Luomusynnytyspino

  • Viestiketjun aloittaja luomu-utelija
  • Ensimmäinen viesti
voiko laskea luomuksi jos sai kyllä kohdunkaulan puudutteen, mutta se ei vaikuttanu ku vartin?
jos voi niin meni n.10,5h, ja mielellään ottasin jotain tällä kertaa, vaikka paremmin laitetun kohdunkaulan puudutteen, epiduraalia kun en saa..
 
vieras
Synnytin esikoisen luomuna ja se oli ihan oma toiveeni. Salissa oltiin kolmisen tuntia, ponnistusvaihe 10 min. Oli tosi positiivinen kokemus, mieluusti synnyttäisin vielä mahassa köllivän kakkosen aikanaan samalla tavalla.
 
vieras
Eka synnytys luomuna 2 h 5 min. Ei kovinkaan mukava kokemus, kun tuli niiiiin äkkiä. Kolmas oli myös luomu, kun kerran ilokaasua saaneet lasketaan tähän mukaan :) sen kesto pauttiarallaa 4 tuntia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Blushing:
Kertokaapa mulle, mikä synnytyksestä tekee niin upea ja mahtavan kokemuksen vaikka se sattuu niin maan prkleesti? Moni kertoo positiivista kokemuksista yms. mutta... No joku ehkä muistaakin, että mua vaivaa jo valmiiksi kauhea synnytyspelko juuri sen kivun vuoksi. Joten mikä synnytyksestä tekee hienon kokemuksen?
Miten voit pelätä kipua, kun et tiedä onko sitä edes? Esim. mun synnytys ei ollut mitenkään erityisen kivulias vaikka luomuna menikin alusta loppuun. Naisen kroppa on tehty tuota hommaa varten, ei siinä ole mitään ihmeellistä. Toisten ihmisten kauhutarinoita on aivan turha vatvoa, kun et voi tietää miten oma synnytyksesi sitten aikanaan menee.

Se on tietty eri asia jos tulee jotain komplikaatioita, mutta sitä varten sairaalassa on hlökuntaa paikalla. Itse ei kannata huolehtia mistään tuollaisesta, johon ei voi itse vaikuttaa.
 
Toinen ja kolmas lapsi syntyneet luomuna eli kaksi synnytystä.
Kestot 7h ja 4h.
Mitään kivunlievitystä ei ehditty antamaan.
Kaikki meni hyvin.
Kolmannen lapsen synnytys oli todella kivulias verrattuna toiseen.
Voisin synnyttää.
 
juuh
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Eihän sitä luomuksi lasketa. Samoin kuin ei lasketa jos on kalvot puhkaista jne.
Ahaa... Meinasin vastata, mutta ei munkaan synnytystä sitten luomuksi lasketa, kun kalvot puhkaistiin, tosin ihan vaan sen takia, ettei kätilö olisi saanut vesiä naamalleen...
 
Neljäs synnytys käynnistettiin kalvojen puhkaisulla ja eteni vauhdilla. Mitään kivunlievitystä en ehtinyt saada, synnytyksen kesto 1h 22min.

Seuraavan viidennen sitten synnytin samalla tavalla, kun arvelin että menee yhtä nopeasti. Tunnin kuuma suihku oli kivunlievityksenä. Niin siinä sitten kävikin. Synnytyksen kesto 1h 35min.

Kuudennessa synnytyksessä minut suunnilleen pumpattiin täyteen kaikenlaisia mömmöjä, enkä siinä tilanteessa jaksanut vastustella. Synnytin siis kohtuun kuolleen pojan rv 40+1.

Seitsemännessä synnytyksessä tilasin sitten jo epiduraalin salin ovella, kun suihkuun ei ollut mahdollisuuksia päästä kipua lieventämään.
 
noh
1. 3,5h
2. 3h
3. 2,5h

Nopeita ja rajuja. Sairaalassa en ole koskaan ehtinyt olla tuntia kauempaa. Näin ollen kipulääkityksenä toiminut "keinutteleva kävely" sekä lämmin kaurapussi. Ei ole enempää lapsia suunnitelmissa, mutta olen ollut tyytyväinen synnytyksiini. Parasta on ollut se, että olen voinut olla pystyasennossa ja liikkeessä ponnistusvaiheen alkuun asti. En suunnitellut synnytyksiä "luomuiksi" ennen synnytyksiä, vaan lähdin aina laitokselle sillä asenteella, että katsotaan, miten menee. Tarvittaessa olisin siis lääkkeellistä kivunlievitystä ottanut.
 
