Luetaanko teillä lapsille iltasatu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Todella harvoin :( Ei edes kuukausittain :( Olen arjet lasten kanssa yksin ja opiskelen. Yksinkertasesti en iltaisin jaksa. Asiasta todella huono omatunto ja tunnen että jätän lapsiltani suuren asian pois. Kolmen viikon päästä valmistun ja lupaan korjata asian! Lapset 4 ja 7v.

Anteeksi, meni sun viesti jotenkin kokonaan ohi aiemmin... :/
Onko sun mieskin ollut ehdoton että ei lue lapselle kun ei heillä ole luettu? Oletko yrittänyt ottaa häntä mukaan iltasatuhetkiin?

Ei olla yhdessä enää. Silloin kun oltiin, minä olin se joka luin iltasadut. Mies ei vain ollut yhtään kiinnostunut kirjoista tai lukemisesta. Nyt kun poika käy isällään, olen yrittänyt pakata kirjoja mukaan, mutta tuskin niitä siellä luetaan, kun aina ovat kassin pohjalla samassa paikassa kuin lähtiessä. Lukeminen ei vain ole kuulunut isän tai hänen perheensä harrastuksiin koskaan. Hän ei ole oppinut tapaa eikä ymmärrä sen tärkeyttä. Tai mun mielestä tärkeyttä.

Luetaan. Kuuntelijana nyt 2 v 4 kk poika, ja on kuunnellut kirjoja jo ihan vauvasta - tai katsellut ihan aluksi. =) Kuuntelee kirjoja myös isänsä kielellä. Iltasadun jälkeen laitetaan valo pois ja lauletaan vielä monet laulutkin. Nyt alkanut kovasti laulamaan ja leikkimään mukana, ihana. :heart:

Jos en ole kamalan väsynyt itse niin kyllä luetaan. Mulle luki aina isä pienenä iltasatua, oikein vanhoja kunnon kansansatuja prinsessoista, peikoista, noita-akoista.. Hyvin on painuneet mieleen ne jännittävät kertomukset ja se miten mukavaa oli kuunnella isän ääntä kun hän luki sängyn vierellä tai välillä makoilin hänen kainalossaan kuuntelemassa ja samalla katselin kirjan kuvia :)

Ei olla yhdessä enää. Silloin kun oltiin, minä olin se joka luin iltasadut. Mies ei vain ollut yhtään kiinnostunut kirjoista tai lukemisesta. Nyt kun poika käy isällään, olen yrittänyt pakata kirjoja mukaan, mutta tuskin niitä siellä luetaan, kun aina ovat kassin pohjalla samassa paikassa kuin lähtiessä. Lukeminen ei vain ole kuulunut isän tai hänen perheensä harrastuksiin koskaan. Hän ei ole oppinut tapaa eikä ymmärrä sen tärkeyttä. Tai mun mielestä tärkeyttä.

Todella harmi ettei lue. :/
Hankala käsittää ettei joillain ole (ollut) sitä tapaa/perinnettä kun itse pitää sitä itsestäänselvyytenä.

ei ihan joka ilta, meillä ei tuo lapsi oikein oo oppinut kirjojen pariin ainakaan nyt toistaiseksi. Tai no, kuvakirjoja kattelee edelleen mielellään mutta satuja ei vielä oikein jaksa kuunnella. Mutta tosiaan joinakin iltoina luetaan ja parhaiten se onnistuu kun luetaan sohvalla ennen sänkyyn menoa. 3v kyseessä.

Aina luetaan ennen nukkumaanmenoa. Myös lasten isä lukee. Kuopus ja kaskimmäinen kuuntelee sadun. Vanhin lukee itsekseen jotakin kirjaa. Meillä on aina liitetty kirja nukkumaanmenoon. Ei tulisi lapsille kovinkaan helposti unta, jos jonain iltana ei lukisi.

Luetaan. Varmaan n 2v:sta on luettu. 3v4kk jaksaa kuunnella pitkiäkin juttuja ja niin paljon kun vaan kukaan jaksaa lukea.

