Luotettava..ko ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja isoäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

isoäiti

Jäsen
07.02.2005
46
0
6
Tulen katseleen viikon päästä mitä mielipiteet sanoo seuraavasta?

Seuraavan polven lapsi n. 1½v tulee viikoksi vastuulleni. Vuorokausi rytmi normaali. Nukkuu yhdet päiväunet. On normaali ruokavalio. Kaikki syömiset ja välipalat..jopa herkutkin on päätettävissäni..ilman vanhempien toiveita.
Sanovat vaan, että "kyllä sinä osaat hoitaa" :)
Tämä on mielestäni etukäteen jo kiitos ja suuri luottamus.
Tätä vastuuta olen saanut jo aikaisemminkin tämän 1½v aikana. (1-3 vrk jaksoja)

Vanhemmat tietävät, että lapsi tulee olemaan muutamien tuntien hoitojaksoja tänä aikana myös muilla tutuillamme..lapsi tuntee heidät kaikki.
Mielestäni tämä on rakkautta vanhemmilta lasta kohtaan...lapsi oppii ja saa tuntea oman sukunsa/ystävänsä, jotka välittävät hänestä ja hänen vanhemmistaan. Kuulummehan hänen elämäänsä niin kauan, kun kelläkin on elinpäiviä.
Tarkennukseksi voin lohduttaa jotain teistä, ettei hoitorinkiin kuulu ketään "toistaitoista" henkilöä. Kaikki olemme alle 55 vuotiaita.

Tämäkin hoitojakso on toivottu vanhemmilta. Usein ovat sanoneet, että haluavat pitää suhteita yllä vaikka kilometrejä on satoja välillämme.

Konstit on monet...ja vanhempien ja "avustajien" päätettävissä.
Aina lapsen turvallisuus ja mahdolliset muutokset huomioituna.

Nauti lapsenlapsestasi täysillä ja ole kiitollinen että oikeasti luottavat sinuun!

Onnellisia ja hauskoja hetkiä! :hug:

Näin tämä toimii meilläkin påojan perheen kanssa, kiitos siitä heille!

:flower: Kiva juttu. Itselläni on melkein sama tilanne. Hoidan päivisin tytön lasta joka on 1, 4kk. Eikä hoito-ohjeita ole annettu.
nautinto on lasten lasten kanssa touhuta ja hoitaa niitä. Iso ilo, kun pieni tulee ja ottaa mummia kaulasta ja halii. Parempaa kiitosta ja palkkaa ei voi olla. :heart:

Hienoa, että teilläkin luotetaan! Samoin meillä. Hoidin tyttären lasta heinäkuun ajan ja se oli ikäänkuin "itsestään selvää", että hoidan kun kerran on sellainen mahdollisuus. Meilläkään ei kyseenalaistettu mitään hoitoon liittyen, aivan samoin luotetiin että kyllä mummi osaa kun on omatkin lapset hoidettu. Niinpä pikku poika sanoikin äidilleen että "täällä on mukavaa", kun kävivät mummilassa. Se on palkinto parhaasta päästä! Samoin oli niin ihanaa kun mökiltä viikkojen päästä palatessani kotiin poika tuli käymään ja suoraa päätä juoksi mummin kaulaan. Nämä hetket ovat tärkeitä puolin ja toisin :heart:

Mua ihmetyttää miksi te isovanhemmat pidätte jotenkin huonona jos vanhemmat antavat teille ohjeita? Eihän se todellakaan tarkoita, että ette olisi luotettavia vaan sitä, että vanhemmat välittävät lapsestaan. Kyllä minun vanhemmat mielellään ottavat ohjeita vastaan esim. nukkuma-ajoista ja syömisistä, sehän on parasta lapsen kannalta ajateltuna.

Nyt en todellakaan tarkoita sitä, että kaikki toiminta mummolassa pitäisi olla ohjeistettua vaan kyllä mummot ja ukitkin osaavat ajatella omalla järjellään. Ja mummola-vapaudet on meilläkin käytössä :) Tietyt asiat vain ovat meidän perheessä tärkeitä ja ne asiat haluan ohjeiksi isovanhemmille antaa. Tosin tätä ei ymmärretä mieheni vanhempien puolella, ja siksi hoitoon jättäminen sinne on vaikeampaa...

kun näitä viestejä lukee ei varmaan moni mummo enää taida lapsenlapsiaan hoitoon ottaa, se on kyllä sääli koska kyllä nuoret tarvii vanhempia ja lapset myös ja päinvastoin.
Katsotaan ajan kanssa millainen sukupolvi kasvaa kun ei oon ukkien ja mummien kanssa saanut olla ? :snotty:

