Luovutanko vaan ja lopetan syyn etsimisen vauvan yöitkuihin?

• Viestiketjun aloittaja Luovutan
  • Ensimmäinen viesti
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja vie´ras;29677083:
Vauvat havahtuvat aina joka unisyklin välissä, eli n 45min välein. Se on normaalia. Riippuu ihan yksilöstä, miten siihen havahtumiseen reagoivat: jotkut nukahtavat itsestään uudelleen, jotkut huutelevat äitiä. Alle 1v:n on myös ihan normaalia olla vielä nälkänenkin öisin. Rintamaito ei myöskään ole vain ravintoa, vaan siinä on paljon hyvää oloa lisääviä ja stressiä vähentäviä hormooneja, siksi se rauhoittaa vauvaa erityisen hyvin.

Vauva reagoi aivan varmasti myös sinun huoleesi ap. Uskon vakaasti, että kun itse rauhoitut ja alat vain elää hetkessä vastaten kaikkiin vauvan viesteihin laskematta, miten usein hän sinua tarvitsee tai kuinka paljon, helpottuu elämänne huomattavasti. Vauvakin rauhottuu, kun huomaa, että äiti on rauhallinen. Vauvojen vaistot on yhtä hyvät kuin eläimillä, joten ne huomaa heti, jos olet epävarma, hermostunut tai huolestunut.

Suosittelen pesimistä perhepedissä, vauvan lellimistä ja jatkuvaa läheisyyttä. Tissiä kellon ympäri aina, kun vauva haluaa. Voisit itse ehkä käydä juttelemassa jossain, varmasti vuosi on ollut sinulle henkisestikin raskas. Ulkopuolisen/ammattilaisen kanssa juttelu voisi helpottaa oloasi.

Uskon kuitenkin, että vauvasi on ihan normaali. Kuulostaa kovin samalta, mitä molemmat omani. Esikoisen aikaan olin itsekin huolissani ja uuvutin itseni, toisen kanssa otin jo rennosti ja kaikki sujui omalla painollaan. :)
Olisikin "vain" 45 min välein. Pesitty on niin paljon että kasvetaan kohta kiinni toisiimme. Lellitty on ja jatkuvaa läheisyyttä liimautuneena kantoliinassakin on yritetty pitkiäkin aikoja. Et siis vain tiedä mistä puhun. Aika vaarallista ajatella, että vauvalla on kaikki hyvin jos hän herää raivon vallassa useasti öisin tai sitten jopa yli 20 kertaa. Sä vähättelet vauvojen kipua. Yritän sinnikkäästi etsiä syytä, koska en halua kiduttaa lastani, mutta välillä tekee mieli luovuttaa. Vauva tosiaan hakee myös turvaa ja lohtua tissistä ja siksi se onkin huolestuttavaa jos tarvitseee sitä aivan jatkuvalla syötöllä yöllä. Mieleen herää kysymys, mihin hän sitä niin paljon tarvitsee, ettei varmasti itsekään ehdi kunnolla nukkua. Aika kevyesti ehtii nukkua jos unta saa 15-20min ajaksi ja sitten taas herää.
No, käyn hakemassa jotain reseptitöntä mahdolliseen refluksiaan, onko ehdotuksia? Löytyi haulla muutama vaihtoehto...

Vie ras
En osaa auttaa selvittämään mikä teidän vauvaa vaivaa. Esikoisemme oli samanlainen. Kävimme hakemassa apua vaikka mistä, vyöhyketepariasta, ammattilaisten pitämistä unikouluista. Poika on nyt 4 vuotias ja heräilee edelleen. Saattaa huutaa pitkäänkin. Voi vain arvailla syitä miksi on huonu nukkuja. Saimma toisen lapsen ja hänen kohdallaan päätimme että jos meno on samaa emme jaksa kuluttaa energiaa syiden selvittelyyn vaan yritämme soputua tilanteeseen esim. vuorottelemalla nukkumista ym. Jaksamista ja muista tarvittaessa neuvolasta voi pyytää kotiapua jolloin saisit ammattilaisen hoitamaan hetkeksi vauvaa ja itse saisit tehdä mitä haluat.

