Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Hei SatuSofia :wave:
Meillä myös edessä askel luovutettujen hoitoon. Vielä muutama asia mietinnässä.
Oletko ollut jo yhteydessä Eliteen? En löydä heidän sivuiltaan mitään hintatietoa, paljonko tuo jaettu luovutus tulee maksamaan? Entä voiko siinä yhtään vaikuttaa luovuttajan ulkonäköön? Esim. en haluaisi sinisilmäistä luovuttajaa, koska olen itse ruskeasilmäinen. Muulla ei väliä.

Aikamoinen kasa on noita alkutestejä, paljonko ne tuli teillä maksamaan?
 
Solakka Silakka:

Elite antaa hintalistan kun sinne mailaa Kristina Soritsalle: kristina@fert-c.ee. Hoito jaetulla luovuttajalla maksaa 2650 + lääkkeet (arvio 450), ja testit pitää olla tehtynä etukäteen. Heillä ei ole tällä hetkellä yhtään pariskuntaa tai naista odottamassa jaettua luovuttajaa. Homma menee ymmärtääkseni niin että kun toinen pari ilmaantuu, lääkäri tutkii molempien parien toiveita ja luovuttajalistaa ja ehdottaa sieltä sopivaa / sopivia luovuttajia. Siinä kohtaa voi sitten sanoa joo tai ei ja jatkaa odottamista. En tiedä tarkemmin vielä enempää. Voi joutua odottelemaan, riippuu ihan miten muita halukkaita ilmaantuu. Meilläkin on jotain toiveita, mut helpottaa ehkä kun mulla harmaat ja miehellä ruskeat silmät niin tuo ei ole niin oleellinen. Sen sijaan ollaan molemmat aika pitkiä niin olisi kiva saada pitkähkö luovuttajakin. Ja ainakin haluan että hänellä on jo lapsi, parantanee mahdollisuuksia.

Testeistä: mä sain kinuttua hormonitestit ja papan työterveydenhuollosta. Lisäksi käytiin mun miehen kanssa muiden kakskymppisten :) kanssa Meilahdessa sukupuolitautien poliklinikalla otattamassa nuo perusvirustestit. Siinä säästi noin 300€. Ne saa kirjallisena kun pyytää ja käy hakemassa tulostuspaperin itse (henkilökohtaisesti). Loput taitaa meillä maksaa jotain 400€, mun miehen testeistä puuttuu vielä jotain.

Ootko miettinyt veriryhmä asiaa? Käsittääkseni sillä ei ole merkitystä raskauteen (paitsi se joku haastava Rh+/Rh- yhdistelmä) mutta sillä on merkitystä sitten jos lapsi syntyy ja kasvaa, milloin hänelle haluaa kertoa että on saanut alkunsa luovutetulla munasolulla, jos on eri veriryhmä kuin vanhemmilla. Joka siis voi tulla esiin jos tulee jotain terveysongelmia tai onnettomuus.

Meen huomenna lääkäriä tapaamaan, kysyn vähän noista virusjutuista, mitä niistä kannattaa ottaa huomioon luovuttajaa valitessa. Esimerkiksi cytomegalovirus on sikiölle vaarallinen sairastaa raskaana ollessaan. Käsittääkseni siis on hyvä jos mulla löytyy vasta-aine verestä niin se on sitten sairastettu jo. Mut pitää vielä kysyä etten ole vain päätellyt väärin tuota asiaa.

Olen nyt itse tosi innoissani tästä suunnittelusta. Mun mies vain on kovin epäileväinen, että päästään yleensä sinne hoitoon asti ja tuleeko mitään tulosta. Ollaan molemmat nimittäin jo 46v. Eikä mulla ole lapsia ennestään, mun miehellä on tytär. Mut kokeilematta ei selviä.
 
