Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Moikka!
Ihmeiden aika ei ole ohi!!Mulla tänään kp11- ultrassa limakalvo 7,9 mm (viime kerrat 4,7mm ja 5 mm). Siellä oli taas kyllä nestettäkin kohtuontelossa, mutta kuulemma neste tulee ja menee ja kohtu elää koko ajan, niin ei voi tietää. Mutta en voinut kuvitella, että mun limakalvo paksunee. Noh, jos haluaa ajatella, että poppaskonstit tepsii, niin nyt on Gelee royale ollut käytössä joitakin viikkoja ja jättihelokkiöljy myös kuukauden verran. Mutta tiedä sitä sitten.

Mites te olette käyttäneet noita Lugeja?Viime kierrossa oli eri lääkäri ja hän sanoi, että voin nauttia ne suun kautta, jos tuntuu mukavammalta. Nyt tää vakilääkäri sanoi, että ei, ku voi tulla tosi pahoja sivuoireita, jos ottaa suun kautta: väsymystä, pyörtyilyä, jne. Ja ihmettelinkin kyllä, että miksi olin pohjattoman väsynyt joitakin viikkoja sitten ja vieläkin kyllä. Eli jatkossa sitten sisäkautta. Vähän olin ihmetellytkin, että nämä kaksi lääkäriä ovat kyllä tosi erilaisia.

Hieno juttu @Florie , että sait peruutusajan julkiselta. Huima säästö varmasti. Ja kiva juttu @Netty79 , että löytyi selkeä syy, joka ei liittynyt sinuun.
 
  • Tykkää
Reactions: Netty79 ja Florie
Moikka!
Ihmeiden aika ei ole ohi!!Mulla tänään kp11- ultrassa limakalvo 7,9 mm (viime kerrat 4,7mm ja 5 mm). Siellä oli taas kyllä nestettäkin kohtuontelossa, mutta kuulemma neste tulee ja menee ja kohtu elää koko ajan, niin ei voi tietää. Mutta en voinut kuvitella, että mun limakalvo paksunee. Noh, jos haluaa ajatella, että poppaskonstit tepsii, niin nyt on Gelee royale ollut käytössä joitakin viikkoja ja jättihelokkiöljy myös kuukauden verran. Mutta tiedä sitä sitten.

Mites te olette käyttäneet noita Lugeja?Viime kierrossa oli eri lääkäri ja hän sanoi, että voin nauttia ne suun kautta, jos tuntuu mukavammalta. Nyt tää vakilääkäri sanoi, että ei, ku voi tulla tosi pahoja sivuoireita, jos ottaa suun kautta: väsymystä, pyörtyilyä, jne. Ja ihmettelinkin kyllä, että miksi olin pohjattoman väsynyt joitakin viikkoja sitten ja vieläkin kyllä. Eli jatkossa sitten sisäkautta. Vähän olin ihmetellytkin, että nämä kaksi lääkäriä ovat kyllä tosi erilaisia.

Hieno juttu @Florie , että sait peruutusajan julkiselta. Huima säästö varmasti. Ja kiva juttu @Netty79 , että löytyi selkeä syy, joka ei liittynyt sinuun.
Jee, hieno uutinen!!! Mä oon ymmärtänyt, että luget imeytyy paljon tehokkaammin emättimen kautta ja hormoni päätyy paremmin kohtuun. Redditissä käytetään termiä, että ne räjäyttää kohdun hormoneilla. Lol, no mun tapauksessa niin ei ole, mutta varmastikin kannattaa käyttää paikallisesti. Ilmeisesti suun kautta otettuna maksa hajottaa enemmän lääkettä ja vähemmän päätyy verenkiertoon / kohtuun.
 
Moikka kaikille, joko olette lomilta palailleet?
Kiva kuulla, että @Papupilvi on mukana taas. Tsemppiä kaikkeen!
Mietin myös mitä @kuumoduli kuuluu?