Vie ras
Jatkan. Caviscon (tai jotain sinne päin) on reseptitön refluksi lääke. En jaksa kaikkea lukea mutta oletko kokeillut antaa särkylääkettä yöksi, olisiko sillä mitään vaikutusta? Sillä tavoin voit sulkea kivun mahdollisuuden pois.

"aapee"
Jatkan. Caviscon (tai jotain sinne päin) on reseptitön refluksi lääke. En jaksa kaikkea lukea mutta oletko kokeillut antaa särkylääkettä yöksi, olisiko sillä mitään vaikutusta? Sillä tavoin voit sulkea kivun mahdollisuuden pois.
Tämän unohdinkin mainita, että se on tuntunut auttavan. Jos ollaan epäilty siis, olisiko hammas tulossa ja annettu lääkettä niin on helpottanut vaikka jälkikäteen ollaankin huomattu, ettei mitän hammasta ollut koskaan tulossakaan. Eli tämäkin viittaisi johonkin särkyyn. Se helpottaa siis vähän, mutta ei kuitenkaanpoista kokonaan ongelmia.

Käyn tänään ostamassa tuota lääkettä.

hahahahaha
Aina näihin ketjuihin löytyy noita idiootteja jotka tulee urputtamaan, että hyvin jaksaa vaikka 100 kertaa heräilyjä, ihan normaalia ja vauvat on sellaisia. Vauvan vaivaa ei saa vähätellä ja jatkuva unenpuute on todella vaarallista ihmisen mielenterveydelle.
Kukaan ei jaksa jatkuvaa heräilyä kuukaudesta toiseen ainakaan noin runsain määrin, joten vie.ras naurakoot itselleen. Kukaan terve vauva ei heräile niin usein, se on ihan varma.

hrhhr
Refluksilta kuulostaa. Gaviscon on reseptivapaa, ruokailun jälkeen vauva röyhtäisee ja sen jälkeen voi antaa. Antaisin 2ml annoksen ruoan jälkeen nyt ensin ja katsot sitten, mitä tapahtuu. Yksityisellä lekurilla myös vaatisin paremmin sitä refluksin tutkimista, ihan hullulta kuulostaa että se on muka poissuljettu heti! Ja yöimetykset kokonaan pois, refluksia vaan vaikeuttaa jos jatkuvasti tungetaan tissiä suuhun.

Kivulta kuulostaa, eikä yhtään normaalilta.

Vie ras
Tiedän myös tapauksia missä vauva kärsii refluksista mutta tuo gaviscon ei auta. Eli jos kokeilet sitä ja tuntuu ettei siitä ole mitään apua niin se ei pois sulje refluksin mahdollisuutta. Tosiaan tuo on turvallinen lääke kokeilla kun siinä ei ole mitään aineita mitkä imeytyisi vauvaan vaan se muodostaa kalvon mahalaukkuun ja ruokatorveen joka poistuu kakan mukana.

vie´ras´
[QUOTE="aapee";29677398]Olisikin "vain" 45 min välein. Pesitty on niin paljon että kasvetaan kohta kiinni toisiimme. Lellitty on ja jatkuvaa läheisyyttä liimautuneena kantoliinassakin on yritetty pitkiäkin aikoja. Et siis vain tiedä mistä puhun. Aika vaarallista ajatella, että vauvalla on kaikki hyvin jos hän herää raivon vallassa useasti öisin tai sitten jopa yli 20 kertaa. Sä vähättelet vauvojen kipua. Yritän sinnikkäästi etsiä syytä, koska en halua kiduttaa lastani, mutta välillä tekee mieli luovuttaa. Vauva tosiaan hakee myös turvaa ja lohtua tissistä ja siksi se onkin huolestuttavaa jos tarvitseee sitä aivan jatkuvalla syötöllä yöllä. Mieleen herää kysymys, mihin hän sitä niin paljon tarvitsee, ettei varmasti itsekään ehdi kunnolla nukkua. Aika kevyesti ehtii nukkua jos unta saa 15-20min ajaksi ja sitten taas herää.
No, käyn hakemassa jotain reseptitöntä mahdolliseen refluksiaan, onko ehdotuksia? Löytyi haulla muutama vaihtoehto...[/QUOTE]

