Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Kiva kuulla @kuumoduli että siellä kaikki hyvin Ja kiitos, jaksan itsekin vielä uskoa tulevaan. Molemmat rokotteet otettuna ennen seuravaa siirtoa!
@Chiarina46 johtuuko se nesteen kertyminen siis lääkkeistä? Harmillista, tsemppiä seuraavan kierron odotteluun!
@Florie onko teillä siis koska seuraava suunniteltu siirto tulossa? Täällä syyskuun lopussa.
@Pompelis toi sun rauta-arvo on kyllä tosi matala, hyvä jos pääset infuusioon.
Joskus syyskuun puolivälin tienoilla varmaan, riippuu vähän kierrosta. Päästään jännittämään samaan aikaan!
 
vierailija
@kuumoduli Ihan mahtavaa kuulla, että kaikki on vauvalla hyvin! Tsemppiä sulle loppuodotukseen.
@Chiarina46 mulla ei ole kokemusta tuosta. Toivottavasti lääkkeettömästä siirrosta löytyisi ratkaisu sulle.

Mulla on nyt molemmat rokotukset otettu ja ensi viikolla lääkäriaika. Verikokeiden tulokset on tulleet. Verihiutaleet lähes 500 (yläraja 360) ja joku hyytymistekijä oli koholla. Mitään veritulppageeniä ei ONNEKSI ole. Muuten aika normaalia.

Onko teillä mitattu kilpirauhashormonia? Jostain luin, että arvon suositellaan olevan alle 2,5. Mulla on 3,6 eli vielä normaali mutta yläpäässä raja-arvoja. Oletan, että mun lääkäreiden mielestä tämä on täysin ok...
Mä aloitin ennen Alkion siirtoa tyroksiinin kun tsh oli 3,6, 2 kk piti odottaa että tsh laski 1-1,5 välille jonka jälkeen alkio siirrettiin. Ja mulla ei muuten ole todennäköisesti vajaatoimintaa, mut hyviä alkioita ei kannata tuhlata jos tuo arvo on koholla. Ihan oma gynekologi aloitti lääkityksen, säätämisen hoiti sitten työterveyshuolto.
Rauta-infuusiota en saanut, etelä-Suomessa esim dextrassa sen sais omat asiakkaat, mut mun oma gynekologi täällä pohjoisessa ei suostunut lähetettä tekemään eikö kukaan muukaan. Sain Onneksi rautatableteilla arvon nousemaan noin 50 paikkeille. Suositus on kai vähintään 70.
 
  • Tykkää
Reactions: Pompelis
Kiva kuulla @kuumoduli että siellä kaikki hyvin Ja kiitos, jaksan itsekin vielä uskoa tulevaan. Molemmat rokotteet otettuna ennen seuravaa siirtoa!
@Chiarina46 johtuuko se nesteen kertyminen siis lääkkeistä? Harmillista, tsemppiä seuraavan kierron odotteluun!
@Florie onko teillä siis koska seuraava suunniteltu siirto tulossa? Täällä syyskuun lopussa.
@Pompelis toi sun rauta-arvo on kyllä tosi matala, hyvä jos pääset infuusioon.
Kiitos kysymästä sekä tsempeistä kaikille :). Lääkäri sanoi, että se neste kertoo siitä, että kohtu ei toimi niinkuin sen pitäisi. Kuulemma joillakin näkyy nestettä punktion aikaan ja sit se on taas poistunut - kohdun pitäisi supistella ja saada sitä nestettä pois. Se neste ei näy joka kulmasta, niin nyt en luota täysin, että oliko nestettä jo ennen kun multa poistettiin muutama myooma. Mietin itse, että voisiko se neste olla vielä sen hysteroskopian/operaation jäänteitä ja toki välillä käy mielessä, että toivottavasti operaatio ei vahingoittanut kohtua. Mutta mä oonkin mestari spekuloimaan ja siitä taitaa olla vähän haittaakin.

