Luin H1N1 artikkelin jossa viranomainen kertoi että Suomessa on sairastunut tautiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AnniManni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Tarpeeksi pieni potilasryhmä kun on kyseessä, niin suun pitää olla erityisen supussa. Sikainfluenssaa sairastavaa pienempää potilasryhmää ei Suomessa juuri olekaan.

En siltikään ymmärrä, miten ulkopuoliset voisivat tunnistaa potilaan tästä? Kerro minulle! Toisekseen äitihän itse kertoi asioistaan hyvinkin avoimesti palstalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tarpeeksi pieni potilasryhmä kun on kyseessä, niin suun pitää olla erityisen supussa. Sikainfluenssaa sairastavaa pienempää potilasryhmää ei Suomessa juuri olekaan.

En siltikään ymmärrä, miten ulkopuoliset voisivat tunnistaa potilaan tästä? Kerro minulle! Toisekseen äitihän itse kertoi asioistaan hyvinkin avoimesti palstalla.

Lapsi asuu pietarsaaressa. On nelihenkisestä perheestä.. Kyllä joku voi tunnistaa..

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Lapsi asuu pietarsaaressa. On nelihenkisestä perheestä.. Kyllä joku voi tunnistaa..

Niin...äiti ITSE kertoi nämä eli?

Äiti saa itse kertoa mitä lystää omasta sairaudestaan ja läheistensä sairaudesta (kirjallista lupaa tietojen luovuttamiseen lienee turhaa penätä taaperoilta). Mutta hoitohenkilökunta ei saa kertoa yhtään mitään. Joistain yleisemmistä sairauksista he saavat jutustella tyyliin "Rintasyöpää sairastava 45-vuotias nainen", kunhan on varmaa, ettei kukaan pysty yhdistämään tietoja johonkin tiettyyn henkilöön. Sikainfluenssan kohdalla potilasmäärä kuitenkin on niin pieni, että joku aina pystyy tunnistamaan potilaan. Tilanne muuttuu sitten kun sairastuneita tulee paljon lisää ja tunnistamistodennäköisyys pienenee.