Lukio 24-vuotiaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Opiskelemaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Opiskelemaan?

Vieras
Niin, olen miettinyt kovasti lukion käymistä. Mutta ikää on "jo" 24, olisiko se miten hankalaa?

Pohjalla kesken jäänyt ammattikoulu ja peruskoulu tietenkin.

Kiinnostais tosi kovasti, ihan jo tekemisen kannalta, olisi muutakin kun tämä koti-elämä.

Onko kukaan siis käynyt lukiota vanhempana ja miten se sitten sujui?

Ja tuliskos siitä miten raskasta jos kävisi sen 2 vuodessa?

Aikuislukiossa/iltalukiossa kurssimäärä on paljon pienempi kuin päivälukiossa joten 2 vuoteen saat suoritettua oikein näppärästi. Ei se tietenkään ihan lonkilta tapahdu, mutta ei sun seuraavaa kahta vuotta tarvitse öitäkään valvoa. Sinne vaan =)

mä alotin lukion tos 3viikkoa sit ja viel ei ainakaan tunnu raskaalta joka ilta 17-18.20 koulussa ja päivisin tietty töissä 8.-15.00 kahdessa vuodessa aattelin sen käydä. ja ikää on 27v..

ja lukion jälkeen on tarkotus mennä sosionimikouluun.

Niin, siis ihan aikuislukiota ajattelinkin :)

Täällä se koulu olisi ihan normaaliin aikaan aamusta iltapäivään, lisäksi mulla on iltatyö.

Kauhistuttaa vaan kun olen yksinhuoltaja, että miten mä jaksan, eka päivät koulussa, sittenlasten kaa keskenään sinne klo 21.00 asti, sit töihin josta kotiutuu puoliltaöin..

Vaan, onhan tuota ollut raskaampaakin aikaa, että kaipa mä sitten menen :)

Pääsin ylioppilaaksi 20- vuotiaana (täytin vuonna 21v). Olin siis päiväpuolella.Muistan, että pidin itseäni vanhana, kun muut oli kaksi vuotta nuorempia. Nykyään nauran koko jutulle. Mä olin nuori, mutta kaikenlaista sitä päässä liikkuikin silloin..
Nykyään olen yliopistossa ja ikää yli 30v. Siis koskaan ei ole liian vanha opiskelemaan. Anna mennä vaan jos motivaatiota löytyy.
Ps. Lukio ei ole edes kovin vaikea koulu, joten hyvin se menee!

Lukio olisi käytävä jotta pääsee sinne minne haluaa.

Ei sillä, ei opiskelu minulle niin hankalaa ole (muistaakseni:)) ja keskiarvokin peruskoulusta 9,4 ja ammattikoulussa nelosen pintaan.

En tätä ammattikoulua aio loppuun käydä, ala on aivan väärä.

Itse menin iltalukioon päälle parikymppisenä. Vaikka se kurssimäärä on pienempi, se vain tarkoittaa että itseopiskelua on paljon enemmän. Aivan samat asiat kuin päivälukiossa, on vain tungettu pienempään kurssimäärään. Ainoastaan taideaineet ja liikunta on täysin karsittu. Kirjoitukset ovat prikulleen samat kaikille, lukiotyypistä riippumatta.

Itse suoritin lukion tällä tavoin kahdessa vuodessa mutta monen kurssin osalla se tarkoitti sitä että ilmoittauduin kurssille, sain materiaalin postissa ja koulussa kävin vain tentin. Minulla oli siis maksimimäärä kursseja joihin osallistua joka jaksossa (4 kpl) ja sen lisäksi melkein kaikki matematiikan ja ruotsin kurssit kävin tällä tavoin etänä. Joitain verkkokurssejakin kävin mutta ne on suoraansanottuna hanurista.

Varmasti onnistuu kahdessa vuodessa, varsinkin jos hallitset jonkin aineen niin että osaat opiskella asiat itsenäisesti. Silti varmasti tulee aikatauluongelmia koska kursseja ei vain välttämättä ole tarjolla siihen tahtiin kun niitä kävisit. Itse kävin hiillostamassa lukujärjestyksen tekijää jo vuotta etukäteen että osasin suunnitella aikatauluni :D

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Itse menin iltalukioon päälle parikymppisenä. Vaikka se kurssimäärä on pienempi, se vain tarkoittaa että itseopiskelua on paljon enemmän. Aivan samat asiat kuin päivälukiossa, on vain tungettu pienempään kurssimäärään. Ainoastaan taideaineet ja liikunta on täysin karsittu. Kirjoitukset ovat prikulleen samat kaikille, lukiotyypistä riippumatta.

Itse suoritin lukion tällä tavoin kahdessa vuodessa mutta monen kurssin osalla se tarkoitti sitä että ilmoittauduin kurssille, sain materiaalin postissa ja koulussa kävin vain tentin. Minulla oli siis maksimimäärä kursseja joihin osallistua joka jaksossa (4 kpl) ja sen lisäksi melkein kaikki matematiikan ja ruotsin kurssit kävin tällä tavoin etänä. Joitain verkkokurssejakin kävin mutta ne on suoraansanottuna hanurista.

Varmasti onnistuu kahdessa vuodessa, varsinkin jos hallitset jonkin aineen niin että osaat opiskella asiat itsenäisesti. Silti varmasti tulee aikatauluongelmia koska kursseja ei vain välttämättä ole tarjolla siihen tahtiin kun niitä kävisit. Itse kävin hiillostamassa lukujärjestyksen tekijää jo vuotta etukäteen että osasin suunnitella aikatauluni :D

Juuri näin! Puhut asiaa!

Juu kyllä mullakin oli Ap:n tavoin keskiarvo kympin pintaan peruskoulussa ja helpollahan niitä kymppejä sain. Iltalukiossa kun samaan aikaan opiskelin ammattia ja olin vielä töissä, niin ei ne kympit niin helposti sieltä tipahtaneetkaan! Ja joo, voihan sen vasemmalla kädelläkin sutasta läpi, mutta kun ne kirjoitukset on samat kaikille ja mitä järkeä käydä edes koko lukiota "hutaisten". Olin vielä oppilaskunnan pj ja hallituksen jäsen, niin kyllä tässä ihmettelee miten sitä aikaa riitti kaikkeen. Niin joo, ei ollut näitä lapsia silloin...

Joo, tein pitkää päivää töissä ja kävin koulua viereisellä paikkakunnalla iltaisin ja ihmettelen vaan miten jaksoin ja ylipäänsä aika riitti :D Tosin kun kirjoitusten aikaan muut keskittyivät kirjoituksiin, minä paahdoin niitä puuttuvia kursseja että sain lakin keväällä.....