Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

HEI VAAN KAIKKI!

Kiva, kun täällä on paljon uusia palstalla !
Onnea Karhuemolle vauvasta <3 Miten tuntuu, että raskautesi meni ihan älyttömän nopeasti!!

Meillä ohitettiin tänään raskauden puoliväli. Aika on mennyt todella hitaasti. Ehkä se johtuu siitä, että ensimmäiset 15 viikkoa meni pahoinvoidessa. Sen jälkeen on ollut helpompaa. Rakenneultrassa oli onneksi kaikki hyvin.

Olen ollut sinut tämän lahjamunasolulapsen kanssa...Välillä minuun iskee kuitenkin outo tunne, että miksi iloitsen tästä lapsesta, kun se ei ole minun :( Onhan se, mutta en anna itselleni oikeutta onneen...

Pitkä taival, kahdeksan vuoden lapsettomuus ja sen tuomat kipupisteet, eivät ehkä katoa muutamassa kuukaudessa. Onneksi raskaus todellakin kestää näin kauan, niin saa kypsytellä itseään tulevaan ja totutella ajatukseen, että lapsi on oikeasti oma :love:
 
Hei kaikille, ja pahoittelut siitä että tuppaudun tänne vaikken varsinaisesti "kuulu" tähän ketjuun ainakaan vielä. Meillä siis ei ole tällä hetkellä käynnissä hoitoja omilla eikä luovutetuilla soluilla, mutta olen pohtinut lahjasolun mahdollisuutta jo pitkään ja seuraillut siksi harvakseltaan tätäkin ketjua. Mitään päätöksiä ei asiassa ole vielä tehty, ja aika näyttää, mihin lopulta päädymme jos/kun lähdemme yrittämään toista lasta. Ikää kun on jo sen verran, että onnistuminen omilla soluilla on hyvin epätodennäköistä.

Halusin vain tulla sanomaan, että arvostan kovasti rehellisiä kirjoituksianne siitä, miltä odotus on tuntunut ja mitä erilaisia fiiliksiä siihen on liittynyt. Minusta nuo kaikki tunteet ovat täysin ymmärrettäviä, ja oudompaa varmaan olisi se, jos asiaan ei liittyisi minkäänlaisia ristiriitaisia tunteita. Itse eksyin joskus lukemaan luovutettujen munasolujen avulla raskautuneiden ketjua, ja siellä (varsinkin ketjun alkupuolella, esim. sivuilla 4-5) käytiin hyvin samantapaista, erittäin avointa ja rehellistä keskustelua asiasta. Jos ette vielä ole siihen tutustuneet, niin kannattaa ehdottomasti käydä vilkaisemassa (ks. esim. https://kaksplus.fi/threads/luovutettujen-munasolujen-alkioiden-avulla-raskautuneet.2327652/page-5)!

Tsemppiä kaikille hoitoihinne ja lämpimät onnittelut kaikille plussanneille ja vauvan jo saaneille! :love::love:
 
HEI VAAN KAIKKI!

Kiva, kun täällä on paljon uusia palstalla !
Onnea Karhuemolle vauvasta <3 Miten tuntuu, että raskautesi meni ihan älyttömän nopeasti!!

Meillä ohitettiin tänään raskauden puoliväli. Aika on mennyt todella hitaasti. Ehkä se johtuu siitä, että ensimmäiset 15 viikkoa meni pahoinvoidessa. Sen jälkeen on ollut helpompaa. Rakenneultrassa oli onneksi kaikki hyvin.

Olen ollut sinut tämän lahjamunasolulapsen kanssa...Välillä minuun iskee kuitenkin outo tunne, että miksi iloitsen tästä lapsesta, kun se ei ole minun :( Onhan se, mutta en anna itselleni oikeutta onneen...

Pitkä taival, kahdeksan vuoden lapsettomuus ja sen tuomat kipupisteet, eivät ehkä katoa muutamassa kuukaudessa. Onneksi raskaus todellakin kestää näin kauan, niin saa kypsytellä itseään tulevaan ja totutella ajatukseen, että lapsi on oikeasti oma :love:

saako kysyä, monesko hoito tärppäs luovutetulla? Itse odotan malttamattomana hoitoamme.
 