Mun mielestä se on ihanaa! Istutaan hetki sylikkäin ennen nukkumaanmenoa ja luetaan. Nyt juuri meneillään on Isä-kirjoja, jotka naurattavat aikuistakin.

joka ilta :) Ihana päätös päivään, kun molemmat istuu kainalossa ja luen sadun <3 iät 3v ja 6v. En muista minkä ikäsenä esikolle aloin lukemaan, mutta varmaan muistelen, että n. 2veenä.

Mua kiinnostaa että luetteko lapsille niin että lapset istuvat sylissä? Vai ovat omissa sängyissään? Nukahtavatko lapset satuun vai sanotaanko sadun jälkeen vielä hyvät yöt?

Ollaan hiljattain aloitettu iltasatujen lukeminen lapselle. Kuuntelee satua sängyssään ja nukahtaa sinne satua kuunnellessaan. Joskus luen samaa kirjaa uudelleen ja uudelleen niin kauan että uni tulee.... Miten muilla?

[QUOTE="Tyttöjen äiti";23767188]Mua kiinnostaa että luetteko lapsille niin että lapset istuvat sylissä? Vai ovat omissa sängyissään? Nukahtavatko lapset satuun vai sanotaanko sadun jälkeen vielä hyvät yöt?

Ollaan hiljattain aloitettu iltasatujen lukeminen lapselle. Kuuntelee satua sängyssään ja nukahtaa sinne satua kuunnellessaan. Joskus luen samaa kirjaa uudelleen ja uudelleen niin kauan että uni tulee.... Miten muilla?[/QUOTE]

Me ollaan kuopuksen sängyssä vierekkäin ja luen siinä ja sitten hyvät yöt ja suukot.

meillä luetaan 3 ja 7 vuotiaille joka ilta...molemmat saa valita omat kirjat ja ne luetaan äitin ja isin sängyllä...sen jälkeen hipsitään omiin sänkyihin nukkumaan. lapsille tosi tärkee juttu jota ei jätetä välistä vaik miten väsyttäs.

Ei lueta joka ilta. Tänään esim. jää varmasti väliin, kun lapset katselee tuossa vieressä Euroviisuja ja simahtavat olkkarin lattialle sitten kun väsyvät.

Kun luetaan, niin luetaan satu sohvalla. Sitten lapset omiin sänkyihinsä, peitto päälle, valot pois, ovi kiinni ja öitä.

[QUOTE="lukutoukka";23767113]Luetaan. Varmaan n 2v:sta on luettu. 3v4kk jaksaa kuunnella pitkiäkin juttuja ja niin paljon kun vaan kukaan jaksaa lukea.

Mun mielestä se on ihanaa! Istutaan hetki sylikkäin ennen nukkumaanmenoa ja luetaan. Nyt juuri meneillään on Isä-kirjoja, jotka naurattavat aikuistakin.[/QUOTE]

siis niitä Timo Parvelanko. Ne ovat hauskoja.:D

Kun olin pieni, äiti luki mulle aina iltasatuja, mutta isä keksi niitä itse. Ehkä tämä voisi olla ap:n miehellekin luontevampi tapa? Eivät ne sadut niin monimutkaisia olleet, niissä oli päähenkilö aina sellainen prinsessa (minä) ja hänen pikkuveljensä (veljeni) ja sitten he esim. kävivät poimimassa kukkia. Ei sen kummempaa, mutta vieläkin muistan ne hetket isän kanssa :)

[QUOTE="Tyttöjen äiti";23767188]Mua kiinnostaa että luetteko lapsille niin että lapset istuvat sylissä? Vai ovat omissa sängyissään? Nukahtavatko lapset satuun vai sanotaanko sadun jälkeen vielä hyvät yöt?

Ollaan hiljattain aloitettu iltasatujen lukeminen lapselle. Kuuntelee satua sängyssään ja nukahtaa sinne satua kuunnellessaan. Joskus luen samaa kirjaa uudelleen ja uudelleen niin kauan että uni tulee.... Miten muilla?[/QUOTE]

Me ollaan kaikki meidän sängyssä makoilemassa kun jompi kumpi lukee, myös vauva :) Siinä samalla se joka ei lue silittelee isompaa lasta uneen. Sit kannetaan omaan sänkyyn nukkumaan ja vauva menee omaansa.
Ei lueta lyhyitä satuja illalla, yleensä menossa joku pidempi kirja jota sitten luetaan kunnes isompi lapsi nukkuu.

Yhteistyössä