Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

kylläpä täällä taas tapahtuu!!

SIMMIS, limis teillä todella hyvä. Tsemppiä tulevaan :hug: !!

Tsemppiä sinne myös RYDYLLE ja RUPSUKOILLE :heart: :D !!

MARRU ja MYBABY, onnea sinne matkaan :hug: !!

ASSARI, tsemppiä hoitoon :hug: !!

ALIISA, leuka ylös ja nyt vaan kohti uusia yrityksiä luottavaisin mielin, eikö vaan ?! :hug:

Huominen päivä vähän jäskää. Olen menossa lääkäriin aikomuksena tehdä tuo dopler ultra ääni. Siinä kait jotenkin näkee kohdun virtauksia ja osataan kertoa onko syytä epäillä tuota adeneomysta, minkä tuomion sain tartossa hoidossa ollessani. Toivotaan nyt kuitenkin, että kaikki olisi hyvin ;) , palaan kertomaan.

Joka tapauksessa tulemme käyttämään alkiot loppuun, neljä niitä meillä pakkasessa :D !!

Terkuin huomista jännittäen :saint: - VEKARA-
 
:wave:
Onpas täällä paljon hyviä uutisia ja hirveästi tapahtuu monille koko ajan, jännää!
Tsemppiä tosi paljon toukokuun piinistelyporukalle :hug: !
Meidän osalta suunnitelmat muuttuivat, nimittäin lahjoittajallamme oli ilmennyt omassa projektissaan jotain ongelmaa lääkkeiden kanssa. Hän ei siis voinut jatkaa, joten koko homma siirtyy ajankohtaan x.
En toki halua, että kenenkään terveyttä vaarannetaan tämän takia tai mitään, mutta pettymyksen tunteita ei vaan silti voi estää.
Tsemppihalit ihan jokaiselle omiin vaiheisiinne!
Tinulinen

:(
 
Voi Tinulinen, miten kurjaa! Kyllähän se tiedossa on, että lahjoittaja voi keskeyttää hoidon milloin tahansa, mutta ikävältä se tuntuu. Eikö hoitopaikka järjestä teille tuommoisessa tapauksessa uutta luovuttajaa aivan heti?

Iituska, tuosta munasolujen kasvunopeudesta kyselit. Kyllä siihen ekasta piikistä laskien yleensä vähintään 10 päivää menee ennenkuin punktio voidaan tehdä - jos siis hoito etenee normaalisti.

Vekaralle tsemppiä huomiseen! Mitä se adeno... jotain tarkoittaa?


 
Kiitos kaikille tsemppaajille :D
Ja onnea kovasti jokaiselle, jotka tulette perässä, piinispino on kohta todella pitkä =)

Hienoa MARRU, onpa teillä muhkeat alkiot kyydissä :p

VEKARAlle kovasti onnea huomiselle, toivotaan hyviä uutisia jotta pääsette hakemaan huuruneniä kyytiin!!!

).(
Meidän kolmesta pakkasukosta siis kaksi selvisi ja lähti jakautumaan, tosin olivat nyt kolme- ja neljäsoluisia, eli täysin eri luokkaa kuin Marrulla :x Hoitaja kuitenkin sanoi että tuo toinen niistä oli todella hyvä, tuo toinen vähän vaisumpi pistettiin kaveriksi :)
Limiksen paksuutta en edes kysynyt tarkemmin, oli kuulemma erittäin hyvä ja sileä!
Tosin silloin tuoresiirrossakin solut olivat täysin samaa luokkaa ja onnistuminen tuli, joten siinä mielessä ollaan luottavaisin mielin matkassa.

Mites muuten tuo testipäivä lasketaan näissä PASseissa? Onko se just tuo 14vrk siirrosta, vai?

Ja joku ystävällinen kun taas päivittelee tuota listaa, niin minut voi kanssa sitten siirtää sinne piinistelijöihin ;)

Isot :hug: kaikille... etenkin TINULIselle!!!

:heart: :llä mybaby + matkustajat
 
Tinulinen lohtuhaleja hoidon keskeytyksen johdosta! Toivottavasti pääsette pian uuteen taistoon! Meillähän eka luovuttaja joutui luopumaan hommasta yllättävän terveydentilansa heikkenemisen takia juuri ennen pistojen aloitusta. Onneksemme klinikka etsi meille pikaisesti uuden luovuttajan ja päästiin aloittamaan hoito reilun kuukauden viiveellä.