Eliten verikokeista.. kaikkea ei tarvitse ottaa. Minulla ainakin riittänyt, että olen lähettänyt ne verikokeet, mitä suomessa lapsettomuusklinikalla otettu.. Jos olette jossakin vaiheessa olleet julkisella hoidossa, myös siellä varmasti otettu. Tulokset olen skannannut sähköpostilla. Elitellä on nykyään suomenkieliset sivustotkin, mutta hintoja pitää erikseen pyytää.
 
Hei SatuSofia,
Kiitos perusteellisesta vastauksesta. Meillä on osa tulehduskokeista otettu, mutta ne menee kesällä vanhaksi, kaikki täytyy kai ottaa uudelleen. Papan saa tietty terveyskeskuksesta. Veriryhmän varmaan SPR:ltä, oon ollu aikeissa mennä verenluovutukseen muutenkin jos mun veri vaan kelpaa. Mutta kyllä tuohon saa useamman satasen, kohta tonnin varata pelkkiin kokeisiin + kotimaan lääkäri (tässä kaupungissa ei ole avaa) ja ultrat. Nyt täytyy alkaa selvittää näitä testejä.

Hauska sattuma muuten, meillä mies harmaasilmäinen, itsellä ruskeat. Ja ollaan tosi pitkiä mekin ;) Ikää on yli 40 molemmilla ja ensimmäistä lasta toivotaan. :heart:

On totta että tää suunnitteluvaihe on jännittävää ja innostavaa. Aivan kuin se vauva jo oikeasti jossain odottaa! Siksi negaan päättyvä hoito tuntuu paljon pahemmalta kuin pelkkä pettyminen.. se on suuri vääryys, epäreilua ja niin raskasta. Pettymysten takia olen pitänyt melkein vuoden taukoa, eikä toi kukkaron pohjakaan niin kaukana ole. Mutta toisaalta, jos ei rohkeasti lähde kokeilemaan, ei voi sanoa edes yrittäneensä. Pelkkä haaveilu ei enää auta tässä asiassa.

Tsemppiä ja onnea sinulle/teille matkaan :heart:
 
Hei,

Luovuttajan valinnassa minusta tärkeintä on se, että luovuttajan munasoluista on aikaisemmin syntynyt terve lapsi/a. Jos hän on luovuttanut aikaisemmin, tiedetään myös miten hänen munasarjansa reagoi lääkkeisiin ja kuinka helppoa munasoluja on käsitellä labrassa - sekin kun vaihtelee. Olen kuullut myös joltain lääkäriltä, että hyvin pitkien naisten munasolut eivät ole niin hyvälaatuisia kuin lyhyiden. en kyllä osaa sanoa, millälailla laatu vaihtelisi.

Hyvää lapsettomien lauantaita ja voimia äitienpäivään + onnittelut äideiksi tulleille :heart:
Hillevi
 
Heissan,

Olin eilen hedelmöityhoitolääkärin vastaanotolla. Tuntui että oli niin paljon kysyttävää että oli kova tarve saada asioita selväksi ennen kuin lopullisesti sitoutuu hoitoon menoon. Labrakokeet siis ok, ei mitään radikaalia mikä heikentäisi mahdollisuuksia raskautua luovutetulla munasolulla. Vähän huono hemoglobiini mulla on (oon kasvissyöjä), mut pitää ostaa jotain Floradixia tai muuta rautajuomaa niin saa sen paremmaksi.

Olin etukäteen googlaillut noita egg donor juttuja, ja löysin mm. sellasen tiedon (jostain jenkki/brittisivulta) että kun normaaliraskauksista 3lla sadasta lapsesta on jotain fyysistä vikaa syntyessä (en nyt muista miten se oli määritelty) niin keinohedelmöitysraskauksissa se on 4 sadasta. Syynä ei ilmeisesti (lääkärikin vahvisti) kuitenkaan ole hoitotoimenpide, vaan ne seikat joiden vuoksi nainen tai pari tulee hoitoon, eli vaikeudet saada lasta kasvattavat tuota prosenttia sitten keinohedelmöityksessäkin. Mutta kun saa luovutetun munasolun nuorelta naiselta, se taas parantaa terveen lapsen mahdollisuutta. No, ehkä tällaisen pohtiminen on vielä liian aikaista.

