Lukeeko ihmiset enään kirjoja?

Nykyään myydään joka vuosi enemmän ja enemmän kirjoja. Oli vastikään uutisissa. Eri asia sitten lukeeko niitä kukaan :whistle: Mutta monilla ainakin on kirjoja. Tilastojen mukaan, huom huom palstalaiset! Eli vaikka juuri sinulla, hyvä palstalainen, ei ole paljoa kirjoja, niin tilastojen mukaan kirjoja on ihmisilllä joka vuosi enemmän.

Meillä on kirjat piirongissa ovien takana ja eteisen kaapissa ja makuuhuoneen kirjahyllyssä. Ehkä muillakin on kirjat ovien takana? Olen nimittäin samaa pohtinut, että missä ihmiset kirjojaan pitää tai onko niitä edes, kun olen sisustuskuvia katsellut.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Nykyään myydään joka vuosi enemmän ja enemmän kirjoja. Oli vastikään uutisissa. Eri asia sitten lukeeko niitä kukaan :whistle: Mutta monilla ainakin on kirjoja. Tilastojen mukaan, huom huom palstalaiset! Eli vaikka juuri sinulla, hyvä palstalainen, ei ole paljoa kirjoja, niin tilastojen mukaan kirjoja on ihmisilllä joka vuosi enemmän.
Se vain painottuu tietylle ryhmälle suurin osa :D Piti ihan tarkistaa, muistin kyllä iän hieman väärin (ajattelin sen olevan 30-40 vuotiaat naiset)

http://www.hs.fi/kirjat/artikkeli/Etel%C3%A4-Suomen+oppineet+naiset+ahmivat+kirjoja/1135242745861

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi Pöppiäinen:
luen,ja paljon luenkin.kävin vähän aikaa sitte anttilassa hamstraamassa kirjoja,tulikohan niitä 6 ostettua.ja meiän kirjahylly on makkarissa,siitä tosin uhkaa loppua tila kirjoille :whistle:
Minä katson aina haaveillen kirjakaupassa kirjoja. Meilläkin tuo tila on suurin ongelma. Ennen ostin paljon kirjoja, sitten pakon edessä niistä luovuin osasta. Tila ei vain anna periksi... Kuin miehen jutuille, sarjakuville, leluille :kieh: :headwall:

Mä luen paljon. Kirjojakin on jokunen, hyllyssä makkarissa. Mä haluisin katonrajaan kulkemaan pitkin olkkaria kirjahyllyt täyteen kirjoja.
Mä muuten tykkään lukee kirjat useempaan kertaan, sormusten herran oon tainnu lukee pitkälti toistakymmentä kertaa...

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Mä en ikinä kehtaisi linkittää kuvaa meidän kirjahyllystä tänne. :LOL: :ashamed:
En minäkään. Siivottu viime kesänä tai ehkä sitä ennen. :ashamed:

Kirjoja luen lomilla, Joululomalla lukemani 6 dekkaria laitoin kiertoon samantien.

vieras
Meillä on tällä hetkellä 12 hyllymetriä Lundiaa ja ensi viikolla haetaan lissää että saadaan kaikki kirjat hyllyyn :) Meillä luetaan paljon, telkkaria meiltä ei löydykään. Hyllyssä lähinnä klassikoita ja määritysoppaita miehen ammattiin liittyen, sekä lempparikirjoja. Tällä hetkellä luen Albert Cohenin kirjaa ''Rakkaani, valittuni'' ja Noah Chomskyn ''Tulevaisuuden valtiota''. Miehellä kesken ''First for Britain and Ireland''. Tulevalle lapsukaisellekin on jo hommattu läjä kirjoja, osa mun ja miehen vanhoja ja osa ihan uusia. Kirpparit ja kirjaston myyjäiset ovat parhaat kirjanhankkimispaikat!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Tuota noin, voi kai sitää lukea vaikka kirjaston kirjoja?

