassa. Tietty alkiota liian lähellä olevasta hematoomasta voidaan määrätä ilmeisesti vuodelepoon. Tsemppiä kovasti sinne!!!
 
Ai miten kauhea tilanne! Onneksi selvisit säikähdyksellä.

Ei ne kai voi julkisella puolella tehdä mitään asialle jos keskenmeno käynnistyy. Sinänsä eihän se ultraaminenkaan mitään vaikuta lopputulokseen -> jos on mennyt kesken niin sama asia selviää hcg-näytteella ja jos on hematooma niin ei sillekään voi mitään tehdä vaikka näkyisi ultrassa. Tietty alkiota liian lähellä olevasta hematoomasta voidaan määrätä ilmeisesti vuodelepoon. Tsemppiä kovasti sinne!!!
Juueihän keskenmenolle kukaan voi mitään tehdä. Aiemmissa kahdessa keskenmenossa en ole minnekään soitellut, käynyt ultrassa varmistumassa kun kaikki raskausaines poistunut.

Päivystyksen iltakätilö käski soittaa seuraavana päivänä, ja kuulosti vähän siltä että joku poliklinikka-aika voisi järjestyä, mutta ilmeisesti aamukätilö ajatteli että oireiden tauottua selviän maanantaihin, ja voin mennä omalla kustannuksellani ultraan.

Ultrahan se lähinnä minua kiinnosti, jos olisi selkeästi näkynyt, että alkio on kuupahtanut, olisi voinut lopettaa lääkkeet ym.

Ja ymmärrän kyllä että julkisessa terveydenhuollossa harjoitetaan näyttöön perustuvaa lääketiedettä. Valtaosa alle 8+0 kestäneiden raskauksien keskenmenoista ei tarvitse lääkäriä tai mitään muutakaan hoitoa, vaan tyhjenevät itsekseen, ja parin viikon päästä voi tehdä raskaustestin, jotta varmistuu että hcg on laskenut.

Silti tulee välillä mieleen, että voiko asiaan vaikuttaa se, että keskenmenot tapahtuvat naisten kehoissa? :unsure:
Että kärsikää nyt vaan hiljaa, täällä mitään mielenrauha-ultrausta teille tarjota :rolleyes:

Onneksi kuitenkin tällä kertaa, ja erää, kävi hyvin.

Kiitos tsempeistä :giggle:
 
Viimeksi muokattu:
Juueihän keskenmenolle kukaan voi mitään tehdä. Aiemmissa kahdessa keskenmenossa en ole minnekään soitellut, käynyt ultrassa varmistumassa kun kaikki raskausaines poistunut.

Päivystyksen iltakätilö käski soittaa seuraavana päivänä, ja kuulosti vähän siltä että joku poliklinikka-aika voisi järjestyä, mutta ilmeisesti aamukätilö ajatteli että oireiden tauottua selviän maanantaihin, ja voin mennä omalla kustannuksellani ultraan.

Ultrahan se lähinnä minua kiinnosti, jos olisi selkeästi näkynyt, että alkio on kuupahtanut, olisi voinut lopettaa lääkkeet ym.

Ja ymmärrän kyllä että julkisessa terveydenhuollossa harjoitetaan näyttöön perustuvaa lääketiedettä. Valtaosa alle 8+0 kestäneiden raskauksien keskenmenoista ei tarvitse lääkäriä tai mitään muutakaan hoitoa, vaan tyhjenevät itsekseen, ja parin viikon päästä voi tehdä raskaustestin, jotta varmistuu että hcg on laskenut.

Silti tulee välilä mieleen, että voiko asiaan vaikuttaa se, että keskenmenot tapahtuvat naisten kehoissa?
Että kärsikää nyt vaan hiljaa, täällä mitään mielenrauha-ultrausta teille tarjota

Onneksi kuitenkin tällä kertaa, ja erää, kävi hyvin.

Kiitos tsempeistä
Todellakin voi miettiä valtarakenteita näissä hoidoissa. Miksi naisten kuukautiskipuja on usein vähätelty ja myös miksi on niin tiukkaa ultran suhteen varhaisissa keskenmenoissa... Jos myös miehet kärsisi joka kuukausi törkeistä kivuista niin kuin esim jotkut endo-potilaat niin varmasti olisi osaaminen pidemmällä sen sairauden hoidossa. No, sivuraidettahan tämä on, mutta hyvä tiedostaa ja muistaa miten tärkeää on osata välillä vaatia hoitoa.

Oon muuten miettinyt lähiaikoina, että uskomatonta miten huonosti raskauden eteneminen ja käynnistyminen yhä tunnetaan. Esim. ei jotain sairautta hoidettaisi näin laveasti eri hoitokeinoilla eri hoitopisteissä saati sitten ympäri maailmaa. Oppiikohan ihmiskunta joskus tekemään tämän prosessin keinokohduilla ja tulevaisuuden naiset kauhistelee miten me ollaan jouduttu kantamaan lapset synnytysvalmiiksi.
 