Joo, kyllä mäkin noita luovuttajan ominaisuuksia pohdin. Mutta nyt kun valittiin mun miehen kanssa se jaettu luovuttaja (halvempi vaihtoehto), niin ei tarvi niin paljon pohtia kun ehdotus tulee sieltä Elitestä sitten kun sopivahko toinen pari tai nainen ilmaantuu. Sanoivat että voimme toivoa kahta eri asiaa (sen lisäksi että halutaan tietysti nainen jolla on jo lapsia). Eilinen lääkäri sanoi minulle että tosiaan silmien ja hiusten väri voi hypätä yhden sukupolven yli, eli vaikka molemmilla vanhemmilla olisi vaikka siniset silmät, mutta yhdellä isovanhemmalla ruskeat, on mahdollista että lapsella on ruskeat. Me nyt toivottiin kuitenkin että luovuttaja olisi samaa pituusluokkaa. En tiedä onko sekään merkityksellistä. Hillevi nyt kun sanoit tuon jutun pitkien naisten munasoluista, mä muistan myös lukeneeni jonkun lyhyen lehtijutun jossa summa summarum todetttiin että lyhyet ja leveälanteiset tulevat täyttämään tämän maailman, siis lisääntyvät paremmin kuin pitkät ja hoikat. Mun mies toivoi että luovuttaja olisi mieluummin virolainen kuin venäläinen taustaltaan. Jep, geeneissä siirtynyt talvisodan trauma. Miehellä, mulla sillä nyt ei olisi mitään merkitystä. Mutta täytyy kunnioittaa hänen toivettaan kun kuitenkin vielä haluaa mun lapsen isäksi =). Lääkärin kanssa puhuttiin näistä jutuista myös. Hän sanoi vain että kun mun veriryhmä Rh tekijä on Rh+ niin luovuttajalla täytyy olla sama. Hän sanoi myös että vaikka lapsella ei olisi kummankaan vanhemman geenejä, voivat ulkopuoliset ihmiset löytää paljon samaa näköä koska lapsi oppii vanhempiensa ilmeitä ja elekieltä. Mua ehkä myös helpotti se ettei tarvitse itse niin tarkasti valita. Jos vaikka onnistuisikin saamaan haluamansa väriset hiukset ja silmät lapselle, eihän voi yhtään tietää muuten siitä ulkonäöstä, minkämuotoiset kasvot, silmät, nenä etc. Ja se että tietäisi etukäteen tarkemmin, silloin varmaan alkaisi luoda jotain mielikuvaa johon sitten voisi pettyä. Ehkä. No, nyt me kuitenkin sitten vaan odotellaan että Eliteen ilmaantuisi joku toinen halukas ja sopiva pari tai nainen jakamaan luovuttajaa.

Solakka Silakka, niistä testeistä vielä.
Yrittäkää ihmeessä saada osa vaikka terveyskeskuksesta, esim ne perussukupuolitautitestit. Täällä pääkaupunkiseudulla on niin helppoa kun on toi Meilahden klinikka missä voi ilmaiseksi käydä, mutta kyllä yhtälailla mistä vaan terveyskeskuksesta pitäisi ne saada sanomalla että haluaa käydä kontrollissa ettei mitään ole. Lisäksi Elite ei nyt sitten vaadi mun mieheltä kaikkia niitä testejä, esim cytomegalovirusta, tricomonas ja herpekset voidaan jättää tekemättä. Ei ne testit tuu niin kalliiksi kuin itse ensin laskin. Ja jos te ootte alle 43 niin teidän pitäisi käsittääkseni saada kelakorvaus niistä testeistä mitkä joudutte hakemaan yksityiseltä. Luulisin.