Esitän kysymykseni uudelleen. Tämä nimittäin oikeasti askarruttaa varmasti monia. Miksi vanhempien esittämät ohjeet lasten hoidosta ovat isovanhemmile niin vaikeita? Miksi ne täytyy kokea luottamuksen puutteena? Olisi kiva jos saisin vastauksia...

mm nennille!
Ohjeet, niin mitä ne onkaan!!
Vanhempien ohjeet on tarpeen jos lapsella allergioita, vammanen lapsi, lääkkeitä tarvii annostella, erikoisruokavalio tms.
Pitää olla vapaus rakentaa lapsi-isovanhempi suhde ilman, että kokoajan "takaraivossa" naksuttaa "mitä me saamme tehdä".
Tämän vapauden antaminen on luottamista toisiin aikuisiin ja mielellään kanssakäyminen jatkuu.

Se, että minusta tuli isovanhempi en itse voinut sitä päättää.Päätän kuitenkin itse sen, haluanko antaa aikaani lapsenlapsilleni. Tämä on vapaaehtoista toimintaa.

Lapsen iloisuus kertoo, onko hoito ollut hyvää.

Jutellaan mekin vanhempien kanssa lasten tavoista, syömisistä ja kaikesta mitä mieleen tulee. Mutta, ns. hoito-ohjeita emme saa. Joskus aikaisemmin tuli kokeiltua niitäkin, mut vanhempien mielestä paperille kirjoittaminen oli turhauttavaa, koska käytäntö ei mene paperin mukaan.
Näin on mukavinta ja kanssakäyminen luontevinta.

Olen yllättynyt, kun kukaan ei ole arvostellut lapsen ja vanhempien pitkää eroa. Joskus aikaisemmin oli mielipiteitä siitä, että 1v lapsi saa olla erossa vanhemmistaan 1vrk.
Ei ollut lapsella ikävä(vanhemmilla oli), yhteyttä pidettiin jokapäivä. Valokuvat, mahdollisimman tuoreet ja isovanhemmilla otettuja oli esillä. Vanhemmista juteltiin joka päivä. Lentosuukkoja lähetettiin :)
Ikävästä kotiin ei puhuttu, koska sehän olisi ollut lapsen kiusaamista. Reissuhan kesti suunnitellusti viikon.
Tietokoneen näytöllä oli aina vastassa lapsi vanhempineen :)

Meillä oli loistava viikko. Ulkoiltiin jokapäivä, ruoka(vanhemmat tietää mitä meillä syödään) ja uni maittoi. Leikittiin, "naurettiin" ja saunottiin. Tuttuja tavattiin.

Hyväntuulinen ja ulospäin suuntautunut lapsi toi paljon iloa kaikkialle sinne, missä liikkuikin. Kaupan toiset asiakkaatkin sai "moi", mut siihen ei aina tullut vastausta..vakavassa Suomessa!

Hampaat pestiin, jokainen omansa ja lopuksi suun purskutus. Voi olla hellyttävää, miten se onnistuu pienellä lapsellakin.

Herkkua oli vadelmakiisseli (ilman siivilöintiä).
Tulihan testattua kuoritun tuorekurkun ja keksin vetovoima. Lapsi otti kurkun ja aikuinen sai keksin.

Paljon mukavia juttuja..antakaa vaan lapsianne lainaksi isovanhemmille, sillä siitä "hyötyy" kaikki.

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Entäs tämä onko luotettava?

Anoppi 55 v. aivoverenkiertohäiriöiksi tulkittavia miustikatkoja/poissaolokohtauksia ollut muutaman kerran. muuten virkeä ja terve. jotain verenkiertolääkettä käyttää. itse ei myönnä vaivaa, eikä halua puhua asiasta. voisiko esikoisen (3v) jättää anopn kanssa kahdestaan?

En todellakaan halua ohjeineni pilata isovanhempien ja lasten välille muodostuvia suhteita. Isovanhempien ja lasten keskenään viettämä aika on tärkeää, myös meille vanhemmille.

Mutta miten ihmeessä isovanhempien (mieheni vanhempien) on niin vaikea vastaanottaa ja noudattaa muutamaa sääntöä, joita meidän perheessä halutaan noudattaa? Esimerkiksi meillä lapset eivät saa syödä vanhempien lautaselta mutta miksi heidän pitäisi saada syödä isovanhempien lautaselta? Miksi isovanhemmat eivät voi kunnioittaa meidän toivetta, jonka olemme muutamaan otteeseen nätisti ilmaisseet? Eihän vanhempien tarvitse jokaisesta periaatteestaan luopua vain siksi, että lasten ja isovanhempien välinen suhde ei kärsi? Eikö isovanhemmatkin voisi luopua välillä tavoistaan ja periaatteistaan?

Sitä en todellakaan ymmärrä, miksi koetaan loukkaavana kieltää lapseta karkit, jos hän ei niitä muutenkaan ole saanut. Ei mummola ole poikkeus tuohon meidän päätökseen, harkutella voi muillakin tavoin.