Ei se, että vauvan unisykli on 45min tarkoita, etteikö hän voisi haluta olla tissi suussa vaikka koko ajan. Vauvan uni ei häiriinny tasan yhtään siitä, että hän nukkuessaan lussuttaa tissiä. Kiinteitä syövälle lapselle on ihan luonnollista täyttää tissikiintiötä öisin, kun päivällä mahaa täytetään ruoalla. Pienemmällä taas voi olla vain nälkä koko ajan. Rintamaitoa ei koskaan voi syödä liikaa tai liian usein, siitä ei ole pelkoa.

Olet kireä, kuin viulunkieli. Vauva vaistoaa sen aivan varmasti ja reagoi.

En vähättele vauvan/vauvojen kipua. Tiedän kuitenkin, että on myös ihan luonnollista, että vauvat on erilaisia ja tarvitseviakin. Vauvaa voi vaivata epäkypsä suolisto, mihin ei auta, kuin aika. Löysä ruokatorven läppä, johon auttaa vain aika (oireita voit helpottaa ruokavaliolla ja mahdollisesti lääkkeillä, JOS kyse on tästä). Vauvassa voi olla vikaakin, mutta pahin, mitä voit tehdä, on olla ihan hermona ja sitä nyt olet. Rauhoitu.

Kantoliina on hyvä. Itse pidin lapsiani pienenä siinä tai repussa aamusta iltaan ja pysyin liikkeessä. Kun itse oppivat pysymään pystyssä ja liikkeessä, tulivat liinaan vain unille. Jos vauvaa auttaa syli ja/tai liina ja/tai tissi, anna hänelle niitä.

"aapee"
Refluksilta kuulostaa. Gaviscon on reseptivapaa, ruokailun jälkeen vauva röyhtäisee ja sen jälkeen voi antaa. Antaisin 2ml annoksen ruoan jälkeen nyt ensin ja katsot sitten, mitä tapahtuu. Yksityisellä lekurilla myös vaatisin paremmin sitä refluksin tutkimista, ihan hullulta kuulostaa että se on muka poissuljettu heti! Ja yöimetykset kokonaan pois, refluksia vaan vaikeuttaa jos jatkuvasti tungetaan tissiä suuhun.

Kivulta kuulostaa, eikä yhtään normaalilta.
Joo minusta tuntuu, että tuo maidon saaminen yöllä vain pahentaa tilannetta. Vauva myös puklailee tavallaan suuhunsa ja nieleskelee sitten tuotoksensa. Olen kyllä vain pari kertaa tällaista huomannut. Puklailuja ei varsinaisesti ole juuri koskaan ollut.

Kokeilen ensin tuota, kun ehdin ennen neuvolalääkäriä gavisconia testaamaan ja vaadin vaatimalla vaikka itkien sen jatkotutkimuksia jos ei lääkkeestä ole mihinkään.

Te luotte muhun uskoa paremmasta. :D

"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja vie´ras´;29677456:
Ei se, että vauvan unisykli on 45min tarkoita, etteikö hän voisi haluta olla tissi suussa vaikka koko ajan. Vauvan uni ei häiriinny tasan yhtään siitä, että hän nukkuessaan lussuttaa tissiä. Kiinteitä syövälle lapselle on ihan luonnollista täyttää tissikiintiötä öisin, kun päivällä mahaa täytetään ruoalla. Pienemmällä taas voi olla vain nälkä koko ajan. Rintamaitoa ei koskaan voi syödä liikaa tai liian usein, siitä ei ole pelkoa.

