Luomumaitoako korvatulehduskierteiselle??

Yksi tuttu suositteli että kannattaisi vaihtaa luomumaitoon reilu 1v:n maito joka kärsii korvatulehduksista. Kuulemma monilla auttanut:/ En kyllä ymmärrä mikä merkitys sillä voisi olla, olisko täällä viisaampia tai onko jollain oikeasti kokemusta asiasta? Tarkemmin kun aloin asiaa miettimään niin tulehdukset alkoi kun siirryttiin oikeaan maitoon eli ei välttämättä hullumpi väite..

En osaa kyllä tuohon mitään sanoa, mutta eikös sitä niin sanota myös että korvikkeita juovilla vauvoilla on suurempi riski sairastua korvatulehduksiin kuin äidinmaitoa juovalla. Joten ei se mikään ihme olisi jos luomumaito auttaisi. Kokeilla ainakin kannattaa!

Mä en tiedä onko sillä luomumaidolla sen kummempaa vaikutusta, maidosta yleensä sanotaan että se on huonoa kun se kerää sitä limaa. Mutta en mä tiedä onko sillä väliä juotko sä tavista vai luomua. Meillä jos laktoositonta voi verrata tavikseen tai luomuun niin ihan yhtä lailla laktoositonta käyttävä on sairastanut korviaan kuin tavistakin käyttävä ja sisarusparvessakin on isoja eroja tulehduksissa.

hipsu
No meille kanssa suositeltiin homogenoimatonta maitoa, eli luomua tai yömaitoa.
Ravintolassa töissä ollessani niin eräs vanhemman puoleinen asiakas sanoi, ettei ennen vanhaan ollut korvaongelmia kun sillon maito juotiin käsittelemättömänä.

Tiedä häntä onko siitä todellisuudessa apua, esikon kohdalla putkituksen yhteydessä siirryimme luomumaitoon ja hänellä yksien putkien jälkeen ollut satunnaisia tulehduksia.
Kakkosen kanssa juotiin koko ajan tavan maitoa ja kaksi kierrettä ja kahdet erilaiset putket ollu... En tiedä miksi hänen kanssaan ei sitten maitoa vaihdettu.

Alkuperäinen kirjoittaja MarjoIina:
meillä vältetty korvatulehdukdet antamalla soijamaitoa/kauramaitoa
Perustelisitko tän väitteen? Oletteko siis kokeilleet tavallista maitoa ensin ja todenneet tulehduksia, jotka ovat loppuneet vasta kauramaidolla? Vai miten?
Itse väitän, että korvatulehduksiin on perinnöllinen ja rakenteellinen taipumus, viis siitä mitä syö.

Meillä on myös annettu kauramaitoa viimeiset puoli vuotta. Tänä aikana on ollut yksi korvatulehdus. Lisäksi annetaan ksylitolia ja maitohappobakteereja. Mistäpä tuon tietää, mikä vaikuttaa mitenkin... mutta yksi tulehdus, ei paha kuitenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Muurarin Vaimo:
Alkuperäinen kirjoittaja MarjoIina:
Itse väitän, että korvatulehduksiin on perinnöllinen ja rakenteellinen taipumus, viis siitä mitä syö.
Mä olen tässä ihan samaa mieltä tästä, meilläkin esimerkiksi tulehdukset alkoi vauvalla sitä aiemmin, mitä kauemmin sai rintaa esimerkiksi: Kun aina sanotaan että rintaruokinnan pitäs ehkästä tulehduksia.

korvakierteisen äiti
meille korvapolilla ehdotti kokonaan maidotonta ruokavalioo, kun oli yks yhteen kierteen alku ja maidon käytön aloitus. Käytiin altistukses, ei muka allergiaa-> 3 viikkoa maitoa ruokavalios tuli korvatulehdus-> maito pois ja tulehdus meni ilman antib. pois..

Ja meillä on myös käytössä tuo ksylitol ja maitohapot, ei vaikutusta. Ne oli käytössä mulla jo odotusaikana, silti esim. nelonen sai ekan tulehduksensa 3.5kk iässä ja sairasti samaa tulehdusta siihen asti kunnes sai putket vajaan 7kk vanhana.

Misty
Joo, luomumaito tai yömaito saattaisi auttaa. Ja jos ei, niin soijamaidostakin olen kuullut hyviä komkemuksia. Meillä juotu aina luomumaitoa, eikä pahemmin ole korvatulehduksia ollut, joskaan en usko että se olisi yksin maidon ansiota... :D Meillä ei myöskään pienet lapset ole ilman korvia suojaavaa hattua, kesälläkään. Se jos mikä auttaa/ehkäisee...

korvakierteisen äiti
maidottomalla ruokavaliolla korvat ok. Se maito aiheuttaa "limaisuutta" ja tukkii korvien tuuletuksen..
Itse muuten olin lapsena korvakiertees ja maitoallerginen, joten mun oli helppo uskoa korvalääkäriä..

Alkuperäinen kirjoittaja Misty:
Meillä ei myöskään pienet lapset ole ilman korvia suojaavaa hattua, kesälläkään. Se jos mikä auttaa/ehkäisee...

tämäkin on mun mielestä ihan höpöhöpö-puhetta mun mielestä. Itse olen ollut suorastaan hysteerinen kesä+lakki-yhtälöstä aina ja ihan samalla tavalla on korvatulehduksia ollut.

Perintötekijät, siinä on suurin syy mun mielestä: Tulehdukset itsessään ei periydy mutta korvarakenne kyllä. Toinen rakenne on suopuisampi tulehduksille kuin toinen. Eipä ole outoa jos itse on pienenä sairastanut korviaan, että se sama vaiva tulee lapsellekin. Sai maitoa tai ei tai mitä tahansa muuta.

Valvatti
Meillä oli edellisellä pojalla korvatulehdukset sekä imettäessä että taaperona luomumaidolla, ei siis eroa. Pikkuveli on maitoallerginen eli täysin maidottomalla, ja ollut kaksi korvatulehdusta jo (alle 1v)

En tiedä onko noissa eri maidoissa miten eroa. Moni lapsi on allerginen maidolle ja allergisilla tahtoo usein olla noita korvatulehduksiakin. Limakalvot ovat kai heikommassa kunnossa ja maito saattaa aiheuttaa esim. jonkun asteista refluksia, joka altistaa myös korvatulehduksille. Takaisin virtaavaa maitoa ajautuu siis jotenkin tuolta sisäkautta korvaan tms. Tässä nyt siis todella epätieteellistä pohdiskelua asiasta...Maidon poistaminen ruokavaliosta voi siis pienentää noita oireita.

Yhteistyössä