Muutoin mummo vain kyselee, mihin aikaa yleensä syödään ja mennään nukkumaan, että rytmi pysyy samana ja lapsi pirteänä. Meidän lapset reagoivat jostain syystä voimakkaasti ruoka-aikojen muutokseen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.09.2006 klo 17:21 tätä kirjoitti:
Entäs tämä onko luotettava?

Anoppi 55 v. aivoverenkiertohäiriöiksi tulkittavia miustikatkoja/poissaolokohtauksia ollut muutaman kerran. muuten virkeä ja terve. jotain verenkiertolääkettä käyttää. itse ei myönnä vaivaa, eikä halua puhua asiasta. voisiko esikoisen (3v) jättää anopn kanssa kahdestaan?
Laitoitkin pahan , itse mummuna en ottaisi lasta enkä antaisi aivan kahden kesken ainakaan pitkäksi aikaa, vaan tietty vaikea paikka jos mummu ei itse myönnä vaivaansa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.09.2006 klo 08:36 Isoäiti kirjoitti:

Seuraavan polven lapsi n. 1½v tulee viikoksi vastuulleni. Vuorokausi rytmi normaali. Nukkuu yhdet päiväunet. On normaali ruokavalio. Kaikki syömiset ja välipalat..jopa herkutkin on päätettävissäni..ilman vanhempien toiveita.

Vanhemmat tietävät, että lapsi tulee olemaan muutamien tuntien hoitojaksoja tänä aikana myös muilla tutuillamme..lapsi tuntee heidät kaikki.
Mielestäni tämä on rakkautta vanhemmilta lasta kohtaan...lapsi oppii ja saa tuntea oman sukunsa/ystävänsä, jotka välittävät hänestä ja hänen vanhemmistaan. Kuulummehan hänen elämäänsä niin kauan, kun kelläkin on elinpäiviä.
Tarkennukseksi voin lohduttaa jotain teistä, ettei hoitorinkiin kuulu ketään "toistaitoista" henkilöä. Kaikki olemme alle 55 vuotiaita.

Tämäkin hoitojakso on toivottu vanhemmilta. Usein ovat sanoneet, että haluavat pitää suhteita yllä vaikka kilometrejä on satoja välillämme.

Kuka hullu vie 1½-vuotiaan lapsen viikoksi mummolle hoitoon? Minä en ainakaan veisi! 1½-vuotias on liian pieni kestämään viikon eroa äidistä ja issätä. Lapsi järkyttyy pitkästä erosta ja kokee vanhempien hylkäävän hänet.

Mikä pakko vanhempien on jättää lapsi mummolle hoitoon? Jos kyseessä on vanhempien lomamatka, ottaakoot lapsensa mukaan! Pienten lasten äidit ja isät voivat rajoittaa työmatkojaan ja jättää reissaamisen työpaikan sinkkujen, lapsettomien ja ja 50+ tekijöiden harteille.

Ja että mummo kippaa 1½-vuotiaan vielä muillekin hoitoon viikon aikana. Jo on mummolla suunnitelmat! En todellakaan ymmärrä moisia vanhempia!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2006 klo 13:54 En jättäisi hoitoon kirjoitti:
\

Kuka hullu vie 1½-vuotiaan lapsen viikoksi mummolle hoitoon? Minä en ainakaan veisi! 1½-vuotias on liian pieni kestämään viikon eroa äidistä ja issätä. Lapsi järkyttyy pitkästä erosta ja kokee vanhempien hylkäävän hänet.

Mikä pakko vanhempien on jättää lapsi mummolle hoitoon? Jos kyseessä on vanhempien lomamatka, ottaakoot lapsensa mukaan! Pienten lasten äidit ja isät voivat rajoittaa työmatkojaan ja jättää reissaamisen työpaikan sinkkujen, lapsettomien ja ja 50+ tekijöiden harteille.

Ja että mummo kippaa 1½-vuotiaan vielä muillekin hoitoon viikon aikana. Jo on mummolla suunnitelmat! En todellakaan ymmärrä moisia vanhempia!

