Löytökissa-asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meidän saunassa on nyt nuori, arviolta 4-5 kk ikäinen kissa, joka löytyi ulkoa harhailemasta. Sama pentu oli jo eilen aamusta iltaan (kai yönkin) ulkona, mutta ei saatu sitä kiinni. Ekan kerran näimme sen juoksemassa tiellä. On hyvin arka, pyydystettiin sitä monta tuntia.
Kävimme kyselemässä lähitaloista mutta kukaan ei tiedä kenen se voisi olla. Enkä oikein muutenkaan usko, että ton ikäinen kissa olisi näillä säillä vapaaehtoisesti pihalla noin pitkiä aikoja, jos on jonkun kissa.
Voinko viedä sen huomenna löytöeläintaloon, kun olen nyt kysellyt naapureilta, eikä kukaan tunnista sitä omakseen, eikä edes tiedä kenen se voisi olla? Me asumme maaseudulla ja yksi mahdollisuus voi tietysti olla, että se on jonkun kesäkissan pentu, jolla ei ole ollutkaan kotia.

Voitko pitää kissaa teillä sen aikaa, että laitat kuvallisia ilmoituksia esim. lähikauppaan ja bussipysäkeille? Tai koululle? Jos et niin vie se ihmeessä mieluummin sinne löytöeläintaloon kuin että päästät sen ulos. Toisin kuin esim. vanhat ihmiset väittävät, kissa kestää aika huonosti kylmää.

Ja jos teillä on siellä ilmoitustaulu taloyhtiöllä tai kaupoissa, niin laitappa siihen kissasta ilmoitus, että löytynyt on. Älä laita siihen tuntomerkkejä kissasta ettei kukaan jonka se ei ole huijaa. Eli tuntomerkkejä vastaan luovuttaisit pennun entiseen kotiinsa. Tosin miksi kukaan päästäisi/jättäisi kissaa ulos yöksi ja muutenkin ulkona vapaana liikkuessa kissoja vaanivat monet vaarat ja pakkaset. Tai sitten kissa on karannut. Voi kyllä olla noita kesäkissanpentujakin... No voit laittaa noita ilmoituksia tai sitten viedä suoraan löytöeläintaloon. Eikös niitä kissoja voi käydä etsimässä löytöeläintaloistakin, jos ovat karanneet..?

Alkuperäinen kirjoittaja kissojen ystävä;22910611:
Voitko pitää kissaa teillä sen aikaa, että laitat kuvallisia ilmoituksia esim. lähikauppaan ja bussipysäkeille? Tai koululle? Jos et niin vie se ihmeessä mieluummin sinne löytöeläintaloon kuin että päästät sen ulos. Toisin kuin esim. vanhat ihmiset väittävät, kissa kestää aika huonosti kylmää.

Kauhealla vaivalla kun saatiin se pois tuolta jäätymästä, ja sehän on tosiaan noin pentukin vielä. En oikein usko, että sillä on kotia ainakaan tässä lähistöllä. On nimittäin ihan älyttömän nälkäinenkin, oli taas syönyt kupit tyhjäksi kun kävin katsomassa. Tosin se söi siinä pyydystämistilanteessa, kun houkuteltiin sitä lähelle jo varmaan puoli purkillista kissanruokaa, ihan ahmimalla.

Voihan se olla karannut vaikka nälkäinen onkin. Kissat ovat vikkeliä ja saattavat liikkua pitkänkin matkan. Yksi tarinahan voisi olla, että kissa on luovutettu jo emonsa kotoa uuteen kotiin. Sitten kissa on livahtanut ulos ja alkanut suunnistaa synnyinkotiinsa.

Ja jos teillä on siellä ilmoitustaulu taloyhtiöllä tai kaupoissa, niin laitappa siihen kissasta ilmoitus, että löytynyt on. Älä laita siihen tuntomerkkejä kissasta ettei kukaan jonka se ei ole huijaa. Eli tuntomerkkejä vastaan luovuttaisit pennun entiseen kotiinsa. Tosin miksi kukaan päästäisi/jättäisi kissaa ulos yöksi ja muutenkin ulkona vapaana liikkuessa kissoja vaanivat monet vaarat ja pakkaset. Tai sitten kissa on karannut. Voi kyllä olla noita kesäkissanpentujakin... No voit laittaa noita ilmoituksia tai sitten viedä suoraan löytöeläintaloon. Eikös niitä kissoja voi käydä etsimässä löytöeläintaloistakin, jos ovat karanneet..?

Asumme ok-talossa maalla, naapureita täällä on kyllä jonkin verran, navetoitakin ja pari tallia. Mutta siinä paikassa mistä toi löytyi ei ole navettoja eikä muita eläinsuojia lähimaillakaan, ajattelin että saattaisi olla navettakissan pentukin kun on noinkin arka, mutta sekään ei oikein stemmaa.
Taidan viedä sen huomenna löytöeläintaloon, soittelen sinne heti aamusta. Voihan sieltäkin sitä kysellä, mikäli omistajat on kadottaneet lemmikin.

Mä en oikein aina ymmärrä näitä kissojen omistajia, kun täälläkin päin kodittomia(?) kissoja pyörii ja asettuu milloin mihinkin taloksi jos eivät kissataloon päädy. Tai siis sitä, että kun ne eivät etsi näitä kadonneita kattejaan. Ajatellaanko vaan automaattisesti, että varmaan auton alle jäi?

Alkuperäinen kirjoittaja kissojen ystävä;22910796:
Mä en oikein aina ymmärrä näitä kissojen omistajia, kun täälläkin päin kodittomia(?) kissoja pyörii ja asettuu milloin mihinkin taloksi jos eivät kissataloon päädy. Tai siis sitä, että kun ne eivät etsi näitä kadonneita kattejaan. Ajatellaanko vaan automaattisesti, että varmaan auton alle jäi?

Tätä minäkin olen ihmetellyt, ettei kukaan kysele perään. Meidänkin pihalle on vuosien mittaan hakeutunut tosi monta kissaa apua anomaan, nimenomaan just syksyisin ja kovien pakkasten alettua. Vaikka missä olen niistäkin ilmoitellut ja kysellyt, niin eipä ole juuri kukaan kaivannut. Aika monia olen toimittanut löytöeläinkotiin, tosin sieltä on ainakin yksi meille harhautunut löytänyt alkuperäiseen kotiinsa, kun omistaja näki sen kuvan löytöeläinkodin nettisivuilla :)
Eihän niitä kodittomiakaan voi omiksi ottaa kun on omiakin kissoja ihan riittävästi, tosin mun kissat ovat sisäkissoja ja ulkoilevat vaan valjaissa.

Yhteistyössä