Matsalu ja Iituska ainakin pohti zumejen syöntiä. Kai mitään yhtä ja oikeaa limiksen kasvatusaikaa ei ole olemassa. Itselläni tuoresiirto luovutetuilla tehtiin zumepäivänä 23 ja nyt PAS 21. Molemmilla kerroilla limis olisi ollut valmis jo aiemminkin. Ultraavan lääkärin mielestä (jonka hoteissa IVF:t omilla soluilla on tehty) limis olisi ollut sopiva PAS:iin jo zumepäivänä 13 (lugejen+sulatuksen takia siirto olisi ollut silloin 16. zumep). Kahden koulukunnan välissä tässä siis ollaan, mutta molemmilla tahoilla onnistumisiakin on ollut. Jos nyt ei onnista, yritän ainakin saada molemmista näkemyksistä kunnon perustelut. Omat IVF:t tehtiin lyhyellä kaavalla, mitä ei vissiin luovuttajilla harrasteta, punktiot oli yleensä kp 14-17 (pistot aloitettu kp2-5) ja siirto siitä 2-3 päivän kuluttua. Yleinen pistoaika taitaa olla tuo 10 päivää, mutta vaihtelee tietenkin vasteen mukaan, luovuttajilla käsitääkseni yritetään käyttää mahdollisimman matalia hormoniannoksia. Itseänikin tuo limiksen mahdollinen vanheneminen on askarruttanut, mutta ilmeisesti ei pitäisi vanheta, kun omat munasarjat on levossa zumejen ansiosta eikä siten tuota keltarauhashormonia loppukierrostakaan.

Rudylle, Mybabylle ja muille piinatovereille tsemppiä! Mybaby eikös teillä pakastettu alkiot kaksisoluisina eli aikaisemmassa vaiheessa kuin meillä (4s), siksi meillä nyt siirrossa useampisoluisina.

ON: Täällä räkäisyys jatkuu, mutta ehkä parempaan päin jo menossa. Meillä sulatettiin siis neljä alkiota, joista kaksi ei selvinnyt ja kaksi jakaantumaan lähtenyttä on toivottavasti kotiutumassa kohtuuni. Veritestipäivä 18.5. ja sitä ennen en aio testata.

Marru
 
Nimi (ikä ) .. hoito ........... tilanne ............... haaveissa

Cornelius (33) 3 aloitettettua IVF hoitoa (missään ei siirtoon asti päästy) 1 lahjasoluhoito +1 Pas. Seuraava Pas syys/lokakuussa (Fertinova). Haaveissa 1

Juuni (47) 4 inseminaatiota, 3 ivf, 1 lahjamunasoluhoito, Riika, 2. lapsi (esikoinen 2 v.)

Typyliini (28)....9.siirtoa lahja-aineksilla tehty tytön jälkeen.... jonossa VL/Tre+ Ovumia.....esikoinen 3.v, haaveissa pikkusisarus esikolle.

Nennuliini 34v., 4*IUI, 3 IVF:ää joissa yhdessä siirtoon asti. 2 siirtoa tehty luovutetuilla, tulokset negaa. Haaveena ensimmäinen lapsi.

assari77 (32), vaikea endo, 7 IVF omilla muniksilla, hoidossa Ava Tre, 1. luovutusmunasolu -siirto olisi vkolla 7 (luovuttajalta ei yhtään munasolu...ei siirtoa...) toinen yritys vkolla 12 (12 munasolua, ei yhtään alkiota siirtoon, monitumaisia), 3. yritys kevään kuluessa... IVF-esikoinen 3v. toiveissa vielä 1-2 lapsosta.

Vekara (45) 5. lahjasolu 02/09 AVA-tampere. Toiveissa yksi yhteinen. Lapsia kolme; 11v ja tuplat 15v.

Saaga (39) 1 x iui, 3 x hoitoyritystä omilla soluilla (icsi) ei yhtään alkiota eli ei koskaan siirtoon asti. Luomuraskaus kesällä/2006, josta km viikolla 12 ja risat. 1. lahjamunasoluhoito Suomessa ja 1. siirto oli pe 24.10. varhainen km 7+2.

Aliisa (25) .. 2.PAS ../Väestöliitto/Hki... haaveissa 2-3, kesken rv. 9+4

Hillevi (45) ... Ovumia, kahden alkion siirto 28.11. haaveissa eka lapsi, aiemmin 3 IUI, 2 IVF, 1 lahjamunasolu IVF, kaikista nega, 2. lahjasolu IVF kesken rv 8+6. PAS touko-kesäkuussa.

NellaMaija (32) 2.lahjasolu ( takana 1 tuoresiirto ja 1 PAS, kummastakin nega ). Haaveena ensimmäinen lapsi.

Tinulinen (30) 1.lahjasolu, VL:n jonossa ylli 2 vuotta, eka lapsi haaveissa.

Jonsku-78 (31)Takana 1 tuoresiirto, odottaa PAS:ia. Helsingin väestöliitto. Haaveena eka lapsi.

Pomppaduu (27) 2Xiui, 2xivf (ei kummallakaan kertaa muniksia) 3x donor pas-> viimeisimmästä reilun vuoden ikäinen poika. Nyt luovutusmunasolua odotellaan.. Haaveissa vielä ainakin yksi lapsi.

