Lukihäiriöinen ja kaveriongelmat

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksinäisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksinäisen äiti

Vieras
Pahoittelen pitkää tekstiä.

Meillä on ekaluokkalainen poika jolla mitä luultavammin on lievähkö lukihäiriö. Sitä tutkitaan parhaillaan koulupsykologin toimesta. Enemmän kuin lukihäiriö (on kuitenkin jo oppinut joulun jälkeen lukemaankin jne) meitä huolestuttaa se että poikamme on nyt joutunut yhä useammin olemaan yksin välitunneilla ilman kavereita. Samoin iltapäiväkerhossa on ollut havaittavissa samaa oiretta ja jopa vapaa-aikana. Entinen (?) paras kaveri ei ole koulussa enää ollenkaan poikamme kanssa ja kotonakin vain jos muita ei ole. POikamme on iloinen ja sosiaalinen mutta ei osaa eikä uskalla mennä porukkaan mukaan vaikka olisi tuttujakin. Poikamme on myös motorisesti kömpelö joten urheilu, juoksu, jalkapallot ym. eivät kiinnosta,senkään takia kun häntä pilkataan kun ei ole niissä niin hyvä. Poikamme on jostain syystä myös joskus sellainen häslä, useamman pojan seurassa ei oikein olla ns. normaali vaan häslää ja höpöttää. Tuntuu siltä että häneltä puuttuu joitain kykyjä joilla kaverimaailmassa pärjätään. Eskarissa hänellä oli kavereita montakin mutta nyt senaikainen paras kaveri ei juuri poikamme seurasta koulussa välitä. Jos hän yrittää leikkiin mukaan hänelle sanotaan kuulemma että ei mahdu enää tai ei me sua oteta. POikamme on fiksu ja kiltti, ja keksii kyllä leikkejäkin mutta hänen leikkinsä ei kiinnosta tai sitten syynä on joku muu. Olen puhunut ettei sille mitään voi jos eivät halua leikkiä niitä leikkejä mitä sinä haluat. Kertoi kuitenkin nyt että vaikka hän haluaisi muiden leikkiin mukaan niin eivät ota. Eli ei siis johdu siitäkään että poikamme haluaisi aina määrätä leikin.

Miten ihmeessä voisimme häntä auttaa? Opettajalle kerroimme tilanteesta, hän puhui luokassa miten kaikkien kanssa pitää leikkiä ja sinä päivänä joku oli kai sitten poikamme kanssa leikkinytkin mutta maanantaina tilanne oli taas ihan sama. Opettajalla on kolmella välitunnilla viikon aikana vahtivuoro eikä ole mitään kuulemma huomannut. Sanoi että poikamme on aina iloinen eikä hänen mukaansa kiusaamistakaan ole esiintynyt hänen mukaansa. Koska koulu on iso ja piha valtava ja välituntivalvojat paljon keskustelevat keskenään eivät mitenkään erityisesti tarkkaile pihaa (kun olen vienyt poikaa kouluun olen tämän huomannut) en oikein usko että hän olisi mitään välttämättä edes huomannut. Iltapäiväkerhosta kun poikamme tuli kahtena kertana itkien minua vastaan, puhuin ohjaajan kanssa joka tuohtuneena sanoi ettei heillä todellakaan sallita että ketään jätettäisi ulos leikeistä. Sinä päivänä ohjaaja oli jollekin sanonut että ottakaan poikamme leikkiin mukaan ja oli hänen kanssaan hetki leikittykin mutta sitten hän oli taas yksin. Kyllähän lapsi sen tajuaa että hänet otetaan vastentahtoisesti mukaan.

Poikamme on nyt iltaisin nukkumaanmennessä ollut itkuinen ja sanoo että olo on outo ja vatsaan sattuu. Tänään sanoi että taitaa tietää mistä se johtuu, hän on kuulemma koko viikon ollut yksin väitunneilla.

En tiedä enää miten auttaa poikaamme. Pelkään hänen syrjäytymistään ja sitä myöten kiusaamista. Nyt jo sellaista "kettuilua" on huomattu eikä poikamme ole kovin sanavalmis puolustautumaan.

