lukio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja o.p
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

o.p

Vieras
-voinko hakea tavalliseen päivälukioon näin "aikuisena"?

-voinko tehdä niin että opiskelisin vain aineita, joita aion kirjoittaa? ja vain yhden lukuvuoden ajan. en siis opiskelisi koko lukion oppimäärää, koska minulla on ammatillinen perustutkinto suoritettuna.vain yo-todistus tähtäimessä.

-ja saisinko ylläolevassa tilanteessa opintotukea? ja ylipäänsä kuinka ne opettajat on kiinnostuneita että mitä kursseja käun ja voinko noin vain ilmottautua kirjotuksiin?

täytyykö lähteä "huijaamaan" suorittavani koko lukiota ja sitten "Lopettaa " kesken

1. Et
2. Jotain ehkä korvataan, mutta et voi napsia vain sieltä täältä haluamiasi aineita.
3. Iltalukiossa opiskellessa ei käsittääkseni saa opintitukea. Etkä sinä voi osallistua ylppäreihin miltään amispohjalta.

Ihmettelisin, jos ei voisi hakea! Välivuosiesi määrästä peruskoulun päättämisen jälkeen sekä omasta mielentilastasi riippunee kannattaako yrittää selviytyä teinien keskellä... :whistle:

Mutta.. Huijaaminen kuulostaa pahalta! Miksi et menisi jonnekin missä opetetaan vain niitä tiettyjä aineita mitä haluat oppia?

juu no ikäeroa ei nyt ihan kauheesti ole niihin teineihin vielä. käyn tällä hetkellä aikuislukiota, mutta alkaa olla aika mahdoton yhtälö, kun siitä ei saa opintotukea, enkä voi laittaa lasta hoitoon kun sitten en saisi kh-tukea.

Ensinnäkin, pakolliset kurssit tulee olla käytynä kirjoittamaan mennessä (esim. äikässäkin taitaa olla 6 pakollista kurssia). Että et sä niin vaan pääse lukiosta ulos :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kyllä minulla on oikeus mennä vaikka suoraan kirjotuksiin käymättä yhtäkään kurssia lukiosta kun on tuo amis käytynä. eri asia kannattaako.

ei se kyllä noin voi olla. lukio on ihan täyttä työtä, kyllä täytyy olla kurssit suoritettu ennen kuin kirjoituksiin marssii. amis. jooo...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ensinnäkin, pakolliset kurssit tulee olla käytynä kirjoittamaan mennessä (esim. äikässäkin taitaa olla 6 pakollista kurssia). Että et sä niin vaan pääse lukiosta ulos :D

No juurihan tuo eräs tuossa sanoi että suoraan amiksen penkiltä kirjoituksiin. Vitsi kun olisin itse tuon joskus keksinyt!

voitte jostain googlata tai jotain mutta kun on vähintään 2,5-vuotinen ammatillinen perustutkinto suoritettuna niin on oikeus osallistua kirjoituksiin käymättä vaikka yhtäkään lukiokurssia.

Miksiköhän edes on lukio nykyään. Sen arvoahan tiputetaan oikein kunnon tohinalla.

No mitäs muka ehdottaisit tilalle? Kaikille (todella monelle) se nyt vaan ei ole peruskoulun jälkeen selvää mikä ala kiinnostaisi. Ja koitapa hakea esim. lääkikseen amiksen papereilla niin voin varmasti sanoa että se ei tule olemaan läheskään yhtä helppoa kuin lukiopohjalta.