mie
En ole koskaan kokenut luomusynnytystä minään extreme tai hörhö juttuna. Olen vain ajatellut, että yritän synnyttää ilman kemiallisia avusteita, koska niin se on onnistunut ennen lääketieteen kehittymistäkin. Jos lapsen tai oma turvallisuus vaatii lääketiedettä, niin toki haluan kaiken mahdollisen tehtäväksi.
Ajattelin ekan kohdalla kokeilla, miltä se synnytys tuntuu ilman kivunlievitystä ja loppuun astihan se meni. Toisen kohdalla tiesinkin jo paremmin, mitä on tulossa.

Mun mielestä on jopa loukkaavaa, että eräiden mielestä luomusynnytys on naisen ihmisarvoa loukkaavaa tai sädekehän kiillotusta.
 
Turkilmas
Jos ilokaasukin pääsee luomun piiriin, niin sitten saa kuulua kalvojen puhkaisukin :D.

Eli kakkonen syntyi kivunlievityksenä kuuma suihku eikä muuta. Mutta tosiaan kalvot kyllä puhkaistiin.

Oli se synnyttäminen selvästi kivuliaampaa kuin että jos olisi käyttänyt lievityksiä. Mutta toisaalta se oli myös paljon tehokkaampaa. Oli huomattavasti suurempi tarve ponnistaa ja halu saada se vauva maailmaan niin pian kuin mahdollista :).

Muoks: mulla on molemmat synnytykset olleet todella rajuja. Avautumisvaihe on ollut hirmu tehokas, kivulias ja nopea. Ponnistus on sitten kestänyt vähän pidempään. Synnytyksien kestot: eka epiduraalilla vajaa 6 tuntia ja toka kalvojen puhkaisulla 3 h 15 min.

Ekalla kerralla avautuminen kiinninäisestä auki kesti saman 3 tuntia kuin tokastakin.
 
Täällä kolme lasta, kuopus luomuna.

Kuopuksesta se kipu oli ihan toista luokkaa kun noista isommista... siis sattui tosi paljon :/
Mutta vauva syntyi nopeasti (kaikkineen 2,5h ponnistus 9min.) ja tunsin ponnistamistarpeenkin toisin kun näiden isompien kans... Eli molempi parempi... Kyllä silti varmaan haluan epiduraalin jos vielä saan joskus synnyttää.
 
äippä84
Kolme lasta ja kaikki luomuna synnyttänyt. Ekan synnytyksen kesto 2h 5min, kakkosen 3h 20min ja kolmosen 2h 30 min. Jos vielä pienokaisia saisin niin ehdottomasti ilman kipulääkitystä synnyttäisin =)
 
5 x luomuna
Siis jos on jo täysin auki, mut kalvot ei puhkea ni ne on pakko puhkaista. Ja itselläni on ollut joka kerta noin. Eikä se ainakaan sairaalassa sitä luomuutta siitä vienyt.
 
En kyllä mielestäni luomuna synnyttänyt kun ilokaasua olen ottanut. Siis kahdesti olen synnyttänyt ilokaasun voimin jota naukkailin avautumisvaiheessa. Ehdottomasti synnyttäisin vastedeskin vain ilokaasulla, jos synnyttämään joskus vielä menen.
 
Maikki
synnytys kesti kaiken kaikkiaan n.5h, joista alle 3 sairaalassa. Pyysin kyllä erittäin nopeasta avautumisesta (8 senttiä vajaa 2 tunnissa) johtuvien kamalien kipujen vuoksi epiduraalia, jota ei kuitenkaan ehditty laittaa. Ei ilokaasua eikä mitään muuta lievitystä, ellei suihkua lasketa. :D Synnyttäisin samalla tavalla uudestaan (olettaen, että synnytys yhtä nopea), mutta mitään periaatetta ei ole "mömmöjä" vastaan.
 