Nyt kokeillaan tosiaan ainakin osittain lääkkeetöntä kiertoa. Sitä olin itsekin ajatellut, että, jos hormoneilla ei kasva toi kohdun limis juurikaan, niin päästäisiinkö luonnollisella kierrolla suht.samoihin kuitenkin. Mullahan oli viime ultrassa ehkä se limis paksuuntunut sopivasti, mutta nyt lääkäri sanoi, ettei pysty varmaksi sanomaan, kun se neste oli limiksen kyljessä, että miten sen paksuus meni. Mutta hienosti siinä näkyi kuitenkin se kolmikerroksinen rakenne eli se on plussaa.

Lääkäri arveli, että toi Progynova ei sit varmaankaan ole just sopiva hormoni mulle. Toivottavasti yks luonnollinen kierto väliin saisi kohdun taas toimimaan normaalisti tai siis, että toi pahuksen nesteen kertyminen loppuisi, kun on se vähän turhauttavaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Netty79
Mä aloitin ennen Alkion siirtoa tyroksiinin kun tsh oli 3,6, 2 kk piti odottaa että tsh laski 1-1,5 välille jonka jälkeen alkio siirrettiin. Ja mulla ei muuten ole todennäköisesti vajaatoimintaa, mut hyviä alkioita ei kannata tuhlata jos tuo arvo on koholla. Ihan oma gynekologi aloitti lääkityksen, säätämisen hoiti sitten työterveyshuolto.
Rauta-infuusiota en saanut, etelä-Suomessa esim dextrassa sen sais omat asiakkaat, mut mun oma gynekologi täällä pohjoisessa ei suostunut lähetettä tekemään eikö kukaan muukaan. Sain Onneksi rautatableteilla arvon nousemaan noin 50 paikkeille. Suositus on kai vähintään 70.
Miten söit rautaa? Joka päivä vai joka toinen päivä? Yhden tabletin kerralla? Mä söin keväällä yhden rautakuurin, mutta luulen ettei rauta-arvo siitä juurikaan noussut. Nyt syön yhden tabletin joka toinen päivä.
 
vierailija
Miten söit rautaa? Joka päivä vai joka toinen päivä? Yhden tabletin kerralla? Mä söin keväällä yhden rautakuurin, mutta luulen ettei rauta-arvo siitä juurikaan noussut. Nyt syön yhden tabletin joka toinen päivä.
Koka toinen päivä 50-60 mg, koska isompi annos käy kukkaron ja vatsan päälle ja elimistö voi ottaa päivässä vaan noin 20 mg rautaa, isompi annos ei siis imeydy ja voi jopa heikentää raudan kertymistä, koska elimistö alkaa virheellisesti puolustautua rautamyrkytystö vastaan. Esim Sideral 30mg 2 tablettia joka toinen päivä, illalla B-12 vitamiini ja foolihapon sekä C-vitamiinin kanssa, ja esim hedelmiä. Ei maitoa, viljaa tms silloin. B-12 ja Foolihappo on myös punasolujen rakennusaineita ja c-vitamiini aittaa rautaa imeytymään. Kalsium ja vilja estää imeytymisen. Oon perehtynyt aiheeseen, kun vuosia luovutin verta (luuytimen tyhjäksi…) kunnes lopetin lapsettomuushoitojen myötä ja on ollut työ ja tuska nostaa rautavarastoja.
 
  • Tykkää
Reactions: Pompelis
Koka toinen päivä 50-60 mg, koska isompi annos käy kukkaron ja vatsan päälle ja elimistö voi ottaa päivässä vaan noin 20 mg rautaa, isompi annos ei siis imeydy ja voi jopa heikentää raudan kertymistä, koska elimistö alkaa virheellisesti puolustautua rautamyrkytystö vastaan. Esim Sideral 30mg 2 tablettia joka toinen päivä, illalla B-12 vitamiini ja foolihapon sekä C-vitamiinin kanssa, ja esim hedelmiä. Ei maitoa, viljaa tms silloin. B-12 ja Foolihappo on myös punasolujen rakennusaineita ja c-vitamiini aittaa rautaa imeytymään. Kalsium ja vilja estää imeytymisen. Oon perehtynyt aiheeseen, kun vuosia luovutin verta (luuytimen tyhjäksi…) kunnes lopetin lapsettomuushoitojen myötä ja on ollut työ ja tuska nostaa rautavarastoja.
Hmmm mielenkiintoista. Mun rautatabletti näyttää olevan 100mg ja niin oli moni muukin apteekissa. Ostin sellaisen, jossa on c-vitamiini mukana, mutta otan vielä jotain hedelmää sen kanssa.
 
