Löytyykö neuvolapsykologilla käyneitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mithrandir
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mithrandir

Vieras
Miksi kävit ja saitko mielestäsi apua?

Itselläni on siis jo aika varattuna, asia sinänsä banaali, synnytyksen jälkeinen alavireisyys ja ns. loppuunpalaminen, käämit palaa turhan nopeasti ja elämänilo on hukassa jne. Haluaisin kuulla muiden kokemuksia, oliko käynnistä/käynneistä apua, montako käyntikertaa tuli, millä tavalla asioita lähdettiin psykologin kanssa selvittämään ja niin edespäin.

Kävin synnytyksestä jääneiden traumojen takia.. En oikeen tiedä auttoko..Kävin muutaman kerran, ja mielestäni takertui asioihin, mitkä eivät liittyneet ongelmaani mitenkään.. Toisaalta käytyäni muutaman kerran, sain taas nukutuksi ja hillitön kuolemanpelko hävisi, että osasi kyllä laittaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin.. Eli auttohan se :)

kävin joo......ekassa raskaudessa olin niin jotenkin uuppunut..henkisesti ja fyysisesti. ajattelin ettei se lopu ikinään se raskaus ja jotenkin kehon kanssa ei oltu enää parhaita kavereita...

Mä en oo saanu siitä mitään apua..jälkeinpäin oikein naureskelen, se oli ihan ku jossain leffoissa "jooo, ja miltäs susta se tuntu? miksi luulet että se tuntu niin, kerro lisää"..oon toistanut sille samat asiat varmaan kymmenen kerta (kunnes aika lioppui)ja se va istui ja kuunteli välillä just toisti jotaij JOOO- tyyppistä....ihan turha reissu mun kannalta se kyll oli...

Alkuperäinen kirjoittaja vera86:
kävin joo......ekassa raskaudessa olin niin jotenkin uuppunut..henkisesti ja fyysisesti. ajattelin ettei se lopu ikinään se raskaus ja jotenkin kehon kanssa ei oltu enää parhaita kavereita...

Mä en oo saanu siitä mitään apua..jälkeinpäin oikein naureskelen, se oli ihan ku jossain leffoissa "jooo, ja miltäs susta se tuntu? miksi luulet että se tuntu niin, kerro lisää"..oon toistanut sille samat asiat varmaan kymmenen kerta (kunnes aika lioppui)ja se va istui ja kuunteli välillä just toisti jotaij JOOO- tyyppistä....ihan turha reissu mun kannalta se kyll oli...

Mua huvitti kans toi tommonen "mmm-m", Joo-o". Ja sit kun olin ottanut vauvan mukaan käynnille, ja tää psykologi sano että kylläpä vauva tuhisee, sitten kun itekkin kiinnitin huomiota vauvan tuhinaan, niin psykologi kysyi " miltä se susta tuntuu", " mitä sä ajattelet tosta tuhinasta". Sanoin että, no jos sille on vaikka tulossa flunssa. :D Sen jälkeen en enää käynyt.

Mutta tosiaan, kyllä se sai mulle vähän järkeä mun pelkoihin, että ei mulla ollut ihan turha reissu.

Kiitos jo vastanneille! Itselläni on sellainen fiilis, että miksei nyt sitten menisi, eihän mulla edes masennuksen kriteerit vielä täyty mutta tuntuu ettei sytytyslankaa ole hermostumisen suhteen ollenkaan (erityisesti lasten kanssa tahtoo palaa käpy) ja koko ajan kyrsii, olen kireä ja varmaan aika ikävää seuraa. Jos se kallonkutistaja on ihan pöljä niin eihän siellä ole pakko käydä kuin sen yhden kerran, mutta toisaalta jos siitä ulkopuoliselle ja ns. ammattilaiselle juttelusta on apua niin totta ihmeessä otan sitä vastaan.

Onko vielä muita, joilla olisi kokemuksia?

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Mua huvitti kans toi tommonen "mmm-m", Joo-o". Ja sit kun olin ottanut vauvan mukaan käynnille, ja tää psykologi sano että kylläpä vauva tuhisee, sitten kun itekkin kiinnitin huomiota vauvan tuhinaan, niin psykologi kysyi " miltä se susta tuntuu", " mitä sä ajattelet tosta tuhinasta". Sanoin että, no jos sille on vaikka tulossa flunssa. :D Sen jälkeen en enää käynyt.

Mutta tosiaan, kyllä se sai mulle vähän järkeä mun pelkoihin, että ei mulla ollut ihan turha reissu.

"miltä vauvan tuhina sinusta tuntuu" haha :D

Taidankin pukea vauvan mustiin sukkahousuihin ja pääkallobodyyn ja katson mitä tämä meidän psykologi siitä tykkää :)

Mä oon käynyt nyt kaksi kertaa loppuunpalamisen ja keskivaikean masennuksen vuoksi (lapset 3 ja 1,5v...) ja on kyllä olleet todella ajatuksiaherättäviä ja tarpeellisia käyntejä. Jotenkin se vaan osaa kysyä aina niin oikeita kysymyksiä. Ja jotenkin helpottavaa, että siellä voi sanoa ihan mitä vaan ilman että kukaan arvostelee mua tai mun äitiyttä. Yhdessä sitten mietitään, että mitä, miksi ja miten tästä eteenpäin. Suosittelen.

Alkuperäinen kirjoittaja sisi:
Ja jotenkin helpottavaa, että siellä voi sanoa ihan mitä vaan ilman että kukaan arvostelee mua tai mun äitiyttä.

