Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Hei kaikki! Kiitos tervetuloatoivotuksista Hillevi, Cava, Nuppu, Satusofia ja muut!

Nuppu, kyselit, missä käyn hoidoissa. Olen menossa Tartoon syyskuussa! Aikataulu varmistui sitten lopulta nopeasti, kun sain vain tehtyä muutaman tärkeän päätöksen. Sain jo lääkelistauksenkin ja olen aloittanut jo ekat pillerit. Tosiaankin on niin, että kun nuo on nyt listattu, niin on helpompi noita ja niiden käyttötarkoitusta opiskella.

Aivan kuten kirjoitat Satusofia, ensin tuntui asia niin kaukaiselta ja nyt jo alkaa vauhti hirvittää! Olemme siis samoihin aikoihin samantapaisessa tilanteesa. Me tosin emme valinneet tuota jaettua vaihtoehtoa, vaikka sitä kyllä harkitsimme

Tervetuloa uusille SaimiRiikka ja Asriel. Tsemppiä. Toivottavasti pääsette etenemään nopeasti hoidoissanne.

Onnea Nuppu, Kateriina, amv ja Cava ja oliko muitakin jo raskaana olevia! Sekä toki tietty jälkikäteisonnittelut kaikille, jotka jo ihan maalin asti päässeet.
 
Viimeksi muokattu:
Nuppu68

Hei!

No olimme hoidossa keskussairaalassa ja silloin saatiin 7 alkiota, 3 kertaa päästiin PAS siirtoon (joka kerta oli vain 1 alkio) , silloin nämä hoidot eivät ole tuoneet positiivista tulosta. Sitten mentiin In-tiimiin jonottamaan, puolen vuoden päästä löytyi luovuttaja, josta ei ole saatu yhtään munasolua, seuraavasta saatiin vain 3 munasolua, päästiin 2:n alkion siirtoon, tulos = negatiivinen, viimeisellä luovuttajalla ei ollut omia lapsia, mutta oli nuori, jos on hyvässä kunnossa niin miksi vain 3 munasolua on saatu.
Sen jälkeen oltiin taas jonottamassa, mutta päätin että nyt mennään sinne Pietariin hoitoihin. In-tiimistakin soitettiin tässä kevällä, mutta kieltäydyin hoidoista siellä. (4 kertaa on ollut negatiivinen tulos)

Ja kohdun tulehduksesta voin sanoa vain se, että sitä ei ole kukaan nähnyt ultraäänellä, suomessa eikä venäjällä... kohdun tähystyksessä vain tuli selväksi! :O
Mutta mistä se tuli, en tiedä... Eikä lääkäri ole sanonut siitä mitään, eikä minulla ollut mitään oireita! joku lääkäri vain suositteli tehdä sitä tähystystä (venäjällä), sen taki että tuli jo 4 kertaa nega. Niin kävin sitten sitä tekemässä, toivottavasti siitä on nyt apua.

(Venäjällä muuten tehdään niin paljon tutkimuksia ennen alkion siirtoa, huh huh... ihmettelen vaan miksi suomessa ei tehdä lähes mitään, vaikka ollaan euroopassa )

Kaikille tsemppia!!!
 
Olen ihan "pihalla" , sen suhteen ketkä nyt täällä kirjoittelevat, mutta hienoa että positiivisia näyttää tulleen ihan kivasti.

itselläni on kaksi munasoluluovutuspoikaa Suomesta= siis kaksoset ja nyt neiti 10 kk Riikasta.

Hyvin menee. Hurjapäät kohta 5v ja neiti menee hienosti tukea vasten ja kiltti kuin mikä, Nukkuu 11-12 tuntia.

Kaikille teille paljon onnea matkaan ! Itse olin/olen tosi vanha, mutta miehen soluilla tehtiin nämä jutut. Meille oli tärkeä, että hän oli isä, mutta jokaisella oma juttunsa.

Discovery ja ihanat veijarit
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa SalmiRiikka! Toivoa todellakin on, joten pidä siitä tiukasti kiinni. Tätä palstaa lukiessasi olet varmasti huomannut, että Elitessä on saatu hyviä tuloksia aikaan. Toivottavasti pääsette syksyn aikana hoitoon ja tulos on se kovasti toivottu. :)

SatuSofialle onnittelut luovuttajaehdokkaan löytymisestä. Saitko klinikalta jo kaipaamiasi lisätietoja?

Nuppu, hurjasti onnea sykkeestä! :heart: Olen todella iloinen puolestasi! Nyt vaan vedät hetken henkeä ja nautit. =)

Kävin täällä jo perjantaina lukemassa Nupun ultrakuulumiset, mutta Asrielin ja amv:n uutiset vetivät sanattomiksi. Asriel, olen todella pahoillani siitä, mitä olet joutunut kokemaan. En osaa edes kuvitella, kuinka raskas teidän tilanteenne on. Kotimaan klinikoilla jonot lahjamunasoluhoitoon vaihtelevat huomattavasti, käytännössä kai puolesta vuodesta jopa pariin vuoteen. Samallakin klinikalla luovuttajien määrä voi vaihdella suuresti, joten jonotusajat ovat vain arvioita. On myös mahdollista olla samaan aikaan jonossa useammalla klinikalla.