Olen lukenut että lukihäiriöön liittyisi tällaista että kaveripiirissä voi olla ongelmia. Miten muiden lukihäiriöisten vanhemmat ovat näistä ongelmista selvinneet? POikamme koulu on jättimäinen ja toki nollatoleranssi kiusaamisessa mutta totuushan on aina toinen. Open kommentti oli ettei ketään voi pakottaa leikkimään kenenkään kanssa. No ei tietenkään mutta kyllä kai opekin voisi sille luokkahengelle muutakin tehä kuin puhua. Tai ei kai sitten.

Pitkä sepustus mutta äitiparalla huoli on niin kova että yöunet menneet.

 
Onko pojalla vaikeuksia sosiaalisten tilanteiden tulkinnassa? Siis esim. että hän ymmärtää asiat kirjaimellisesti tai lukee tilanteesta joko sanotun viestin tai kehonkielen viestin? Tällaisen lapsen on todella vaikea pärjätä ryhmässä, sillä hän tavallaan "toimii väärin" ja muut lapset alkavat karttaa häntä, etteivät itse joudu kiusalliseen tilanteeseen.

Lukihäiriö ei ole kovinkaan suuri asia, jos erityisopetusta on saatavilla. Mutta toki se leimaa lapsen muiden silmissä "pöljäksi" tms. Opettajien tehtävä on kouluyhteisössä antaa riittävää tietoa, että lapset ymmärtävät, mistä on kyse. "Pekalla on lukihäiriö, mutta hän heittää palloa pidemmälle, kuin muut ja on ihan yhtä hyvä oppilas, kuin kuka tahansa, hän vain oppii eri tavalla"

Olet tehnyt aivan oikein, etä olet ottanut asian puheeksi koulussa ja iltapäiväkerhossa ja poika on todella fiksu, ymmärtäessään vatsakipujensa taustat. Sinulla on valtava työmaa edessäsi saadaksesi pojan koulunkäynnin miellyttäväksi, mutta se savotta kannattaa tehdä.
 
HEI!
KUN LUIN KIRJOITUSTASI OLI IHAN KUIN OLISIN SEN ITSE KIRJOITTANUT. MEILLÄ KANSSA TODETTU LIEVÄ LUKIHÄIRIÖ. KOULU SUJUU KUN TEHDÄÄN LUJASTI POJAN KANSSA YHDESSÄ TÖITÄ. MUTTA NE VÄLITUNNIT KAVERIT PELAA JALKAPALLOA JA POIKANI EI OLE KIINNOSTUNUT SIITÄ EIKÄ PALJON MUUSTAKAAN URHEILUSTA. KAVERIT JÄTTÄVÄT ULKOPUOLELLE. KOULUN JÄLKEEN KYLLÄ OLLAAN KAVEREITA MUTTA EI KOULUSSA. POIKA PUHUNUT OPETTAJALLE JA LUOKALLEKKIN. OPETTAJA TIEDOSTAA ONGELMAN JA PUHUNUTKIN SIITÄ LUOKASSA. POIKA EI HALUAISI MENNÄ KOULUUN. NYT TODETTU VIELÄ MASENNUSKIN. :ashamed: LÄÄKÄRI KIRJOITTI LÄÄKKEEN MASENNUKSEEN JA ANTOI VANHEMMILLE MIETITTÄVÄKSI HALUTAANKO ALOITTAA LÄÄKITYS. OLEMME VAIKEAN PÄÄTÖKSEN EDESSÄ. OLEN LUKENUT ETTÄ, LAPSILLA LÄÄKKEET VOIVAT LISÄTÄ ITSEMURHARISKIÄ.
ONKO KENELLÄKÄÄN KOKEMUSTA LÄÄKITYKSESTÄ LAPSEN MASENNUKSEEN? MITÄ VAIKUTTI OLIKO SIVUVAIKUTUKSIA YM.
 
Koulun henkilöiden on helpompi etsiä vikoja yksittäisestä lapsesta kuin miettiä omia käytänteitään. Löytyisikö lapsellesi ehkä apu kannustavasta, toista kunnioittavasta illmapiiristä? Onko paikkakunnallanne vai´htoehtoisa peruskouluja? Oman lapsemme kohdalla jouduimme vaihtamaan ekan luokan aikana koulua, koska ko. koulu ei ollut sopiva kasvuympäristö siihen saakka terveelle ja reippalle lapselle.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2007 klo 23:44 mellu kirjoitti:
Koulun henkilöiden on helpompi etsiä vikoja yksittäisestä lapsesta kuin miettiä omia käytänteitään. Löytyisikö lapsellesi ehkä apu kannustavasta, toista kunnioittavasta illmapiiristä? Onko paikkakunnallanne vai´htoehtoisa peruskouluja? Oman lapsemme kohdalla jouduimme vaihtamaan ekan luokan aikana koulua, koska ko. koulu ei ollut sopiva kasvuympäristö siihen saakka terveelle ja reippalle lapselle.