Meillä on neljä kirjahyllyä kolmiossa. Mielestäni meillä on kohtuullisen vähän kirjoja, varmasti alle tuhat kappaletta kaiken kaikkiaan. Jos saisin isomman kämpän, olisi yksi huoneista kirjasto, jossa sellaset vanhanaikaiset kirjahyllyt ja rullatikkaat. :p
Toki voi lukea kirjaston kirjoja :D Meillä luetaan kirjaston kirjoja siinä missä omiakin tai muilta lainattuja. Mietin vaan eikö nykysin ihmiset osta enään kirjoja? Anna niitä lahjaksi jne. Ennen kun joka kodissa oli kirjahylly, mutta nykysin ei enään näytä olevan.
Mä olen tuntenut ihmisiä jotka eivät ole lukeneet muita kirjoja kun ne mitkä koulussa on vaadittu :eek:
En oikein ymmärrä miksi niitä kirjoja pitäisi ostaa. Harvemmin luen kirjoja toista kertaa. Tietysti joitain hakuteoksia ja luontokirjoja on lastenkirjojen lisäksi, mutta muuten on vähän kirjoja omina. Tiedon saa nykyisin nopeasti netistä, tosin ei enää nyt niin hyvin kun menetin yliopiston tunnukset. Ja omassa kaupungissa löytyy kaupunginkirjasto sekä yliopiston kirjasto.
No mä ostan kirjan jos haluan sen lukea. Kirjastossa saa odottaa jopa kuukausia jos haluaa jonkun tietyn kirjan lukasta.
Divarit on hyviä paikkoja metsästää kirjoja.
Mulla ainakin on hyllyssä monia kirjoja joita luen kerta toisensa jälkeen.
Hyvä kirja ei lukemalla kulu!

lily
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Tuota noin, voi kai sitää lukea vaikka kirjaston kirjoja?

Meillä on neljä kirjahyllyä kolmiossa. Mielestäni meillä on kohtuullisen vähän kirjoja, varmasti alle tuhat kappaletta kaiken kaikkiaan. Jos saisin isomman kämpän, olisi yksi huoneista kirjasto, jossa sellaset vanhanaikaiset kirjahyllyt ja rullatikkaat. :p
Toki voi lukea kirjaston kirjoja :D Meillä luetaan kirjaston kirjoja siinä missä omiakin tai muilta lainattuja. Mietin vaan eikö nykysin ihmiset osta enään kirjoja? Anna niitä lahjaksi jne. Ennen kun joka kodissa oli kirjahylly, mutta nykysin ei enään näytä olevan.
Mä olen tuntenut ihmisiä jotka eivät ole lukeneet muita kirjoja kun ne mitkä koulussa on vaadittu :eek:
meillä on paljon kirjoja ja kirjahyllyt työhuoneessa, koska en halua olkkariin paljon tavaraa. lapsella on omat kirjat omassa huoneessa.

mutta miksi kaikkien pitäisi lukea paljon kirjoja? kaikki ei sovi kaikille tai kiinnosta kaikkia. mua taas ei kiinnosta urheilu, mikä voi jonkun muun mielestä olla ihan outoa. jokainen tavallaan.

Luen ja mielestäni aika paljonkin... Miul on olkkarissa hyllykkö jossa on lasiovellinen vitriini jossa miun kirjat, kohta siitä vaan alkaa tila loppumaan... Tiettyjä kirjoja keräilen, sitä hömppää siis :LOL:
Kirjastoa tulee myös käytettyä ahkerasti...
Vasta kun sairaalassa olin luin kaks kirjaa...

Ennen kun joka kodissa oli kirjahylly, mutta nykysin ei enään näytä olevan.
Toisaalta aika usein siinä kirjahyllyssä oli esimerkiksi lääkärikirjasarja, tietosanakirjasarja, vuosikirjasarja ja muutama kirjakerhojen valiokirja.

Meillä on kolme kirjahyllyä, tykkään ostella kirjoja ja lukea paljon. Käytän kyllä kirjastoakin paljon, mutta haluan kuitenkin omistaa tiettyjä kirjoja. Pyrin oikeastaan kuitenkin siihen, että en omista kirjoja joihin minulla ole jotain tunnesidettä, eli sellaiset "turhat" kirjat laitan hyvin nopeasti eteenpäin :)

Niin joo, ja minä luen monia kirjoja useamman kerran, jos ne ovat oikein hyviä. Samoin niitä kirjoja lukee minun puolisoni, sekä tuttavat ja sukulaiset jotka lainaavat minulta kirjoja. Monet kirjoistani kulkevat yhtä monien käsien kautta, kuin jotkut kirjastonkirjat :xmas: (ainakin täällä pikkukaupungissa :D )

Alkuperäinen kirjoittaja siperia:
Niin joo, ja minä luen monia kirjoja useamman kerran, jos ne ovat oikein hyviä. Samoin niitä kirjoja lukee minun puolisoni, sekä tuttavat ja sukulaiset jotka lainaavat minulta kirjoja. Monet kirjoistani kulkevat yhtä monien käsien kautta, kuin jotkut kirjastonkirjat :xmas: (ainakin täällä pikkukaupungissa :D )
Täällä vähän sama juttu, eli ns turhat kirjat laitan kiertoon luettuani. Tosin nyt niitä dekkareita on kertynyt, kun äitee on niitä tänne tuonnut.
Tälläkin hetkellä meidän kirjoista on iso osa lainassa kavereilla.
Miehen kirjoista suurin osa on kellarissa, koska tänne uuteen asuntoomme ei mahtunut kaikkia :/
Mä lainailen kirjastosta lähinnä semmosia ei niin suosittuja kirjoja. Kun ne suositut on aina varaussysteemin päässä. Eikä mun kärsivällisyys siihen riitä :D

vieras
löytyy kirjoja ja olen ennen muinoin lukenut paljon kirjoja. Mutta nykyään ei meinaa aika riittää. Ajattelin et vois taas alkaa lukemaan jotain olisi niin monta kirjaa mitkä todella haluaisin lukea.