@neppari7 Kiitos kun kerroit kuulumisia! Mulla on ihan samoja tunteita. On vaikea luoda mielikuvaa lapsesta ja mulla on välillä yhä vaikeaa asian kanssa. Hyvä ystäväni on raskaana ja suren välillä sitä etten saanut lasta omilla soluilla. Mutta paljon on myös uteliaan innostuneita hetkiä.

@Rusakkonen Onnea matkaan! Pidetään peukkuja että tyyppi tarraa kiinni!

@Roxanne Kiitos viestistäsi ja linkistä! En ollutkaan huomannut tuollaista ketjua. Itse äitiyteen liittyy paljon tabuja, saati sitten tähän tiehen, kun taustalla kaikilla vielä lapsettomuuden taivalta...
 
  • Tykkää
Reactions: karhuemo75
saako kysyä, monesko hoito tärppäs luovutetulla? Itse odotan malttamattomana hoitoamme.
Meillä onnistui toisella hoitokerralla. Olen aikaisemmin kirjoittanut meidän ensimmäisestä epäonnistuneesta hoidosta täällä palstalla, joka oli noin vuosis sitten. Vaihdoimme sitten klinikkaa ja siellä onnistui ensimmäisellä kerralla.
Ensimmäisellä klinikalla siirrettiin kolmipäiväinen alkio. Meillä ei pakkaseen jäänyt mitään, vaan villin lännen tyyliin yhdellä alkiolla lähdettiin hoitoon ja maksettiin vielä siitä täysi hinta.

Tällä toisella klinikalla siirretään blastokysteja eli ne viljellään päivään viisi tai kuusi. Onnistumisprosentti on siis paljon suurempi. Pakkaseen meillä jäi vielä kaksi tai kolme alkiota. Olemme kyllä miettineet, että tämä on ainokaisemme ja olemme tähän yhteen lapseen tyytyväisiä, mutta olen myös pohtinut miehellenikin ääneen, että pitäisikö se yksi top sieltä vielä kokeilla jos kroppa antaa vielä raskautua :p
 
Klinikalta tuli tietoa, etta kaksi blastokystia oli mennyt tanaan pakkaseen, ja yhta alkiota viela jatkoviljellaan huomiseen! :love: Muistan, kun toisella palstalla joku mainitsi, etta hanelta jatkoviljeltiin 7. paivaan; no, meilta nyt sitten samalla tavalla jatkoviljellaan viela yksi! :)(y)

Nyt toivotaan, että onnistuu!! Odottaminen on raastavaa, mutta yritä olla murehtimatta. Hyvät mahdollisuudet ainakin ovat :love:
 
Tanaan voisi olla kiinnittyminen. Minulla oli mielenkiintoinen oire. Yhtakkia tuli niin HIKI, ettei tottakaan. Huomasin lopulta, etta hikipisarat suorastaan valuivat ihollani puseron alla. En oikeastaan tehnyt siina vaiheessa mitaan fyysista eika tallainen hikoilu ole minulle tyypillista. Yhdessa vaiheessa tuntui myos vihlaisu... Ja ainakin tuo hikoilu oli ihan selkeaa. Se meni noin tunnin kuluessa ohi, ja sitten oli taas ihan tavallisen kylma ja paikallaan maatessa saa laittaa villatakin ylle. Jannaa... :)(y)

Pistin tana illalla Gonapeptylin. Aikaisemmin soin jonkin verran tummaa suklaata, ja asken soin kaksi parapahkinaa. Kiinnity, pikkuinen kulta, kiinnity! :love:
 
Hei ystäväiset,

Aina vaan isoja esteitä poluilla.

Ensin toissapäivänä tuli puhelu, että kaikki sujunut, miten pitääkin ja luovuttajan hoidot etenevät ja punktio mahdollisesti ensi viikolla. Sitten soitettiin uudelleen eilen, että luovuttaja oli keskeyttänyt hoidon. Joskin seuraava luovuttaja mahdollisesti olisi tulossa taas...