Mullekin neuvottu ottaa rautatabletti joka toinen päivä, edesauttaa imeytymistä. Otan 100 mg, vaikka kaikki siitä ei varmaankaan imeydy. Kaikki rautavalmisteet eivät sovi mun vatsalle, mutta löytyy kuitenkin useampi jonka kanssa ei ole ongelmaa. Mut on joutunut vähän kokeilemaan. Dextran lääkäri suositteli joskus Maltoferia, mutta koska se on aika hintava niin olen käyttänyt Obsidania, joka on edullisempi. Mulla nyt ferritiini 24 ja ainakin viime raskauden aikana se laski paljon, joten pitäisi nyt jotenkin saada sitä nostettua. Ennen edellistä raskautta olin saanut sen nostettua 31->67, mut kyllä siihen aikaa meni et se nousi. Sit raskauden ja sektion jälkeen se oli varmaan ihan surkea, sitä ei vaan silloin mitattu. Mut Hb oli 92 sektion jälkeen kun menetin aika paljon verta. Olinkin kyllä aavemaisen kalpea silloin :D
 
Mullekin neuvottu ottaa rautatabletti joka toinen päivä, edesauttaa imeytymistä. Otan 100 mg, vaikka kaikki siitä ei varmaankaan imeydy. Kaikki rautavalmisteet eivät sovi mun vatsalle, mutta löytyy kuitenkin useampi jonka kanssa ei ole ongelmaa. Mut on joutunut vähän kokeilemaan. Dextran lääkäri suositteli joskus Maltoferia, mutta koska se on aika hintava niin olen käyttänyt Obsidania, joka on edullisempi. Mulla nyt ferritiini 24 ja ainakin viime raskauden aikana se laski paljon, joten pitäisi nyt jotenkin saada sitä nostettua. Ennen edellistä raskautta olin saanut sen nostettua 31->67, mut kyllä siihen aikaa meni et se nousi. Sit raskauden ja sektion jälkeen se oli varmaan ihan surkea, sitä ei vaan silloin mitattu. Mut Hb oli 92 sektion jälkeen kun menetin aika paljon verta. Olinkin kyllä aavemaisen kalpea silloin
Kiva kuulla, että säkin oot saanut nostettua arvoa lääkkeillä! Jännä kyllä, kun kuitenkin syön jonkun verran lihaa ja yritän syödä rautaa sisältäviä kasviksia, että miksi se arvo vaan on noin matala. Mulla on Hb 130 eli normaali ja luulen etteivät sen takia tee sitä infuusiota. Toisaalta toistuvat keskenmenot voisi ehkä mahdollistaa sen...

No, turha miettiä ennen ensi viikon tapaamista. Kauheesti nämä asiat pyörii mielessä. Kirjoitin juuri listan kaikista kysyttävistä asioista ettei tarttisi niitä jatkuvasti miettiä.
 
Hei onko teillä muilla ollut käytössä Primaspan tai jokin vastaava lääke? Mä yritän nyt myös miettiä, mitä kaikkea pitäisi kysyä, ja mitä voisi tehdä onnistumisen edistämiseksi. Hyytymistekijöiden selvittäminen on kuulemma niin hidasta, että veisi taas monta kuukautta, mutta lääkäri sanoi, että jotain verenkiertoon liittyvää lääkettä voisi varmuuden vuoksi kokeilla, jos tulee plussa.
 