Meillä on kirjahyllyt makkarissa, tainnut olla siitä lähtien kun muutettiiin yksiöstä kaksioon. Tällä hetkellä jo kirjoja khdessa rivissä kun ei enää muuten mahdu. Ja lisäksi lapsilla on oma kirjarivistönsä lastenhuoneessa.

Oma lukeminen kyllä tällä hetkellä painottuu tuohon Babar, Koiramäki, Pekka Töpöhäntä - osastolle, mutta haaveilen kovasti omasta ajasta, jolloin voisi taas tarttua ihan itse valitsemaani kirjaan :LOL:

Meillä on kirjasto, missä on 2 kirjahyllyssä kaikki kirjat, mitä on monta sataa kaiken kaikkiaan. Kirjat ei ole siis olohuoneessa kaikkien näkysällä.
*Muoks* Ja luen tosi paljon, mies rajoittuneemmin.

Mä lainailen kirjastosta lähinnä semmosia ei niin suosittuja kirjoja. Kun ne suositut on aina varaussysteemin päässä. Eikä mun kärsivällisyys siihen riitä :D
No mä menin just varaaman yhden kirjan, ja tajusin olevani 14. varausjonossa. Ko. kirjaa on vain yksi kappale, ja laina-aika kuukauden, kun eivät ole ottaneet täällä käyttöön 1-2 viikon pika-lainaa suosituille kirjoille. Joten hyvässä lykyssä saisin sen kirjan reilun vuoden päästä :D Vaikka ne ostaisi tänne toisenkin kirjan, niin jonottaminen kestää kuitenkin puoli vuotta.

vieras
Meillä luetaan paljon, ja kirjahyllyjä on monta. Ja niissä säilytetään kirjoja, ei mitään kamalaa koristekrääsää. Perheessäni on muutenkin luettu aina. Opin itse 4-vuotiaana lukemaan, ja siitä lähtien on melkein koko ajan ollut joku kirja kierroksessa. Tykkään omistaa kirjoja ihan sen takia, että oikeasti luen monia useampaan kertaan.

Huolestuttavaa kuitenkin on, että lähipiirissä on yhä enemmän ihmisiä, joiden ainoa kosketus kirjallisuuteen on Aku Ankka. On siinäkin hyvää kieltä, mutta silti...

lily
Huolestuttavaa kuitenkin on, että lähipiirissä on yhä enemmän ihmisiä, joiden ainoa kosketus kirjallisuuteen on Aku Ankka. On siinäkin hyvää kieltä, mutta silti...
edelleen kysyisin seuraavaa: miksi kaikkien pitäisi lukea paljon kirjoja? kaikki ei sovi kaikille tai kiinnosta kaikkia. itse len paljon, mutta mua taas ei kiinnosta urheilu, mikä voi jonkun muun mielestä olla ihan outoa. jokainen tavallaan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lily:
edelleen kysyisin seuraavaa: miksi kaikkien pitäisi lukea paljon kirjoja? kaikki ei sovi kaikille tai kiinnosta kaikkia. itse len paljon, mutta mua taas ei kiinnosta urheilu, mikä voi jonkun muun mielestä olla ihan outoa. jokainen tavallaan.
No itseäni se huolestuttaa lähinnä vanhempien kohdalla, jotka itse hädin tuskin osaavat lukea eivätkä siksi kannusta lapsiaankaan lukemaan. Eivät ymmärrä, että lapsella olisi paljon helpompaa koulussakin jos olisi paremmat lukutottumukset.

vieras
Meilläkin molemmat lukee paljon. Kirjat ovat tässä työhuoneessa ja yläkerran aulassa hyllyissä. Lisää pitänee meillekin hyllyjä hankkia, kun tila loppuu kesken. Lapsilla on myös paljon kirjoja. Ollaan kaksikielinen perhe, joten esim. Potterit löytyy jopa kolmella kielellä. En ole ikinä malttanut odottaa käännöksiä, joten olen ne ostanut englanninkielisinäkin. Mieheltä ne löytyvät tanskaksi ja vielä sitten suomenkieliset.

Yhteistyössä