Lukutaito kouluun mentäessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vepasto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vepasto

Vieras
Eskarissa sanottiin ja oikein painotettiin, että lapsen ei tarvitse osata lukea kouluun mennessä. Tänään juttelin yhden sukulaisen kanssa, jolla on poika nyt ekalla. Hän sanoi, että jos he olisivat tienneet, kuinka paljon ekalla, heti koulun alkaessa vaaditaan, niin he olisivat yrittäneet opettaa lasta lukemaan ennen koulun alkua. Siellä kuulemma jaotellaan heti ekana päivänä oppilaat niihin, jotka osaavat lukea ja niihin, jotka eivät osaa. Ja tahti on kuulemma nykyään niin nopeaa, että tosi pian pitäisi oppia lukemaan tai muuten jää heti jälkeen. Esikoinen on nyt kiinnostunut kirjaimista ja lukemaan oppimisesta ja mietinkin pitäisikö meidän kannustaa poikaa opettelemaan lukemista enemmän. En siis tarkoita, että opettaisimme lukemista, vaan harjoteltaisiin esim. kahden kirjaimen "sanoja" (joita poika osaa jo vähän), esim. ei, ai, au jne.

Ei todellakaan tarvitse osata lukea kouluun mentäessä. Lukutaitoiset laitetaan kyllä omaan ryhmään, jotta kaikille saadaan mielekästä tekemistä. Lukutaitoiselle lapselle puolen vuoden aakkosten tankkaaminen voisi olla aika pitkästyttävää, siksi heille annetaan muuta tekemistä siksi aikaa kun toiset opettelevat aakkosia.

mulla on vasta esikoinen aloittanut koulu ja luki sujuvasti silloin, luokkakavereiden vanhempien kanssa kun on juteltu niin ei noilla ollut mitään jakoa. Ne jotka osasi lukea saivat sitten vähän enempi lukuläksyä kuin ne jotka harjoittelivat.
Mutta läksyjen teko on kyllä helpompaa kun osaa lukea matikankin tehtävissä pitää kuitenkin lukea se mitä pitää tehtävässä tehdä.

Nuorempi on nyt eskarissa ja en ole ajatellut opettaa lukemaan oppii ennen kouluun menoa jos sikseen tulee, ihan yhtäkkiä tuo vanhempikin sen hoksasi ei siis häntäkään opetettu.

Meillä kaikki lapset ovat oppineet lukemaan ennen koulua ja olen huomannut saman eli vaikka lukutaitoa ei oleteta olevan se helpottaa suunnattomasti koulunalkua. Aika nopeaan tahtiin tulee erilaisia tehtäviä, joissa pitäisi jo pystyä lukemaan mitä pitää tehdä yms.

Jos lapsesi on jo kiinnostunut kirjaimista, niin eiköhän se lukeminen tule ihan itsestään jo ennen koulun alkua =)

Mitä nyt oon seurannut miehen kummipoikien (ovat nyt siis tokalla jo) ekaa kouluvuotta, niin kyllä ne ainakin etenivät niin pirun nopsaan koko ajan! :o Ope tuntui olevan koko ajan toista jättämässä luokalleen kunnei kaikki sujunut täydellisesti. Ihme vaatimuksia ainakin toiselta vaadittiin!
Mun mielestä kannattaa kannustaa lukemaan, eihän se haittaa vaikka ei osaa lukea ja ryhmiin jaottelu on just sen mielekkyyden kannalta, mutta jos lapsi nyt on kiinnostunut niin ehdottomasti kannattaa käyttää hyödyksi!

Juu se jaotus on just sen takia, et saavat estettyä toisten turhautumista ja kai se on lapsillekkin "kannustavaa" olla ns. samalla viivalla lähössä ja niistä ryhmistä sitten siirtelevät heti toiseen kun taidot on sitä luokkaa. Ei munkaan lapsi osannu lukee, ku ekalle meni ja hyvin on pärjänny siitä huolimatta. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Ei sillä jaolla varmaan mitään erityistä tarkoiteta. Halutaan varmaankin vain ehkäistä jo osaavien turhautumista heti alkuun järjestämällä heille joitain muuta tekemistä perusharjoitusten ajaksi.

Näin. Kyllähän se tietynlaista haastetta työhön tuo kun osa lukee jo oikein sujuvastikin ja osaa vaikka mitä.
Mutta täytyy sanoa, ainakin näin omien kokemusten perusteella, että tahti on toisilla opettajilla todella kova, tiedän myös vanhempien asiaan puuttuneen, ei ihan ole oikein jos läksyksi laitetaan esim. 90 matikantehtävää kun ei ole tunnilla pysynyt perässä. :/
Mutta, onneksi opejakin on moneen junaan ja kouluja myös. :)

Ensimmäisen luokan päätavoite on hyvä lukutaito, jotta myöhemmillä luokilla pärjää missä hyvänsä aineessa. Siksi ensimmäisen luokan opetus on hyvin äidinkielipainotteista. Ennen koulun alkamista ei tarvitse osata lukea, siihen keskitytään ensimmäisen luokan aikana. Koska osa porukasta osaa jo lukea, täytyy heille järjestää mielekästä ja taitoja vastaavaa tekemistä sillä välin, kun muut opettelevat lukemaan. Siksi on tasoryhmät. Ei siksi, että olisi tarpeen osata lukea kouluun tullessa.