En vähättele vauvan/vauvojen kipua. Tiedän kuitenkin, että on myös ihan luonnollista, että vauvat on erilaisia ja tarvitseviakin. Vauvaa voi vaivata epäkypsä suolisto, mihin ei auta, kuin aika. Löysä ruokatorven läppä, johon auttaa vain aika (oireita voit helpottaa ruokavaliolla ja mahdollisesti lääkkeillä, JOS kyse on tästä). Vauvassa voi olla vikaakin, mutta pahin, mitä voit tehdä, on olla ihan hermona ja sitä nyt olet. Rauhoitu.

Kantoliina on hyvä. Itse pidin lapsiani pienenä siinä tai repussa aamusta iltaan ja pysyin liikkeessä. Kun itse oppivat pysymään pystyssä ja liikkeessä, tulivat liinaan vain unille. Jos vauvaa auttaa syli ja/tai liina ja/tai tissi, anna hänelle niitä.
Olin useita kuukausia yllättävänkin rauhallinen tämän asian kanssa. Ei vaikutusta. Saan välillä jostain voimaa ja olen pitkäänkin hyräilevä lauhkea lehmä. Ei vaikutusta.
Vasta siinä vaiheessa kuten nyt, jos tuntuu ettei loppu tule eikä syy selviä, olen kireä kuin mikä. Jokatapauksessa, minä en kykene vastaamaan 15min välein tarpeisiin, en pysty elämään niin, etten nuku kuin sen 10min pätkissä yli vuotta putkeen.(koska nukahtamiseen menee väsyneenäkin sellainen 5min eli tuossa on se menetetty) Olen kai jotenkin tosi omituinen äiti.

Tiedän kyllä mitä on olla normaalin vauvan kanssa. Juuri se "tissi suussa nukkuminen" on tuttua ja oikein miellyttävääkin, enhän juuri joutunut edes heräämään toisen vauvan kanssa kun iskin tissin suuhun. Sitä nukahti sen verran syvästikin, että nukahti heti uudelleen ja jatkoi sitten unta vaan.

Vastasin jokaiseen 10 kuukautta ja olin niin lapsentahtinen kuin olla voi vaan, sitten tuli raja vastaan.

hahahaha

Tajuatko, että jossain kulkee ihan jokaisen raja ja tietty unimäärä on liian vähän ihan jokaiselle äidille ja lapselle? Kuinka paljon sinun lapsesi heräilivät ja millä tavalla?

-
Oletko maininnut tuosta neuvolassa? Onko siellä suhtauduttu vakavasti ja annettu ylimääräistä lääkäriaikaa koskaan tms?

Onko sulla miestä tukena? Saatko koskaan nukkua univelkaa pois?

Ei tuon ikäisen mun käsittääkseen pitäisi enää heräillä tuohon malliin. Viittaan siis siihen kun moni sanooo olevan normaalia. Meillä 10 kk ikäinen ja tarvitsee enää kerran maitoa aamuyöstä. Joskus heräilee muutenkin mutta rauhoittuu tutilla äkkiä tai sitten touhuilee itsekseen vähän aikaa ja nukahtaa.
Ei huuto ole normaalia. Toivon todella että saatte selvyyden pian. Vauvan ja sinun itsesi vuoksi.