Voi amv, mitä murheita sinullekin on kasaantunut! :hug: On kuitenkin hyvä, että tulehdus löytyi ja sait siihen lääkkeet. Ymmärtääkseni tulehdukset aiheuttavat herkästi supisteluja, joten toivottavasti lääkekuuri ja lepo vievät supistukset mennessään ja vauva pysyy vatsassa täysiaikaiseksi. Itselläni kohdunsuu on vuotanut useaan otteeseen alkuraskauden aikana, ja väistämättä se on saanut miettimään, pehmeneekö kohdunkaula myös ennen aikojaan. Pari viikkoa sitten lääkärineuvolassa kaikki oli ok, mutta tilanteethan voivat muuttua. Toivottavasti selviätte lopulta pelkällä suurella säikähdyksellä ja kaikki menee hyvin!

Marisabelille vielä onnentoivotukset hoitoon! Kumma juttu tuo tulehdus kohdussa. Jospa siinä olisi syy, miksi alkiot eivät ole kiinnittyneet ja seuraavassa siirrossa tilanne olisi toinen. Pidän peukkuja!
 
Hei vaan,

amv, vaoimia sinulle odottelluun ja paikallaan pysymiseen. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja tosiaan keskosten hoito on Suomessa aivan huippuluokkaa - jos vauva sattuisi pian syntymään. Toivottavasti pysyy kuitenkin kyydissä muutaman viikon lisää. :heart:

Asriel, tervetuloa minunkin puolestani mukaan keskusteluun, kuten kaikki muutkin uudet. Todella raskaita kokemuksia sinulla takana. Toivottavasti lahjasoluilla saisitte pian terveen pikkusisaruksen! :hug:

Nupulle lämpimät onnittelut sykkeestä! :heart:

Kiitos kaikille tsempistä! Eilen kävin väliaikaultrassa, jossa kaikki näytti hyvältä, endometrium oli jo 9mm ja siirto ensi tiistaina. Siirretään yksi tai kaksi, riippuen alkioiden laadusta sulatuksen jälkeen. Nämä kaksi vipoviimeistä ovat kiinteitä monisoluisia ja labran mukaan hyvälaatuisia. Katsotaan tiistaina, kaksosraskautta ei toivo lääkäri, enkä minäkään :)

Marisabel, miksi sinulle määrättiin kohdun tähystys ja tehtiinkö se Suomessa vai Venäjällä? Meidän eka lahjasoluhoito tehtiin myös Pietarissa, ihan hyvä paikka!

Kaunista elokuuta kaikille!
Hillevi
 
Hillevi; Hieno juttu että pääsette ensi viikolla siirtoon! Mun kuunvaihetutkimusten mukaan ensi viikon tiistai on hyvä, täysikuu on jo takana päin.

amv, seurataanko sinulla nyt jotenkin tuota kohonnutta raskausmyrkytysriskiä, onko sulla piakkoin joku tarkistuskäynti?

Tartosta ei ole kuulunut mitään; lääkäri Andrei pitää viikon lomaa, palaa maanantaina. Odotan kovasti että kertoisivat jotain luovuttajan historiasta ja että solujen laadusta edellisillä kerroilla olisi jotain tietoa. Muutenhan oltiin oikein tyytyväisiä luovuttajan tietoihin, veriryhmäkin on sama vaikkei sitä toivottu erityisesti. Toisen naisen tai parin toiveista meillä ei ole tietoa, mutta luulen että ainakin hiusten väri on ollut toiveena. Kun ei mätsää muhun eikä mieheen. Eikä haittaa mua yhtään.

Tiedättekö tuosta tuoresiirrosta, miten tuo ajoitus tehdään? Siis e-pillereillä ja hormonilääkkeillä tietty, mutta jos luovuttajan ja mun rytmit on ihan eri tahdissa, saakohan sitä mitenkään yhdessä kuukaudessa tasattua? Meneeköhän se niin että minun ja toisen vastaanottajan rytmi vain väkisin e-pillereillä ensin säädetään samaan kuin luovuttaja? Pohdin vaan että onko tuo syyskuu enää mitenkään mahdollinen kun nyt menee taas viikko ihmetellessä... Kun ei saatu tietoja eikä vahvistettu että tämän luovuttajan haluamme. Nyt kun meitä vastaanottajia on vielä kaksi, tämä tahdistus on vielä pykälän mutkikkaampaa.

Annamari; Onko sinulla jo jotain tarkempaa tietoa tuosta viikosta syyskuussa? Syötkö pillereitä lyhyemmän tai pidemmän jakson kuin oma menkkarytmisi? Kuinka monta viikkoa tai päivää ennen suunniteltua siirtoa aloitat ne muut lääkkeet? Kerro sitten miten menee, onko vaikutuksia elimistöön ja mielialaan. Olisi kiva kuulla kun tulen toivottavasti kohta perässä!
 
amv
Asriel: Olen todella pahoillani teidän menetyksistä... :( Kyllä tuntuu pahalta teidän puolesta, ja oma kiviseltä tuntunut tie ei ole kyllä yhtään mitään teidän rankkojen kokemusten jälkeen. :hug: Toivottavasti tämä on teille viimeinen menetys, ja siitä toivuttuanne lahjasolujen (munasolut? siittiöt? alkiot?) avulla saisitte terveen lapsen. Voimia!