Tuotahan sitä just kaipais, että sais rauhassa ns. avautua eikä tarvitsisi koko ajan miettiä, mitä "voi" sanoa ja mitä ei. Mut jotenkin silti arveluttaa kertoa niistä fiiliksistä kenellekään vaikka olisi kuinka professionaali tyyppi, tuntuu että jos sanon miltä oikeasti tuntuu niin kohta on lastensuojelu ovella vaikka mitään syytä siihen ei ole. Lapset hoidetaan, ruokitaan, pestään, pussataan, halataan, leikitään. Välillä vaan risoo niin jumalattomasti ja tuntuu, että ihan just nyt myyn ne huuto.netissä tai tungen ne puhtaina ja ehjinä asiallisessa paketissa UFF:n laatikkoon :/

Mä kävin muutaman kerran, oli univaikeuksia ja sellaista lievää masennusta. Autoi mua. Mä olin mm. jostain saanut pääähäni et mä olen jotenkin tuhonnut lapseni kiintymyssuhteen minuun. Ja mulla on taustalla aika tunnekylmä äitisuhde. Psykologi antoi mulle luvan vähän "tuulettaa". Sitä kun on aina ollut kiltti tyttö eikä omassa kodissa koskaan ollut mitään varsinaisesti vialla tai väärin, niin en ehkä nähnyt, miten mulla ei välttämättä ollutkaan ihan sellaisia äitiyden eväitä kuin olisin halunut lapselleni tarjota.

Alkuperäinen kirjoittaja Mithrandir:

"miltä vauvan tuhina sinusta tuntuu" haha :D

Taidankin pukea vauvan mustiin sukkahousuihin ja pääkallobodyyn ja katson mitä tämä meidän psykologi siitä tykkää :)

Joo, mut kai se ajatteli, että mä nyt menetän sen takia viimesetkin yöuneni, ja jään valvomaan lapsen viereen öiksi. Olin varmaan sen mielestä aika toivoton tapaus :D

Joo, mut kai se ajatteli, että mä nyt menetän sen takia viimesetkin yöuneni, ja jään valvomaan lapsen viereen öiksi. Olin varmaan sen mielestä aika toivoton tapaus :D

Noista yöunista, sinänsä koomista että esim. niissä EDPS-seulissa (joita oon täyttänyt jo varmaan kolme tai neljä) kysytään unettomuudesta tyyliin "kyllä, olen kärsinyt unettomuudesta/en juuri nuku/valvon ja itken kaikki yöt jne." Siis enhän mäkään paljon nuku, mutta se johtuu siitä, että vauva ja taapero hilluu molemmat öisin... Jos olisivat hyväunista sorttia, mäkin nukkuisin vanhurskaan unta varmaan sen 8-9 tuntia yössä.

Noista yöunista, sinänsä koomista että esim. niissä EDPS-seulissa (joita oon täyttänyt jo varmaan kolme tai neljä) kysytään unettomuudesta tyyliin "kyllä, olen kärsinyt unettomuudesta/en juuri nuku/valvon ja itken kaikki yöt jne." Siis enhän mäkään paljon nuku, mutta se johtuu siitä, että vauva ja taapero hilluu molemmat öisin... Jos olisivat hyväunista sorttia, mäkin nukkuisin vanhurskaan unta varmaan sen 8-9 tuntia yössä.

No nii just :D Voi saada vähän väärän käsityksen sit noista vastauksista.
Mutta toivon mukaan sulla ne käynnit auttaa, kyllähän se apu kannattaa vastaanottaa kun sitä on tarjolla :)

Unettomuuden syy voi olla sisäistä tai ulkoista, mutta molemmissa tapauksissa vaikutus psyykelle on kyllä mittava.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Unettomuuden syy voi olla sisäistä tai ulkoista, mutta molemmissa tapauksissa vaikutus psyykelle on kyllä mittava.

Jep, kyllä ainakin mulla tuo jatkuva kyrsiminen ja hermojen palaminen johtuu pitkälti unen puutteesta.

(Tai niinhän mä itse luulen, sitten se psyk-tyyppi kuitenkin kertoo mulle että mulla on Gestalt-tyyppinen postmekanistinen kiltin tytön syndrooma, selvittämättömiä traumoja omassa mummosuhteessani enkä ole koskaan toipunut siitä, kun joku lainas mun lapiota kaksvuotiaana hiekkalaatikolla...)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Jep, kyllä ainakin mulla tuo jatkuva kyrsiminen ja hermojen palaminen johtuu pitkälti unen puutteesta.

(Tai niinhän mä itse luulen, sitten se psyk-tyyppi kuitenkin kertoo mulle että mulla on Gestalt-tyyppinen postmekanistinen kiltin tytön syndrooma, selvittämättömiä traumoja omassa mummosuhteessani enkä ole koskaan toipunut siitä, kun joku lainas mun lapiota kaksvuotiaana hiekkalaatikolla...)

Mä kirjoitin tuossa ylempänä tuosta tunnekylmästä äitisuhteesta. Mä luulin, että mä en osannut/jaksanut olla vauvan kanssa siitä syystä että mä olin puolikuollu unettomuudesta. Mutta vaikka huonot unet jatkuivat, lapsuudenkodin käyttäytymismallin kyseenalaistaminen ja rikkominen auttoivat enemmän kuin satunnainen kuuden tunnin uni.

Ei fiksu psukologi vähättele fyysisiäkään syitä. Mutta musta unenpuute tuo aika raaasti esiin ne kaikkein syvimmät tunteet ja käyttäytymismallit.

ja hei: se on oikeasti vain psykologin istunto, ei mikään psykoterapiasessio :)

Yhteistyössä