Simmis (38) 4. lahjamunasoluhoito, Tampere Ava, haaveissa toinen lapsi

Alma (34) 5x IUI, 3 IVF yritystä, 1. lahjamunasoluhoito, Oulun VL, haaveissa ensimmäinen

EliseT (31) Ei aiempia hoitoja, luovutettu munasolu ainut mahdollisuus, Helsingin VL (vasta ensimmäiseen tapaamiseen menossa...). Haaveena ensimmäinen lapsi.

Iituska(38)väestöliitto tre, 4x ivf hoito,siirtoon asti päästiin, kaikista nega. eka lahjasoluhoito 05/09. Haaveissa 2.

Matsalu (45), omilla soluilla 2xIUI, 3xIVF: siirtoihin päästy, mutta alkiot huonoja. Ensimmäinen lahjamunasoluhoito alkamassa Ovumiassa.


Piinistelijät
Nimi (ikä ) .. hoito .......... hoitopaikka .......... testipvä

Rudy ja rupsukat, siirto 29.4. testipv?

Marru (35) 3xOI, 2xIUI, 5xIVF omilla, 1xIVF lahjasiitiöillä, Ava Tre 1.lahjasoluhoito 02/09, PAS 5.5, testipv 18.5.

mybaby (41) AVA, omilla 3xIVF - yksi siirto, ei PASsia.
1. lahjasoluhoito - tuoresiirrosta poika 2008. Eka ja viimeinen PAS 5.5, testipv?


Plussanneet
Nimi (ikä ) .. hoito ........ hoitopaikka ....... L.A. .. monesko lapsi

Suzyanne (36) 1.lahjasolu...Kliinik Elite,Tarto...L.A 6.5...esikoinen

Piri (35)...2. lahjasolu (takana 2 inssiä, 4 tehtyä/aloitettua IVF:ää ja 1. lahjamunasolu (PAS) )...hoidossa Riiassa...LA 26.5.09 .....haaveissa 2.

Bardolino(30) 3xIUI,3xIVF omilla soluilla, 1xtuoresiirto luovutetuilla muniksilla + 3xPAS. AVA-Tampere. Haaveena 1-2 lasta.

Kauniskuu (32) 4 x IVF, 1 toteutunut siirto, 1.lahjamunasoluhoito, TAYS, haaveissa ensimmäinen

Papillon (40+) 6 x PAS, Invimed Varsova


Maaliin päässeet

Lutuliini, poika 1.6.2008

Bea, esikoinen tyttö 10/2008

Enkelitytön äiti, tyttö 23.1.2009

Watrossi, esikoinen poika 5.2.2009

 
Pikaisesti taas...

Jee, hienoa marru sekä mybaby, että siirrot meni hyvin ja kaksin kappalein saitte kyytiläisiä =) Nyt vaan kovasti kiinnittymissäteitä ~~~~~~~~ :heart: :heart: Sanottiinko teille alkion luokista sen enempää ? Ihan hyviltä nuo solumäärät kuulostaa teillä molemmilla ja sitkeitä sissejä pitää olla, että sulatuksesta kuitenkin selvisivät. Meidän rupsukat oli 4 ja 5-soluisia siirrettäessä, toinen oli jakautunut, toinen ei. Ja lääkäri myös kehui niitä hienoiksi, lohdutkseksi vai tosissaan en tiedä. Mutta en usko,että sellaisia siirtäisivät, joilla ei mitään toivoa olisi...tai toivottavasti ei ainakaan. Meillä aiemmin ollut pakkasessa jopa 4 kpl 8-soluisia top alkioita, jotka eivät sitten sulatuksesta selvinneet. Eli ei se luokitus aina ole tae. Toisaalta taas aarteemme on saanut alkunsa pas:ista juuri tuollaisesta 8-soluisesta top-alkiosta.... Roppakaupalla tsemppiä piinailuun =)

Voi tinulinen, ikävä tilanne :hug: Toivottavasti saisitte pian uuden lahjoittajan.

Assari tsemppiä sinnekin ! Tälläkertaa kaiken on mentävä hyvin, toivotaan oikein muhkeaa munissaalista =)

Vekaralle tsemppiä :wave:

Ja sitten on taas mentävä... Oma napa on hiljainen, aivan liian hiljainen..... :ashamed:

Rudy,rupsukat ja pp 7
 
Huh, mikä meno ja meininki pinossa!

Tinulinen :hug: tosi harmillisesti kävi teille. Toivottavasti klinikka etsii teille seuraavan luovuttajan mahdollisimman pian!

Upeaa, piinispino kasvanut jo. Siitä sitten vain jokainen plussanneisiin ja muutamahan plussanneista siirtyy maaliin päässeisiin tuotapikaa. Levollista mieltä Rudy, Marru ja mybaby ja pitäkäähän jalat lämpiminä! :heart:

Rudy, plussahoidossa myös minun napani oli ihan hiljakseen. Siitä ei voi mitään päätellä...

Vekara, hienoa että pääsit tuohon tutkimukseen. Toivottavasti asia selviää.