Me saatiin keskenmenosta otetun näytteen tulos. Kyllä se vain niin oli että siitä löytyi keskenmenon syy! Näytteestä siis löytyi kuin löytyikin kromosomivirheitä. Eli huonoa tuuria taas tämäkin. Sinällään kyllä helpottava tieto, että vika ei ole nyt minussa. Sitä vaan todellakin toivoisi, että seuraava alkio olisi normaali. Tämähän oli jo toinen kerta kun sain keskenmenon koska alkiossa oli vikaa. Uusi hoito päästään terveydellisistä syistä toteuttamaan vasta syyskuun puolella. Argh, taas siis odotellaan.
Tavallaan hyvä uutinen, onni onnettomuudessa eli vika ei ollutkaan ilmeisesti sinussa. Kyllä monella tuntuu olevan huonoa tuuria matkassa tällä palstalla, onneksi välillä tulee onnistumisiakin, toivottavasti myös teillä seuraavassa siirrossa!
 
  • Rakkaus
Reactions: Netty79
Moikka kaikille, joko olette lomilta palailleet?
Kiva kuulla, että @Papupilvi on mukana taas. Tsemppiä kaikkeen!
Mietin myös mitä @kuumoduli kuuluu?

Me saatiin keskenmenosta otetun näytteen tulos. Kyllä se vain niin oli että siitä löytyi keskenmenon syy! Näytteestä siis löytyi kuin löytyikin kromosomivirheitä. Eli huonoa tuuria taas tämäkin. Sinällään kyllä helpottava tieto, että vika ei ole nyt minussa. Sitä vaan todellakin toivoisi, että seuraava alkio olisi normaali. Tämähän oli jo toinen kerta kun sain keskenmenon koska alkiossa oli vikaa. Uusi hoito päästään terveydellisistä syistä toteuttamaan vasta syyskuun puolella. Argh, taas siis odotellaan.
@Netty79 Saanko kysyä missä teidän testit tehtiin? Ja minkälaisesta näytteestä?

Koin juuri ekasta lahjasolu-PAS:sta keskenmenon viikoilla 6+4. Melko tarkalleen samoilla päivillä sain 2 vuotta sitten keskenmenon luomuplussasta
 
@Netty79 Saanko kysyä missä teidän testit tehtiin? Ja minkälaisesta näytteestä?

Koin juuri ekasta lahjasolu-PAS:sta keskenmenon viikoilla 6+4. Melko tarkalleen samoilla päivillä sain 2 vuotta sitten keskenmenon luomuplussasta
Me tehtiin se POC testi, näyte otettiin keskenmenomateriaalista eli ihan kaikki mikä tuli ulos napattiin purkkiin ja lähetettiin jonnekin tutkittavaksi. Näitä testejä tehdään useammilla yksityisillä klinikoilla käsittääkseni. Pahoitteluni myös sinulle keskenmenostasi ❤ Onko teillä vielä alkioita jäljellä?
 
@Netty79 Saanko kysyä missä teidän testit tehtiin? Ja minkälaisesta näytteestä?

Koin juuri ekasta lahjasolu-PAS:sta keskenmenon viikoilla 6+4. Melko tarkalleen samoilla päivillä sain 2 vuotta sitten keskenmenon luomuplussasta
Osanotto myös täältä. Mulla on nyt takana kaksi keskenmenoa viikolla 5+5 kromosomitarkastetusta lahjasolualkiosta. Syitä etsitään, oletus on että johtuu jostain muusta kuin soluista.
 
@Florie miten meni polyypin poisto, eikös se ollut tänään? Toivottavasti oli yhtä kivutonta kuin mulla aikoinaan!
Ihan hyvin meni. Aluksi tosin oli aika kauheaa, kun yrittivät ilman puudutusta, ja mulla on joku rakenteellinen juttu että oikein mikään ei mene perille helposti. Puudutuksen jälkeen ei sattunut yhtään. Oli tosiaan vain yksi pieni polyyppi. Tän poistaneen lääkärin mukaan oli niin pieni, ettei vaikuta mihinkään. Dextran lääkärin mukaan taas voi hyvinkin vaikuttaa, joten ota näistä nyt selvää... Mutta hyvä joka tapauksessa että on poistettu ja samalla katsottu että kohdussa kaikki ok.
 