Aracia harmaana
Melko selvää refluksia. Refluksin oireisiin kuuluu, että vauva juo maitoa enemmän, koska se auttaa aina hetkeksi. Gavisconin annostus on 2 ml/painokilo/vrk. Eli jos vauva painaa n. 10 kg, koko vuorokauden annostus on 20 ml ja jaat sen esimerkiksi viiteen antokertaan päivässä (ruokailujen jälkeen). Eli kerta-annos noilla viidellä antokerralla on 4 ml. Jos tämä ei auta, niin sitten lääkäriin. Gavisconista ei muuten saa sitten mitään alennuksia lääkärin reseptillä, joten tulee halvemmaksi ottaa käsikauppatavarana (reseptistä menee reseptin käsittelykulut). Meillä tytön olo helpotti hyvin tällä, käytettiin n. puoli vuotta, kunnes oireet kunnolla alkoivat helpottaa.

vie´ras
Tajuatko, että jossain kulkee ihan jokaisen raja ja tietty unimäärä on liian vähän ihan jokaiselle äidille ja lapselle? Kuinka paljon sinun lapsesi heräilivät ja millä tavalla?
Se "helpompi" söi tissiä ensimmäisen vuotensa 45min välein öisin, 30min välein päivisin. Tämä ei kai ole mikään kilpailu?

Yritän auttaa ap:a niillä neuvoilla, jotka minua aikoinaan auttoivat, kun olin huolesta rikki esikoiseni kanssa.

"aapee"
Oletko maininnut tuosta neuvolassa? Onko siellä suhtauduttu vakavasti ja annettu ylimääräistä lääkäriaikaa koskaan tms?

Onko sulla miestä tukena? Saatko koskaan nukkua univelkaa pois?

Ei tuon ikäisen mun käsittääkseen pitäisi enää heräillä tuohon malliin. Viittaan siis siihen kun moni sanooo olevan normaalia. Meillä 10 kk ikäinen ja tarvitsee enää kerran maitoa aamuyöstä. Joskus heräilee muutenkin mutta rauhoittuu tutilla äkkiä tai sitten touhuilee itsekseen vähän aikaa ja nukahtaa.
Ei huuto ole normaalia. Toivon todella että saatte selvyyden pian. Vauvan ja sinun itsesi vuoksi.
On luojan kiitos mies apuna, hänkin väsynyt. Ottaa osan yöllisistä syleilyistä, mutta heräilen niihinkin kun vauva vain huutaa. Sillon kun vauva heräili 20 kertaa yössä, he onneksi lähtivät välillä pariksi tunniksi ulos ja nukuin. Sellaista jatkuvaa sumplimista missä välissä pystyisi nukkumaan. Ja jos lapsi nukahti ulkona hetkeksi rattaisiin, rojahdin äkkiä sohvalle ulkovaatteet päällä nukkumaan jos vain oli mahdollista.

Ei neuvolassakaan ole oikein mitään asiaan sanottu, tosi vaikutan reippaammalta mitä olen. En osaa itkeskellä oikein tuntemattomille ihmisille. Päätin että nyt kyllä vaadin ja kerron asiat niin suoraan, että itkettää varmasti. Ottavat vakavasti ainakin. Yksityisellä olemme siis käyneetkin jo.

"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja vie´ras;29677500:
Se "helpompi" söi tissiä ensimmäisen vuotensa 45min välein öisin, 30min välein päivisin. Tämä ei kai ole mikään kilpailu?

Yritän auttaa ap:a niillä neuvoilla, jotka minua aikoinaan auttoivat, kun olin huolesta rikki esikoiseni kanssa.
No niin, eli nukuit kuitenkin 45min putkeen. Jos minä vastaan tissillä kaikkiin huutoihin, heräilen keskimäärin 15 minuutin välein. Sitä et jaksaisi sinäkään useita kuukausia, usko pois.