Näistä tukilääkkeistä olen ymmärtänyt, että Zumet paitsi kasvattavat limakalvoa, myös varmistelevat sitä, ettei kuukautiset sattuisi tulemaan etuajassa. Lääkkeitä ei sitten voida lopettaa heti plussankaan jälkeen, koska hormonitason lasku voisi aiheuttaa keskenmenon. Yleisesti niit äsyödään raskausviikolle 10-12. Sama lugejen kanssa. Minulle ei ainakaan Ovumiassa määrätty jarrupiikkiä, ihan omaan kiertoon tehtiin tuoresiirtokin.

Matsalu, Ovumiassa meiltä ei edes kysytty tehdäänkö ivf vai icsi. Labrassa tutkivat sperman ja päättivät sen laadun perusteella tehdä ivf:n. Varmaan näin teilläkin. Minä myös itse suosisin ivf:ää, koska siinä luonto valitsee parhaan siittiön hedelmöittäjäksi - tai ainakin karsii huonoimmat kisasta. Icsissähän siittiön valitsee biologi vain sen ulkonäön perusteella - ja kaikkihan sen tietää, että pelkän ulkonäön perusteella ei paras mies aina löydy ;)

Tsemppiä jokaiselle teidän tärkeisiin hetkiinne!
Hilde
 
Olen nyt lukenut mielenkiinnolla juttujanne jonkun aikaa ja muutamalle laittanut ihan yksityis viestiäkin,kysellyt jotain asioita noista hoidoista yms. Olen siis menossa huomenna lääkärintarkastukseen ja psykologille,aioin luovuttaa munasolujani jos vain suinkin kelpaan. Näin luovuttajan näkökulman suunnilleen tiedän kun itse olen asioita miettinyt,mutta kuulisin mielelläni mitä te jotka aiotte tulla/olette tulleet raskaaksi lahjamunasolulla niin olette miettineet luovuttajista yms. :) Olitte ainakin keskustelleet siitä muistuttaako vauva yhtään isää ja onko siinä omia piirteitänne yms. Onko siis muita asioita? Tai varmasti onkin,mutta mitä?
Ottaisin kaiken vastaan niin saisin hiukan myös näkökantaa teidän puolelta!

Ne jotka ovat Tampereen Ava klinikalla hoidoissa niin onko siellä millainen pula/tarve luovuttajista nyt?

Kiitän jo etukäteen vastauksista ja toivon sydämeni pohjasta,että jokainen joka vauvaa toivoo sen saisi! :hug:
 
Hillevi kiitos :hug: toivon, että hiljaisuus olisi hyvä merkki... Muistelen vain, että aarteesta mulla oli ihan selkeitä oireita, mutta ehkä ne tulivat vasta plussan jälkeen :|

Mamitre minä ajattelen lahjoittajaa suurella lämmöllä :heart: Hän on auttanut meitä saamaan maailman parhaan tyttömme. Joskus ajatuksissani toivoisin tapaavani hänet, jotta hänkin näkisi kuinka ihana tyttömme on :heart: Tytömme on iloinen,hänellä on huumorintajua,temperamenttiä ym. viehättäviä luonteenpiirteitä, joista osa on tietenkin tullut lahjoittajan geeneistä. Lapsi muistuttaa myös kovasti meitä vanhempia; kuten joku aiemmin kirjoittikin, ilmeet, eleet, äänensävyt ym. tulee ympäristöstä. Niinhän sitä viisaammat ovat tutkineet, että lapsen kehitykseen vaikuttaa 40% geeniperimä ja 60% kasvuympäristö. Itse ehkä allekirjoittaisin väittämän, noin suunnilleen.
Meitä yhdistää tyttäreni kanssa (fyysisistä ominaisuuksista) atooppinen iho sekä voimakkaasti luonnonkiharat hiukset (miehelläni ei ole näistä kumpaakaan). Hän on myös erittäin ronkeli ruuan suhteen, niin äitini myhäileekin aina, että "siitäs saat omaa lääkettäsi, ihan samanlainen olit sinäkin pienenä" =)
Munasolun lahjoittajia ei varmaan koskaan ole liikaa. Avalle taitaa päästä tällähetkellä melko nopeasti hoitoon, eli ihan hyvä tilanne, mutta uusiakin varmasti tarvitaan kokoajan. Onnea prosessiin, jos siihen päädytte :heart:
 
No täällähän käy vilske!!! ;)

Onnea ja voimia ja kärsivällisyyttä kaikille piinistelijöille!!!!!!!!!!!!!!! Ja tosi paljon tarrasukkia!! Toivottavasti niitä plussia alkaisi nyt napsahdella!!!

Mybaby: mun mielestä testipäivä on aina pp.16 siirrosta. Tai näin mulle on aina klinikoilta sanottu. Viimeeksi Riikasta antoivat ohjeet, että kahden viikon päästä saa testata, mutta Avalta sanottiin, että jos pp14 näyttää negaa, niin siihen ei saa vielä uskoa vaan on testattava pp16 uudestaan ja silloin vasta saa luotettavan tuloksen. Tosin testaileehan täällä moni jo pp10 ja uskoo siihen. Eikö ne sanonu sulle klinikalta testipäivää?