Hei onko teillä muilla ollut käytössä Primaspan tai jokin vastaava lääke? Mä yritän nyt myös miettiä, mitä kaikkea pitäisi kysyä, ja mitä voisi tehdä onnistumisen edistämiseksi. Hyytymistekijöiden selvittäminen on kuulemma niin hidasta, että veisi taas monta kuukautta, mutta lääkäri sanoi, että jotain verenkiertoon liittyvää lääkettä voisi varmuuden vuoksi kokeilla, jos tulee plussa.
Hmmmmm, mulla kesti noin 1,5 viikkoa tehdä ne hyytymistekijätestit. Koska sitä geeniä ei ole, niin kaksi siihen liittyvää koetta jätettiin tekemättä. Mutta siis joku niihin liittyvä arvo oli mulla viitearvon yläpuolella eli muitakin testejä tehtiin.

Ja vielä: jenkeissä käytetään ilmeisesti usein Lovenox-nimistä piikitettävää verenohentajaa siirtopäivästä lähtien, jos on ollut ongelmia raskauden alkamisessa / keskenmenoissa.
 
  • Tykkää
Reactions: Florie
Moikka kaikille!

Meidän ihana lahjamunasolupoikamme syntyi edellispäivänä suunnitellulla sektiolla ❤Olo on erittäin epätodellinen ja onnellinen etteivät sanat riitä kuvaamaan tätä olotilaa ❤ Olemme niin äärimmäisen kiitollisia ja onnellisia munasolujen lahjoittajasta sekä HUS:in lisääntymislääketieteenyksikön henkilökunnasta, jotka auttoivat meitä pääsemään tähän tilanteeseen. Poika on miniatyyriversio isästään, että jää nähtäväksi, tullaanko koskaan näkemään hänessä mitään ulkoisia merkkejä lahjoittajasta :D

Tsemppiä ja voimia teille kaikille hoidoissa oleville, toivon paljon plussauutisia tälle palstalle ❤
 
vierailija
Hei onko teillä muilla ollut käytössä Primaspan tai jokin vastaava lääke? Mä yritän nyt myös miettiä, mitä kaikkea pitäisi kysyä, ja mitä voisi tehdä onnistumisen edistämiseksi. Hyytymistekijöiden selvittäminen on kuulemma niin hidasta, että veisi taas monta kuukautta, mutta lääkäri sanoi, että jotain verenkiertoon liittyvää lääkettä voisi varmuuden vuoksi kokeilla, jos tulee plussa.
Hyytymistutkimukset eli SPR:n tutkimusraketti + verikokeilla Faktori V ei vie useita kuukausia. Faktoria tutkitaan viikoittain, joten siinä menee 1-2 viikkoa, SPR:ssa ehkä se kuukausi.
 
Moikka kaikille!

Meidän ihana lahjamunasolupoikamme syntyi edellispäivänä suunnitellulla sektiolla Olo on erittäin epätodellinen ja onnellinen etteivät sanat riitä kuvaamaan tätä olotilaa Olemme niin äärimmäisen kiitollisia ja onnellisia munasolujen lahjoittajasta sekä HUS:in lisääntymislääketieteenyksikön henkilökunnasta, jotka auttoivat meitä pääsemään tähän tilanteeseen. Poika on miniatyyriversio isästään, että jää nähtäväksi, tullaanko koskaan näkemään hänessä mitään ulkoisia merkkejä lahjoittajasta

Tsemppiä ja voimia teille kaikille hoidoissa oleville, toivon paljon plussauutisia tälle palstalle
Aivan ihanaa, paljon onnea teille! :love:
 
  • Rakkaus
Reactions: Manteli86
Moikka kaikille!