Ihan hyvin meni. Aluksi tosin oli aika kauheaa, kun yrittivät ilman puudutusta, ja mulla on joku rakenteellinen juttu että oikein mikään ei mene perille helposti. Puudutuksen jälkeen ei sattunut yhtään. Oli tosiaan vain yksi pieni polyyppi. Tän poistaneen lääkärin mukaan oli niin pieni, ettei vaikuta mihinkään. Dextran lääkärin mukaan taas voi hyvinkin vaikuttaa, joten ota näistä nyt selvää... Mutta hyvä joka tapauksessa että on poistettu ja samalla katsottu että kohdussa kaikki ok.
Hyvä että sait puudutuksen sitten! Mulla on ilmeisesti melko suora reitti kohtuun ja vaan siinä kohtaa kun kohdun suu ohitettiin hieman nippasi. Erittäin hyvä, että se polyyppi on nyt poistettu. On kyllä kummaa, että on taas noin eri mielipiteitä lääkäreillä siitä voiko vaikuttaa vaiko ei.
 
  • Tykkää
Reactions: Florie
Joo, mulla on siirtokin kirpaissut, ja just se viimeinen kapea kohta ennen kohtuonteloa oli aika horroria ennen puudutusta. Mutta tosi nopeasti sen laittoivat, eli ei mitään valittamista siitä.
Mietin kanssa, että on kyllä taas niin eri näkemyksiä lääkäreillä... Onko kyse sitten jostain julkinen/yksityinen-jaosta vai mistä. No, parempi kun ei kauheasti mieti, ja tuskin tuosta ainakaan haittaa oli.
 
  • Tykkää
Reactions: Pompelis
Moikka!
Onko teiltä muilta hylätty kiertoja, tms?
Täällä taas uusi kierto ja uudet kujeet. Elokuun kierto hylättiin tänään, kun kohdussa oli jo toistamiseen nestettä. Kuulemma, jos kohtu toimii normaalisti, ni se pumppailee nestettä ulos, jne.
Keinoja kuulemma on vielä. Seuraavaksi kokeillaan luonnollista kiertoa, mikä on tietenkin mielenkiintoista nähdä, että mihin kroppa pystyy ilman hormoneita. Jospa sitä nestettä ei kertyisi?
Sinäänsä ihan positiivista, että keinoja on ja ehkä vaihdetaan sit hormoneitakin - muistelen, että jossain on kritisoitu Ovumiaa siitä, että eivät oikein vaihtele noita hormoneita mielellään.
En ollut ajatellut, että yrittämisen haasteet alkaisivat tässä kohdin, mutta ainakin on aikaa syödä lisävitamiineja ja tsempata kroppaa. Nyt pitää vähän selvitellä, että mitä kannattaa syödä luonnollisen kierron tueksi.
 
Moi kaikki kesän jäljiltä! Kiva nähdä että asiat edistyy kaikilla, lapsettomuushoidoissa edistyminen onkin suhteellista.

@Florie huippua että olet back in business ja pääset taas normaaleille raiteille hoitojen suhteen.
@Netty79 kiinnostavaa tietoa saitte materiaalista, siltä pohjalta sulla on erittäin hyvät näköalat tulevaan raskauteen
@Chiarina46 tsemiä, näistä vaivoista ei olekaan mulla kokemusta vaikka melkein kaikesta muusta onkin. toivon että saat hoitumaan!

Mulla ja vauvalla kaikki kunnossa, pömpeli kasvaa ja tänään rv 20+2 mennään rakenneultraan. Olin pitkään hyvässä normaalipainossa, mutta lomalla lähti syömiset lapasesta ja paino alkanut nousta :D Suurimpana huolena on koronatilanteen leviäminen, nyt on ollut uutisia että mammat menneet koronassa synnyttämään ja altistaneet sitten vastasyntyneitä, äitejä, hoitajia jne koronalle! Äitiysryhmissä näistä hirveät riidat, kun niin paljon rokotevastaisia jotka pelkää ottaa rokotteen, ja suuttuu kun pyytää että älkää levittäkö synnärille koronaa.

