Luovutanko vaan ja lopetan syyn etsimisen vauvan yöitkuihin?

• Viestiketjun aloittaja Luovutan
  • Ensimmäinen viesti
"vieras."
[QUOTE="aapee";29695248]Olin kokeillut, mutta tosiaan väärin. Siitä on siis tosi paljon aikaakin. Nyt ostin korviketta joka sisältää kyllä sitä soijaa, mutta ei maitoproteiinia. Imetin vielä eilen, tänään pohdin jos vaan lopettaisi. Ainakin nyt kokeilun ajaksi.[/QUOTE]

Jos tahdot imettää vielä, maidottoman ruokavalion noudattaminen on todella helppoa. Itse koin vauvani kanssa helpommaksi noudattaa itse maidotonta diettiä kuin etisiä sopivaa korviketta. Neitstä löytyy helposti listoja mitä pitää välttää dietin aikana.

"terttu"
Hei maidottomat vanhemmat

Kun moni sanoo että netistä löytyy ohjeita, niin voisiko saada mainituksi luotettavia nettisivuja, joista voisi katsoa mitä kaikkea oikeesti pitää välttää?? Eipä tuo puhdas naudanliha olisi itsellekään tullut mieleen, vaikka yliopistosairaalan määräämällä maidottomalla ruokavaliolla olemme muka olleet (johon emme siis saaneet kummosempia ohjeistuksia..)

Eli mitä kaikkea maidottoman pitää välttää???

"wierash"
[QUOTE="terttu";29703035]Eipä tuo puhdas naudanliha olisi itsellekään tullut mieleen,
[/QUOTE]

Miten tyhmiä ihmisiä täällä oikeasti on?! Vältä kaikkea lehmäperäistä. Naudanliha tulee lehmästä, ei sitten tullut mieleen? Pitääkö KAIKKI aina vääntää ratakiskosta? Monesti soijakaan ei sitten käy, jos on maitoallergiaa.

Jos vauva on herkkä ja/tai kovin nuori vielä, voi vatsaoireita tulla esimerkiksi myös:
-Kaikista kaaleista ja palkokasveista
-Vahvoista mausteista
-Vahvoista kasviksista kuten esim paprika
-Kalasta ja kananmunista
-Kahvista ja muistakin kofeiinia sisältävistä juomista
-Hiilihappoa sisältävistä juomista
-Rukiista
-Suklaasta / kaakaosta
-Mansikoista, omenista, päärynästä ja joillekin ei käy sitrushedelmät ollenkaan

Vauvaa seuraamalla ja ruokapäiväkirjaa pitämällä selviää, mikä aiheuttaa omalle vauvalle oireita ja mikä ei. Ruoka kannattaa pitää mahdollisimman yksinkertaisena.

"wierash"
[QUOTE="terttu";29703145]Kiitos wieras, tuon listan olen itsekin saanut neuvolasta vauvan synnyttyä.[/QUOTE]

Sepä selittääkin jotain. Olet tottunut, että kaikki annetaan valmiina listoina, itse ei tarvitse laittaa tikkua ristiin. Meilläpäin ei mitään listoja jaella, ihan itsellä on vastuu nämä asiat selvittää ja miettiä. Suosittelen sinullekin.

vierassss
Meillä vauva alkoi huutaa 2 viikkoisena,heräili jatkuvasti noin 22-04 välillä ja siitä eteenpääin yhtäsoittoista ulvontaa aina n.7-8 asti aamulla.Sitä kesti ensimmäisen vuoden,puolitoista,1,5-2 vuotiaana heräsi puolen-kahdentunnin välein joka ainoa yö,usein itkien ja sitä kesti aina lähes 4 vuotiaaksi asti.Ravattiin lääkäreissä,tutkimuksissa ja luoja ties missä.Syytä ei koskaan saatu selville ja nykyään lapsi on iloinen jo pari vuotta kunnolla nukkunut,kaikinpuolin terve eskarilainen.Mutta toista lasta meille ei tämän takia tullut eikä tule.En kestäisi enää toista kertaa.Tarkoitukseni ei ole pelotella eikä masentaa vaan kertoa että syytä ei valitettavasti ainakaan meidän kohdalla löytynyt.Toivon että teillä asiat selviävät nopeammin ja pääsette nauttimaan yöunistanne!

Vie ras
[QUOTE="wierash";29703167]Sepä selittääkin jotain. Olet tottunut, että kaikki annetaan valmiina listoina, itse ei tarvitse laittaa tikkua ristiin. Meilläpäin ei mitään listoja jaella, ihan itsellä on vastuu nämä asiat selvittää ja miettiä. Suosittelen sinullekin.[/QUOTE]

Luulisi olevan neuvolan ja terveydenhuollon tehtävä antaa ohjeita ja neuvoja. Mutta ei, siinä olet aivan oikeassa, että kaikki tieto pitää osata etsiä itse ja tehdä diagnoosi mikä on vaivana.