Muuten tuolla Eliten sivulla kun on niitä erivuosien onnistumisprosentteja, siellä ei ole erikseen luovutetuilla munasoluilla onnistuneita. Siinä hintalistassa onnistumisprosentti on n. 50%. Soitin tänään sinne Eliteen ja Kristina S sanoi että näin on. Lupasi myös että viime vuoden luvut lisätään sinne kun en puuttuvat. Ja sitten lapsettomuuslääkäri jolla eilen olin sanoi että hän tietää Eliten ja pitää sitä luotettavana laitoksena. Se oli kiva kuulla. Kyllä tuo nyt kuitenkin vähän jännittää mennä Suomen ulkopuolelle. Ja muistaakseni tässä ketjussa on useampi kuin yksi joka on tullut raskaaksi Eliten kautta, se on ollut tosi kiva lukea.

Multa kans aurinkoista äitienpäivää äideille ja meille äitikanditaateille!
 
Moi kaikki!
Milloin/miten pian alkionsiirron jälkeen teillä on testi näyttänyt plussaa?
Mulla virallinen testipäivä olisi 11.5 ke, mutta testailin tänä aamuna negan. Joko olisi pitänyt näyttää plussaa jos olisi vai eikö välttämättä?
t:Tinulinen
 
Hyvaa maanantaita naiset

Ihana kuulla susta Vekara! Ma olenkin toivonut, etta meidan nettikummi kay viela lukemassa palstaa. Mita peikkotytolle kuuluu?

Hillevi, meinaatko taas syoda kolmen kuukauden rautakuurin ja sitten ottaa huurut kyytiin? Eli kesan jalkeen? Olen samaa mielta kanssasi siita, etta tarkeinta luovuttajan valinnassa on tarkistaa se, etta hanen munasoluistaan on alkanut raskauksia. Yleensahan klinikka sen lisaksi ehdottaa automaattisesti luovuttajaa, jolla on saman variset hiukset & silmat seka suurinpiirtein saman tyylinen kroppa kuin vastaanottajalla.

Tinulinen ja Plastex, mullahan oli siirto reilu viikko sitten perjantaina 29.4. Mulla on jo pp 6 lahtien ollut pahoinvointia ja lauantaina tein testin (pp8) ja plussahan siihen pamahti! Huomenna on verikoe. Se plussan saamisen aikaisuus riippuu siita onko siirretty 2 vai 3 paivaa viljelty alkio, kuinka akkia alkio saavuttaa blastovaiheen, josta riippuu kuinka akkia se kiinnittyy ja tietysti myos kuinka herkka testi on (ma tein Clear Blue testin). Ala missaan nimessa Tinulinen heita pyyhetta kehiin, se plussa voi ihan hyvin ilmaantua vasta virallisena testipaivana.

Aliisa - hu huuu? Mita teille kuuluu?

Haleja. Nyt taytyy juosta kokoukseen.

W
 
Oletteko te tehneet siittiöiden dna-tutkimusta? Me tehdään se nyt ensimmäisenä, koska eihän se luovutettu hyvä munasolu auta asiaan, jos tuota dna ongelmaa on. Tuskin se kuitenkaan on vikana ja kai harvinaistakin? Eiköhän tässä vialla ole minun vanhat munani, mutta halusin tämän vaihtoehdon kuitenkin selvittää. Eli pari viikkoa taitaa mennä, niin tiedetään miten jatketaan.

Marbel itse mietin tuota samaa.. saattahan se hyvä solu jossakin kierrossa ollakin. Voi kun tietäisi!
 
Marbel, ma olen AVAn asiakas ja siella vastaanottajalta kysytaan ko. ominaisuudet. Tartossa tuntuu olevan vahan erilainen systeemi, Avasta ei esim laheteta mitaan listaa, josta sitten itse voit valita luovuttajan. Kysymys, joka sun ehdottomasti taytyy esittaa on se, etta onko luovuttajan munasoluista lahtenyt raskauksia kayntiin. Tsemppia!
 
