Ei kai tässä siitä olekaan kysymys, vai onko? Ei ainakaan omalta puoleltani ole
Mä toivoisin mahdollisimman luomua synnytystä, koska lääkeiaineiden käyttöön synnytyksessä liittyy aina riskejä niin äidin kuin vauvankin kannalta. Lääkkeellinen puuttuminen synnytykseen voi johtaa lääketieteellisten toimenpiteiden kehään, jotka voisivat (ja voivatkin) olla tarpeettomia normaalissa synnytyksen kulussa.
Esim. epidurali voi hidastaa synnytystä hillitsemällä supistuksia. Joudutaan laittamaan oksitosiini-tippaa, jotta synnytys pysyisi käynnissä. Äiti ei välttämättä pääse liikkumaan, mikä nopeuttaisi ihan luonnollisella (ja siten myös turvallisella) tavalla synnytystä. Ponnistusvaihe voi pitkittyä ja hankaloitua, jos ja kun synnyttäjä ei tunne ponnistamisentarvetta eikä pysty ponnistamaan "oikeaan suuntaan". Voidaan joutua turvautumaan episiotomiaan (joka muuten tutkimusten mukaan ei edes ehkäise repeämiä, vaan voi jopa lisätä riskiä vaikeisiin 3. ja 4. asteen repeämiin....), imukuppiin jne.. Ja kaikki tämä vain siksi, että äiti otti epiduraalipuudutuksen.
Ei niin, että AINA ja JOKAISELLA epiduraalin ottaneella näin kävisi, tai että IKINÄ ei jouduta käyttämään imukuppia tai leikkaamaan epparia, jos ei ole ottanut epiduraalia, mutta noin niinkun tilastollisesti ja tutkimusten valossa näyttää siltä, että lääkkeellinen puuttuminen synnytykseen lisää yhä uusien lääketieteellisten toimenpiteiden toimittamista synnytyksessä.
Ja siis, normaaliin synnytykseen ei tarvitse kuulua episiotomia, imukuppi, oksitosiini eikä välttämättä edes jatkuva vauvan sydänkäyrän tarkkailu. Ihmiset tuntuvat ajattelevan, että ilman muuta jokaiseen normaaliin synnytykseen kuuluu joku epparin leikkaus ja oksitosiinilla tai kalvojen puhkaisulla homman nopeuttaminen.
Itseasiassa, mikäli lapsen tai äidin terveys sallii, synnytyksen nopeuttamisellekaan ei usein ole mitään perusteita, paitsi vissiin saada sali seuraavan synnyttäjän käyttöön...?
Episiotomiasta on käytetty tällaista vertausta: koeta repiä mikä kangas saumasta tai reunasta kahtia. Vaatii voimaa. Koita leikata siihen ensin viilto ja repiä sen jälkeen kahtia. Kummalla tavalla saat helpommin kankaan revittyä kahtia?
Sikiökalvojen puhkaisun ei myöskään tarvitse olla rutiinitoimenpide. Kalvot vaimentavat lapseen kohdistuvaa painetta supistusten aikana ja tietysti se voi vaimentaa myös synnytyskivun kokemusta
Vauva voi vaikka syntyäkin sikiöpussissa.
Mulla ei todellakaan ole kyse mistään paremmuuskilpailusta kenenkään kanssa, kun haluan synnyttää mahd. luomuna. Kyse on ihan puhtaasti riskien minimoimisesta. Mä edellisessä synnytyksessä sain ihan omakohtaisesti kokea, miten paljon lääkkeellinen puuttuminen synnytykseen lisäsi uusia lääketieteellisiä toimenpiteitä jne.. Mä olen oikein malliesimerkki siitä
Seuraavan synnytyskokemuksen mä tahdon olevan positiivisempi ja mä uskon vakaasti, että se on sellainen, jos ja kun mä pystyn välttämään turhan lääkkeellisen puuttumisen synnytykseen. Silloin se on hyvä kokemus myös vauvalle
En mä tee mitään muitakaan valintoja elämässäni sen vuoksi, että olisin parempi kuin joku toinen, vaan sen vuoksi, että ne ovat parhaita valintoja minun itseni tai minun lasteni kannalta. Mulla ei ole ainakaan tarvetta kilpailla kenenkään kanssa mistään, mutta varsinkaan äitiydestä. Mä teen ratkaisuja, joiden uskon olevan parhaita mahdollisia minulla, lapsilleni ja perheelleni. Muut tehkööt omat ratkaisunsa omilla perusteillaan