"terttu"
Ap kyselit monta kertaa kauanko diettiä pitäisi jatkaa..
Meillä kun alotettiin maidoton (sen mukaan mitä osattiin), niin kolmannen yön jälkeen oireet alkoi hieman helpottaa. Viikon kohdalla meillä nukuttiin ensimmäinen yö ilman kipuitkua.
Jos meidän 1wee saa vahingossa jotain maitotuotetta, niin taas menee kolmisen yötä huonosti.

Itse olen ajatellut, ett jos noissa kaupan lastenruuissa lukee että maidoton, niin sellaisia olen uskaltanut antaa.
Mutta esim leikkeleitä en ole uskaltanut itse syödä, sillä vaikka tuoteselosteesta en löydäkään mitään maitoon viittaakaan, niin silti ei lue että maidoton..

Ehkä tuota terveydenhuollon nihkeää tiedon antoa rajoittaa ihan heidän oma tiedon puutteensa, ei kenenkään lääkärin tai hoitajan perusopintoihin kuulu niin tarkka ravitsemustieto eri ruoka-aineiden sisältöjen suhteen.

"kuku"
voi vauva olla allerginen maidollekin, siis riippumatta siitä mitä äiti syö. harvinaista se on, mutta eipä tuo apn tapaus olekaan ihan normijuttu.
en tiedä yleisyyttä ihmisillä, liekö edes tutkittu. vasikoilla olen tavannut 2 tapausta ja nähnyt varmaan kymmeniätuhansia vasikoita. nuo kaksi pystyivät juomaan vain kasvipohjaista maidonkorviketta. yleisempää on että korvikkeet ei sovi.

itse en heti miettimättä hyppäisi maidottomaan dieettiin koska sillä saa helposti laktoosi-intoleranssin itselleen.

"aapee"
[QUOTE="wierash";29703098]Miten tyhmiä ihmisiä täällä oikeasti on?! Vältä kaikkea lehmäperäistä. Naudanliha tulee lehmästä, ei sitten tullut mieleen? Pitääkö KAIKKI aina vääntää ratakiskosta? Monesti soijakaan ei sitten käy, jos on maitoallergiaa.

Jos vauva on herkkä ja/tai kovin nuori vielä, voi vatsaoireita tulla esimerkiksi myös:
-Kaikista kaaleista ja palkokasveista
-Vahvoista mausteista
-Vahvoista kasviksista kuten esim paprika
-Kalasta ja kananmunista
-Kahvista ja muistakin kofeiinia sisältävistä juomista
-Hiilihappoa sisältävistä juomista
-Rukiista
-Suklaasta / kaakaosta
-Mansikoista, omenista, päärynästä ja joillekin ei käy sitrushedelmät ollenkaan

Vauvaa seuraamalla ja ruokapäiväkirjaa pitämällä selviää, mikä aiheuttaa omalle vauvalle oireita ja mikä ei. Ruoka kannattaa pitää mahdollisimman yksinkertaisena.[/QUOTE]

Terkkojen ja lääkärien kannattaisi sitten vaikka sanoa, että selvitä ite en tiedä eikä pyytää ruokapäiväkirjaa näytille ja sanoa tietävällä äänellä, ettei mitään vikaa ole. Ehkä mä sitten olen vitun tyhmä, huono äiti ja tollo kun luotin siihen että autetaan ja tiedetään kun sanottiin että autetaan ja tiedetään. Olen itku kurkussa tehnyt kaikkeni löytääkseni vastauksia enkä todellakaan saa haukkumisestasi yhtään mitään hyvää joten voit kiitos lopettaa.

"aapee"
Vauva pääsee nyt maitoaltistukseen jossa katsotaan muitakin allergioita. Lääkäri epäili, että on monen asian summa, ei pelkkä maitoallergia. Gavisconilla ja soijamaidolla jatketaan ja sitten reilu viikon päästä voidaan altistus tehdä. Yö meni ihan ok, ei niin hyvin kuin edeltävä, mutta paremmin kuin aikaisemmat. En oikeasti kaipaa mitään haukkujia joten jos nyt joku vielä haluaa kertoa kuinka surkea ihminen olen äitinä ja älyllisesti niin voisi vaan poistua ketjusta ja katsoa peiliin.

"Hilma"
Et sinä huono äiti ole, et missään tapauksessa!
Mä olisin varmaan väsymyksen vuoksi hypännyt jo parvekkeelta tai sillalta jokeen.

Väsyneenä pää ei toimi ihan kunnolla. Jo muutama huonosti nukuttu yö saa aivosumun aikaiseksi. Saati sitten kuukausien väsymys.
Wierash on pölvästi, joka yrittää päteä loukkaamalla muita!

Tsemppiä teille jatkoon =)
Toivottavasti syy vauvan vaivoille löytyy ja pääsette vihdoin nauttimaan toisistanne :heart:

"aapee"
[QUOTE="vieras.";29702996]Jos tahdot imettää vielä, maidottoman ruokavalion noudattaminen on todella helppoa. Itse koin vauvani kanssa helpommaksi noudattaa itse maidotonta diettiä kuin etisiä sopivaa korviketta. Neitstä löytyy helposti listoja mitä pitää välttää dietin aikana.[/QUOTE] Tahdon, mutta en jaksa. Pitäisi odotella maitoproteiinin poistumista elimistöstä ja arpoa mikä muu mahdollisesti allergisoi maidon lisäksi. Näin tämä on yksinkertaisempaa, eipähän pääse mitään ylimääräistä maitoon vahingossakaan ja voin lopettaa stressaamisen. Lääkärin kanssa oltiin asiasta samaa mieltä, oli tosi mukava ja vaikutti olevan hyvin tuttu ongelma hänelle. Jos vauva olisi pienempi, harkitsisin tuota dieettiä, nyt saa vaan riittää. Vähän haikea mieli, mutta mieluummin haikea kuin ärtynyt.