Sitten joku mietti noita zumenoneja ja siirtopäivää. Tässä yrityksessä, josta siis raskaus alkoi, käytin 25 päivää zumenoneja, josta puolet ajasta tupla-annosta kun limakalvo ei meinannut kasvaa. Lugesteronhan tulee kans jossain vaiheessa ennen siirtoa kuvioihin ja se on sitten sellainen lääke, joka tiivistää tuota kasvatettua limakalvoa, eli siinä mielessä ei haittaa yhtään, jos se kasvaa zumenoneilla isoksi, kun se tiivistyy kuitenkin. Mulla on pikemminkin ollut aina se ongelma, että lugesteron saattaa kutistaa vähän liiaksikin, kun mulla limis ei meinaa luonnostaankaan kasvaa.
Niin ja siirto oli sitten kp 23. ja limis tuolloin 9, jotain millimetriä. Ja tosiaan plussan jälkeen lääkkeiden käyttö jatkuu raskausviikolle 10 asti.

Nyt sitten eletään rv 37+1 :)

Viimeisiä viikkoja viedään!
Piri
 
Joo, en minä ota mitään tressiä noista alkioiden solumääristä ja muutenkaan kun eri paikkojen luokituksia ja arvioita soluista ei voi vertailla. Sen verta vaan tuli mieleen että isoja on erot, kun kyllä meilläkin pakastettiin nuo kahdenpäivän ikäisinä, eli olis pitänyt olla silloin jo tuon neljäsoluisia. Mut kuten sanoin, tuossa onnistuneessa siirrossa olivat kyytiläiset täsmälleen samaa laatua. Ja kun nämä ovat vielä selvinneet pakastuksen niin pitäisi olla elinvoimaisia kavereita :D

Ja meillä tuo käynti tuolla eilen oli muutenkin vähän erilainen siinä mielessä että ei tehty mitään papruja meille mukaan , ainoastaan resepti lääkkeisiin. Eikä juteltu näistä hoitojutuista mitään, oikeastaan jaariteltiin niitä näitä ja keskusteltiin tuosta meitin pikkumiehestä, joka oli mukana =) ... silleen tosi rento meininki, sanoinkin tossa illalla että vähän niiku oli kaupassa käyny :D
Testin sain mukaan mutta ei tosiaan ollu juttua ees että koska vois testailla ;)
No, mä taidan laskea samat päivät ku edellisellä kerralla ja nythän nuo on tavallaan päivää vanhempiakin. Eli testaan tossa 12-13 päivää siirrosta :kieh:

Paljon voimia ja lämpimiä ajatuksia itse kullekin, vaikka et nyt pysty erittelemään kaikkea, sen verran pää on sekaisin :whistle:

Tästä se nyt sitte lähtee... PP1 =)

:heart: :llä mybaby ja matkustajat
 
Matsalu Ivf/icsi-valinnssa ei kaikille parasta totuutta taida olla, mutta kommentoin omista hoidoistani. Meillä kaikki hoidot omilla soluilla tehtiin IVF:llä ja hedelmöittyminen oli lähes 100%. Nyt lahjasoluhoidossa ei kyselty mitään, osalle tehtiin icsi ja osalle ivf. Meillä icsillä ei hedelmöitystä tapahtnut, kun taas ivf tulos lähes 100%. Omalla kohdallamme siis jatkossa suosisin ivf:ää, koska se on meillä toiminut parhaiten.

mamitre Lämpimiä aatoksia muasolujen luovuttajista myös täällä :heart: Ajattelen lämmöllä myös ensimmäistä luovuttajakandiamme, vaikkei hän hommaan pystynytkään. Luovuttaja minun mielestäni luovuttaa munasolujaan ja syntyvän lapsen äiti on munasolujen/alkioiden vastaanottaja. Lahjoittaja on ihana ihminen, joka lisää mahdollisuuksiamme saada tuo pieni elämän ihme perheeseemme. Kiitos kauniista ajatuksestasi ja toivottavasti pääset tositoimiin! Luovuttajille on varmasti joka klinikalla tarvetta, meille vastaanottajille kun jokainen jonotuskuukausi on liikaa...

Testipäivä riippuu siitä testataanko verestä vai virtsasta. Tuoresiirroissa mulla veritesti ollut aina 14pv "ovulaatiosta" eli punktiosta. Negatiivista virtsatestiä ei tuolloin ole ollut lupa vielä uskoa vaan on pitänyt uusia testi 16. päivä. Mutta plussahan saattaa toki näkyä jo aiemminkin, itse olen sinnitellyt viralliseen testipäivään niin välttyy jahkailulta.

Marru
 
Mahtava vilske täällä!

