Loukkaantunut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hiiri hissukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hiiri hissukka

Vieras
mä en osaa puhua miehelleni yhtään tai avautua mistään. kaikki tärkeät asiat jää selvittämättä. olen liian jotenkin arka ja ujo sanoakseni suoraan mitä tunnen ja ajattelen. mies on aina vihainen mulle koska en osaa puhua asioista ja koska mietin liian kauan ennenku vastaan kysymyksiin. mutta suuttuminen saa mut sulkeutumaan entistäkin enemmän ja se loukkaa mua kun se sanoo niin... :(

Alkuperäinen kirjoittaja cadetta:
kirjoita kirje tai ota rohkaisu drinkki =)

Peesi tuolle kirjeelle. Siinä saa rauhassa miettiä mitä haluaa sanoa. Ilman että toinen tuskastuu odottaessa. Ja itse sanoo asiat sitten ihan väärin päin mitä olisi tarkoittanut kun toinen vieressä odottaa, että sanos nyt...

sähköpostilla kerran kirjoitin kun oli yks suurempi riita/ongelma. ja nykyään kun tulee riita se sitten vittuilee sillä että "hyvä ettei viestillä vastaa tähänkin jne"

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

sähköpostilla kerran kirjoitin kun oli yks suurempi riita/ongelma. ja nykyään kun tulee riita se sitten vittuilee sillä että "hyvä ettei viestillä vastaa tähänkin jne"

No jopas oli reilu kommentti :/

No sitten koitat vaan miettiä tarkkaan kaiken mitä haluat sanoa. Kun on sopiva hetki, ettei miehellä ole mitään kesken, pyydät että kuuntelee ja antaa siun puhua loppuun ensin.

Sitten vaan rohkaistut ja kerrot kaiken. Juuh ei oo helppoa. Mutta pakkohan siunkin on saada puhua ja kertoa tunteistas jne... Ei se homma muuten pelaa :hug:

Opettelet vaan puhumaan suoraan tunteista. Ei varmaan ole helppoa, mutta mun mielestä ainoa tie läheisyyteen. Mitä sä voit siinä menettää, jos sanot suoraan - ystävällisesti, avoimesti, mutta juuri sen miltä susta tuntuu.

Mulla on vähän samanlaista ongelmaa, paitsi että mun mies on tosi ymmärtäväinen yleensä asian suhteen - välillä se on tietysti sille vaikeaa, että musta kestää niin kauan saada irti mielipidettä tms. Tuo kirje kuulosti itse asiassa ihan hyvälle idealle myös meille, koska mulla kestää kauan miettiä miten asian ilmaista jne. ja asiaa ei auta, että mieheni sitten taas on tosi verbaalinen ja vastaa nanosekunnissa mun kaksi minuuttia mietittyyn selitykseen...

Mutta näin 5 vuoden parisuhteen aikana olen yrittänyt opetella puhumaan, koska olen omien vanhempien avioliitossa nähnyt sen, miten 20 vuoteen äiti ei puhunut asioista, jotka vaivasi, ja sitten räjähti kerralla todella pahasti. Sitä ei sitten enää saanut korjattua...

Mikä meillä on auttanut, on parisuhdekurssit ja avioliittoleirit. Ollaan oltu mukana kolmella ja jokaisesta on jäänyt jokin pieni, mutta äärettömän tärkeä asia auttamaan käytännön arkeen. Olen mm. opetellut sanomaan, että nyt on niin vaikea aihe, että on pakko saada aikaa miettiä, jolloin mies ei joudu ihmettelemään, että olenko ylipäänsä kuunnellut vai enkö halua edes vastata tähän tärkeään juttuun mistä hän on puhunut.

Mutta vaikka välillä itselläkin takkuaa, niin voin sanoa myös, että edistystäkin on tapahtunut. Muutos on siis mahdollinen, joten älkäähän luovuttako! :)

Tuntuu vaan niin kauhean epäreilulta että se haukkuu mut koska ei se itsekään kovin usein tee aloitetta keskusteluun tärkeistä asoista. No ehkä se on sitten se mikä sitä häiritsee kun hän itse saa isolla vaivalla kerättyä rohkeutta sanoakseen jotain tärkeetä ja sitten minä en osaakaan vastata siihen tai mulla kestää pitkään miettiä että mitäköhän mä nyt oikeasti olen mieltä koko asiasta...

Otat itseäsi niskasta kiinni ja asenteen "mulle ei vittuilla". Tuo äskeinen oli kärjistetysti, mutta takaan, että kun saat sanottavasi sanottua, myös oma olosi helpottuu ja sitä kautta parisuhdeongelmatkin alkaa helpottaa. On todella hankala toisenkin olla, jos toinen osapuoli ei syystä taikka toisesta saa ääntään kuuluviin. Tämä ei siis ole mikään arvovaltakysymys.
Henk.koht mulla kävi siten, että yksi kaunis päivä mitta tuli täyteen ja sen jälkeen olen alkanut ajattelemaan itseäni ja sitä, mitä MINÄ haluaisin. Ei tietenkään saa alkaa ajattelemaan vain ja ainoastaan itseään, mutta täytyy välillä raa'asti pitää kiinni siitä, mitä itselle kuuluu ja jostain repiä se oma aika tms. mistä yleensä sanaharkkaa syntyy