Vastaavasti meillä, tokan luokan jälkeen vaihdettiin koulua. Iso ratkaisu, mutta kannatti.
 
Kovin tutulta kuulosti kirjoituksesi. Meillä ei tosin lukihäiriötä ole, mutta muuten samantapainen poika joka ei pärjää pallopeleissä eikä juoksukilpailuissa eikä ilmeisesti oikein osaa pitää puoliaan kaveriporukassa.

Pojalla on myös ollut muutama oikein hyvä kaveri, jotka kuitenkin jo eskarin aikana löysivät uusia kavereita ja poika jätettiin usein leikkien ulkopuolelle. Edes tarhassa tädit eivät meinanneet "huomata" asiaa, vaikka koko ajan oli joku melkein vieressä katsomassa. Ja sama meno on jatkunut koulussa. Asiasta on puhuttu opettajan kanssa monta kertaa, ja muutamaksi päiväksi tilanne aina paranee välillä. Myös kotona on yritetty puhua, että toisten määräyksiä ei tarvitse totella eikä tarvitse lähteä pois heti kun joku käskee.

Nyt alkaa näyttää paremmalta, poika on löytänyt yhden kaverin, jonka kanssa leikkii välitunneilla ja usein koulun jälkeenkin. Edelleenkään ei pääse toisten leikkeihin mukaan välitunneilla, mutta enää ei tarvitse olla ihan yksin.

Minusta ainakin vaikuttaa siltä, että suosituimpia ovat ne pojat, jotka ovat hyviä pallopeleissä ja urheilussa ja ne joilla on kotona hienoimmat pelikoneet ja uusimmat pelit. Voisikohan vaikka opettajalta kysellä, että olisiko luokalla joku toinenkin joka ei tykkää pelata palloa eikä ehkä aina kelpaa mukaan isoon porukkaan?


 
Hieman tutulta tuntui kirjoitustasi lukiessa. Meillä poika 7v eskarilainen ja kertoo melko usein ettei pääse mukaan leikkeihin. Totta on että hänellä on vaikeuksia saada kaveri päiväkodissa, varsinkin kun vertaa siskoonsa 5v, jolla on aina kaveri. Meillä lisähaasteena eri kieli päiväkodissa ja sitten koulussa kuin kotikieli. Molemmat lapset pärjäävät kyllä kielen kanssa jo todella hyvin, poika osaa hieman paremmin kuin tyttö. Sosiaaliset taidot ovat olleet koko ajan pojalla haastavat, pienenä puri yms. Muuten on fiksu ja kiltti sekä taitava monissa asioissa. Jalkapallo ei myöskään meidän poikaa kiinnosta, siinä on todella yksi syy miksi jää vähän ulkopuoliseksi helposti. Meillä onneksi todella pieni koulu, joten varmasti huomataan mahdolliset ongelmat siellä. Tällä hetkellä poika käy silloin tällöin muiden poikien luona leikkimässä ja muita käy meillä eli tilanne ok. On silti todella surullista kuulla pojan sanovan ettei taas päässyt leikkiin mukaan :'( Olen kyllä koittanut sanoa että mene vain äläkä niin paljon kysele että saako tulla mukaan! En usko tyttömme paljon kysyvän vaan menee vain viereen ja on sitä mieltä että yhdessä tässä leikitään! Siitä se usein lähtee. Totuus on kyllä se, että toisille sosiaalisuus on helpompaa kuin toisille.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.04.2007 klo 20:45 minnanäiti kirjoitti:
meillä ihan sama juttu, tyttö 7v.
musta tuntuu että tytöt vielä raaempia, ollaan vaan sen bestiksen kaa :'(

Näin on. Ja tytöt puhuvat pahaa toistensa selän takana. Opettajat joko eivät huomaa tai kiinnitä siihen huomiota. Ujon ja herkän tytön koulunkäynti voi olla silkkaa he7vettiä...
 
