Luonnon kannalta pitäisi olla ILOINEN jos joku ei saa lapsia.

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Tosin minä kyllä väittäisin, että jatkuva henkilökohtaisen kulutuksen kasvu alkaa olla jo ongelma siinä määrin, että väestön vähentyminen pitkällä tähtäimellä ei juurikaan auta. Jos meitä on vaikka 10 milljardia, mutta kulutamme 25 miljardin ihmisen edestä, niin aivan järjetöntähän sellainen on.
Miten voi kuluttaa enemmän kuin yhden edestä? Jokainenhan kuluttaa vain sen minkä kuluttaa, siis yhden edestä. Se on eri asia jos joku länkkäri kuluttaa 10 kertaa enemmän kuin joku alkuasukas. Mutta silti jokainen kuluttaa vain ja ainoastaan yhden edestä!

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Adoptoinnin pitäisi olla helpompaa ja nopeampaa kuin nykyään..... esim. miksei avoparit saa adoptoida mutta sinkku kyllä, ei ymmärrä..
Niin, olen samaa mieltä kanssasi.
Minusta on todella väärin, että adoptioprosessi kestää vuosia.

metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tosin minä kyllä väittäisin, että jatkuva henkilökohtaisen kulutuksen kasvu alkaa olla jo ongelma siinä määrin, että väestön vähentyminen pitkällä tähtäimellä ei juurikaan auta. Jos meitä on vaikka 10 milljardia, mutta kulutamme 25 miljardin ihmisen edestä, niin aivan järjetöntähän sellainen on.
Miten voi kuluttaa enemmän kuin yhden edestä? Jokainenhan kuluttaa vain sen minkä kuluttaa, siis yhden edestä. Se on eri asia jos joku länkkäri kuluttaa 10 kertaa enemmän kuin joku alkuasukas. Mutta silti jokainen kuluttaa vain ja ainoastaan yhden edestä!
No sanotaan vaikka sitten näin kera rautalangan, että ihmiset kuluttavat ruokaa, vaatteita, uusiutumattomia luonnonvaroja koko ajan enemmän, kuin mitä he oikeasti tarvitsevat. Siinä vaiheessa kun esimerkiksi Kiinassa tulee täysi mahdollisuus useimpien elää samalla elintasolla, olemme pississä.

Borkku
Niin no, väestön lisääntyminen tietysti lisää myös ilmastonmuutoksen tahtia.

Tosin jos pariskunta lisääntyy vain kahdella lapsella, ei maapallon väkiluku kasva eksponentiaalisesti.
Tai jos jokainen pariskunta lisääntyis vain yhdellä niin väkilukuhan pienenisi huomattavasti =)

mie
Kyllä mie ainakin, kun lapsettomuudesta kärsin, päädyin nimenomaan siihen, että miulle ei ole lapsia biologisesti tarkoitettu. Olin jo valmistautunut adoptioon, kun niitä alkoikin tipahdella. Ehdottomasti olen kaikkia hoitoja vastaan ja tän päätin jo silloin, kun näytti siltä, ettei meille tule lasta.

metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:
Niin, ajatella niitä eläinparkoja, joita käytetään eläinkokeisiin ihan sen takia, että saatais parannuslääke.
Ei se ole pelkästään ne eläimet, vaan teollisuuden päästöt ja lääkeaineet jotka kulkeutuvat eritteiden mukana takaisin maaperään jne. Sitähän se nytkin on, kaikella kehityksella on yleensä myös haittapuolensa. Jos siis haluaisin ajatella tapaa, joka olisi luonnolle parempi, niin ehkä se olisi lähinnä jokin sellainen johon ihminen ei voi vaikuttaa. Tosin hyökyaallon tms seurauksena merien pohjat olisivat entistäkin täydempänä ongelmajätettä ja muuta skeidaa.

Minusta on kuitenkin ihan luonnollista, että me ihmisinä olemme inhimillisiä, ja ajattelemme inhimillisesti lajitovereistamme. Pitkällä perspektiivilla toki olisi meidänkin etumme mukaista elää sellaista elämää, joka on koko luonnon kannalta kestävää, mutta ihmisillä on aika usein tapana toteuttaa pienemmässäkin mittakaavassa vähän toisenlaisia intressejä, sellaisia jossa hyödyn näkee ja kokee heti. Se kollektiivinen äly kun ei kuitenkaan ihan sillä tavalla kasaannu, etteikö jokainen sukupolvi kompastelisi omiin ja vanhoihinkin ongelmiin.