Joku kyseli jonoista Suomessa: käsittääkseni muilla klinikoilla on suht lyhyet jonot, mutta Väestöliitossa (joka myös halvempi) on paikkakunnasta rippuen 1-2 vuoden jonot. Korjatkaa, jos olen väärässä. Mutta jos hommaa luovuttajan (hänen ei tarvitse luovuttaa itselle, vaan "vain" jollekin), pääsee jonossa alkupäähän.


Marisabel: Olipas tooosi hyvä, että kohtu tähystettiin. Varmasti tulehdus on ollut syynä siihen, että alkiot ei ole kiinnittyneet. Uskon, että nyt onnistuu! Kyllä vain kannattaa teettää/pyytää kohdun tähystys, jos tulee useita negoja. Mullakin tähystettiin, kun oli polyyppiepäily, mutta mitään ei kyllä sit löytynytkään ja kaikki oli kohdiussa ok. Elitessä se Andrei puhui kaiken maailman testeistä ja kokeista (myös tähystys mukaan lukien), joita kannattaisi tehdä useiden negojen jälkeen. Hän oli sitä mieltä, että tutkimalla tarpeeksi syy epäonnistumisiin kyllä löytyy... Noo, tiedä sit 100 %.


Hillevi: Kyllä jännittää sun puolesta! Hyvältä kuulostaa kohdun ja alkioiden tilanne. Ja nythän oot kesän jälkeen levännyt ja priimakunnossa. Tsemppiiiiiiäää!


Cava: Hermoja raastavaa aikaa on ollut sullakin. :( Käytkö kontrolleissa lääkärillä julkisella/yksityisellä? Hyvä kuitekin, että viime käynnillä kaikki ok! Mikä rv sulla nyt onkaan?


Annamarille onnea tulevaan hoitoon!


Mulla on jo kait vähän parempi olo - ainakin henkisesti. Kohdunsuun ja -kaulan tilanteestahan ei ole tietoa vasta kuin ens viikon lopulla kontrollissa. Menen saman päivänä myös osastolle käymään, koska mulla todetttiin raskausdiabetes! (Olen hoikka, ei pco:ta yms. altistavia tekijöitä. Huh, täysi yllätys!) Nyt sit seurataan myös siltä osin. Riskinähän on, että vauva kasvaa liian isoksi, ja lisäksi kai raskausmyrkytyksen riski kasvaa. Eli jee: nyt r-myrkytyksen riskitekijöitä on jo 2 (luovutettu munasolu + tämä todettu rd). Ei siis todellakaan kannata luistaa sokerirasitustestistä, vaikka omasta mielestä se voisi olla omalla kohdalla turhaa. Tosin onhan mua kyllä janottanut/pissattanut paljon, mutta mulle on sanottu, et se liittyy raskauteen. Mitään väsymystä tms. ei sen sijaan oo ollut.

En nyt sit tiedä, kuinka paljon ja mistä asioista (rd, lahjamunasolu -> r-myrkytysriski ja ennenaikaset supistukset) mua kontrolloidaan sairaalassa. Luulis, että käynnit voisi yhdistää, ettei tarttisi kolmen eri asian takia käydä :D Vaikkei se mua haittaiskaan. Ja olen kyllä tosi tyytyväinen, että asiat otetaan vakavasti, niitä tutkitaan sekä kontrolloidaan. Mutta kyllä mua jo vähän melkein naurattaakin tämä tilanne. Siis uskomatonta! :D Toivottavasti, toivottavasti ei nyt enää mitään uutta ongelmaa tulisi (lähnnä se kai olis raskausmyrkytys :|)


Mukavia elokuun päiviä kaikille!

amv (25+1)
 
Hei Kaikki,

kiitos, että olen saanut liittyä joukkoonne sisaret; naisissa on ihmeellisiä voimavaroja:heart:

Marisabel, mekin lopetimme hoidot vuosi sitten mainisemallasi klikalla. Emme saaneet kovin positiivista käsitystä heidän toiminnastaan. Onneksi olet sitkeä ja hankkinut jo apua muualta, peukkuja !

Annamari, SatuSofia. Sain tutkimustulokset PAS varten Eliteen tänään ja hurjalta tuntuu, että se olisi edessä kuulemma alustavasti jo syyskuussa :confused:

Hilleville stemppiä matkaan, on vaan uskottava ja hyvältähän tilanne nyt kuulostaakin.

Onko teistä kellään tietoa, onko eroa tuloksissa merkittävästi jos PAS tehdään luonnolliseen kiertoon tai jos oma kierto lopetetaan ja aloitetaan lääkityksellä uusi kierto ?

Niistä tutkimustuloksista vielä kyselisin, että pitäisikö olla huolissaan PASia varten jos FSH on 10 ?