Onnea Watrossi kotitestiplussasta, toivottavasti verikoe vahvistaa asian! :heart: Kuulemma useinkin käy niin, että ekan raskauden jälkeen toinen raskaus voi käynnistyä paljon helpommin. Olispa niin!!

Tinulinen, jos kotitesti ei ole kovin herkkä, saattaa siihen tulla plussa vasta veritestin jälkeen. Peukut sulle pystyssä :hug:

Joo, mä tankkaan nyt ainakin pari kuukautta rautaa ja sitten yritetään viimeisillä villahousuilla, jotka pakasteessa palelee :)

Aurinkoista viikkoa kaikille!
Hilde
 
Viimeksi muokattu:
amv
Hei pitkästä aikaa! Huh, olipa paljon mielenkiintoisia kirjoituksia.

Mutta ensin Hathor: Onnea että kaikki on hyvin! Kyllä pelotti lukea sun tekstiä eteenpäin... Tietenkin olisi ollut parempi, että lapsi olisi syntynyt vasta myöhemmin, mutta onneksi nyt kaikki hyvin. Onhan? Voimia teille ja varsinkin pikkuisellenne. Tule kertomaan, kuinka teillä menee, kunhan jaksat. Toivottavasti kaikki on hyvin! :hug:


Hillevi: Harmi, kun ne rauta-arvot oli taas laskeneet :( No, saatpa viettää kesän tankatessa ja voimia kerätessä.

Watrossi
: Onnea plussasta! Ja tinuliselle toivotan, että testin tulos muuttuisi lähipäivinä! Kysymykseesi en osaa valitettavasti vastata, koska mä oon aina venyttänyt testaamista...

Luovuttajan valinnasta: Silloin kun käytettiin vasta donor-siittiöitä ja syksyllä kun tuli luovutetut munasolutkin käyttöön, niin oli aika tarkka ulkonäköseikoista, vaikka - niin kuin joku totesikin - eihän se tarkoita että samaa näköä välttämättä olisi, vaikka silmät tai hiukset olisi samanväriset. Siispä kaikkien negojen jälkeen, kun siirryttiin donor-alkioihin, niin sanottiin Tartoon kriteeriksi vain se, että luovuttajapari olisi virolainen tai suomalainen (meilläkään ei mies halunnut venäläistä, "Putinin"-näköistä luovuttajaa :ashamed:) ja että lapsettomuuden syy olisi tukkeutuneet munatorvet, ei vakavampi. Pari olis myös saanut terveen lapsen. Ja niinpä siis meilläkin onnistui. Silmien väri oli naisella ruskea, vaikkei meillä kummallakaan ole. Ja miehestähän ei Tartossa jostain kumman syystä kerrota ietoja (sitä en kyllä voi ymmärtää). Mä luulen että monilla on pitkä prosessi hyväksyä se, että luovuttaja ei ole minä tai puoliso itse, ja siksi ulkonäköseikat on niin tärkeitä.

Tsemppiä asian kanssa painiville!

Mulla alkaa huomenna rv 13 ja paha olo on edelleen, etenkin iltaisin on oksu kurkussa. Olen aina jotenkin halveksinut niitä kauan lasta yrittäneitä, jotka valittaa pahoinvoinnista, mutta on se kyllä henkisesti aika raskasta. Toivottavasti alkaisi pikku hiljaa helpata.

Ultra mulla on vasta 2 viikon päästä, koska ei osallistuta veriseulaaan, ja sen takia ei päästy nt-ultraankaan. Normi ultra tehdään sit vähän myöhemmin.



Aurinkoisia päiviä!

amv
 
Hei, uusi piinailija ilmoittautuu.. jos mukaan mahtuu?

