Loukkaisiko jos pappi häissäsi antaisi sinulle kotiläksyksi luettavaksi....?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja loukattu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

loukattu

Vieras
Loukkaantuisitko jos pappi puheessaan antaisi sinulle luettavaksi Sananlaskujen kohdan jossa puhutaan kelpo vaimosta? Snl. 31:10-31 Sulhaselle ei pappi sanoisi mitään vastaavaa. Ehkä pappi antaisi sen puolittain huumorilla morsiamelle mutta jos olisit itse tuo morsian, loukkaantuisitko?

Sanalasku menee näin (eikä taida ihan nykypäivään tuo kaikki raataminen sopia).

"Kelpo vaimon kuka löytää? Sellaisen arvo on paljon helmiä kalliimpi. Hänen miehensä sydän häneen luottaa, eikä siltä mieheltä riistaa puutu. Hän tekee miehellensä hyvää, ei pahaa, kaikkina elinpäivinänsä. Hän puuhaa villat ja pellavat ja halullisin käsin askartelee. Hän on kauppiaan laivojen kaltainen: leipänsä hän noutaa kaukaa. Kun yö vielä on, hän nousee ja antaa ravinnon perheellensä, piioilleen heidän osansa. Hän haluaa peltoa ja hankkii sen, istuttaa viinitarhan kättensä hedelmällä. Hän voimalla vyöttää kupeensa ja käsivartensa vahvistaa. Hankkeensa hän huomaa käyvän hyvin, ei sammu hänen lamppunsa yöllä. Hän ojentaa kätensä kehrävarteen ja käyttelee värttinää kämmenissään. Hän avaa kätensä kurjalle, ojentaa köyhälle molemmat kätensä. Ei pelkää hän perheensä puolesta lunta, sillä koko hänen perheensä on puettu purppuravil*laan. Hän valmistaa itsellensä peitteitä; hienoa pellavaa ja punapurppuraa on hänen pukunsa. Hänen miehensä on tunnettu porteissa, maanvanhinten seassa istuessaan. Hän aivinapaitoja tekee ja myy, vöitä hän kauppiaalle toimittaa. Vallalla ja kunnialla hän on vaatetettu, ja hän nauraa tulevalle päivälle. Suunsa hän avaa viisauden sanoihin, hänen kiellellään on lempeä opetus. Hän tarkkaa talonsa menoa, eikä hän laiskan leipää syö. Hänen poikansa nousevat ja kiittävät hänen onneansa; hänen miehensä nousee ja ylistää häntä: 'Paljon on naisia, toimellisia menoissaan, mutta yli niitten kaikkien kohoat sinä'. Pettävä on sulous, kauneus katoavainen; ylistetty se vaimo, joka Herraa pelkää. Suokaa hänen nauttia kättensä hedelmiä, hänen tekonsa häntä porteissa ylistäkööt" (Snl.31:10-31).

Minua kyllä loukkasi aikanaan vai vedinkö turhasta herneen nenääni? Tuli sellainen olo että olen epäilyttävä ja ilmeisesti huono vaimo jo alttarilla kun pitää oikein ohjeita antaa. Ja että minun pitäisi olla täydellinen ahertaja. Mies on sitten kai vain luonnostaan niin täydellinen ettei hän ohjeistuksia tarvinnut?

Sitten masennuin vakavasti ja tuo typerä sananlasku pyöri mielessäni kuinka olinkaan epäonnistunut kaikessa. Kaukana täydellisestä kelpo vaimosta :(

Jos haluaa kirkkohäät niin kai sitten uskoo raamatunlauseisiinkin ja sehän taas on uskovan elämän ohjenuora. Ei varmaan henkikirjoittaja olisi moista evästystä maistraatissa taakaksesi latonut.

Joopa joo. Nää on kyllä ihan järkyttäviä sovinismin pesäkkeitä. Missään ei mainita siitä että miehelläkin on vaimonsa suhteen monenlaisia velvollisuuksia.