Tai siis..provohan sä olitkin? :D

voitte jostain googlata tai jotain mutta kun on vähintään 2,5-vuotinen ammatillinen perustutkinto suoritettuna niin on oikeus osallistua kirjoituksiin käymättä vaikka yhtäkään lukiokurssia.

mee ihmeessä yrittämään, niin saat ainakin repun

Onhan se tietysti mukava, että myös heille jotka peruskoulun läpäisivät 5 keskiarvolla voivat amiksen käytyään hankkia ylioppilastutkinnonkin. Mitä väliä sitten enää on lukioilla ja muilla? :D

muistakaahan nyt että ylioppilastodistus on eri asia kuin lukionpäästötodistus. ylioppilastodistuksen saa kun kirjoittaa. lukion todistuksin saa kun suorittaa lukion oppimäärän, vaikka ei kirjoittaisi. niinhän nuo kaksoistutkintolaiset tekee, opiskelee lukiosta vain välttäättömimmän jotta voivat kirjoittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja abi:
Miksiköhän edes on lukio nykyään. Sen arvoahan tiputetaan oikein kunnon tohinalla.

No mitäs muka ehdottaisit tilalle? Kaikille (todella monelle) se nyt vaan ei ole peruskoulun jälkeen selvää mikä ala kiinnostaisi. Ja koitapa hakea esim. lääkikseen amiksen papereilla niin voin varmasti sanoa että se ei tule olemaan läheskään yhtä helppoa kuin lukiopohjalta.

Opiskelen yliopistossa kyllä, en lääketiedettä tosin. Ihmettelin vain että miksi lukion arvoa tiputetaan? Miksi? Oi miksi? Ne kaiken maailman suurtalouskokit sun muut ylppäreihin? Just.

onkin niin fiksuja sun kirjoitukset täällä, että heti huomaa miten hyvin siellä amiksessa on mennyt. yo olis sulle ihan kakkupala

no tota... kyllä sinne on ihan yhtä helppo hakea, kummalla pohjalla hyvään.... erijuttu on sitten pääseekö sisään, se tuskin on helppoa edes sille lukiolaiselle.

oli ihan pakko kaivaa tää takas ylös. ottaa niin päähän kun täällä tullaan heti teilaamaan ja haukkumaan kun vain kyselin että tietäiskö kukaan asiasta.

sitten tulee ihmiset pätemään asioista joista on ihan selkeästi väärässä.

ja okei jos tuossa ylempänä viitattiin mun oikeinkirjotustaitoon ni ei varmaan ole kovin hyvä. ja en kyllä paljon kiinnitä huomiota kun tänne nettiin kirjotan, että onko pilkku tai sanat tai kieliopit oikein. minkähän takia mä sinne lukioon hain?

ja sitten jotain puhuttiin 5 keskiarvosta yläasteella? nojoo minulla oli melkein 9 keskiarvo ja sinne ammattikouluun missä olin, oli PALJON vaikeampi päästä kuin kaupungin lukioon aikoinaan. esim tän kaupungin yhteen lukioon keskiarvoraja 6,8 ja amiksen pk-puolelle 8,5....

http://www.aikuislukiot.fi/taidot-ja-tutkinnot/ammattitutkinnon-pohjalta-kirjoituksiin/

ja tuossa nyt jotain linkkiä siihen että ammattikoulun pohjalta on oikeus osallistua yo-kirjoituksiin vaikka käymättä yhtäkään kurssia. mutta kuten jo aikaisemmin mainitsin niin ei varmaan olisi käytännössä kovin järkevää. ja siksi olen nyt niitä kursseja menossa suorittamaan.

että kiitos. ihan arkinen asia eikä mitään provoa niin saa vastaukseksi tällasta paskaa.

että toivottavasti joku noista lukee tän, jotka niin hanakasti tulivat pätemään ja haukkumaan vaikka olivat itse väärässä.

nojoo oli ehkä viimeinen kerta kun alan täällä mitään pohtimaan ja tottakai OIKEAT vastaukset saan ja sain opinto-ohjaajalta.

Opiskelen yliopistossa kyllä, en lääketiedettä tosin. Ihmettelin vain että miksi lukion arvoa tiputetaan? Miksi? Oi miksi? Ne kaiken maailman suurtalouskokit sun muut ylppäreihin? Just.

Minä en ole käynyt lukiota vaan menin amiksesta yliopistoon ja olen nykyisin maisteri. Tärkeintä on tiedot ja taidot, ei mistä tieto on ammennettu.

Yhteistyössä