Suositukseni on, että jos teillä on rokoteasia vaiheessa, ottakaa ennen raskautta jo!
 
Onpa harmi @Chiarina46 että piti hylätä kierto! Mutta toivottavasti tosiaan luonnollinen kierto olisi ratkaisu - kyllähän hormonit tekee kaikenlaista ja ihme jos kaikki tavat sopisivat kaikille.

Sain muuten myös testituloksen erasta, ja se oli 100% normaali. Eli hulluakaan hurskaammaksi ei tultu sen osalta. Ainakin nyt tulevissa siirroissa tietää, että kohdusta ei pitäisi minkään olla kiinni. Olisiko sitten vain ollut viallisia alkioita ne kaksi...
 
Ihana kuulla @kuumoduli sinusta ja että kaikki on hyvin! <3 Ymmärrän myös hyvin nuo koronamietteet...
Samoin, samoin! Rakenneultrassa myös kaikki hyvin, vauva liikkui vilkkaasti, joi lapsivettä ja täytteli rakkoaan! Kiva tietää että kaikki aivojen ja elimistön osat ovat olemassa, paikallaan ja toimivat! Olen kyllä ollut aika lungi vauvan hyvinvoinnin suhteen alkuraskauden vuotelujen jälkeen, en ole jaksanut pelätä enää mitään. Pahimmat pelot toteutui jo silloin kun lapsettomuus todettiin ja kun tapahtui keskenmeno, ja kun kaksi luovuttajaa meni ohisektorille.

Nyt on ainakin HUSin johtaja suositellut raskaana olevillekin koronarokotetta, samoin Tampereen yliopistollisen keskussairaalan synnärin ylilääkäri. Itse jos voisin valita, oisin ottanut ennen raskautta molemmat. Nyt sain yhden ennen raskautta ja toisen 10+2.
 
@kuumoduli Ihan mahtavaa kuulla, että kaikki on vauvalla hyvin! Tsemppiä sulle loppuodotukseen.
@Chiarina46 mulla ei ole kokemusta tuosta. Toivottavasti lääkkeettömästä siirrosta löytyisi ratkaisu sulle.

Mulla on nyt molemmat rokotukset otettu ja ensi viikolla lääkäriaika. Verikokeiden tulokset on tulleet. Verihiutaleet lähes 500 (yläraja 360) ja joku hyytymistekijä oli koholla. Mitään veritulppageeniä ei ONNEKSI ole. Muuten aika normaalia.

Onko teillä mitattu kilpirauhashormonia? Jostain luin, että arvon suositellaan olevan alle 2,5. Mulla on 3,6 eli vielä normaali mutta yläpäässä raja-arvoja. Oletan, että mun lääkäreiden mielestä tämä on täysin ok...
 
  • Tykkää
Reactions: kuumoduli
Jos tässä vielä onnistun raskautumaan, niin tulen kyllä kyselemään @kuumoduli sulta zen-vinkkejä. Ihailen siis rauhallisuuttasi! Ja mahtavaa että kaikki myös rakenneultran osalta kunnossa!

Se hyvä puoli tässä kaikessa säädössä on, että mullakin on molemmat rokotukset nyt otettuna. Ei tarvitse sitä miettiä.

Kyselin lääkäriltä noista hyytymistekijöistä, mutta kuulemma tosiaan tuloksissa menee kauan. Sanoi kuitenkin, että jos tulee seuraavasta plussa, voidaan joku pikku lääkitys siihen aloittaa varmuuden vuoksi.
 
Kiitos.