Jos lapsi oppii lukemaan itsestään ennen koulun alkua, kiva juttu. Tai ei aina ihan niin kiva, koska lukutaitoinen lapsi saa myös selville kaikenlaisia asioita joita hän ei muuten kehityksensä puolesta kykene ymmärtämään tai käsittelemään. Jos lapsi ei itsestään opi lukemaan vanhemman EI tule yrittää opettaa itse, koska luultavasti opettaa lasta väärin.

Ja mitä noita opeja tuossa opehuoneessa olen kuunnellut, niin ihan kaikki ekaluokkalaiset ei osaa jouluunkaan mennessä lukea...
Kyllä ne asiat mitä peruskoulussa opitaan kerkee oppimaan vaikkei ihan heti osaakaan lukea ;)

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Ensimmäisen luokan päätavoite on hyvä lukutaito, jotta myöhemmillä luokilla pärjää missä hyvänsä aineessa. Siksi ensimmäisen luokan opetus on hyvin äidinkielipainotteista. Ennen koulun alkamista ei tarvitse osata lukea, siihen keskitytään ensimmäisen luokan aikana. Koska osa porukasta osaa jo lukea, täytyy heille järjestää mielekästä ja taitoja vastaavaa tekemistä sillä välin, kun muut opettelevat lukemaan. Siksi on tasoryhmät. Ei siksi, että olisi tarpeen osata lukea kouluun tullessa.

Jos lapsi oppii lukemaan itsestään ennen koulun alkua, kiva juttu. Tai ei aina ihan niin kiva, koska lukutaitoinen lapsi saa myös selville kaikenlaisia asioita joita hän ei muuten kehityksensä puolesta kykene ymmärtämään tai käsittelemään. Jos lapsi ei itsestään opi lukemaan vanhemman EI tule yrittää opettaa itse, koska luultavasti opettaa lasta väärin.

Mä opetin mun pikkusiskon lukemaan ja olin varmaan 11 tai 12. :whistle: Esikoinen on menossa pieneen kouluun, jossa on yhdysluokat, ainakin mun tietääkseni. Itse en ole koskaan sellaisella ollut, eli en tiedä, mitä se käytännössä tarkoittaa.

Tuo "osaa lukea" on niin suhteellista. Eskarissa tavoitteena on, että lapsi osaa suuraakkoset, ja hallitsee lukemisen edellyttämiä kielellisiä ja foneettisia taitoja. esim. tunnistaa kuulemalla, millä alkukirjaimella sana alkaa, osaa taputtaa sanan tavut, on kirjoittanut isoja kirjaimia, osaa kirjoittaa ja tunnistaa tärkeitä sanoja esim. oman nimensä, on tutustunut alustavasti kirjain-ääänne yhdistelmään, osaa riimitellä alku- tai loppusoinnuilla, ymmärtää mikä on sana/tavu/lause. Jos osaat opettaa äänteillä lukemisen ja lapsella on kiinnostusta, niin parin kirjaimen yhdistelmien opettaminen ennakkoon on ok. Alkeislukutaitoa on tavujen lukeminen, jonka monet oppivat eskarin aikana. Kakkosen keväällä viimeistään pitäisi hallita sujuva lukutaito, jota tarvitaan kolmannella luokalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Opehuoneessa salakuunnellut:
Ja mitä noita opeja tuossa opehuoneessa olen kuunnellut, niin ihan kaikki ekaluokkalaiset ei osaa jouluunkaan mennessä lukea...
Kyllä ne asiat mitä peruskoulussa opitaan kerkee oppimaan vaikkei ihan heti osaakaan lukea ;)

Näinpä. Hiihtolomaan mennessä pitää osata lukea, suurin osa jo ennen joulua. :)

Että olisi tärkeä oppia ainakin lukemisen alkeet ennen ekaa luokkaa! Nykyään on niin suuria luokkia, että se on opettajalle kova taakka saada kaikki oppilaat opetettua lukemaan. Jokainen lukeva ekaluokkalainen on "lahja" opettajalle ja muille lukutaidottomille oppilaille!Niinpä he ovat eskarissa jo alkaneet opetella lukemista ja toivovat vanhemmiltakin aktiivisuutta sillä saralla.

Tuo jako on ihan sen takia, että kukin saa tasoistansa opetusta. Meidän lapsista yksi on ollut yksi viimeisiä luokassaan lukemaan oppineita ja toinen taas luokan parhaiten lukeva kouluun mennessä. Kyllä tuo vuosia ennen kouluunmenoa lukemaan oppinut olisi pitkästynyt kovasti, jos olisi pitänyt hitaimpien kanssa tankata, tuo meidän hitaasti oppinut kävi jonkin kerran tukiopetuksessakin, että nuo lukemisen salat aukenivat.

