Luetaanko teillä lapsille iltasatu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joskus. Ihan vasta viime aikoina oon alkanut lukea lapset 3v ja 1.5v, koska vasta nyt 3v on ollut kiinnostunut saduista. Lähinnä toi 3v jaksaa seurata sadun loppuun, 1.5v nukahtaa kesken kaiken.

Mulle on luettu lapsena joskus iltasatua.

Luen, n. pari-kolme krt viikossa. Muina iltoina kauhea syyllisyys jos en jaksa :/ Joskus tosin ei ehditäkään, jos iltapesut viivästyneet tms. Luen sohvalla lapsi sylissä, yleensä luetaan kerralla vähintään pari kirjaa. Minulle myös luettiin pienenä.

Meillä luetaan joka ilta ja minullekin on luettu lapsena. Ja minä olen itse aina lukijana ellei täti satu olemaan kylässä. Isä ei oikein tahdo edes kelvata lukemaan, mutta täytyisi jatkossa opetella, kun on pikkukakkonenkin tulossa.

Päivittäin luetaan ainakin jotain. Iltasatu luetaan, jos on mun nukuttamisvuoro. Mies harvoin lukee, keksii yleensä päästään tarinoita. Tyttö (3v.) tykkää noista improvisoiduista tarinoista tosi paljon, varmaan osittain siksi, että on itse yleensä "päähenkilö". Usein myös pyytää itse jonkun muuhun satuun, meidän päivän tekemisiin tms. liittyvän tarinan, tai parhaassa tapauksessa keksii sellaisen itse :)

[QUOTE="Tyttöjen äiti";23767188]Mua kiinnostaa että luetteko lapsille niin että lapset istuvat sylissä? Vai ovat omissa sängyissään? Nukahtavatko lapset satuun vai sanotaanko sadun jälkeen vielä hyvät yöt?

Ollaan hiljattain aloitettu iltasatujen lukeminen lapselle. Kuuntelee satua sängyssään ja nukahtaa sinne satua kuunnellessaan. Joskus luen samaa kirjaa uudelleen ja uudelleen niin kauan että uni tulee.... Miten muilla?[/QUOTE]

Meillä pesun ja pisun jälkeen on se jutustelu+satutuokio pojan sängyssä tai isossasängyssä. Ei nukahda siihen vaan jää sitten unta oottamaan. Yleensä pojan huoneessa luetaan.

Meillä on reilun vuoden ikäinen lapsi ja olemme ihan parin kuukauden ikäisestä asti iltaisin tehty aina samat rutiinit nukahtamisvaiheessa: Taapero-Raamatusta pari sivua (lähinnä kuvien katselua), iltalaulu (sama joka ilta) ja iltarukous. Itselläni on ollut sama kaava lapsena ja olen kokenut sen hyvin turvalliseksi. Olemme joka ilta lapsemme kanssa molemmat mieheni kanssa nukahtamisvaiheessa (ellei jommalla kummalla ole työ- tai muita menoja) ja luemme vuoroiltoina. Luemme päivittäin muutenkin lapsellemme ääneen kirjoja.

Yhteistyössä