Kiinnostavaa pohditaa teillä! Mulle on myös vasta valjennut, miten älyttömän paljon tähän liittyy kaikkea, mitä ei tiedetä. Meidän lääkärin mukaan hoitojen osalta ongelma on, että tutkittavat potilasmäärät on niin pieniä, että tuloksissa on aina hirveästi epävarmuustekijöitä. Esim. alkionkuoren avauksen ajattelivat tähän kesään asti olevan hyödyllistä, kunnes tekivät itse tutkimuksen jossa kävi ilmi, että siitä on hyötyä vain alkiodiagnostiikan läpikäyneiden alkioiden osalta. Mitä sitten taas kipuihin, mielenrauhaan yms tulee, niin ihan varmasti on sukupuolellakin asian kanssa tekemistä. Ja ehkä sellaisella yleensä vähättelevällä suhtautumisella keskenmenoihin, että ne nyt vaan kuuluisi "naisen elämään".

Mutta hui mikä tilanne, @Emmelie75 !! Onneksi kaikki hyvin!

ON: Kävin tänään verikokeessa ja hcg oli kuin olikin oikein hyvä! Olin jo aivan varma että huonoja uutisia tulee, kun lähes kaikki oireet kadonneet. Ensi viikon lopulla menen ultraan, siinä seuraava jännitettävä asia...
 
@Pompelis ja @Florie ihan totta, hedelmöityshoidoista ei taida olla mitään Käypä hoito -suosituksia. Jokainen klinikka päättää vähän itse mikä on heidän mielestään paras tapa. Julkisella ei tietysti tehdä mitään kokeellista, privaatissa vaikuttaa varmasti jos juuri on hankittu esim. kallis alkioiden kasvatuskaappi, niin silloin pyritään kasvattamaan kaikki alkiot 5-päiväisiksi jne.

Ja se että onnistuminen on niin täyttä arpapeliä on superhermoillekäyvää varsinkin tilanteessa, jossa a) jokainen kierros maksaa aivan maltaita b) ikä alkaa tulla vastaan.

Jos olisin vielä sunnuntaiaamuna ollut ihan tuskissani olisin varmaan vaatinut päästä johonkin tutkimuksiin, mutta kun olo ei ollut paha, paitsi mieli, ja kätilö niin kovin toiveikkaana oli minua ohjaamassa oman hoitokontaktin pariin arkipäivänä, niin luovutin sitten suosiolla. Varmasti päivystyksessä ihan riittävästi potilaita muutenkin.

@Florie aivan mahtavaa että hcg-arvo näyttää hyvältä!! :) Ultran odottaminen on piinaavaa, mutta jos pystyt mitenkään asennoitumaan että kaikki on hyvin, niin aika ehkä kuluu ihan inasen nopeammin :giggle:
 
@Florie aivan mahtavaa että hcg-arvo näyttää hyvältä!! Ultran odottaminen on piinaavaa, mutta jos pystyt mitenkään asennoitumaan että kaikki on hyvin, niin aika ehkä kuluu ihan inasen nopeammin
Joo, päivän olin levollinen ja nyt taas ihan hermona. Hoitaja toki sanoi että voin käydä uudessakin mittauksessa jos kovasti huolestuttaa, mutta taidan kuitenkin pinnistellä sinne ultraan. Ja yrittää olla tekemättä joka päivä testiä.:rolleyes:

Todellakin @Netty79 olisi teidän vuoro onnistua! ❤
 
Joo, päivän olin levollinen ja nyt taas ihan hermona. Hoitaja toki sanoi että voin käydä uudessakin mittauksessa jos kovasti huolestuttaa, mutta taidan kuitenkin pinnistellä sinne ultraan. Ja yrittää olla tekemättä joka päivä testiä.

Todellakin @Netty79 olisi teidän vuoro onnistua!
Tsemppiä!!! Milloin sun ultra olikaan? Jos siihen on vielä kovin pitkä aika, niin mikset kävisi hcg-mittauksessa niin hermosi ehkä rauhoittuisi siitä?
 
Mulla alkoi tänään uusi kierto ja sitä myöten zumenolit. Limakalvon ultra on 1.11. ja jos se on taas paksuuntunut niin siirto 5.11.

Vähän ahdistaa jo nyt. Hyvästit taas normaalille ololle kehossani! Tervetuloa turvotus, väsymys, aivosumu ja jännitys. Toivottavasti saan oman kehon takaisin vasta kuukausien päästä kuitenkin.
Tervetuloa turvotuksen valtakuntaan! :)

Minulla ei ole paljoa raskausoireita, ainakaan vielä, mutta jokaisesta lievästäkin kuvotuksen hetkestä olen onnellinen :love: Ja siitä että sisälläkin ollessa paleltaa :D

Housujen käytöstä olen luopunut, leggingsit ja mekot on pop (y)
 

Yhteistyössä