Kiitos vastauksistanne. Kunnassamme ei ole pienempiä kouluja paitsi yksi kristillinen koulu mikä voisi muutoin olla ihan hyvä vaihtoehto mutta se on niin kaukana että hän ei voisi oikein itsekseen sinne ikinä mennä tai tulla pois.

Pojallamme on kovasti myös pelkoja yksin jäämisestä. Hän soittaa joka päivä koulun jälkeen että onko hänellä iltistä ja tuleeko äiti hakemaan. Ja 30 s kuluttua hän soittaa taas ja varmistaa saman asian. Samoin hän pelkää mennä yksin ulos ilman aikuista (tämä on siis uusi juttu) tai jäädä sisälle vaikka menisin vain pihalla käymään. Hän varmistelee että enhän ole lähdössä mihinkään tai saattaa yhtäkkiä huoneestaan huutaa hädissään äiti missä olet vaikka olen sisällä esim. keittiössä enkä pihallekaan lähtisi ilman että sanoisin siitä hänelle. Hän ei suostu kulkemaan yksin kouluun ja häntä pelottaa mennä koulun portilta koulun ovelle. Koskaan, siis ei ikinä emme ole häntä unohtaneet iltiksestä hakea, tai että emme olisi tulleet silloin kun olemme luvanneet, hänellä on iltistä joka päivä emmekä ole ikinä mihinkään kotoa lähteneet ja lapsiamme yksin jättäneet. Kukaan ei ole kuollut, aikuisten ohjelmia ei katsota telkkarista, olemme paljon kotona lasten kanssa jne. joten emme ymmärrä näitä pelkoja. Emme ole missään nimessä ylisuojeleviakaan. Mitkään vakuuttelut eivät auta. Tietääkö kukaan mihin nämä liittyvät, tarkoitan onko siis jotain mahdollisia diagnooseja joihin tämmöinen sopisi?
Pojallamme todettiin juuri lievä lukihäiriö ja myös tarkkaavaisuudessa on jotain ilmeisesti lievää ongelmaa. Adhd oireitä ei ole, mahdollisesti jotain add tyyppistä mutta kyseisen arvion psykologi teki vain open täyttämästä yhden sivun rastiruutuun paperista ( vertaamatta ollenkaan meidän itse täyttämää, samaa paperia open paperiin) eikä lapsen tapaamisten perusteella. Alakulon kyllä oli huomannut psykologikin.

Tuntuisi kyllä aivan kauhealta jos pikkukoululaiselle täytyisi määrätä masennuslääkkeitä. Olis kyllä viimeinen vaihtoehto ennen kaikkia muita.

Onko kukaan koskaan kokeillut skidikanttikursseja? Saisikohan näistä pojalle lisää rohkeutta ja valmiuksia puolustautua kettuilijoiltaan?

Kyseleepi vielä pienen yksinäisen äiti

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2007 klo 09:51 JonseredLaLoca kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2007 klo 23:44 mellu kirjoitti:
Koulun henkilöiden on helpompi etsiä vikoja yksittäisestä lapsesta kuin miettiä omia käytänteitään. Löytyisikö lapsellesi ehkä apu kannustavasta, toista kunnioittavasta illmapiiristä? Onko paikkakunnallanne vai´htoehtoisa peruskouluja? Oman lapsemme kohdalla jouduimme vaihtamaan ekan luokan aikana koulua, koska ko. koulu ei ollut sopiva kasvuympäristö siihen saakka terveelle ja reippalle lapselle.

Vastaavasti meillä, tokan luokan jälkeen vaihdettiin koulua. Iso ratkaisu, mutta kannatti.

Voisitteko te koulua vaihtaneet vähän kertoa, millaiseen ratkaisuun päädyitte?
 
Omalla tarkkaavaisuushäiriöisellä tyttärelläni oli samantyyppisiä pelkoja, jotka johtuivat siitä, että hän ei luottanut muistiinsa eikä osannut hahmottaa ympäristöään, eli pelkäsi eksyvänsä matkalla omasta huoneestaan vessaan.

