Löytyykö yli nelikymppisiä naisia, joilla ei ole selluliittia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olisi kiva tietää, onko kyse elämäntavoista vai geeneistä, jos on niin pitkään onnistunut välttymään selluliitilta.

Minä huomasin ensimmäiset appelsiinikohdat reisissäni (kun niitä puristi) 35 vuotiaana, jolloin olin lopettanut kilpaurheiluharrastukseni. Nyt ikää on jo reilusti yli 45 ja alan hyväksymään, etten täysin sileitä reisiä ja takapuolta varmaan enää koskaan tule saamaan. Vai auttaisiko joku extraterveellinen ruokavalio? Runsas liikunta ei ainakaan enää tehoa.

Löytyy.
Selluliitti on oman käsitykseni mukaan aika lailla geeneistä kiinni. Jollain parikymppisilläkin on selluliittiä, kun taas tiedän useammankin nelikymppisen, jolla ei vielä ole, vaikka elämäntavat on mitä on.

Olen muuten useammankin ihmisen suusta kuullut väitteen, että jos ei käytä e-pillereitä, ei tule selluliittiä.
En muista/tiedä, mihin perustui, mutta näin väitetään.

Olen yli 50 v, en ole koskaan noudattanut erikoisruokavaliota tai liikkunut mitenkään säännöllisesti, selluliittia ei ole. Eikä äidilläkään, joka on yli 80 v.

Ei löydy selluliittia täältä, ja ikää on 42. Epillereitäkin tuli nuorempana käytettyä, joten ei siitäkään voi johtua. Ja elämäntavat epäterveelliset.

Eli geeneistä kiinni. Mutsilla oli selluliittia alta neljänkymmenen, systerilla myös, ja han on aina ollut terveysfriikki, kasvissyöjä, ei tupakoinut tai käytä alkoholia.

Selluliitti on hormoneista (naishormonit) johtuvaa. Monella naispuolisella huippu-urheilijalla on selluliittia vaikka he ovat treenanneet lapsesta asti, noudattaneet tiukkaa ruokavaliota ja kroppa on tosi kovassa kunnossa (paljon lihaksia, alhainen rasvaprosentti).

Selluliittia on muuten useampaa eri "laatua" eli ensimmäisen, toisen ja kolmannen asteen selluliitti. Ensimmäisen asteen selluliitti jää monelta ihmiseltä huomaamatta ja vasta lääkärintarkastuksessa (esim. rasvaimua tai muuta kauneusleikkausta edeltävä tarkastus) paljastuu sitten ne todelliset selluliittikertymät.

Vinkki: unohtakaa selluliittivoiteet ja kauneushoitolassa käynnit. Paljon tehokkaampaa on käydä ammattimaisen hierojan käsittelyssä (perinteinen hieronta tai lymfahieronta) pari kertaa kuukaudessa. Hieronta parantaa verenkiertoa ja aineenvaihduntaa. Ylimääräiset nesteet lähtee kropasta pois ja samalla paranee myös rasva-aineenvaihdunta eli niitä selluliittikertymiä on helpompi "polttaa pois" (pitkillä kävelylenkeillä, punttisaliharjoituksilla). Jos kroppa ei ole kunnolla hierottu, aineenvaihdunta on hidasta ja tukkoista. Varsinkin alavartalossa tuo aineenvaihdunta hidastuu tosi helposti ja sen takia selluliittia kertyykin eniten alavartalon (reidet, lantio, perse ja alavatsa).

Yhteistyössä