Seuraava siis @Pompelis elle:

Onko teillä mitattu kilpirauhashormonia? Jostain luin, että arvon suositellaan olevan alle 2,5. Mulla on 3,6 eli vielä normaali mutta yläpäässä raja-arvoja. Oletan, että mun lääkäreiden mielestä tämä on täysin ok...
[/QUOTE]

I hate to break it to you, mutta jos toi on sun TSH-arvo, se ei oo ok! Sulla näyttää olevan lievä vajaatoiminta. Sen pitäisi olla raskautta suunnittelevalle yhden pinnassa tai alle. Tästä on jossain kilpparipotilaiden sivuilla pitkä ketju, samoin jossain ulkomaisilla sivuilla.

Mulla painettiin TSH-lukemaa jopa alle yhden lisäämällä lääkitystä, mutta sitten muut kilppariarvot nousi. Nyt se on jotain 1,07 ja ihan ok, ja lääkitys tasapainossa. Silti sitä pitää tarkkailla ja mitata, kun se arvo muuttuu ja vaihtelee, ja se ei saa raskaana varsinkaan mennä vajaatoimintaan, koska se vaikuttaa sitten lapsen aivojen kehitykseen. Lisäksi vajaatoiminta vaikuttaa raskaaksi tulemiseen, eli vaikeuttaa sitä.
 
@kuumoduli joo TSH-arvo se taisi olla. Huoh, täytyy sitten tästäkin painostaa lääkärissä. Arvo on vielä ylärajan alapuolella, mutta oon myös lukenut, että sen pitäis olla matalampi raskauden aikana.

Ainiin, sen unohdin sanoa, että mun rauta-arvo oli 11! Luultavasti osittain keskenmenojen takia, mutta oon syönyt pitkään pääasiassa kasvis- ja kalaravintoa. Oon yrittänyt vuoden sisällä ottaa enemmän lihaa kyllä, mutta vaikea sitä arvoa on nostaa. Aloitin syömään rautaa, mutta mietin vielä infuusiota. Mun hemoglobiini on hyvä, joten sitä ei kai julkisella tehdä, mutta jos siitä ei ole haittaa niin käyn jossain sen hoitamassa.
 
@kuumoduli joo TSH-arvo se taisi olla. Huoh, täytyy sitten tästäkin painostaa lääkärissä. Arvo on vielä ylärajan alapuolella, mutta oon myös lukenut, että sen pitäis olla matalampi raskauden aikana.

Ainiin, sen unohdin sanoa, että mun rauta-arvo oli 11! Luultavasti osittain keskenmenojen takia, mutta oon syönyt pitkään pääasiassa kasvis- ja kalaravintoa. Oon yrittänyt vuoden sisällä ottaa enemmän lihaa kyllä, mutta vaikea sitä arvoa on nostaa. Aloitin syömään rautaa, mutta mietin vielä infuusiota. Mun hemoglobiini on hyvä, joten sitä ei kai julkisella tehdä, mutta jos siitä ei ole haittaa niin käyn jossain sen hoitamassa.
En tiedä, ottaako Dextra muita kuin omia asiakkaita, mutta infuusio oli siellä yllättävän edullinen. En tiedä, olisiko Pihlajalinnassa yleensäkin? 11 on kyllä tosi matala arvo, kannattaa varmaan maksaa infuusiosta jos vain mahdollista.
 
En tiedä, ottaako Dextra muita kuin omia asiakkaita, mutta infuusio oli siellä yllättävän edullinen. En tiedä, olisiko Pihlajalinnassa yleensäkin? 11 on kyllä tosi matala arvo, kannattaa varmaan maksaa infuusiosta jos vain mahdollista.
Joo ehdottomasti maksan, ihan oman hyvinvoinninkin takia jos sillä saisin raudan nousemaan. Varaan ajan lääkärikäynnin jälkeen kun kuulostelen mitä lääkärillä sanottavaa.
 
@kuumoduli joo TSH-arvo se taisi olla. Huoh, täytyy sitten tästäkin painostaa lääkärissä. Arvo on vielä ylärajan alapuolella, mutta oon myös lukenut, että sen pitäis olla matalampi raskauden aikana.