Onnea Watrossi plussasta!!! Sullahan oli toinen kierros meneillään eikö? Onko tämä plussa samalta luovuttajalta kuin aiempi lapsesi?

Luin viikonloppuna KOKO tämän ketjun läpi.. :O tosin välillä hyppelehtien, mutta tuntikausia elin la+su teidän maailmoissanne. Kirpaisevaa ja välillä niin palkitsevaa.

Oikea jännitystarina oli elää Aliisan vaiheissa mukana. Onnekseni luin hänen selviytyneen loppujen lopuksi onnelliseksi äidiksi. Samoin Hillevi sinulle kovasti onnistumista toivoisin! Mieleen jäi myös amv:n taistelu.. ja ihana oli lukea vihdoin plussastasi :D Ja tietty Hathorin synnytystarina, huh! Toivottavasti kaikki on nyt hyvin.

Tinuliselle tsemppi ja malttia vielä negan kanssa, ehtii vielä muuttua.

Paljon muitakin koskettavia hetkiä luin ja lähetänkin tsemppiterveiset kaikille ketjulaisille! Sitkeitä sissejä olette ja toivottavasti kaikki maaliin asti joskus pääsisivät!

Oma tarina on sellainen, että hoidot alkoi 2009. Takana on muistaakseni 6 inssiä, 3-4 IVF:iä (joista ei koskaan jäänyt mitään pakkaseen ja joista osa "typistyi" insseiksi). Nyt sitten oon siirtynyt alkionadoptioon ja meneillään on 2. PAS alkionsiirto, jossa 2 blastoa siirrettiin.

Samaa mieltä mäkin oon, että oishan se ideaali, jos luovuttajan munasoluista olisi lahtenyt raskauksia kayntiin. Mutta luulenpa, ettei tämän oman luovuttajani munasoluista ei vielä näin olisi, sillä hän on kovin nuori.

Koskaan en ole kahta viivaa testissä nähnyt :( Nytkin elelen niin oireettomana, että alkaa taas jo toivo mennä, byääh..

Hei, ja vielä tuli mieleeni kysymys.. kuinka paksuja limakalvoja teillä yleensä on ollut siirrossa?

Nuppu
pp5
 
Hei.
Tulin kertomaan teille että meillä on viimeviikon torstaina siirretty 2 pass plastoa. Eli nyt kai 6pp menossa , en oikein tiedä miten nämä lasketaan. nämä plastot on viljelty mielestäni 4 päivää ennen pakastusta. Meille tämä on ensimmäinen kerta kun siirretään pakastettuja.
Ala selkä särkyä on ollut parina iltana, kuin kuukautis kipuja, muuta paljon ei ole, tai vaihdellen kyllä. Alavatsaa turvottaa ja kiristää, vähän välillä kuvottaa ja eilen totaali väsymys.
Ei oikein uskalla toivoa mitään. mutta positiivinen pitäisi olla. Miten uskaltaa olla..

Nuppu Minulla oli nyt limakalvin paksuus 15mm.
Viimeeksi 12,5mm.
Kysyin lääkäriltä tuosta paksuudesta ja sasnoi että siirrossa 10-15mm on todella hyvä.
Silakka-solakka Muistan sinut toisesta pinosta . Eipä pelkäkkä haaveilulla enään näissä jutuissa pitkälle pötkitä, olen myös minä todennut. onnea teille matkaan mihin ja milloin hoidoissa päädyttekin.
Meillä pakastimeen jäi vielä 2 plastoa. Sulatetuista ei kaksi enään jatkanut ja alkoi hajota..kaksi siis oli hyviä ja on nyt siirretty.
Luultiin että meillä olisi tämän jälkeen vielä mahdollista uuteenkin siirtoon vaan epä varmaa on, kun eihän tuota tiedä miten sullatus onnistuu.
 