Toivossa on hyvä elää sano lapamato:wave:
 
amv
SaimiRiikka: Mulla oli FSH jo vuosi pari sitten noin 11, ja Elitessä mulla tehtiin PAS (myös tuoresiirto) niin, että oma munasarjojen toiminta lamautettiin ensin kokonaan Procren-piikillä (käytetään kai myös endoleikkausten jälkeen ns. kuivatushoitona), minkä jälkeen aloin syödä estrogeenia (ja myöh progesteronikapseleita). Väestöliiton lääkäri sanoi asiaa hänelle ihmetellessäni, että just jos FSH on korkealla, voi omat munasarjat käydä ylikierroksilla ja sekottaa koko jutun tms. Mulla siis oli ko. lääkitys ja plussa tuli PASissa.

Foolihappolisä kannattaa jo muuten alottaa kuukausi pari ennen siirtoa. Se on kai ihan yleinen suositus kaikille raskautta suunnitteleville.


amv
 
Hilleville tulin toivottaman ONNEA matkaan... Nyt on SE siirto joka onnistuu =)

SaimiRiikka: MEillä onnistui ensimmäinen lääkkeillä tehty (donor) PAS. Ainakin 6 tehtiin omaan kiertoon (omilla soluilla) eikä onnistunu...

Ajatella, että siitä on jo vuosi kun sain 2 alkiota Tartosta kyytiin... Nyt toinen niistä nukkuu vaunuissa =)

Tyyne ja Toivo 4 kk
 
Hilleville mahdottoman paljon Onnea matkaan. Nyt se tärppää, toivon niin kovasti,että niin käy. Nyt on teidän vuoro jo oltava!! :hug:

Tyyne73 Aika rientää tosiaan ihan hurjaa vauhtia, ei sitä huomaa =) Itse just miehelle sanoin,et kohta meillä ei ole enää vauvaa :| ku poika niin hurjaa vauhtia kasvaa ja taitoja kartuttaa iän mukana lisää.

Elokuiset terveiset kaikille, vanhoille sekä uusille toivottelee Sela ja Pikkumies seitsenkuinen
 
Heips taas.

SatuSofia. Niitä pillereitä syön noin yhden kierron tämänhetkisen ohjeen mukaan. Oma kierto vaihdellut niin paljon, että vaikea sanoa onko se yli vai alle oman normikierron.. Keskivaiheilla tulee tuo amv:n juuri maitsema lamautuspiikki, mutta muut lääkkeet alkaa vasta muutama vko sitten ennen itse tapahtumaa. Minulla syyskuun lopulla nyt aika-arvio, mutta se kai vielä voi jonkin verran muuttua. Ja kiitos kysymästä, on vaikutusta mielialaan, en ole voinut edes normi e-pillereitä syödä koskaan ilman, että vaikuttaa. Päänsärkyä on ja myös epämääräistä potutusta. Olen aika herkkä ilmeisesti kaikelle ”ylimääräiselle”.. Joku muistaakseni vielä erikseen sitten varoitti, että tuon lamautuspiikin jälkeen voi tulla kaikenlaisia oireita, jotka voivat muistuttaa vaihdevuosivaivoja. Mitenkäs itselläsi, joko on tullut lisäohjeita ja tai aikataulua?

SaimiRiikka. Menette siis suoraan PASiin eli teillä oli siis alkioadoptio? Saatteko mitä tietoa tässä tapauksessa alkionluovuttajista? Joko teillä tietoa, mihin ajankohtaan syyskuussa ajoittuu? FSHstä sen verran, että minulla se oli vuosi sitten enemmän koholla kuin nyt, mutta silti kai juurikin tuo piikki tarvitaan.
--> Näinköhän käy vielä, että siellä me kohta kaikki kolme törmäillään samaan aikaan saman klinikan käytävillä :O

Kiitokset onnentoivotuksista hoitoon amv! Toivottavasti perästä tullaan.

Tulen taas kirjoittelemaan, kun mahdollista. Käyn naapurissa ystäväni luona kirjoittelemassa ja nettiä käyttämässä, kun oma kone on ollut hajalla.
 
Täällähän on monilla hoitokierros alkamassa ihan yhtäaikaa, jännää!

SaimiRiikka
Tervetuloa ja ihanaa alun toivorikasta jännitystä sulle! Tositoimiin pääsettekin jo pian, siitä se lähtee.
Tuosta FSH:sta en tienny, että vaikuttaa PASiin. Silloin kun omilla munasoluilla vielä yritin, niin mulle sanottiin, että mitä isompi luku, sen lähempänä vaihdevuosia, ja että 10 olisi jo noin 40-vuotiaalle ihan normaali arvo (mulla 9.9). Sen mukaan tajusin siis, että sitä vähemmän munasarjat olisivat aktiivisia, mitä isompi luku.. Mutta oon voinut tajuta tuon ihan väärinkin :ashamed:

Annamari
Tekin sitten pääsette jo pian hoitoihin. Kiva juttu! Ootko jo miettiny siirretäänkö sulle sitten 2-3 vai 5 vrk:n ikäinen alkio ja siirretäänkö yksi vai kaksi?

Satusofia
Sehän tosi nopeasti löytyi sitten uusikin luovuttaja, hyvä! Ja vielä toiveidenmukainen pitkä donori :) Tuo hoitojen odottelemisen jännityskin on ihanan kihelmöivää odotusta - matka on vasta alussa.. Peukutusta, että kaikki menee nappiin! Tuoresiirron lääkitysasiat (jo se, mitä tässä ootte kertoneet) kuulostaa ihan heprealta :confused: Lyhyessä kaavassa PASissa omien munasarjojen toiminta ajetaan alas estrogeenilla. Kävin aina Suomessa ultrassa kp14 ja silloin limiksen paksuuden mittauksen yhteydessä lääkäri aina tarkisti, että myös munasarjat ovat regressiossa ja hoitoa voitiin jatkaa/siirtoon mennä.