Meidän ihana lahjamunasolupoikamme syntyi edellispäivänä suunnitellulla sektiolla ❤Olo on erittäin epätodellinen ja onnellinen etteivät sanat riitä kuvaamaan tätä olotilaa ❤ Olemme niin äärimmäisen kiitollisia ja onnellisia munasolujen lahjoittajasta sekä HUS:in lisääntymislääketieteenyksikön henkilökunnasta, jotka auttoivat meitä pääsemään tähän tilanteeseen. Poika on miniatyyriversio isästään, että jää nähtäväksi, tullaanko koskaan näkemään hänessä mitään ulkoisia merkkejä lahjoittajasta :D

Tsemppiä ja voimia teille kaikille hoidoissa oleville, toivon paljon plussauutisia tälle palstalle ❤
Ihania uutisia! Paljon onnea omasta pikku nyytistä ❤
 
  • Rakkaus
Reactions: Manteli86
Kiitos tästä, ja @Pompelis myös! Miksiköhän meidän lääkäri sitten väitti niin, tosi outoa..! Mun tarvitsee varmaan saada jostain hänelle mustaa valkoisella.
Ja vielä lisäys: kun testeissä oli selvinnyt ettei mulla ole jotain veritulppageeniä, niin kahta muuta testiä ei tehty kun ilmeisesti liittyvät siihen geeniin. Ehkä se myös nopeutti tulosten saapumista.
 
Mullekin neuvottu ottaa rautatabletti joka toinen päivä, edesauttaa imeytymistä. Otan 100 mg, vaikka kaikki siitä ei varmaankaan imeydy. Kaikki rautavalmisteet eivät sovi mun vatsalle, mutta löytyy kuitenkin useampi jonka kanssa ei ole ongelmaa. Mut on joutunut vähän kokeilemaan. Dextran lääkäri suositteli joskus Maltoferia, mutta koska se on aika hintava niin olen käyttänyt Obsidania, joka on edullisempi. Mulla nyt ferritiini 24 ja ainakin viime raskauden aikana se laski paljon, joten pitäisi nyt jotenkin saada sitä nostettua. Ennen edellistä raskautta olin saanut sen nostettua 31->67, mut kyllä siihen aikaa meni et se nousi. Sit raskauden ja sektion jälkeen se oli varmaan ihan surkea, sitä ei vaan silloin mitattu. Mut Hb oli 92 sektion jälkeen kun menetin aika paljon verta. Olinkin kyllä aavemaisen kalpea silloin
Saitko nostettua ferritiiniä rautatablettien avulla?
 
vierailija
Hmmm mielenkiintoista. Mun rautatabletti näyttää olevan 100mg ja niin oli moni muukin apteekissa. Ostin sellaisen, jossa on c-vitamiini mukana, mutta otan vielä jotain hedelmää sen kanssa.
Ota rauta illalla ennen nukkumaanmenoa c-vitamiinin kanssa..saa rauta rauhassa imeytyä raudan vahvuus riippuu tietysti minkä verran sitä tarvitsee. Itse söin 100 mg iltaisin ja sain ferritiinin hyvälle tasolle. Lähtöasetelma oli kuitennin 17. Raskautta yrittäessä tulisi naisen ferritiinin olla yli 60. Itse raskauduin lopulta, kun lukemat olivat kohdillaan
 
Ota rauta illalla ennen nukkumaanmenoa c-vitamiinin kanssa..saa rauta rauhassa imeytyä raudan vahvuus riippuu tietysti minkä verran sitä tarvitsee. Itse söin 100 mg iltaisin ja sain ferritiinin hyvälle tasolle. Lähtöasetelma oli kuitennin 17. Raskautta yrittäessä tulisi naisen ferritiinin olla yli 60. Itse raskauduin lopulta, kun lukemat olivat kohdillaan
Kirjoitin tämän viestin, mutta en ollut näköjään kirjautunutkaan sisälle ‍♀
 