Todellakin ottaisi päähän ja ankarasti. Ja jos noin sovinistisen papin olisin valinnut, olisin vihainen myös itselleni.

[QUOTE="vieras";24038759]Joopa joo. Nää on kyllä ihan järkyttäviä sovinismin pesäkkeitä. Missään ei mainita siitä että miehelläkin on vaimonsa suhteen monenlaisia velvollisuuksia.

Todellakin ottaisi päähän ja ankarasti. Ja jos noin sovinistisen papin olisin valinnut, olisin vihainen myös itselleni.[/QUOTE]

Sattui olemaan perhepappi ja sulhasen isoisä että se oli aikalailla itsestäänselvää ottaa se, ei mulla ollut siihen paljon sanomista tai olisivat varmasti loukkaantuneet. Ja mistä mä olisin voinut tietää mitä se suustaan päästelee!

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24038779:
No minä ennemminkin ymmärtäisin tuon huomionosoituksena. Siis siten, että vaimo tekee yleensä paljon asioita ja siitä häntä pitää kunnioittaa.

Entä jos vaimo ei olekaan sellainen? Sittenkö ei tarvi kunnioittaa? en mä ainakaan ole kuvatunlainen vaimo... Silläkin tavalla eroan raamatun vaimoista, etten ole ostettu, enkä kenenkään omaisuutta. Olen vapaa.

Tarkoitin itse tilaisuudessa. Jengihän nukahtaa ennen kuin pappi pääsee litanian puoleenväliinkään. Tiivistäminen on päivän sana, kysy vaikka Valituilta Paloilta.

Niin, ei pappi sitä kokonaisuudessaan lukenut sentään siellä. Sanoi vain kohdan mikä minun tulisi lukea kotona ohjeeksi :O En tiedä oliko sitten muka huumoria. Ei ainakaan minua naurattanut. Olisin ymmärtänyt jos olisi sulholle valinnut myös oman luettavansa.

Vanha käännös, kuinka vanha onkaan. Eipä olisi musta kelpo vaimoksi noilla eväillä. Loukkaavaa jos ei mieheltä mitään vaadita. Tulee mieleen jonkin herätysliikkeen pappi.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24038765:
Tasapuolisuuden vuoksi olisi pitänyt miehellekin laittaa samanlainen litania, muutoin tuo on loukkaava.

Kiitos! en siis ole ainoa jota tuo loukkaisi. Ajatella, siitä on vuosia mutta yhtäkkiä tuli tuokin mieleen ja edelleen ärsyttää.
Ei liene yllättävää että tuon suvun takia masennuin pahasti, siitäkin sain syytöksiä. Ja tuo mies on ollut jo pitkään ex-mies.

Kiitos! en siis ole ainoa jota tuo loukkaisi. Ajatella, siitä on vuosia mutta yhtäkkiä tuli tuokin mieleen ja edelleen ärsyttää.
Ei liene yllättävää että tuon suvun takia masennuin pahasti, siitäkin sain syytöksiä. Ja tuo mies on ollut jo pitkään ex-mies.

Ethän sinä muutenkaan ole kuin raamatun ajan vaimo. Sinähän olet vapaasta tahdostasi kenen kanssa haluat, eikä sinua voida ostaa, etkä ole omaisuutta. :-) Ei meillä ole enää orjuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24038785:
Entä jos vaimo ei olekaan sellainen? Sittenkö ei tarvi kunnioittaa? en mä ainakaan ole kuvatunlainen vaimo... Silläkin tavalla eroan raamatun vaimoista, etten ole ostettu, enkä kenenkään omaisuutta. Olen vapaa.

No kyllä minun mielestäni yleensä kaikki vaimot ovat sellaisia, tavalla tai toisella. Eihän tuota tarvitse niin kirjaimellisesti ottaa. Aika harva nykypäivänä noita kriteerejä kuitenkaan täyttää. Onhan niitä sanontoja esim äideistäkin, eikä niistäkään kukaan (toivottavasti) loukkaannu, jos joku kohta ei täsmääkään.

