Löysin 10€ kirjakaupan lattialta. Pitäisikö palauttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sipuli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sipuli"

Vieras
Olin juuri maksamassa ja tyttäreni sanoi, että äiti sinulta tippui kuitti. Nostin sen ja laitoin lompakkoon, äsken huomasin, että se oli 10€ seteli. Olen varma, että se ei tippunut minulta. Nyt omatunto soimaa, palauttaisitko rahan?

Voiskos tätä soveltaa tässä; kopiotu Poliisin sivulta:

Jos löytötavara on ns. vähäarvoinen löytötavara (arvo on alle 20 € eikä omistajalle ole ilmeisesti erityistä käyttö-, tunne- tai muuta arvoa) ja löytäjä tietää sen omistajan, hänen on ilmoitettava siitä omistajalle. Jos vähäarvoisen löytötavaran omistajaa ei löydy helposti, löytäjä saa pitää tavaran.

En todellakaan. tuskin se kauppiaankaan seteli oli, jos kerran löytyi sieltä tiskin asiakaspuolelta. eli jos nyt viet setelin kirjakauppaan, niin kauppiashan siinä vaan hyötyy. Minä pitäisin isommankin setelin, ja ilman omantunnontuskia.

[QUOTE="vieras";24236733]Ai kaupassa katsoit, että se oli kuitti. :D Niin varmaan...[/QUOTE]

Siis lapsi sanoi, että on kuitti. Minä vain tungin sen lompakkoon katsomatta mikä se on. Kuten sanoin olin juuri maksamassa ostoksia, keskityin siihen.

Ja olen varma, että se ei ole minun koska minulla ei ollut kuin 50€ seteli lompakossa.

Meillä löytyi 50e seteli pihapensaasta. Lapset kyseli naapureilta ja yksi sen huoli takaisin... varmuutta ei ole oliko se omistaja, mutta se on hänen tunnontuskansa.

Palauttaisin kyllä jo sen vuoksi että se opettaa omille lapsille rehellisyyttä itsekkyyden sijaan. Tai, voisihan sen pudottaa esim.SPR lippaaseen ja ostaa sillä itselleen paremman mielen?

Yhteistyössä