Marisabel
Minäkin uskon, että kun kohtu on nyt saatu tulehdukselta kuntoon, voisi kiiinnittyminenkin onnistua paremmin. Toivotaan näin! Eri klinikoiden välillä on jo Suomessa paljon hoitotapaeroja, niin ei ihme, jos vielä niitäkin isommat erot hoitojen yhteydessä tehtävistä tutkimuksista ja muista tavoista löytyy eri maiden välillä.

Cava
Mikä sun oma olotila ja fiilis on? Onko pahoinvointia tai muita oireita vai joko oot siirtynyt keskiraskauden onnelliseen aikaan :)?

Hillevi
Hyvät näkymät oli sulla limisultrassa! Onnea tiistaiseen siirtoon! Toivotaan, että alkiot ovat priimakunnossa sulatuksen jälkeenkin!

Selalle ja Tyynelle mukavaa vauva-.... vai pikkulapsiarkea :)

amv
Kiva, että tunnut voivan jo paremmin ja fiilikset on positiivisemmat! Vai että RD :(!! Onko sulla sihen rasitetta suvun kautta, kun hoikkanakin sen sait? Saatko hoidoksi tiukan dieetin vai miten sitä seurataan nyt jatkossa? Tai siis tuo ja toivottavasti kaikki muutkin varmaan selviää, ku sinne lekuriin meet.. En tiennyt RD:n olevan yksi lisätekijä raskausmyrkytyksessä. Näillä näkymin alkaa näyttää jo ihmeeltä, JOS mä EN saisi raskausmyrkytystä :| niin paljon alkaa olla riskitekijöitä jo kasassa.. : /


Mulla oli tällä viikolla eka neuvola. Ihan kiva täti ja paljon sain tietty lukemista mukaan. Urheiluharrastuksiini en oo oikein yksiselitteistä vastausta vieläkään saanut mistään.. :( "saa harrastaa mitä on tottunut ennen raskauttakin harrastamaan", mutta siltikään "ei suositella harrastaa äkkinäisiä liikkeitä sisältävää liikuntaa"??
-> Entä jos kaikki jo ennen raskautta harrastamani lajit ovat just noita äkkinäisiä liikkeitä ja suunnanvaihdoksia sisältäviä :O?!

Neuvolalekurin vastaanotolle joudun poikkeavasti jo aika heti.. kahdesta syystä (vaikka oon ihan superterve omasta mielestäni). Kilpirauhaskontrolli (joka raskauden aikana voi heitellä, pitää tsekata heti alussa, että arvot ovat ok. Mun kilpirauhasongelma muuten ylipäätään löydettiin näiden hoitojen aikana..) Toinen syy on se, että sisarellani on diabetes! Siis lähisukulaisen diabetes on NIIN ISO riski, et mut todennäköisesti laitetaan sokerirasitukseen jopa kaksi kertaa. Nyt heti ja sitten myöhemmin (kun se normaalistikin olisi). En tietenkään valita - hyvä, että huolehtivat, kuten amv:kin totesi. Mutta eihän tuollaista ois arvannut, ettei oman terveydentilan selvittäminen riitä. Amv:n kirjoituksen perusteella aloin jo RD:tä pelätä, sillä mäkin juon ja pissaan tavallista enemmän. No joo, ei saa maalata piruja seinille vielä..
Muuten kaikki ok, lievä etova olo on läsnä lähes koko ajan, napostella pitää koko ajan, mikä on outoa pari kertaa päivässä syömään tottuneelle :LOL:

Nuppu 8+1
 
Hilleville hurjasti onnea tiistaille! bd

SalmiRiikka, mulla on korkea FSH (korkeampi kuin sinulla), enkä olisi uskaltanut lähteä kokeilemaan passia lääkkeettömään kiertoon. Se tosin johtuu lähinnä siitä, että kierrot temppuilevat välillä miten sattuu. Siirroissa on käytetty kerran procrenia jarruna ja muuten pelkkää zume+luge -yhdistelmää. Minulla zumenonit lamaavat oman hormonitoiminnan sen verran tehokkaasti, että ilman procreniakaan ei ole tullut sen suhteen ongelmia.