Mamitrelle ensiksi pari kommenttia. Ensiksikin on tosi hienoa, että olet päättänyt luovuttaa. Vastaanottajia on varmasti jonossa joka klinikalla. Tampereen Avasta minulla on yhden käyntikerran kokemus. Se on hyvin hieno paikka - keskellä kaupunkia ja kivitalossa- ja palvelu varmaan joka suhteessa ensiluokkaista. MUTTA se on myös varmaan Suomen kallein klinikka maksajalle eli munasolun vastaanottajalle. Jos Tampereelle menet, ehdotan sinulle Ovumiaa, sikäli kun tunnet sääliä eurojaan laskevia lapsettomia kohtaan! Erittäin tarkasti ja taiten on meidän luovuttajaa käsittääkseni hoidettu sielläkin. Helsingissä taas Fertinova on vastaanottajalle kohtuuhintainen paikka.

Itse vertaisin munasolun luovuttamista vaikkapa jonkun elimen, esimerkiksi munuaisen luovuttamiseen. Munasolun lahjoittaja antaa lahjaksi kokonaisen elämän: ensiksi tietysti lapselle elämän mahdollisuuden ja sitten vielä vastaanottajille uuden elämän vanhempina. Ei mikään pikku juttu! Mutta toisaalta kun se solu - tai munuainen - on kerran luovutettu, se on toisen oma ja toisen vastuulla: luovuttaja voi siis unohtaa hyvillä mielin kaikki murheensa asian suhteen. Uskoisin myös,
että kun vastaanottajat ovat asioita paljon joutuneet miettimään ja ehkä pitkäänkin kärsineet lapsettomuudesta, syntyvä lapsi on heille todella äärimmäisen rakas. Että senkään puoleen luovuttajan ei tarvitse huolta kantaa.

Omista mielenliikkeistäni vielä sen verran, että en saata sanoin kuvata, kuinka lämpimin tuntein ajattelen omaa luovuttajaamme. Jos tällainen kristillinen termi sallitaan, niin siunaan häntä mielessäni.

Sitten omaa kohtua. Kävin tänään limisultrassa ja ihan hyvä oli, paksuimmillaan 11 mm ja ohuimmassa kohdassa 8. Punktio on perjantaina ja samana päivänä aloitan luget, siirto sitten ensi maanantaina, jos sinne asti päästään. Ehtii tuo limiskin vielä vähän kasvaa.

Luovuttajan munikset olivat kypsyneet epätasaisesti ja lääkäri ennusti nyt 8-10 kypsää solua. Toinen mokoma pikkusoluja ei ehdi valmiiksi ajoissa. Hyvähän tuokin määrä on, jos toteutuu - takeita ei ole tässä vaiheessa yhtään mistään... Jos saadaan oikein hyvä top-alkio, siirretään vain yksi; huonompia alkioita mahdollisesti kaksi. Itsekin ehdotimme ivf:ää ja samaa mieltä oli lääkäri, sikäli kun simpat sen sallivat.

Sitten tuosta limakalvon kasvattamisesta. Itse olen lähinnä huolissani siitä, ehtiikö alkio kiinnittyä ennen vuodon tuloa, kun kierto on niin lyhyt ja siirto myöhään. Pelkällä estrogeenillahan limis ei missään tapauksessa valu ulos, mutta kun siihen pannaan progesteroni mukaan, vuoto saattaa kyllä alkaa. Lääkäri sanoi, ettei mitenkään voi luvata, etteivätkö kuukautiset tulisi ihan ajallaan lugeista huolimatta. Useimmiten vuoto kuitenkin näissä hoidoissa pysyy poissa, sanoi tohtori. Ei hän oikein osannut asiaa sen paremmin selittää. Itse arvelen, että kun hormonimäärät pillereillä pysyvät tasaisena eikä taustalla ole mitään omaa keltarauhasta lopettamassa toimintaansa ja romahduttamassa progesteroniarvoja, vuoto saattaa näillä keinoin pysyäkin poissa. Toivossa eletään!

Lääkäri muuten arveli, että hyvin paksuksi kasvatettu limis valuisi herkemmin pihalle. Edusti siis tätä lyhyen kasvatuksen koulukuntaa.

Testipäivä on mulla ollut omissa hoidoissa 14 pva siirrosta eli 16 pva punktiosta.

Simmis ja Iituska, onko teillä siirtopäivät varmistuneet?
 
Iltaa kaikille, ja kaunis kiitos vastauksista :hug:
Matsalu: kysyit siiirtopäivää...eli ei todellakaan mulla minkäänlaista tietoa mistään :(
en siis tiedä edes onko luovuttaja jo alkanut pistään vai missä mennään, mulla huomenna
ultra eli toivottavasti jotain selviää ( i hope so )
Mulla siis menossa kp. 12 ja ei kun zumeja naamaan ja oottelua...meillä myös ensi kertalainen luovuttaja ja ei yhtään tietoa kuinka lähtee munikset kasvaan..
 