milli
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten voit pelätä kipua, kun et tiedä onko sitä edes? Esim. mun synnytys ei ollut mitenkään erityisen kivulias vaikka luomuna menikin alusta loppuun. Naisen kroppa on tehty tuota hommaa varten, ei siinä ole mitään ihmeellistä.
Mä ainakin pelkään, koska mulla on todella kovat kuukautiskivut. Synnyttäminen kaikella järjellä ajatellen sattuu enemmän kuin pelkkä kohdun supistelu ja kuukautisveren ulostulo. Naisen kroppa on vissiin tehty kuukautisiakin varten, mutta silti mä en meinaa kestää ees niitä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja milli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten voit pelätä kipua, kun et tiedä onko sitä edes? Esim. mun synnytys ei ollut mitenkään erityisen kivulias vaikka luomuna menikin alusta loppuun. Naisen kroppa on tehty tuota hommaa varten, ei siinä ole mitään ihmeellistä.
Mä ainakin pelkään, koska mulla on todella kovat kuukautiskivut. Synnyttäminen kaikella järjellä ajatellen sattuu enemmän kuin pelkkä kohdun supistelu ja kuukautisveren ulostulo. Naisen kroppa on vissiin tehty kuukautisiakin varten, mutta silti mä en meinaa kestää ees niitä...
Ei kuukautiskivun kovuus kerro mitään siitä miten koet synnytyskivun :flower:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja milli:
Mä ainakin pelkään, koska mulla on todella kovat kuukautiskivut. Synnyttäminen kaikella järjellä ajatellen sattuu enemmän kuin pelkkä kohdun supistelu ja kuukautisveren ulostulo. Naisen kroppa on vissiin tehty kuukautisiakin varten, mutta silti mä en meinaa kestää ees niitä...
Ei kun naisen on tarkoitus olla koko ajan raskaana tai imettää niin ettei oo kuukautisia juuri koskaan ;)

Mutta vakavasti puhuen, ei synnytystä ja menkkoja oikein voi verrata - synnytys etenee ja tilanne muuttuu koko ajan, kun taas esim. mulla kuukautiskivut saattoi alkaa jo pari päivää ennen menkkoja ja jatkua pari päivää niiden aikana. Neljän päivän staattiset tuskat on vähän eri asia kuin ns. normaali synnytys, joka mun tapauksessa kesti muutaman tunnin. Se homma siis etenee koko ajan, ja omalla kropalla/mielenhallinnalla voi vaikuttaa kipuihin toisin kuin menkkojen aikaan.

Ja lääkitystähän synnytyksessä saa jos haluaa, ei kannata tosta luomuilusta ottaa mitään peikkoa itselleen.

 
hmmm
Mäkin toivon kyllä luomusynnytystä, mutta nyt mulla onkin päinvastainen ongelma. Tässä asuinmaassani (Euroopassa) ei suosita kivunlievitystä, vaikka kuulemma 'viiden viime vuoden aikana asenteet sairaaloissa ovat muuttuneet myönteisimmiksi kivunlievitystä kohtaan'. Mutta sekin kuulemma riippuu sairaalasta. joka sairaalassa ei ole anestesialääkäriäkään aina paikalla. Ilokaasukin on lailla kielletty täällä. Kivunlievitystä joutuu aina itse VAATIMAAN eikä sitä siis helpolla saa.

Joten mua pelottaa nyt, että mitä jos kivut vaan tuntuukin liian kovilta enkä kestäkään? Mitä jos kohdalle sattuu just sellainen kätilö, jonka kanssa joudun sitten taistelemaan oikeudestani saada kivunlievitystä? Kääk, tuntuu kauhealta ajatukselta. Mä haluaisin tosiaan luomusynnytyksen, mutta ajatus siitä, että kivunlievityksestä pitäisi tarvittaessa alkaa kesken synnytyksen taistelemaan, ahdistaa eikä tuo luottavaista fiilistä sairaalaa kohtaan. Eikö kaikkein tärkeintä luomusynnytyksen onnistumiselle ole se, että sulla on hyvä ja luottavainen olo ja pystyt rentoutumaan?

Olen kerran ollut synnytyksessä mukana ja silloin 24 tunnin jälkeen epiduraaliin päädyttiin. Haluaisin että mulla olisi edes se mahdollisuus jos tarve tulisi..
 

Yhteistyössä