Lumbaalipunktio! Kuka tämän tekee??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Edessä lumbaalipunktio ym. ,mutta mietityttää, että kuka mahtaa tuon tehdä? Joku neurologian Erikoistuva lääkäri vai ihan anestesialääkäri?

Onko kokemuksia miten mennyt jne.?

Kiitän jo etukäteen! :)

Se on sairaalassa aika rutiinitoimenpide lääkäreille ja melkein kaikki lääkärit tekevät sitä. Jos olet menossa esim. neurologialle niin sitten se on siellä neurolla sinua tutkiva lääkäri.

Aikuisille tehdään ihan hereillä. Oln itse sairaanhoitaja ja ollut avustamassa lääkäriä monessa lumbaalipunktiossa. Monet potilaat sanovat, ettei pistos tuntunut lainkaan, ja jotkut taas sanoivat, että sattui melkoisesti. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään. Mulle on tehty lumbaalipunktio, ja valitettavasti täytyy sanoa, että sattui ihan helv.....sti. Tuntemukset riippuvat pitkälti tekijän kokemuksesta sekä tutkittavan nikamarakojen leveydestä.

Minulle teki neurologian lekuriopiskelija ihka ensimmäistä kertaa, ohjaaja katsoi vierestä. Ei sattunut, alaselässä on niukasti hermoja mutta kuulema pitkille ja hoikille tulee helpommin lumbaalipunktiopäänsärkyä ja se oli kahden viikon helvetti. Sanotaan et voidaan laittaa veripaikka mutta ihan hevillä ei sitä tehdä koska kun itse kysyin asiasta otti neurologi ihan tavoitteekseen pelotella minut hiljaiseksi, 1000mg kofeiinia kyllä tungettiin suoneen.

Lääkäri oli vieressä ja katsoi sairaanhoitajan perään ja opetti samalla. Kyllä sairaanhoitaja kuitenkin toimi ihan oma-aloitteisesti. Ystävällinen ja osaava oli :)

Kyllä oli sairaanhoitaja. Lääkäri oli vieressä ja työpaikka koulutti sairaanhoitajaa. Hyvin sujui ja kuten sanoin,ei valittamista. Monesti sairaanhoitajalla on enemmän aikaa, huomioi potilaan ja ihminen on muutakin kuin se esim. seiskan lumbaalipunktio...

kandi teki ja sattui ihan p****leesti. Oli kuin jalat tulessa ja kuumia nauloja työnnetty jalkojen sisällä, osui johonkin hermoihin. Mutta lie yksilöllistä. Sairaanhoitaja ei varmasti tee lumbaalipunktiota.

hematologian pkl:n ylilääkäri, sairaanhoitajia oli avustamassa ja opiskelijoita tölläämässä. Mulla sattui ihan helvetisti ja sattui monta päivää, olisin halunnut että joku pitää kädestä kiinni ja lohduttaa jotenkin, mutta ei. Kylmä ja kamala toimenpide. Itkin kun pääsin siitä ylös ja ihan vähällä en uudelleen mene. Tämä nyt ei ehkä lohduta sinuu yhtään =/ Mä menin ihan pelkäämättömästi kun mulle on aiemminkin tehty ja ei ole sattunut silloin yhtään.

Yhteistyössä