Tinulinen, toivottavasti saatte uuden luovuttajan pian. :hug:

Vekara, minäkin haluaisin tietää enemmän tuosta adeno...? Ja toivottavasti testitulokset olisivat hyvät. :)

Hillevi ja Marru, minkälaatuista teillä (tai siis miehillä... ;)) on sperma ollut, kun olette IVF:ään päätyneet? Onko se ollut jotain erityisen laadukasta, tms? Itse nimittäin haluaisin myös enemmin IVF:n, mutta ilmeisesti miehen sperma ei ole ollut klinikoiden mielestä riittävän hyvää siihen. Määrällisesti se on ollut ok, mutta nopeasti liikkuvia ei ole ollut prosentuaalisesti tarpeeksi vaikka liikkuvien yhteismäärä on ollut ok. Näitä kaikkia tosiaan mietin, kun tuo alkioiden hedelmöittymisprosentti on meillä tosissaan ollut hieman huono ja icsiä on aina käytetty.

Matsalu, tsemppiä sun limikselle. :) Toivotaan, että kaikki menee hyvin :hug:. En tiedä olisikohan mullakin ollut hieman vanha limis meidän viimeisimmässä tuoresiirrossa, sillä mun limakalvo oli siirtopäivänä kutistunut 11 millistä 6 miilliin. Tästä huolimatta siirto tehtiin, kaveri kiinnittyi ja roikkuu edelleen tuossa mun jalassani yrittäen saada mua lopettaamaan koneella olo... :heart: Meillä ei ole luovutuspäivä vielä varma, mutta punktio olisi mahdollisesti maanantaina.

Oikein paljon voimia kaikille piinistelijöille ja muillekin hoidon eri vaiheessa oleville! :wave:

Simmis
 
Yöllä valvoskellessani ynnäilin noita päiviä yhteen ja tulin siihen tulokseen, että jos Luget toimivat edes niin hyvin kuin omilla soluilla tehdyissä hoidoissa eli pidentävät normikiertoa pari-kolme päivää, kiinnittymisaikaa jää tässäkin hoidossa vähintään se sama, mitä mulla luomukierrossakin jäisi. Lyhyt luteaaliaika mulla on luonnostaankin ja kumminkin on raskaus kerran luomustikin alkanut. Kuulostaa erittäin monimutkaiselta, mutta tällä tavalla nyt ynnäilin. Eli enpä heitä vielä halkomisvälinettä vesilähteeseen...

Simmis, Pirihän tuossa juuri raportoi, että Luget - sitten kun alkavat - tiivistävät limistä. Ehkä sullekin oli viimeksi käynyt niin. Tosi rohkaisevaa, että jollakin on raskaus oikeasti alkanut näillä hoidoilla ja vielä päätynyt lapsen syntymäänkin!

Mitenkähän Vekaralla meni lääkärissä? Ja Iituskaa odottelen raportoimaan ultrakuulumiset.
 
MYBABYLLE ja MARRULLE: Onnea hienoista siirroista!
RUDYLLE Peukut testipäivälle!
PIRILLE ja SUZYANILLE kaikkea hyvää lähestyvään synnytykseen :heart:
ASSARI77: Toivon niin kovasti, että nyt pääsisitte siirtoon!
PAPILLON: Miten sinulla meni ma ultra?
Sitten tuosta vuodon alkamisesta hoidoissa: Minulla alkoi aina tuoresiirroissa(omilla soluilla) vuoto jo 10 päivää siirron jälkeen, mutta PAS:eissa (sekä omilla, että luovutetuilla) vuoto ei ole koskaan alkanut ennen kuin olen lopettanut lääkkeet. Siinähän pyritään siihen, että munarakkula ei kypsy (tapetaan oma kierto) ja näiden lääkkeiden pitäisi pitää vuoto pois vähän samalla tavoin kuin yhdistelmäpilleritkin pitää. En usko, että huolta on :)

Täällä on luomuiltu ja itse asiassa ollaan Reprofit klinikalle jonossakin eli mies onkin suostuvainen hoitoon(ei varmaan jaksa kuunnella mun jankkausta tästä asiasta). Minua vaan mietityttää että pitäisikö endometriooma/endometrioomat poistaa ennen hoitoa. Onko teille muille sanottu, että haittaako endometrioomat hoitoja silloin kun tehdään luovutetuilla muniksilla?Mulla on kyllä ollut endometriooma molemmissa plussaan päättyneissä hoidoissa ennenkin, mutta mietin silti olisko mahikset paremmat jos poistais...

 
Kiitos vastanneille! :) Mä nyt satuin sinne Avalle menemään kun sen mainoksen näin. Kaikki oli ok,tänään siellä kävin.Että eiköhän sitä jossain vaiheessa sit hommaan ryhdytä. :) Mukava jos voin jotain paria auttaa! Jaksamisia toivotan teille kaikille tasapuolisesti ja niitä plussa tuulia piinailijoille! :heart:
 
Mamitre, kaikkea hyvää!