vieras
No sanotaan vaikka sitten näin kera rautalangan, että ihmiset kuluttavat ruokaa, vaatteita, uusiutumattomia luonnonvaroja koko ajan enemmän, kuin mitä he oikeasti tarvitsevat. Siinä vaiheessa kun esimerkiksi Kiinassa tulee täysi mahdollisuus useimpien elää samalla elintasolla, olemme pississä.
Siihen ei taida rautalanka riittää kun alkaa selvittämään ja perustelemaan mikä on " enemmän, kuin mitä he oikeasti tarvitsevat". Tämä kun on aika suhteellista. Sinä tarvitset varmasti paljon enemmän omasta mielestä kuin savimajassa asuva afrikkalainen. Ainakin omasta mielestäsi!

metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Tai jos jokainen pariskunta lisääntyis vain yhdellä niin väkilukuhan pienenisi huomattavasti =)
Niinhän se tekisi, ja todennäköisesti jo kahden lapsen politiikallakin koska kaikki eivät kuitenkaan voi tai halua lisääntyä.

Mutta tosiaan, minusta on iso ongelma (jos nyt ei puhuta tiheimmin asutuista alueista) siinä, että miten me kulutamme eikä niinkään siinä, että kuinka monta meitä on. Ihmiset kuluttavat koko ajan enemmän ja enemmän.

Ihmiset rakentavat tai rakennuttavat valtavan kokoisia taloja. Siinä missä pari sukupolvea sitten 9-henkinen perhe asui pientä 1½-kerroksista rintamamiestaloa, nyt jo 5-henkiselle, tai sitäkin pienemmälle perheelle, rakennutetaan kolossaalisia taloja, joissa useimmissa ei edes mietitä rakennusaineiden ekologiaa tai rakennuksen ekologiaa.

Suzyanne
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
Entisenä lapsettomuudesta, sekä siihen liittyvästa masennuksesta, ahdistuksesta ja itsetunnon puutteesta vuosikausia kärsineenä ottaa vähän koteloon tuollaiset mielipiteet. Mutta mikäs siinä, mielipiteensä kullakin.
niin,,mut ainahan on ihmisiä jotka ei voi saada lapsia,,ja näin se luonto on sen tarkoittanut.
ihmisen tehtäväksi on kääntää se voimavaraksi.
heikot ei siihen kykene.
No, minä en 12 vuoden lapsettomuuteni aikana kyennyt kääntämään sitä voimavaraksi, vaan kärsin ihan suunnattomasti. Ja vaikka kuinka yritin löytää elämääni muuta sisältöä, en lapsirakkaana äitityyppinä sitä löytänyt. Nyt vasta olen tyytyväinen ja tasapainoinen, kun on viimein vaavi masussa. Mutta toivon sydämestäni että jotkut lapsettomat osaisivat kääntää sen voimavaraksi, suunnattoman vahvoja ihmisiä ovat, minä en ollut. :ashamed:

metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siihen ei taida rautalanka riittää kun alkaa selvittämään ja perustelemaan mikä on " enemmän, kuin mitä he oikeasti tarvitsevat". Tämä kun on aika suhteellista. Sinä tarvitset varmasti paljon enemmän omasta mielestä kuin savimajassa asuva afrikkalainen. Ainakin omasta mielestäsi!
Tarvitsen minä ainakin enemmän vaatteita ja lämmitysmateriaaleja johtuen asuinpaikastani =) Enkä minä edes väitä, ettenkö itsekin kuluttaisi koko ajan enemmän, kuin mitä minun todellisuudessa tarvitsisi, vaikka olenkin rajoittanut omaa kulutustani.

On varmasti olemassa monenlaisia suhteellisesti ajateltavia asioita siitä mikä on tarpeellista tai välttämätöntä. Mutta jos esimerkiksi keskiverto suomalainen perhe heittää kilotolkulla ruokaa biojätteeseen, niin voidaanhan siitä jo varovaisesti arvioida, että silloin sitä ruokaa kulutetaan liikaa.

Tällä hetkellä on aika rajuja eroja siinä, että kuinka paljon kuluttaa länsimainen ihminen ja kuinka paljon kuluttaa kehittyvissä maissa elävä ihminen. Mutta on monia kehitysmaita, joissa elintaso nousee koko ajan. Se on taas kokonaiskulutuksen kannalta aika huono juttu. Koska todennäköisesti länsimainenkaan ihminen ei kovin hevillä tingi saavutetuista eduista.