Mutta loukkaantukaa ihan vapaasti jos siltä tuntuu. Ajattelin vain itse vähän eri näkökulmasta.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24038850:
No kyllä minun mielestäni yleensä kaikki vaimot ovat sellaisia, tavalla tai toisella. Eihän tuota tarvitse niin kirjaimellisesti ottaa. Aika harva nykypäivänä noita kriteerejä kuitenkaan täyttää. Onhan niitä sanontoja esim äideistäkin, eikä niistäkään kukaan (toivottavasti) loukkaannu, jos joku kohta ei täsmääkään.

Mutta loukkaantukaa ihan vapaasti jos siltä tuntuu. Ajattelin vain itse vähän eri näkökulmasta.

No mua ainakin ahdistaa tollanen ihme muotti ja myytti. Mua ärsyttää se äitienpäivän nyyhkiminenkin, että voi voi kun se äiti aina uhraantuu. Ei uhraannu, eikä tarvitse uhraantua. Sairas malli moinen.

Useinhan pappi käskee Raamattua luettavan yhdessä. Useimmat papit tietävät kuitenkin että käytännössä mies vielä vähemmän kuin nainen sitä oma aloitteisesti tekee. Aloitteellisuus Raamatun ohjeiden lukemiseen ja uskonnollisuuteen jää (usein) naiselle. Ohjeitahan tuossakin sananlaskussa on molemmille. Tuskin loukkaantuisin ehkä vähän riippuu tavasta kuinka asia käytönnössä esitetään.

Useinhan pappi käskee Raamattua luettavan yhdessä. Useimmat papit tietävät kuitenkin että käytännössä mies vielä vähemmän kuin nainen sitä oma aloitteisesti tekee. Aloitteellisuus Raamatun ohjeiden lukemiseen ja uskonnollisuuteen jää (usein) naiselle. Ohjeitahan tuossakin sananlaskussa on molemmille. Tuskin loukkaantuisin ehkä vähän riippuu tavasta kuinka asia käytönnössä esitetään.

Raamatun sukupuoliroolituksen mukaan hengellinen vastuu perheessä on miehellä. Siksi on omituista, että naiselle näyttääkin jäävän nyt ihan kaikki vastuu.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24038859:
No mua ainakin ahdistaa tollanen ihme muotti ja myytti. Mua ärsyttää se äitienpäivän nyyhkiminenkin, että voi voi kun se äiti aina uhraantuu. Ei uhraannu, eikä tarvitse uhraantua. Sairas malli moinen.

Siis se pointti onkin siinä, ettei TARVITSE uhrautua tai tehdä mitään muutakaan, vaan tekee ne asiat vähän niin kuin huomaamattaan ja sitä ei usein tiedosteta eikä siten myöskään erityisesti huomioida.

Mutta edelleenkin, tämä on vain minun (sairas?) mielipiteeni.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24038886:
Siis se pointti onkin siinä, ettei TARVITSE uhrautua tai tehdä mitään muutakaan, vaan tekee ne asiat vähän niin kuin huomaamattaan ja sitä ei usein tiedosteta eikä siten myöskään erityisesti huomioida.

Mutta edelleenkin, tämä on vain minun (sairas?) mielipiteeni.

Häh, miten niin tekee huomaamattaan asioita? Niinkuin autopilotillako? Miehillä ei tietysti tälläistä ominaisuutta ole, joten sitä tietysti sopii odottaa vaan naisilta...:confused:

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24038871:
Raamatun sukupuoliroolituksen mukaan hengellinen vastuu perheessä on miehellä. Siksi on omituista, että naiselle näyttääkin jäävän nyt ihan kaikki vastuu.

Ehkä, mutta tiedän montakin pappia (niitäkin jotka eivät naispappeutta "hyväksy") jotka ovat sitä mieltä että kotona vastuu uskonnollisuudesta on naisen.

Yhteistyössä