Jos opetat lukemaan, niin opettele itse ensin nykyinen lukemaanopettelutapa, se ei ole sellaista tavaamista, kuten varmaan omina koulupäivinäsi. Samoin tyyppikirjaimisto on muuttunut, se kannattaa ottaa huomioon opettaessa kirjoittamaan.

ei tarvitse osata lukea kouluun mennessä. Suurin osa ekaluokalle menevistä tunnistaa kuitenkin suurimman osan kirjaimista. Jos kirjainten tunnistus on vähäistä, se ennakoi silloin tällöin hitaampaa lukemaanoppimista jne. ja näin ollen lapsi usein saa alusta asti tuki-/erityisopetusta, minkä tarkoitus on auttaa ja tukea lasta alusta asti ja ehkäistä ennakkoon madollisia oppimisvaikeuksia.
Jako lukeviin ja lukutaidottomiin tehdään usein siksi, että jokainen lapsi saisi omaa tasoaan vastaavaa opetusta. Ei sillä erotella mitenkään hyviä ja huonoja tms.
Oma viisivuotiaani on kiinnostunut kirjaimista, kirjoittamisesta ja lukemisesta. Olen opettanut häntä aina kun hän on halunnut ja sen verran kuin hän on ollut halukas omaksumaan. Jos lapsesi on kiinnostunut, niin tuskin siitä haittaa on, jos kielellä leikitte ja "opetat" lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:

Mä opetin mun pikkusiskon lukemaan ja olin varmaan 11 tai 12. :whistle: Esikoinen on menossa pieneen kouluun, jossa on yhdysluokat, ainakin mun tietääkseni. Itse en ole koskaan sellaisella ollut, eli en tiedä, mitä se käytännössä tarkoittaa.

Mun esikoinen on pienessä koulussa jossa on yhdysluokat eli 1.2 lk / 3-4lk ja 5-6 lk
yksi opettaja siis opettaa sekä eka että tokaluokkaa samassa huoneessa.
Täällä on ainakin osittain porrastettu eli kun eka menee kasiin niin toka tulee ysiin ja taas lähtevät koulusta porrastetusti. Täysin yhteisiä tunteja on liikunta, musiikki, uskonto, ympäristötieto, kuvaamataito ja käsityö. Matematiikkaa ja äidinkieltä on suurimmaksi osaksi silloin kuin "luokka" on yksin. toki muunakin aikana mutta jos on taitava ja tähän tottunut opettaja ei ole mitään ongelmaa. Keskittymiskykyä ehkä vaaditaan hieman enemmän koska ekaluokkalaisen on keskityttävä omaan tekemiseen samalla kun ope antaa tokaluokkalaisille ohjeita

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuo "osaa lukea" on niin suhteellista. Eskarissa tavoitteena on, että lapsi osaa suuraakkoset, ja hallitsee lukemisen edellyttämiä kielellisiä ja foneettisia taitoja. esim. tunnistaa kuulemalla, millä alkukirjaimella sana alkaa, osaa taputtaa sanan tavut, on kirjoittanut isoja kirjaimia, osaa kirjoittaa ja tunnistaa tärkeitä sanoja esim. oman nimensä, on tutustunut alustavasti kirjain-ääänne yhdistelmään, osaa riimitellä alku- tai loppusoinnuilla, ymmärtää mikä on sana/tavu/lause. Jos osaat opettaa äänteillä lukemisen ja lapsella on kiinnostusta, niin parin kirjaimen yhdistelmien opettaminen ennakkoon on ok. Alkeislukutaitoa on tavujen lukeminen, jonka monet oppivat eskarin aikana. Kakkosen keväällä viimeistään pitäisi hallita sujuva lukutaito, jota tarvitaan kolmannella luokalla.

Näinhän se juuri menee, hyvin kirjoitettu :)

Lähinnä ajattelin opettamisella esim. sellaista, että kysyn, mitä tulee ja yhdistää kirjaimet A ja I. Noita poika osaakin jo vähän. Sinänsä en ole huolissani, koska poika valittaa välillä jo nyt, että eskarin äidinkielen tunnit ovat tylsiä, koska hän tuntee oikeastaan kaikki kirjaimet. Mutta ei siis mitään "koulumaista opetusta".

koulupoikani sanoi että saman luokkalainen eli kohta 5 luokkalainen tyttö ei osaa vieläkään lukea mutta opettaja kiristää että jos se lukutaito ei rupee harjottumaa ni sitte lukutukiopetukseen

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Lähinnä ajattelin opettamisella esim. sellaista, että kysyn, mitä tulee ja yhdistää kirjaimet A ja I. Noita poika osaakin jo vähän. Sinänsä en ole huolissani, koska poika valittaa välillä jo nyt, että eskarin äidinkielen tunnit ovat tylsiä, koska hän tuntee oikeastaan kaikki kirjaimet. Mutta ei siis mitään "koulumaista opetusta".

No mun mielestä aivan hyvin voit opettaa tuollaista, jos kerran lapsi on kiinnostunut ja innokas :)

Yhteistyössä