"aapee"
[QUOTE="Hilma";29703798]Et sinä huono äiti ole, et missään tapauksessa!
Mä olisin varmaan väsymyksen vuoksi hypännyt jo parvekkeelta tai sillalta jokeen.

Väsyneenä pää ei toimi ihan kunnolla. Jo muutama huonosti nukuttu yö saa aivosumun aikaiseksi. Saati sitten kuukausien väsymys.
Wierash on pölvästi, joka yrittää päteä loukkaamalla muita!

Tsemppiä teille jatkoon =)
Toivottavasti syy vauvan vaivoille löytyy ja pääsette vihdoin nauttimaan toisistanne :heart:[/QUOTE]

No voin kyllä sanoa, että aivotoiminta ei käy ihan täysillä jos on niin väsynyt kuin olin. :D Puuttuu jopa isoja aukkoja muistista joka on pelottavan tuntuista. Turvauduin vain ammattilaisiin ja olisi ollut kyllä parempi vaikka suoraan olisivat sanoneet, etteivät tiedä, olisin tukeutunut johonkin toiseen. Itse olin niin poikki, etten oikeastaan ihmettele jos ei IHAN kaikkea niin kirkkaasti ajatellut ja diagnosoinut. En ole täydellinen. Kiitos sulle :)

"Maman"
Olet paras äiti lapsellesi. Muulla ei väliä.

Ja ajattele, jo parin päivän maidottomalla ruokavaliolla on saatu pieniä edistysaskeleita. Huimaa. Ja nyt se altistus ja muutkin tutkimukset niin jo näkyy valoa tunnelin päässä!

"aapee"
[QUOTE="Maman";29703857]Olet paras äiti lapsellesi. Muulla ei väliä.

Ja ajattele, jo parin päivän maidottomalla ruokavaliolla on saatu pieniä edistysaskeleita. Huimaa. Ja nyt se altistus ja muutkin tutkimukset niin jo näkyy valoa tunnelin päässä![/QUOTE]

:)

"*norppa*"
Pakko huikata, että soijan kanssa kannattaa olla myös varovainen. Maitoallergiset herkistyy sille myös aika helposti. Toiset sietää hyvin, mutta esim. meillä lapsen vatsa ei sietänyt tätä lainkaan. Riisipohjaiset tuotteet ovat yleensä hyvin siedettyjä ja kaura on myös hyvä, jos ei ole herkkyyttä viljalle.

Kovasti jaksamista, toivottavasti saatte maidottomasta ruokavaliosta apua! Meillä valvottiin myös vuoden verran, ennen kuin hoksasin alkaa lähteä rajaamaan pois allergioita. Maitoallergia löytyi mutta oli ihan puhtaasti suolisto-oireinen, joten vinkkejä ei ihottuman tai muun muodossa oikein ollut. Helpotti elämää paljon ja allergia hiipui pois jo ennen kuin lapsi täytty kaksi. :)

"aapee"
Huonosti meni.En käsitä miten alkoi mennä niin hyvin ja heti takapakkia. Voisiko se sitten soijakin olla...vaikka kai se olisi jo heti ärsyttänyt masua. Torstaina on se missä katsotaan, jaksan sen voimin, että katson tulevaisuuteen ja on edes vähän toivoa. Tänään vaikka itken anopin ottamaan pienemmän edes joksikin yöksi sinne, voimat on niin loppu ja mieli maassa.

nostoo
[QUOTE="aapee";29709046]Huonosti meni.En käsitä miten alkoi mennä niin hyvin ja heti takapakkia. Voisiko se sitten soijakin olla...vaikka kai se olisi jo heti ärsyttänyt masua. Torstaina on se missä katsotaan, jaksan sen voimin, että katson tulevaisuuteen ja on edes vähän toivoa. Tänään vaikka itken anopin ottamaan pienemmän edes joksikin yöksi sinne, voimat on niin loppu ja mieli maassa.[/QUOTE]

voi että :'( olin jo aivan varma että nyt on sujunut paremmin teillä. Mitä kokeita torstaina otetaan? Kyllä nyt täytyy teille jo apu pian löytyä!!!! Voimia kovasti! Tulethan kertomaan kuulumisia välillä, jos vaan jaksat.

"kuku"
nyt sinulla on sentään lääkäri joka otti asian tosissaan. ja on varmaan oikeassa siinä ettei ehkä ole yhtä syytä vaan esim. kaksikin eri vaivaa. torstaihin on vain kaksi yötä. ehkä sitten selviää jotain mikä auttaa teitä.

Yhteistyössä