Luin yhdestä suurperheestä. Niillä oli 9 lasta, 12 v oli vanhin ja siitä sit alaspäin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
2 kaksoset jne. Asuivat 95 neliön kerrostalokodissa. Huh huh, eikö ole ahdasta?
Ja taas ne nainen oli raskaana. Tää mies ja nainen olivat ihan normaalin oloisia. Mutta miksi niin monta lasta?

Normaalia arkea, ainakin lestadiolaisperheissä... Mulla vähän reilu parikymppinen tuttu, heillä jo neljä lasta ja luku varmasti kasvaa. Tosin ei aina tartte olla lessujakaan, toiset vaan tykkää. Mitäs tuosta, jokainen tavallaan.

No ei todellakaan ole normaalia pukata lapsia tota tahtiin. Normaalit ihmiset ajattelevat omaa terveyttään, taloutta ja sisaruksia viimeistään muutaman lapsen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja suski:
No ei todellakaan ole normaalia pukata lapsia tota tahtiin. Normaalit ihmiset ajattelevat omaa terveyttään, taloutta ja sisaruksia viimeistään muutaman lapsen jälkeen.

Mut me ollaan kaikki erilaisia... toiset jaksaa, toiset ei ;)

Sori nyt kummiskin. Meillä ei ole talous ollu koskaan näin hyvin ku nyt. Ja täysin terve olen sekä mieheni. Ja ihan varmasti minulla on aikaa joka lapselle. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
niin niillä oli 3 makuuhuonetta ja joka huoneeseen vaan mahu 2 kerrossänkyä jotta tuli 4 makuupaikkaa.

Mistä sä tästä luit?
Ei ennenkään ole joka penskalla ollu omaa huonetta ja ihan onnellisia lapsia silti kasvanut.

Tätä kyllä peesaan. Ei siinä mitään, ei se minulta ole pois. Kyllä siinä jää neliöt pieneksi jos 95m2 talossa on yli 10 henkeä. Enkä voi millään uskoa että kaikille lapsille sitä vanhemman huomiota tulee. Ellei sitten saa kodinhoidossa jotain ulkopuolista apua, tosin tässä varmaan lapset ovat kanssa aika työllistettyjä.

Alkuperäinen kirjoittaja jooo:

Tätä kyllä peesaan. Ei siinä mitään, ei se minulta ole pois. Kyllä siinä jää neliöt pieneksi jos 95m2 talossa on yli 10 henkeä. Enkä voi millään uskoa että kaikille lapsille sitä vanhemman huomiota tulee. Ellei sitten saa kodinhoidossa jotain ulkopuolista apua, tosin tässä varmaan lapset ovat kanssa aika työllistettyjä.

No mä en kiellä etteikö olis ahdasta ja sekin et minä en ison perheen kans lähtis asumaan kerrostaloon.
Mut tuohon mä sanoisin,et miten niin lapset on isossa perheessä sen työllistetympiä kuin muissakaan?
Oli lapsia yks tai ykstoista niin olen aika varma,et lähes joka talossa lapsetkin joutuu osasa kotihommista tekemään. Tiskivuorot ja imuroinnin. Mut se on puppua et pitäis isompian aina vahtia pienempiä. Ei meillä vaan.

Ja onko siinä jotain vikaa että lapset on työllistettyjä? Ite olen pirun tyytyväinen että jo kotona opin tekemään töitä ja "oman osani" ilman palkkioita. Ei se lapsuus siinä ainakaan hukkaan mennyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Ä:

Ja onko siinä jotain vikaa että lapset on työllistettyjä? Ite olen pirun tyytyväinen että jo kotona opin tekemään töitä ja "oman osani" ilman palkkioita. Ei se lapsuus siinä ainakaan hukkaan mennyt.

Eiku he kuvittelee,et suurperheessä isommat hoitaa pienemmät lapset aina ja äiti ei yhtään mitään. (tätä soopaa olen kuullu jatkuvasti)

Minäkin jäin miettimään millainen on normaalin oloinen vanhempi. :D

Mutta juu, kyllähän tuo ahtaalta asumiselta kuulostaa ja varmasti korostuu lasten murrosiän myötä kun yleensä siinä aletaan kaipaamaan enemmän sitä omaa tilaa ja rauhaa. Ei välttämättä enää niin kivaa jakaa huonetta kolmen, ehkä huomattavasti nuoremmankin sisaruksen kanssa.

Muuten en lapsimäärästä jaksa kauhistua, ihmisiä on erilaisia ja joku haluaa enemmän lapsia. Pääasia että kaikista pidetään huolta ja välitetään.

Yhteistyössä