Luomukysely

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annette79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

annette79

Vieras
1. Syöttekö luomua? Miksi? Miksi ette?

2. Mitä tuotteita ostatte luomuna? Miksi juuri näitä?

3. Mistä hankitte luomutuotteet? Ruokapiiristä? Kaupasta? Netistä?

------------

Omat vastaukset:

1. Syömme luomua edelleen, vaikka esimerkiksi ympäristöntutkijaisäni on haistattanut pitkät peet koko luomulle luomumaitoa lukuunottamatta. Isäni mukaan luomu ei ole ekologista, terveellistä tai paremmanmakuista. Minulla on kuitenkin vahva halu ostaa ainakin vielä toistaiseksi tuotteita, joista puuttuu kemikaalit tai että ne ovat minimissä. Mutta tiedostan kyllä esimerkiksi luomuviljelyn rehevöittämisongelmat yms. Olo on just nyt erittäin ristiriitainen!

2. Ostan luomua aina, kun sitä on tarjolla. Luomumausteita en ole vielä kokeillut enkä luomukahvia, sillä Juhla Mokkaa sen olla pitää.

3. Meidän lähikaupassamme on ehkä Suomen paras luomu- ja lähiruokavalikoima. Myös luomukauppa.net on hyvä kohde. Toimittavat yli 80 euron ostokset kotiovelle pk-seudulla.

Minä ostan vain kananmunat luomuna (tai biona, niinkuin meillä niitä nimitetään). Ostan ne ihan tavallisesta marketista, joskus harvoin maantilan kaupasta. Ne maistuvat ihan oikeasti kananmunalle, eivät kalalle. Hinnaltaan tosin kaksi kertaa kalliimpia, kuin muut munat, mutta meillä syödään niitä niin harvoin, että eipä tuo haittaa.

Luomukysely

1) syödään välillä, enemmänkin voisi. mutta saatavuus on huonoa lähikaupasta ja en millään viitsisi lähteä 9-16km päähän sen vuoksi. viimevuonna esim oli maassa omia perunoita, sipulia, porkkanaa, yrttejä, omenaa, vadelmaa, mansikkaa, raparperiä, puna+mustaherukoita, karviaisia

2) kuopus syö vain luomupurkkiruokaa ja loput teen itse. nirsona tyyppinä ei kiinteitä aloitellessa edes suostunut syömään muuta kuin luomupäärynäsosetta.. =) viimeisin luomuostos oli luomusoijakastike, luomuriisikakut ja maissinaksut.

3) torilta tai marketista, meidän lähikaupassa on minimalistinen valikoima

1. Syöttekö luomua? Miksi?
syömme poroa, hirveä, marjoja ja sieniä
koska ne ovat niin hyviä

poroa, koska en omista niitä itse

poron tutulta poromieheltä, muut metsän siimeksestä

1. Eipä juurikaan syödä. Ensinnäkin luomu tuotteet on usein kalliimpia ja toisekseen luomu ei ole ykkös kriteeri mulla ruokaa ostaessa, siis luomu vs. lähiruoka, niin lähiruoka voittaa kirkkaasti. Lähellä tuotetusta ruoasta olen valmis maksamaan jopa hieman enemän kun vastaavasta kaukaa rahdatusta.

2. Tällä hetkellä meillä taitaa olla luomu perunajauhoja ja kasvisliemijauhe taitaa olla myös luomua (mutta se on kyllä oikeesti sata kertaa parempaa kun liemikuutiot)

3. Jos jotain luomuna ostetaan, niin se ostetaan ihan ruokakaupasta.

Joo osittain

Munat luomuna ja lihaa jos löytyy niin sitäkin. Metsästän ja mielestäni se on luomuista luomuinta. Kasveja taas turha mielestäni hankkia luomuna kun nehän eivät tehotuotannosta kärsi kuten elikot.

Kauppa ja metsä.

[QUOTE="vieras";26900525]Luomumunia vältän koska niillä on monesti hyvin vaaleat keltuaiset mikä tarkoittaa että kanan ravinto on ollut köyhää ja yksipuolista.[/QUOTE]
Ostat siis tehotuotettuja munia vain värin takia? :headwall:

Virikehäkkikanalan kanoja:
2.jpg

Luomukanalan kanoja:
_MG_8809_1.jpg

Yhteistyössä