amv, kurjaa että sulle tuli nyt sitten vielä rd:kin riesaksi. Toivottavasti säästyt kuitenkin raskausmyrkytykseltä! Mulle tuli yllätten kohdunkaulan kontrolli ja vieläpä ikävällä tavalla, kun jouduin eilen äkillisen verenvuodon takia polille. Tällä kertaa vuoto tuli/tulee kohdusta, mutta sen tarkemmin vuodon syy tai vuotokohta ei selvinnyt. Vauva oli ultran mukaan virkeä ja kasvanut hyvin, mutta uhkaavan keskenmenon takia jouduin vuodelepoon kotiin. Samassa hötäkässä löytyi streptokokki-infektio, johon sain antibioottikuurin. Tämä alkaa olla jo surkuhupaisaa: en ole edes päänsärkyyn halunnut ottaa yhtä panadolia, mutta muuten joudunkin sitten käyttämään vähän väliä ties mitä reseptilääkkeittä. Lääkäri ei lähtenyt ennustamaan, miten tässä käy, joten muuta ei voi kuin toivoa parasta... Nuppu, ainoa "oire" on hiukan pyöristynyt alavatsa. Hyvä että pääset aikaisessa vaiheessa rd-tsekkaukseen, niin voit olla asian suhteen rauhallisin mielin tai jos raja-arvot ylittyvät, asia saadaan hoidettua ruokavaliolla. Tsemppiä.
 
amv
Cava: Siis ei voi olla totta! Voimia, voimia, voimia! Jos jotain hyvää, niin se, että vauva näytti voivan hyvin ja se että löytyi streptokokki, johon sait lääkkeet. Kunpa syy olisi ko. tulehdus! Varmasti ihan hirveää olla nyt vain kotona ja toivoa parasta... Mikä rv sulla nyt onkaan? Ja milloin on kontrolli? Tsemppiä sulle ja vauvalle!

Parasta toivoen :hug:
amv
 
Heippa kaikille!

Olen pitänyt taukoa ja täällä on paljon tapahtunut, tervetuloa uusille minunkin puolesta!

Hilleville oli pakko tulla antaan d=)b , onnea matkaan! Toivon niin kovasti, että onnistutte!

Tuosta fsh:sta.. itselläni on ollut korkeimmillaan 17. PAS tehtiin Elitessä juuri niinkuin amv kuvaili, mutta kun aloin "oireilla" estrogeeneista, minulla tehtiin myös luonnolliseen kiertoon ja silloin limis oli huomattavasti paksumpi kuin lääkkeellisessä.

Jatkan vielä henkistä taukoa, kyllä hoidot varmaankin jossain vaiheessa jatkuu, mutta nyt ei jaksa. Tsemppiä teille!
 
Viimeksi muokattu:
Voi Cava kuinka ikäviä uutisia kerroit :| Onko sulla ollut vuotoja aiemminkin vai tuliko tämä ihan ilman mitään varoitusta tai kipuja? Onneksi pääsit heti hoitoon ja sait jatko-ohjeet. Ja tärkeintä, että vauva oli kunnossa! Iso on sulla huoli nyt. Toivottavasti tilanne kääntyy parempaan suuntaan! Tsemppiä ja voimia jatkoon :hug:
 
Cava voi ei miten hermostuttavaa! Onneksi vauvalla kaikki kuitenkin näytti olevan hyvin. Kovasti voimia ja rauhallista lepoa. Tuliko sinulla vuotoa paljonkin? Minulla myös sillon tällöin vuotelee edelleen muutama tippa verta ja se on hermostuttavaa. Viime ultrassa tosin kävi ilmi, että istukka on osittain kohdunsuulla ja voi siis aiheuttaa sellaista.

Nupulle onnea ekasta neuvolasta! Minulla myös kova sukurasitus diapetekseen ja kävinkin tällä viikolla sokerirasituksessa. Kaikki arvot olivatkin nousseet yli suositusten, jotenka nyt alkaa sokerimittaukset ja ruokavalio. Saa nähdä selviääkö ruokavaliolla vai joutuuko insuliinille:| Olen ollut tähänkin asti aika tarkka syömisistäni, mutta tuo alkuaikojen pahoinvointi kyllä sotki ruokavaliota.

Sharlin :wave:

Seinäkukkanen 15+0
 
Moro!

Hilleville tulin vaan pikaisesti antamaan ONNENPOTKUn huomiselle!!! =)

Ongelmien kanssa painiville tsemppiä, tuntuupa että on nyt hässäkkää liikkeellä... Lisäksi toivotukset, että kaikilla tilanteet menevät hienosti!

Onnea vauvautuneille!

Meillä tyttönen on jo 8,5 kk ikäinen ja oikea pinkoja! Konttaa hurjaa vauhtia ja nousee joka ikiseen paikkaan eli varsin utelias myös. =) Mielessä haaveilen vielä uudesta hoidosta ja sisaruksesta vauvalle sitä kautta. Saa nähdä miten elämä vie...
Otan vielä muutamalla lauseella kantaa täällä käytyihin keskusteluihin.
Itse mietin neuvola-aikana kertomista terv.huoltohenkilökunnalle, mutta järkeilin, että asian kertominen on vauvan kannalta turvallisinta, jos jotain odottamatonta tulee eteen. Neuvolantäti ja lääkäri (eri käyntikerroilla) kuunteli asian eikä kommentoinut mitenkään, mistä olin kiitollinen, koska asia kuitenkin on todella henkilökohtainen, enkä olisi halunnutkaan käydä siitä pitempiä keskusteluja. Varmaan siitä joku merkintä tuli tietoihin synnytystä ajatellen.
Toinen mitä mietin, minun mielestäni luovuttajan piirteisiin ja sen miettimiseen ei kannata ihan hirveästi hukata aikaa. Meillä on Suomessa tehty luovutetun munasolun hoito ja meidän vauva on ihan oman näköisensä mahdottoman hurmaava persoona, joka ei muistuta minua pätkääkään eikä isäänsä sitäkään vähää. Silti muut löytävät hänestä piirteitä meistä molemmista... =) Eikä voisi enempää omalta tuntua!