Eli kipin kapin neurologille tai neuropsykologille, ennen kuin asiat hankaloituvat entisestään!

itselläni on adhd/add ja niin lapsillanikin, niitä kahta ei voi rajata toisistaan selkeästi. Sama ongelma, erilaiset ilmenemismuodot. Oireet vaihtelevat jopa elämäntilanteen mukaan. riittävä oiretiedostus sekä lapsella, että aikuisilla auttaa tukemaan hankalissa asioissa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.04.2007 klo 11:05 vieras kirjoitti:
Voisitteko te koulua vaihtaneet vähän kertoa, millaiseen ratkaisuun päädyitte?

Meillä siirryttiin kiisteltyyn vaihtoehtopedegogiaan :D Eli lapset käyvät pientä steinerkoulua lähikunnassa. Luokkakoko on n.10-15 oppilasta ja opettajat ovat erittäin sitoutuneita työhönsä ja erilaisuus oppimisessa ja käytöksessä on sallittua.

Isoissa opetusryhmissä en usko steinerpedagigiikan toimivan... valitettavasti.
 
Ihan muutamana ohikiitävänä sanasena "kömpelöistä" lapsista. Parina ohikiitävänä hetkenä nyt tullut törmättyä muutamaan lapsukaiseen joilla on ollut oppimisvaikeuksia, ja tähän liittyen myös tällaista omankehon hallinnan haasteellisuutta. Tilanne on heille varmaan hankala, ensin he saattavat ymmärtää että eivät oikein ole "A-luokan" kansalaisia oppiluokassa, ja sama syrjintä jatkuu välitunnilla. Siitä jos ei masennusta tule pienen ihmisen elämään niin ei sitten mistään.

Näissä tapauksissa hankalaa on ollut se että opettajakin on tiedostanut lasten kömpelyyden niin liikunta tunneilla, kuin välitunti maailmassakin. Mutta muut ketterämmät lapset ovat käyttäneet tätä kömpelyyttä heitä vastaan. Esimerkiksi jos kaveria ei haluta pallopeliin tai hippaan on helppo saada kömpelö kaveri näyttämään tönäisseen tahallisesti. Siinä sitten parin jälki istunnon jälkeen voi päättäväisemmältäkin kaverilta karsiutua jalkapallo haaveet. Tällaisten tilanteiden ratkaiseminen onkin opettajille suurempi kuin haaste, ja varmaan siellä tulee ratkaisuja jotka voivat näkökulmasta riippuen olla kyseenalaisia. Nollatoleranssihan kun ei salli minkäänlaista tönimistä. Valitettavan harva tällaisiin tilanteisiin joutuva lapsi kun voi uskottavasti selittää opettajille, että ehkä he tarvitsisivat enemmän tilaa leikkiäkseen heidän motoristen erityisvaatimustensa vuoksi.

Nämä muutamat tapaukset joihin olen törmännyt ovat olleet poikien kohdalla, enkä osaa niin tarkkaan sanoa millaista on tyttöjen maailmassa. Itse en käyttäisi sanaa raaempi tyttöjen touhuista. Ihan sen takia etten ole nähnyt tyttölauman jahtaavan tyttöä koulun viereisellä pyörätiellä ja heidän väsyttyään vielä huutavan perään. "Huomenna saat turpaas!" Tyttöjä tosin on kai yleisesti pidetty notkeampina kuin poikia, joten kömpelömmät varmaan erottuvat joukosta helpommin. Samoin tyttöjä on pidetty sosiaalisempina, joten tyttö joka ei olekaan niin sosiaalinen erottuu varmaan joukosta. Ehkä kuitenkin itse käyttäisin sanaa "kierompi" puhuttaessa tyttöjen ongelmista. Juuri tuon sosiaalisuuden suhteen. Siinähän taas ongelma on että siihen on vielä vaikeampi puuttua, kun näkyvää tönimistä ei esiinny.

Näihin tilanteisiin tuskin on patentti ratkaisua. Harmillisesti varmaan iso osa työstä tulee vanhempien harteille. Ongelmien tiedostaminen, ja yhteistyön rakentaminen. Mutta heti ensimmäisenä tulee mieleen joku hyvä harrastus, jotain missä lapsi saisi onnistumisen tunteita. Sopiva harrastus voi tietty olla haastava löytää, paikkakunnasta ja lapsen kiinnostuksesta johtuen, mutta mites vaikka taiteiden puolelta? Moni lapsi varmaan nauttisi että voisi ilmaista itseään jotenkin missä ei ole epäonnistumisen vaaraa. Tai sitten jotain ihan muuta vaikka vapaapalokuntaa.
 

Yhteistyössä