Täytyy sanoa, että tuntuu lapsi olevan valovuoden päässä. Täytyyköhän luopua toivosta kokonaan (ikä, jono jne). Surullisuus tuntuu joka solussa. Harmittaa myös, ettemme vaihtaneet klinikkaa heti, kun huomasin, että siellä on fuusion vuoksi kaaos. Vain loistavan lääkärin vuoksi jäimme odottelemaan (ja lääkärihän lähti myös...eli meillä sitten vaihtui).

Olen jo 45v., ensi vuonna 46. Vielä hetken voisi kuvitella vaihtavansa tässä klinikkaa, mutta ei ole aikaa juuri jonotella ikäloppuna. Pelkään myös, että montako siirtoa kohdallani tulee ja montako pettymystä on yhä edessä ennen kuin lapsi edes tulisi. Olemmeko ihan väärässä paikassa?

Onko sitten niin, että meille ei ole lasta tarkoitettu? (Erilaisuuskin korostuu; muiden lapset juuri lähteneet kotoa.)

Nimim. Murtunut :cry:
Tuntuu niin tutulta ❤

Meillä lapsettomuushoidot aloitettiin vuosia sitten julkisella. Kun oli lähtö Helsinkiin hoitoon tuli edellisenä päivänä soitto, ettei meitä auteta alhaisten veriarvojeni vuoksi. Tästä on jo sen verran aikaa, että olisiko vielä omilla soluilla lasta tullut... sitä ei voi tietää... koska yli vuosi meni hukkaan odottelua.

Siirryttiin yksityiselle ja siellä ne omat munasarjat eivät enää toimineet... kaksi hoitoa tuloksettomana ja siirryttiin luovutetun munasolun jonoon. Ensimmäiseltä luovuttajalta ei tullut yhtään munasolua, joten stimulaatio jouduttiin keskeyttämään tuloksettomana. Vielä kuitenkin jäimme klinikalle ja seuraavalta luovuttajalta saatiin se yksi ainokainen, josta raskaus ei sitten alkanut. Ja taas pettymys.

Sitten vaihdettiin klinikkaa, jossa jonoteltiin puoli vuotta. Ensimmäinen luovuttaja ja nyt raskaana, mutta tuntuu pahalta edelleen kaikki se hukkaan heitetty aika. Se sattuu ja pettymys on niin valtavan suuri, ettei sitä voi sanoin kuvailla. Minulla auttoi, että kävin keskustelemassa psyk. Sairaanhoitajalla viikoittain. En olisi varmaan kestänyt muuten tilannetta enää. Ensin ”kuolet” sisältä, koska omaa biologista lasta ei sinulle koskaan tule ja sitten petyt toistuvasti myös luovuttajan hedelmättömyyteen.

Voimia ❤ Usko tai älä, mutta se helpottaa, kun lopulta teet positiivisen testin ja siihenhän me uskotaan!!
 
  • Tykkää
Reactions: karhuemo75
Hei @Sakariina - voi, kuinka ikavaa!!!!! En edes jotenkin tajunnut, etta luovuttaja voisi keskeyttaa. ISO HALI.

Halusin nyt heti kirjoittaa jotakin Sinulle, toivottavasti tulee ulos oikealla tavalla.

Ensinnakin, klinikkasi ei missaan tapauksessa voi laittaa Sinua takaisin jonon paahan. Kylla se seuraava luovuttaja nyt kuuluu Sinulle. Vaadi ponnekkaasti!

Toiseksi, edessa EI ole seinaa. En tieda, missa olet hoidossa, joten voin sanoa väärältä kuuluvia asioita - mutta ainakin Dextrassa hoidetaan ikaisiasi; InOvassa (Kuopio) ja Ovumiassa hoidetaan ainakin 46 ikavuoden loppuun eli siis ainakin 47-vuotiaaksi, ja joku taalla kirjoitti, etta sitakin voidaan mahdollisesti hiukan joustaa. Suomen laki ei aseta ikarajoja, joten klinikat lopulta harkitsevat oman kaytantonsa mukaisesti ja asiakkaan kunnon/ennusteen mukaisesti.