No niin eli minä tämän kyseisen lapsen äitinä tulin kommentoimaan nyt sitten tänne.
Emme ole mieheni kanssa hulluja.
Pitäisikö kokonaan jättää lapselta rikkaus isovanhemmat pois.
Kun on pitkä välimatka niin ei sitä nähdä edes kerran kuussa.olemme viimeksi käyneet vanhempiani katsomassa yli 2kk sitten.
Itse olen koulussa joka on vaativaa,on paljon etätöitä yms.eikä niitä lapsen kanssa ole niin helppo tehdä.seuraava loma on jouluna ja sitä seuraava pelkkä heinäkuu ennen valmistumista.miten siinä kerkeät matkusteleen pitkiä matkoja?meille oli erittäin helppoa antaa lapsi äidilleni.
parisuhteelle aikaa saatiin kiitettävästi--->ja tästä minä olen äidilleni erittäin kiitollinen!
Ja vierailla hoidossa tarkoitti tasan lapsen enoa ja tämän vaimoketta,Vaaria,"mummoa",kummitätiä.
olimme mökillä kesällä kuitenkin niin paljon että lapsi näki heitä paljon.
ja kun hain puolesta välistä matkaa lapseni tämän viikon jälkeen, ei ollut mitään ongelmia.
Ei se lapsi vahingoitu siitä että se tapaa isovanhempiaan.
Olemme antaneet vapaat kädet hoidon suhteen koska mummolassa saa olla omat säännöt.Niin harvoin hän ainutta lasten lastaan näkee.
varsinkin kun meillä vanhemmilla on koulu ja työkiireitä. tämä "loma" olisi ja tekisi hyvää kaikille vanhemmille,vaikka he eivät sitä haluaisikaan.
täytyy pystyä irtautumaan vähäksi aikaa lapsestaan.se tekee lapsellekkin hyvää.
Niin ja tottakai meillä on myös pelisäännöt jotka pätevät ja aika pitkälti niitä oli myös käytetty mummolla.
nyt kiirehdin töihin viellä...palaan myöhemmin..

terv se hullu äiti joka antaa lapsensa isovanhemmilleen hoitoon.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.10.2006 klo 15:41 Se hulluko kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2006 klo 13:54 En jättäisi hoitoon kirjoitti:
\

No niin eli minä tämän kyseisen lapsen äitinä tulin kommentoimaan nyt sitten tänne.
Emme ole mieheni kanssa hulluja.
Pitäisikö kokonaan jättää lapselta rikkaus isovanhemmat pois.
Kun on pitkä välimatka niin ei sitä nähdä edes kerran kuussa.olemme viimeksi käyneet vanhempiani katsomassa yli 2kk sitten.
Itse olen koulussa joka on vaativaa,on paljon etätöitä yms.eikä niitä lapsen kanssa ole niin helppo tehdä.seuraava loma on jouluna ja sitä seuraava pelkkä heinäkuu ennen valmistumista.miten siinä kerkeät matkusteleen pitkiä matkoja?meille oli erittäin helppoa antaa lapsi äidilleni.
parisuhteelle aikaa saatiin kiitettävästi--->ja tästä minä olen äidilleni erittäin kiitollinen!
Ja vierailla hoidossa tarkoitti tasan lapsen enoa ja tämän vaimoketta,Vaaria,"mummoa",kummitätiä.
olimme mökillä kesällä kuitenkin niin paljon että lapsi näki heitä paljon.
ja kun hain puolesta välistä matkaa lapseni tämän viikon jälkeen, ei ollut mitään ongelmia.
Ei se lapsi vahingoitu siitä että se tapaa isovanhempiaan.
Olemme antaneet vapaat kädet hoidon suhteen koska mummolassa saa olla omat säännöt.Niin harvoin hän ainutta lasten lastaan näkee.
varsinkin kun meillä vanhemmilla on koulu ja työkiireitä. tämä "loma" olisi ja tekisi hyvää kaikille vanhemmille,vaikka he eivät sitä haluaisikaan.
täytyy pystyä irtautumaan vähäksi aikaa lapsestaan.se tekee lapsellekkin hyvää.
Niin ja tottakai meillä on myös pelisäännöt jotka pätevät ja aika pitkälti niitä oli myös käytetty mummolla.
nyt kiirehdin töihin viellä...palaan myöhemmin..

terv se hullu äiti joka antaa lapsensa isovanhemmilleen hoitoon.

et ole hullu, vaan erittäin hyvällä itsetunnolla varustettu nuori nainen, uskallat luottaa muihinkin kuin itseesi, hyvä sinä!
lapsesi ei todellakaan kärsi tilanteesta vaan on yhtä kokemusta rikkaampi ja oppii myös luottamaan erilaisiin ihmisiin! terveiset taaperolle!
voimia syksyyn ja kaikkea hyvää teille :flower: :flower:

sinulle en jättäisi hoitoon,
On hienoa kun voi tilapäisesti lapsetkin päästä "lomalle" vanhemmat luottaa isovanhempiin ja näinhän ihmis-suhteiden pitäisi toimia.
Ei lapsi varmaankaan kärsi hyvässä hoidossa. :heart:

se on aivan totta:)
meillä jatkossakin lapsi pääsee isoäitinsä hellään huomaan jos hän itse sitä haluaa.
olemme erittäin kiitollisia hänelle ja se tuskin on jäänyt epäselväksi.

Yhteistyössä