Onnea Watrossi kotitestiplussasta:flower: Myös minun puolesta! Taidetaan mennä aika samoilla päivillä, mietin että uskaltaisiko jo testata. Minulla ei kyllä ole huomattavaa pahoin vointia, vaikka sitä toivonkin. Olisi jotenkin enemmä toivoa onnistumisesta.
 
Tinulinen :( Oliko sinulla jo mones yritys ja miten tästä nyt eteenpäin? Tsemppiä suruusi!

Iida-Karoliina lupaaviltahan nuo sinun oireesi kuulostavat!! Väsymys etenkin ja turvotus. Peukkuja! Olemmekin sitten ihan samassa tahdissa kanssasi, sillä mulle alkiot siirrettiin viime keskiviikkona (5.5.). Käsitykseni mukaan sulla on nyt vasta pp5 (siirtopäivä on pp0) ja mulla pp6.

Enpä muuten minäkään itseäni luovuttajaksi kelpuuttaisi :D

En vielä muista teidän tarinoita, oliko Marbel teillä siis tähän asti tehty vielä hoidot sun omilla soluilla ja nyt pohditte lahjasoluihin ryhtymistä?

Tuota limakalvoa kyselin, kun mulla oli ekassa siirrossa 10,5 tai 11 mm ja nyt oli peräti 15mm. Pelkäsin jo, että liian paksu, mutta lekuri sanoi sen olevan hyvän.

Kiitos peukutuksista!

Oireeton Nuppu, pp6
 
Viimeksi muokattu:
Hei,
olen seurannut taustalta tätä ketjua jo pitkään ja näkyy täällä olevan 'tuttuja' nimiä toisesta ketjusta. Meillä on monien hoitojen tuloksena yksi biologinen lapsi ja nyt nyt olemme sitten suunnittelemassa hoitoa lahjoitetuilla munasoluilla.
Ollaan jonossa Avaan, Elitea on harkittu myös kovasti ja olen ollut heihin yhteydessäkin. Psykologikäynnnin jälkeen kuitenkin meistä molemmista mieheni kanssa on tuntunut tärkeältä, että mahdollinen lapsi voisi halutessaan jäljittää biolgista perimäänsä. Joten siksi siis Avalla, jossa sanoivat jonotusajan olevan n. 6kk. Toivotaan ettei sen pidempi.
Muuten, onko kukaan teistä ollut Simpukan Helminauhan toiminnassa mukana? Itseä se kovasti kiinnostaa vertaistuen ja kokemusten vaihdon kannalta.

Peukkuja ja toivottua lopputulosta toivon kaikille!
 
Voi Tinulinen :( Tsemppiä!

Lumeton, minäkin oon taustaillut jossain vaiheessa +40 -ketjussa ja sut ja I-K:t sieltä "tunnistin" :) Nyt en oo käynyt siellä aikoihin.. Mä oon käynyt kerran vai 2 Helminauhan tapaamisissa. Sen kerran ku olin, niin lääkäri ja psykologi ensin alustivat jostain aiheesta ja sitten pohdittiin pienryhmissäkin niitä asioita vielä. Ryhmiä veti psykologit ja lääkäri. Helminauhalle on aika vasta avattu myös keskustelufoorumi (suljettu), mutta siellä en ole ollut, etten osaa sanoa onko kovin aktiivinen vai kuinka.

Nuppu
 
Onnea Watrossi plussasta, tosi mukava uutinen :)

tinulinen Voih kun ei sitäplussaa tullut, mutta pää pystyyn ( helpompi sanoa kuin tehdä, tiedän ) sinulla kuitenkin on ollut siellä yritystä. Voimia

Tervetuloa uusille ja kaikille onnea vauvanhankintamatkaan.

Sharlin Huh, tulisipa se plussa nyt sieltä, niin peukutan puolestasi, voimia.

Aurinkoisin kevätterveisin Sela ja Pikkumies 4kk
 

Yhteistyössä