Seuraavaksi joudun itse alkaa pohtia vauvalle kertomista jossain vaiheessa. Joka tapauksessa aion kertoa, asia on niin iso, mutta miten ja milloin... Mies ei haluaisi kertoa, mutta mielestäni asiassa ei ole mitään pahaa, jonka takia muka jättäisin kertomatta. Miten muilla, oletteko päättäneet kertomisesta, Discovery, Aliisa ym?

Mukavaa syksyä, olen ihan syksyihminen ja nautiskelen!

Terkuin Tuuttituulia ja tyllerö 8,5 kk
 
Hei kaikille,

Voi Cava kuinka ikävää, että on vuotoa. Toivottavasti menee levolla ohi! Maltahan pysyä vaakatasossa ja jätät arkiaskareet tekemättä. Valtavasti onnea, että vuoto loppuu ja kaikki etenee sitten hyvin loppuun saakka!

Nuppu, sellaisen liikuntaohjeen olen saanut joskus, että mitään repivää ja äkillisiä riuhtaisuja ei saisi tehdä (kuten jotkut painojen avulla tehtävät bodytunnit). Myös vartalon kiertoliikkeet on kielletty (joogassa, melonta jne.). Itse ajattelin ottaa vähän kevyemmin kaiken liikunnan siirron jälkeen. Mutta hyvä on harrastaa kevyesti, koska silloin verenkierto pysyy virkeänä ja kohdussakin veri virtaa kunnolla. Kohdun verenkiertoa kannattaa virkistää myös lämpimillä jalkakylvyillä.

Kiitos teille kaikille ihanille tsemppaajille :heart: tuli kyyneleet silmiin kun niin moni toivoo onnistumista juuri meille. Onhan tätä taivalta jo monta vuotta kuljettu ja 3 keskenmenoa koettu, mutta äsken tuli soitto että molemmat pakastealkiot olivat selvinneet sulatuksesta 100%:sti. Olipa ihana uutinen, huomenna katsotaan ovatko niin hyviä, että siirretään vain toinen. Onhan tämäkin vähän surkuhupaisaa, kun meidän alkiot ovat pääsääntöisesti voineet paremmin labrassa kuin minun kohdussani. Ehkä kohtutähystys ja tulehdusten poissulkeminen olisi voinut olla paikallaan ennen siirtoa, mutta nyt on liian myöhäistä. Toisaalta viime syksynä söin vahvan ja pitkän antibioottikuurin, kun sain sienimetsässä punkin. Ehkä kuuri olisi tappanut kohtupöpönkin. Millaisilla lääkkeillä teillä on tulehduksia kohdussa tai kohdun kanavassa hoidettu?

Hyviä koulun alkuja ja kesän loppupuolta kaikille!
Hillevi
 
amv
Helou!

Jouduin nyt lähes totaaliseen pakkolepoon, joten täällä taas kirjoittelemassa ;)


Tuuttituulia: Kiva lukea teidän kuulumisia :) Mä muuten pohdin ulkonäköseikkoja tosi tosi paljon sillon, kun lahjasiittiöiden käyttö tuli ainoaksi vaihtoehdoksi, aika paljon sit, kun kävi ilmi, että myös munasolut on oltava jonkun muun ja tämän raskauden alussa mietin vielä jonkin verran asiaa. Mutta nyt kun vauvan on nähnyt ultrassa ja hänen liikkeet tuntee, niin enää asiaa ei juurikaan mietitytä, vaan hän on jo nyt oma persoonansa. Tietty sitä jännää mielenkiinnolla, minkänäköinen tyyppi on, mutta eiköhän kaikki mieti samaa - olipa sitten kyseessä omat tai sitten lahja-ainekset. Meille tämä asia on varsinkin nykyään niin normaali, ettei tullut mieleenkään olla kertomatta lahja-alkiosta neuvolassa tai sitten jatkossa muualla terveydenhuollossa. Lapselle ajattelin puhua asiasta jo syntymästä lähtien.

Seinäkukkanen
: Tylsää, että sullakin on sokeriarvot koholla :( Mutta hyvähän se on, että asia tutkitaan ja sit hoidetaan vaikka insuliinilla, jos ruokavaliolla ei pysy kurissa. Mä saan varmaan ensi viikolla tietää, riittääkö ruokavaliohoito. Mulla ainoa sukurasite on yli 70-vuotias isäni, jolla on 2. tyypin diabetes (kenelläpä yli 50 suomalaismiehellä ei olisi :D) Jotenkin mulle tuli ihan luuseri olo aika rutkastikin kohonneista arvoista, kun diagnoosi tuli niin täytenä yllätyksenä. Vaikka kaipa raskausajan diabetes voi tosiaan paukahtaa kenelle vain elintavoista yms. huolimattta.


Sharlin: :wave: Toivottavasti henkinen tauko on tuonut hyvää oloa!