Ainiin, sen unohdin sanoa, että mun rauta-arvo oli 11! Luultavasti osittain keskenmenojen takia, mutta oon syönyt pitkään pääasiassa kasvis- ja kalaravintoa. Oon yrittänyt vuoden sisällä ottaa enemmän lihaa kyllä, mutta vaikea sitä arvoa on nostaa. Aloitin syömään rautaa, mutta mietin vielä infuusiota. Mun hemoglobiini on hyvä, joten sitä ei kai julkisella tehdä, mutta jos siitä ei ole haittaa niin käyn jossain sen hoitamassa.
Vajaatoimintapotilaille on mysteeri, miksi Suomessa normaalin raja on jossain neljässä. Mullakaan ei ole koskaan ollut nelosella alkavaa lukua, vaan vajaatoiminta on aikanaan diagnosoitu paljon pienemmällä, tyyliin 2,6:lla tms. Tää on yleislääkärillä aikanaan diagnosoitu, ja kukin lapsettomuuslääkäri on halunnut aina tehdä omat testinsä myöskin. Raskauden aikana lääkitystä tosiaan nostetaan, kun hormonin kulutus on isompaa.

Tässä on jotain suosituksia Kilppariliiton sivuilta - mun lapsettomuuslääkärit on olleet paljon tiukempia eli tosiaan alle 1,5 on ollut ok.

Jo ennen raskautta kannattaa tarkistaa, että tyroksiinikorvaushoidossa olevan naisen TSH on alle 2,5 mU/l. Mikäli raskaana olevalla naisella todetaan kilpirauhasen vajaatoiminta, tulee tyroksiinihoito aloittaa välittömästi, jotta päästään nopeasti TSH-tasoon alle 2,5 mU/l.

TSH:n raskaudenaikaiset viitearvot viime vuosien suosituksissa:
1. raskauskolmanneksen aikana 0,1 – 2,5 mU/l
2. raskauskolmanneksen aikana 0,2 – 3,0 mU/l,
3. kolmanneksen aikana 0,3 – 3,5 mU/l.
 
  • Tykkää
Reactions: Pompelis
Jo ennen raskautta kannattaa tarkistaa, että tyroksiinikorvaushoidossa olevan naisen TSH on alle 2,5 mU/l. Mikäli raskaana olevalla naisella todetaan kilpirauhasen vajaatoiminta, tulee tyroksiinihoito aloittaa välittömästi, jotta päästään nopeasti TSH-tasoon alle 2,5 mU/l.

TSH:n raskaudenaikaiset viitearvot viime vuosien suosituksissa:
1. raskauskolmanneksen aikana 0,1 – 2,5 mU/l
2. raskauskolmanneksen aikana 0,2 – 3,0 mU/l,
3. kolmanneksen aikana 0,3 – 3,5 mU/l.
Ja tässä vielä tarkempaa tietoa:

On erilaisia syitä siihen, ettei raskaus käynnisty. Kilpirauhanen on näistä yksi. - - - Hedelmöityshoidossa suositellaan, että kilpirauhasen vajaatoiminta hoidetaan siten, että TSH on alle 2,5 mU/l. Nää on tältä sivulta: https://kilpirauhasliitto.fi/kilpirauhanen-ja-raskaus/
 
Kiva kuulla @kuumoduli että siellä kaikki hyvin ❤ Ja kiitos, jaksan itsekin vielä uskoa tulevaan. Molemmat rokotteet otettuna ennen seuravaa siirtoa!
@Chiarina46 johtuuko se nesteen kertyminen siis lääkkeistä? Harmillista, tsemppiä seuraavan kierron odotteluun!
@Florie onko teillä siis koska seuraava suunniteltu siirto tulossa? Täällä syyskuun lopussa.
@Pompelis toi sun rauta-arvo on kyllä tosi matala, hyvä jos pääset infuusioon.
 
  • Rakkaus
Reactions: kuumoduli

Yhteistyössä