InOvassa paaset hoitoon mahdollisesti heti - ei kuulemma ole jonoa!

Ulkomaille meno ei ole mahdottomuus. Ovumia tyoskentelee virolaisen klinikan kanssa yhteistyossa, jolla ei ole vastaavaa ikarajaa eli ainakin viisikymppiseksi saa hoitoa. Eli voi tehda kaiken Ovumiassa ja menna Viroon vain siirtoon.

Lontoossa ikarajat joustavampia myos, riippuen klinikalta, The Bridge -klinikka hoitaa, kunhan vauva syntyy ennen aidin 55. Syntymapaivaa. CRM (Baker Street) ikaraja kai 53. London CARE 52. Tsekin Brnossa ikaraja muistaakseni 50.

Toivon, etta kaikki jarjestyy pikapuoliin ja paaset yrittamaan!!!
 
  • Tykkää
Reactions: karhuemo75
Luinpa huolimattomasti Sakariina tekstisi.. siis oikeasti. Siirrettiinkö sinut jonon hännille!?! Eihän se niin saisi mennä. Jos sinusta riippumattomista syistä hoito keskeytetään, ei se oikeuta laittamaan jonon viimeiseksi.

Missä olet hoidoissa?
Kannattaa nyt myös kysellä muilta klinikoilta heidän tilannetta, kuten Rusakko sanoi. Matka tuskin on esteenä. Minäkään en käynyt klinikalla kuin kaksi kertaa välimatkan vuoksi. Muut tarvittavat tutkimukset sai käydä omalla paikkakunnalla.
 
Voi ei @Sakariina , ikävä tilanne! Älä luovuta, kuukausi menee nopeasti.

Mulla kanssa mogattiin hoidot omilla soluilla, ja vielä yksityisellä, jossa olisimme olleet valmiit maksamaan oikeasta hoidosta. Lääkäri ei osannut diagnosoida hiipuvia munasarjoja ja kullan kalliit viimeiset hedelmälliset hetket hassattiin. Tulin luomusti raskaaksi kahdesti, joten ivf:llä se ois voinut onnistua jos se vain ois tehty ajoissa. V*tuttaa edelleen että luotin lääkäriin.

Mutta: pettymyksistä huolimatta ei kannata luovuttaa!
Joillain klinikoilla on munasolupankki ja hoitoon voi päästä nopeastikin, jos vielä harkitset klinikan vaihtoa -silloin kannattaa tsekata myös ulkomaiset klinikat. Tsemppiä!
 
Viimeksi muokattu:
Neppari17, kiitos vastauksesta. Onpas teitäkin hoitojen suhteen koeteltu. Mulla ei ole kyllä toullaiseen enää aikaa, eikä rahaakaan, koska täytin toukokuussa 45-v. Apua, jos menee pieleen :(

Karhuemo75, jos siirryn odottajaksi, olisi kyllä kiva tavata! Kun asumme niin lähellä :)

Sakariina, voi kuinka surullista. Olen pahoillani teidän kokemuksesta, toivottavasti jatko sujuu paremmin!
 
Maanantaina oli luovuttajan punktio, tuli häneltäkin vain kahdeksan solua. Neljä mikroinjektoitiin, josta kolme hedelmöittyivät. Neljä hedelmöitettiin maljalla, näistä kaksi hedelmöittyivät. Näistä neljä oli jakautuneet keskiviikkona. Tänään on mennyt yksi blasto pakkaseen, muita seurataan maanantaille. Käyköhän tässä niin että kaikki jää tuo yhden blaston varaan.. Alkaa vähän olemaan sellainen olo, että ei ole tarkoitettu..
 
Sukkis, toivottaavsti saatte enemmän kuin yhden pakkaseen! Itsekin oltiin psykologilla torstaina ja se sanoi, että on sama maksu, tuli yksi solu vai viisitoista! Olisin ihan hermoraunio, jos kaikki jäisi yhden varaan. Toivotaan, että sinulla on hyviä uutisia huomenna <3 Tsemppiä ja voimia!
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen

Yhteistyössä