Nuppu: Eikös just alkuvaiheessa pissata ja janota siksi, että kohduun verenkierto vilkastuu raskauden myötä tms. Älä nyt vielä ala murehtia raskausdiabetestä ja -myrkytystä! Nehän on kato sit vasta loppupuolen vaivoja. Niitä ehtii sit pelätä myöhemminkin :)


Cava: Mikä tilanne? Voi, toivottavasti vuoto olisi loppunut ja kaikki olisi muutenkin hyvin!


amv
 
amv
Hilleville vielä, kun olit kirjoittanut samaan aikaan:

Onko nyt tosiaankin niin, että vain yhden alkion siirrätte, jos molemmat/toinen on laadukas (olen ihan varma, että siirrettävää on huomenna!)? Eikö nyt viimeisellä kerralla kannattaisi laittaa kaikki peliin? Kaksosraskauden mahdollisuus kahdella hyvälläkin alkiolla on kai varsin pieni. Mutta ymmärrän tietenkin, että terveys on kuitenkin ykkössijalla. Kyllä mäkin tässä juuri ajattelin, että miten olisi näiden kaikkien supistusten ym. ongelmien kanssa, jos odottaisin kaksosia. Vaikeita ja isoja asioita päätettäväksi.

Toivottavasti saatte myös huomenna hyviä uutisia - ja tietenkin sitten 2 viikon päästä!


amv
 
Hei kaikille pitkästä aikaa! Kirjoittelin keväällä, jolloin olimme ilmoittautuneet lahjasolujonoon. Jonotusta on takana lähes tasan 6kk ja tänään klinikalta soitettiin, että meille olisi löytynyt luovuttaja :) En tiedä kuinka pitkään luovuttajan löytymisestä menee siihen, että varsinaiseen alkionsiirtoon päästään. Ehkä kuitenkin syksyn mittaan pääsemme tositoimiin.
Meillä on siis semmoinen tilanne, että meillä on biologinen lapsi, joka saatiin hoitojen avulla pitkällisen yrittämisen jälkeen. Toivottavasti saan liittyä seuraanne vaikka taustani onkin hieman erilainen kuin usealla muulla täällä.
 
Olen kamalan laiska lukemaan vanhoja viestejä,täälläkin niitä on MUUTAMIA :D ,joten pahoittelen etukäteen jos tästä aiheesta on ollut keskustelua..

Mutta siis,oletan että kaikki tai lähes kaikki täällä ovat joutuneet käyttämään lääkkeitä raskautuakseen ja vielä raskauden alkamisen jälkeenkin. Itselläni menny zumet ja luget ja nyt ollaan siinä vaiheessa että niiden käyttö on loppumassa, huomenna ja ylihuomenna otan enää yhdet molempia ja sitten "pääsen" niistä eroon.

Mieleeni hiipikin tässä kysymys,että onko kellekään teistä tullut mitään ongelmia lääkkeiden lopettamisen jälkeen raskauden kulussa? On vähän huoli että jos tulee jotain kun tähän asti olen lääkkeitä käyttänyt eikä ole ollut mitään epänormaalia.Varmasti se klinikan lääkäri tietää että miten kauan niitä tarvitsee,että istukka hoitaa niiden hommat,mutta silti pelkään että jos saan vaikka keskenmenon kun elimistö ei enää saakaan lääkkeitä.. :|

Ihan tyhmää miettiä tällaisia..

- Katheriina ja Pötkylä 10+4 -
 
Haaveita. Tervetuloa takaisin siis. Ihania uutisia sulla! Onnea. Eiköhän se tuosta etene nopeasti. Itse ei oikein voi täysin samaistua, kun ei ole missään jonoissa ollut, vaan ihan omasta päätöksestä on koko asia kiinni. Tokihan tänne saa tulla erilaisilla taustoilla – ja tosi kivakin on kuulla muiden erilaisia tarinoita.

Sharlin. Sulle voimia. Toivottavasti saat kerättyä tauon aikana tsemppihenkeä. Hiljaiseksi vetää tämäkin, kun sinäkin olet niin pitkää tietä käynyt.

Hilleville peukut pystyyn laitan. Toivotaan että tuossa myöhemmin syksyllä yhdessä täällä ihmetellään vatsankasvatuksen saloja.

Amv:lle toivon malttia pysyä siellä sängynpohjalla.

Nupulle kiitokset vauhdikkaista kirjoituksita. Sun tuotoksia on hauska lukea. Olitkin kysellyt minulta, että minkäikäisiä siirretään? No ei mitään hajua.. Luulin että tuon päättää lääkäri itse? No eiköhän se vielä selviä.

Marisabel, koska sinulla siis hoidot?

Minulla tällä viikolla jännät paikat sikäli, että pitäisi tuo piikki pistää. Apuva, pelottaa ? Pelkään sekä itse tapahtumaa että myös sen vaikutuksia, kun ei olisi yhtään varaa mihinkään turhiin negamielentiloihin. Miten muut olette tämän kanssa selvinneet?

Ja vielä PS Kateriina. Istukka on täysin kehittynyt noin 12 viikkoon mennessä ja huolehtii itse hormonituotannosta sitten. Huom. myös istukka muodostuu niistä samoista soluista kuin munasolu eli yhtä "laadukkaista". Oletteko muut myös ymmärtäneet näin?
 

Yhteistyössä