"..."
[QUOTE="aapee";29676857]Mentiin yksityiselle ja poissulkivat heti tuon. Syynä se, että on suht tyytyväinen päivisin. Kohta on perus neuvolalääkäri ja suunnittelin siellä parkuvani, että selvittäkää nyt se syy. Tuskin tuo mitään auttaa, mutta jos ottavat ainakin vakavasti.[/QUOTE]

Niin lääkäri päätti kummitytön kohdallakin. Äitinsä vei toiselle yksityiselle, joka on erikoistunut lasten suolistosairauksiin ja sanoi suoraan, että kyseessä silence refluks. Maitoaltistuksessa tyttö "jäi kiinni" samantien, soijasta ei tullut niin vahvaa reaktiota. Sai lääkkeet ja oikean maitovastikkeen, ja nyt menee yöt ihan rauhassa. Aikaisemmin heräsi 10-15 kertaa yössä itkemään...

Ja tällekin äidille (jopa sairaalan) lääkärit sanoivst, ettei lasta mikään vaivaa, kun on niin hymyileväinen... -_-

Refluksi siis todettiin vähän vajaa vuoden ikäisenä.

"aapee"
Tuohon reflsuksiaan vittaten vauva oli myös lähestulkoon aina sylissä ennen kuin pääsi itse ylös, Ei siis yhtään suostunut makoilemaan missään itsekseen ellei hytkytelty.
Niskat jumissa hytkytettiin ja hytkytettiin ja hetkeksi suostui istahtamaan koliikkikeinuun. Kantoliina oli hyvä apu, mutta tuokin viittaisi refluksiaan ja kaiken tämän sanoin neuvolassa ja yksityisellä, mutta kaikilta tulee sitä "ei en usko että" "ei ole ainakaan...".

"Jenis"

Rintamaitoa todellakin voi syödä liian usein, ei se mikään ihmelääke ole kaikkiin vauvan vaivoihin. Meidän toinen vauva oli koko ajan tissiä vailla kun oli vatsavaivoja, eikä se jatkuva ähky niitä vaivoja ainakaan helpottanut. Jos en olisi ollut niin epävarma esikoisen äiti, olisin varmaan tajunnut kokeilla jotain muuta. Ja jos on vuoden verran valvonut itkuisen vauvan kanssa, on ihan turha tulla sanomaan että rauhoitu. Univelassa on pinna niin kireällä, että ei se siitä käskemällä löysene! AP:lle voimia, meillä on toisen lapsen kanssa valvottu lähemmäs 4 vuotta ennenkuin helpotti... hänestäkään ei koskaan mitään "vikaa" löytynyt, vain aika auttoi.

vie´ras
[QUOTE="aapee";29677506]No niin, eli nukuit kuitenkin 45min putkeen. Jos minä vastaan tissillä kaikkiin huutoihin, heräilen keskimäärin 15 minuutin välein. Sitä et jaksaisi sinäkään useita kuukausia, usko pois.[/QUOTE]

Kuten sanottu, tämä ei ole kilpailu. Lapseni söivät 15-30 min kerralla. Laske, mitä siihen jää väliä, kun 45min lasketaan siitä syötön alusta seuraavan alkuun. Ja vaikka omat lapseni olisivat syöneet vain kerran viikossa, ei sillä ole keskustelun tai sinun tai vauvasi kannalta mitään merkitystä.

Mutta jos vastaukseni eivät ketjuusi kelpaa, poistun. Toivottavasti löydät teille sopivan ratkaisun tilanteeseen. Kaikkea hyvää sinulle ja vauvallesi.

"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja vie´ras;29677500:
Ei ole kilpailu, mutta ei tuo nyt kyllä normaaliakaan ole. Jatkuvaa herättelyä käytetään kidutuskeinona, ja vaikka joku yli-ihminen jaksaisi nukkua kolmen vartin pätkissä vuoden ajan, me tavalliset pulliaiset sairastutaan sellaisesta touhusta. Itse en osannut nukkua enää ollenkaan siinä vaiheessa kun esikoinen viimein oppi nukkumaan - onneksi tajusin siinä kohtaa hankkia lääkärin apua myös itselleni. Lasta he eivät koskaan osanneet auttaa vaivassaan, mikä lie oli.

Yhteistyössä