Ei suomessa! En ymmärrä, miksi kaikki paasaavat ettei saisi lisääntyä, länsimaissa kantaväestön määrä vähenee koko ajan, koska ihmiset saavat liian vähän lapsia.

Ainoa keino, millä tätä räjähdysmäistä väestönkasvua voi hallita, on ehkäisyvalistus ja -välineiden jako kehitysmaissa! :attn: :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Ei suomessa! En ymmärrä, miksi kaikki paasaavat ettei saisi lisääntyä, länsimaissa kantaväestön määrä vähenee koko ajan, koska ihmiset saavat liian vähän lapsia.

Ainoa keino, millä tätä räjähdysmäistä väestönkasvua voi hallita, on ehkäisyvalistus ja -välineiden jako kehitysmaissa! :attn: :attn:
Ei voi kun peesata :attn: :attn:

mie
Entisenä lapsettomuudesta, sekä siihen liittyvästa masennuksesta, ahdistuksesta ja itsetunnon puutteesta vuosikausia kärsineenä ottaa vähän koteloon tuollaiset mielipiteet. Mutta mikäs siinä, mielipiteensä kullakin.
niin,,mut ainahan on ihmisiä jotka ei voi saada lapsia,,ja näin se luonto on sen tarkoittanut.
heikot ei siihen kykene.
No, minä en 12 vuoden lapsettomuuteni aikana kyennyt kääntämään sitä voimavaraksi, vaan kärsin ihan suunnattomasti. Ja vaikka kuinka yritin löytää elämääni muuta sisältöä, en lapsirakkaana äitityyppinä sitä löytänyt. Nyt vasta olen tyytyväinen ja tasapainoinen, kun on viimein vaavi masussa. Mutta toivon sydämestäni että jotkut lapsettomat osaisivat kääntää sen voimavaraksi, suunnattoman vahvoja ihmisiä ovat, minä en ollut. :ashamed:
Miusta et vaikuta erityisen lapsirakkaalta, jos ainoa mahdollisuus on bio-lapsi.

metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:

Ja näiden lisäksi naisten koulutus. Sillä on todettu olevan erittäin suuri merkitys :)

(Niin joo, peeäs, mulla ei ole mitään henkilökohtaisia angsteja toisten ihmisten lapsilukuun liittyen, enemmän minua huolettaa kulutus ja siihen liittyvät seikat)

neljättä lasta odottelen
totta on. ja monet muutkin murheet ja pahuudet jää tapahtumatta.
Väestön lisääntyminenkään ei taida olla suurin ongelma vaan ihmisen julmuus, välinpitämättömyys, raakuus, ahneus jne.

Suzyanne
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Adoptoinnin pitäisi olla helpompaa ja nopeampaa kuin nykyään..... esim. miksei avoparit saa adoptoida mutta sinkku kyllä, ei ymmärrä..
Totta, tuon lisäksi adoptiokriteerit ovat muutenkin ihan mahdottomia, ne rajaavat suurimman osan ihan tavallisista, kunnon ihmisistä pois.

Suzyanne
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
heikot ei siihen kykene.
Miusta et vaikuta erityisen lapsirakkaalta, jos ainoa mahdollisuus on bio-lapsi.
Käsittääkseni en ole kirjoittanut että bio-lapsi olisi ainut mahdollisuus. Tuleva lapseni on saanut alkunsa luovutetulla munasolulla, koska biologisia lapsia en voi saada.

Adoptio oli ensimmäinen vaihtoehto, mutta valitettavasti emme mieheni kanssa ole adoptiokelpoisia, on otettu selvää.

Adoptiokriteerit ovat todella tiukat, ja sulkevat pois suuren osan sinänsä ihan normaaleista, kunnon pariskunnista. Esteitä voivat ovat esim. pariskunnan avoliitto, (ja naimisissakin pitää olla tietty aika ennen adoptiota) ikä, syystä tai toisesta saatu uni-tai psyykenlääkitys missä vain vaiheessa elämää, velat, avioero, terveydentila jne.

Eikä tosiaan tarvitse olla edes ikäloppu, korviaan myöten veloissa oleva skitsofreeninen kuolemansairas, vaan esim. lyhyt masennuslääkitys vuosikausia sitten ja toisen osapuolen avioero samoin myöskin vuosia sitten voi estää adoption kokonaan, ainakin Suomessa.

Adoptio on tehty niin vaikeaksi tavalliselle tallaajalle, ettei sillä ainakaan mitään maailman ongelmia ratkaista. Lisäksi varsinkin ulkomainen adoptio on todella kallista.

Yhteistyössä