Onko teillä hoitolaisilla muuten Zumet aiheuttaneet jotain oireita? Kun itse tunne olevani aivan kamalan väsynyt keskellä päivääkin ja eikös vain jotain etomisen tunnettakin pukkaa päälle. Ja päätäkin hienokseltaan kivistää.
 
Olen pitkään ollut palstalla poissa, kun meille tulikin yksi ylimääräinen kierto tähän väliin, mutta ensi kierrosta olisi tarkoitus sulatella meidän alkioita.
Nyt en ole yhtään perilla kaikkien kuulumisista, anteeksi! :ashamed:
Monet oli saaneet parikin kyytiläistä mukaan ja se on hienoa! :wave: Toiset ovat aloittamassa hoitoja tai kasvattelevat limiksiä. Kaikille tasapuolisesti jaksamista ja plussatuulia toivon! :heart:

Huomasin Ronyahin kysymyksen, mikä minuakin on alkanut ahdistaa jopa viime aikoina eli endometrioosin vaikutus näihin hoitoihin. Parien viime menkkojen jälkeen on tuntunut, että kipuja on ollut uusissa kohdin (tiedä sitten, onko ne edes endo-kipuja) ja heti ajattelin, kannattaako siirtoon edes lähteä. Minulla ei aiemmin oli ultrassa näkynyt endoa paljon, mutta sitähän voikin piileksiä melkein missä vain. Onko kuitenkin niin, että jos kohtu näyttää siistille, niin haittaa ei pitäisi kiinnittymiseen olla? Minäkin mielelläni lukisin kommentteja, mitä olette saaneet lääkäreiltä.
Ronyah, minkälainen sinun endotilanteesi on?

Plussaviestejä tälle palstalle odotellen,
Nennuliini
 
no niin täälä taas ollaan...eli ultrassa kävin ja limis vasta 6,8 mut kuulemma ok tässä vaiheessa..ainoa problem on että luovuttajan menkat ei ole vieläkään alkanut , joten saas nähä kuinka tässä käy...
Mulle laitettiin vielä toinen ultra ens viikon pe , että seurataan tilannetta jos vaikka mun menkat päättäis alkaa kesken leikin..
matsalu: kysyit noista zumejen oireista niin mulla aivan samat kuin sulla, olen koko viikon ihmetellyt kun ei kerta kaikkiaan pysy hereille!!! Järkyttävä väsymys, kuin myös päänsärky..
Kysyin äsken lääkäriltä että johtuuko väsymys zumeista, niin sano vaan että totuttele siihen jos tulet raskaaksi niin olet todella väsynyt...(aikas erikoinen vastaus)
muuten kyselin hinnoista hieman , eli jos ei pääse tuoresiirtoon ja joudutaan meneen suoraan passeihin , niin hinta tulee oleen aikas sama, kun pakastus maksaa lähes saman kuin tuoresiirto..
 
Mamitre :heart: olet ihana ihminen!

Simmis, kysyit IVF:n kelpaavasta spermasta. Meillä kelaan lähteneessä lausunnossa oli 2007 lapsettomuuden syynä lievä teratozoospermia, eli normaalimuotoisia oli hiukan liian vähän. Mieheni on altistunut ydinsäteilylle nuorempana ja ajattelimme, että voiko tämä johtua siitä. Viime syksynä mies oli terveyskuurilla, ei kovia löylyjä joka ilta, alko ja tupakat minimiin, terveellistä ruokaa, sinkkiä, foolihappoa ja akupunktiota. Marraskuun hoidossa spermaa oli hyvä satsi ja epämuotoisia oli aiempaa vähemmän, liikkuvia normien mukaan. Ja IVF hedelmöitti kaikki paitsi yhden munasolun (muistaakseni). Sperman ei tarvitse olla mitään huippuhyvää, mutta liikkuvuutta täytyy olla. Meillekin muilla klinikoilla tarjottiin icsiä aiemmin varmempana, mutta tulokset eivät olleet aivan yhtä hyviä. Ilmeisesti ei myöskään munasolut, koska niissä saadut alkiot eivät olleet huippu- tai hyvälaatuisia. Nyt tuntuu, että rahastettiinkohan meiltä turhaan icsi-maksut. Kävin myös Väestöliiton lääkärillä nyt talvella ja hän oli samaa mieltä, että icsiä ei todenäköisesti tarvita ja siittiöissä ei ole vikaa jos hedelmöitys tapahtuu 9:lle munasolulle kymmenestä (kuten meillä kävi).

Matsalu, minua Zumet ovat turvottaneet, itkettäneet, raivostuttaneet ja särkeneet päätä. Joskus enemmän ja joskus ei paljoakaan.

Taaskaan ei ehdi kaikkien viestejä kommentoida, eli ihan yleisesti vaan tsemppiä ja hyvää tuuria jokaiselle vaiheeseensa! :heart:
Hilde
 

Yhteistyössä