Nt-ultra eilen. Toinen sikiö liikkui vilkkaasti, vastasi kooltaan päiviä ja kaikki rakenteet näyttivät hyviltä tässä kohtaa, ei niskaturvotusta. Toista sikiötä ei enää ollut. Mahdollinen toista alkiota vastaava kudosjäönne vastasi kooltaan viikkoja 7+1, eli silloin kun näkyi kaksi lyövää sydäntä varhaisultrassa. On siis todennäköisesti mennyt kesken heti sen jälkeen. Jostain syystä en ollut kovin yllättänyt, ehkä koska en ole vielä osannut yhtään luottaa siihen, että tämä raskaus jatkuisi loppuun asti. Koko ajan on ollut kovasti vaan toive, että syntyisi edes yksi terve lapsi. Kovasti on ristiriitainen olo. Tavallaan helpottunut, koska mua on ahdistanut aika paljon kaikki kaksosraskauteen liittyvät riskit. Mua on myös paljon mietityttänyt miten selviäisin yksin kahden vauvan ja taaperon kanssa. Silti suru on suuri ja on voimakkasti olo, että jokin puuttuu. Ja niinhän se on. Vaikka toinen lapsi selviäisi, niin hänen kaksonen tulee aina puuttumaan.
 
Nt-ultra eilen. Toinen sikiö liikkui vilkkaasti, vastasi kooltaan päiviä ja kaikki rakenteet näyttivät hyviltä tässä kohtaa, ei niskaturvotusta. Toista sikiötä ei enää ollut. Mahdollinen toista alkiota vastaava kudosjäönne vastasi kooltaan viikkoja 7+1, eli silloin kun näkyi kaksi lyövää sydäntä varhaisultrassa. On siis todennäköisesti mennyt kesken heti sen jälkeen. Jostain syystä en ollut kovin yllättänyt, ehkä koska en ole vielä osannut yhtään luottaa siihen, että tämä raskaus jatkuisi loppuun asti. Koko ajan on ollut kovasti vaan toive, että syntyisi edes yksi terve lapsi. Kovasti on ristiriitainen olo. Tavallaan helpottunut, koska mua on ahdistanut aika paljon kaikki kaksosraskauteen liittyvät riskit. Mua on myös paljon mietityttänyt miten selviäisin yksin kahden vauvan ja taaperon kanssa. Silti suru on suuri ja on voimakkasti olo, että jokin puuttuu. Ja niinhän se on. Vaikka toinen lapsi selviäisi, niin hänen kaksonen tulee aina puuttumaan.
Voimia sulle asian käsittelyyn! Toivon kovasti, että kaikki menisi tästä eteen päin hyvin sun raskaudessa <3
 
Nt-ultra eilen. Toinen sikiö liikkui vilkkaasti, vastasi kooltaan päiviä ja kaikki rakenteet näyttivät hyviltä tässä kohtaa, ei niskaturvotusta. Toista sikiötä ei enää ollut. Mahdollinen toista alkiota vastaava kudosjäönne vastasi kooltaan viikkoja 7+1, eli silloin kun näkyi kaksi lyövää sydäntä varhaisultrassa. On siis todennäköisesti mennyt kesken heti sen jälkeen. Jostain syystä en ollut kovin yllättänyt, ehkä koska en ole vielä osannut yhtään luottaa siihen, että tämä raskaus jatkuisi loppuun asti. Koko ajan on ollut kovasti vaan toive, että syntyisi edes yksi terve lapsi. Kovasti on ristiriitainen olo. Tavallaan helpottunut, koska mua on ahdistanut aika paljon kaikki kaksosraskauteen liittyvät riskit. Mua on myös paljon mietityttänyt miten selviäisin yksin kahden vauvan ja taaperon kanssa. Silti suru on suuri ja on voimakkasti olo, että jokin puuttuu. Ja niinhän se on. Vaikka toinen lapsi selviäisi, niin hänen kaksonen tulee aina puuttumaan.
Onpa kyllä ristiriitainen asia. Ihana kuulla, että toisella kaikki hyvin, mutta onhan tuo silti surullista ja varmasti kaikenlaisia tunteita herättävä asia. Paljon voimia ja tsemppiä, toivottavasti kaikki sujuu tästä eteenpäin oppikirjan mukaan! <3
 
Ainiin piti muistaa täällä informoida, että Progynovalla on toimitusongelmia ja loppu ainakin pk-seudulta. Eli jos on tarvetta, niin kannattaa pyytää korvaava reseprti varmuudeksi tai selvittää apteekista löytyykö sitä :)
 

Yhteistyössä