Loukkaantuisitko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä on pienet juhlat tulossa ja tarjoiluja pitäisi kehitellä n 15 hengelle. Ajattelin suolaisten piirakoiden tms sijaan tehdä kana-pastasalaattia. Pari vieraista ei siitä tykkää, koska he eivät syö kanaa missään muodossa. Muille vieraille ja meille itsellemme se salaatti sen sijaan maistuu erittäin hyvin. Toki muutakin olisi tarjolla, mutta tämä salaatti korvaisi suolaisen osuuden. Olenko törkeä, jos en mieti jokaisen vieraan makumieltymyksiä, vaan teen mitä itse haluan periaatteella jokainen syö pöydästä mitä haluaa?

Mulla on itselläni muutamia inhokkiruokia ja erityisesti inhoan homejuustoa ja valkosipulia sisältäviä ruokia. Siitä huolimatta nämä ihmiset, jotka eivät välitä broileriruuista, ovat tarjonneet mulle ruokaa, mikä sisälsi näitä molempia mun inhomia juttuja. Tarjolla ei ollut muuta vaihtoehtoa, joten oksennus kurkussa söin kohteliaasti vähän. Ja he kyllä tietävät, etten niistä tykkää, mutta itse tykkäävät ja sen takia tarjoavat myös vieraille. Enkä kehdannut alkaa pöydässä sanoa, että niin, minähän en sitten tälläistä syö, kun väkisin tuputettiin. Voinko minä nyt vastaavasti pistää kanasalaatit pöytään sen enempää miettimättä loukkaantuuko nää ihmiset, kun heitä ei ole erikseen huomioitu tarjoilussa?

No senkus pistät. Et kyllä suoraan sanottuna vaikuta kovinkaan vierasystävälliseltä emännältä..
Pakkohan se ei ole kuin itsensä huomioida, mutta minusta on kohteliasta olla erilaisia vaihtoehtoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
No senkus pistät. Et kyllä suoraan sanottuna vaikuta kovinkaan vierasystävälliseltä emännältä..
Pakkohan se ei ole kuin itsensä huomioida, mutta minusta on kohteliasta olla erilaisia vaihtoehtoja.

Eli jos vieraita on 15 ja kaikki muut, paitsi kaksi syövät mielellään mun tarjoilua, niin näiden kahden takia pitää keksiä jotain muuta? Miksi, koska samaiset ihmiset ovat tarjonneet mulle mitä lystäävät?

Jos tietäisin jonkin tulevan vieraan suorastaan inhoavan jotain tiettyä ruoka-ainetta, en sitä käyttäisi. En haluaisi, että minun juhlissani kukaan joutuu syömään "pitkin hampain". Kaikkien mieltymyksiä ei edes tiedä, mutta ne voi huomioida tarjoilussa, mitkä tietää. Tai sitten laittaisin pienen määrän saman salaattipohjan, mutta kanan tilalle esim. tonnikalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Mnusta aikuisten makumieltymyksiä ei sillä tavalla tarvitse ottaa huomioon, että hyi kun en tykkää siitä tai tästä. Allergiat on asia erikseen.

Ei heillä ole kyse allergiasta yhtään sen enempää kuin mullakaan. Mulle ei vain homejuusto uppoa, pelkkä hajukin tekee pahaa. Heillä kanan kanssa sama juttu että ei vain kelpaa.

osta vaikka jotain pakastepasteijoita niille jotka eivät kanasta välitä niin homma sillä selvä. minusta suolaiseen kannattaa aina satsata enemmän kuin makeaan koska ne on yleensä suositumpia

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Eli jos vieraita on 15 ja kaikki muut, paitsi kaksi syövät mielellään mun tarjoilua, niin näiden kahden takia pitää keksiä jotain muuta? Miksi, koska samaiset ihmiset ovat tarjonneet mulle mitä lystäävät?

No, tää oli vain mun mielipiteeni.
Tykkään juhlia järjestäessä ottaa vieraat huomioon, heitä vartenhan ne juhlat järjestetään..

Tuntuu, ettei sinulla ole kovin ystävällisiä ajatuksia näistä kahdesta henkilöstä. Miksi kutsut heidät juhliisi? Itse voi olla (ainakin yrittää) kohtelias vaikkeivät muut sitä olisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei heillä ole kyse allergiasta yhtään sen enempää kuin mullakaan. Mulle ei vain homejuusto uppoa, pelkkä hajukin tekee pahaa. Heillä kanan kanssa sama juttu että ei vain kelpaa.

Minulle on vähän vieras ajatus se, että pitäisi miettiä aikuisten kesken, että jollekin ei ns. kelpaa joku ruoka tai ruoka-aine =) Niin paljon on olemassa sitten allergioita joita pitää ja haluaakin ottaa huomioon, että ilomielin jätän kaikki nämä hyi en tykkää-jutut omaan arvoonsa :D

Mnusta aikuisten makumieltymyksiä ei sillä tavalla tarvitse ottaa huomioon, että hyi kun en tykkää siitä tai tästä. Allergiat on asia erikseen.

Mun mielestä allergiatkin on vähän sellainen juttu, että jos rajoituksia on paljon, niin omat eväät mukaan. Mulla on kaksi allergista lasta, enkä todellakaan oleta, että heitä varten aletaan leipoa viljattomia ja munattomia leivonnaisia kahvipöytään. Kyselen yleensä etukäteen minkä tyyppistä tarjoilua on luvassa ja otan lapsille tarvittaessa samankaltaisia eväitä mukaan.

Voisiko sen kanan laittaa erikseen? Riippuu siis tietty salaatista, mutta joskus on ollut tosi hyvä juttu, kun salaatin on saanut itse koota.
Tonnikala vois olla just hyvä toinen vaihtoehto.

Mun mielestä allergiatkin on vähän sellainen juttu, että jos rajoituksia on paljon, niin omat eväät mukaan. Mulla on kaksi allergista lasta, enkä todellakaan oleta, että heitä varten aletaan leipoa viljattomia ja munattomia leivonnaisia kahvipöytään. Kyselen yleensä etukäteen minkä tyyppistä tarjoilua on luvassa ja otan lapsille tarvittaessa samankaltaisia eväitä mukaan.

Tuo on todella huomaavaista sinulta. Meillä kun ei ole omassa perheessä mitään ruoka-ainerajoituksia, en aina ole ihan viivalla, mitä mikäkin allergia aiheuttaa, en esim ole koskaan leiponut gluteenittomia. Tiedän, että pitää olla tosi tarkka leipomisvälineidenkin kanssa. Mutta ne allergiat, jotka tiedän ja joita varten osaan varautua, otan mielelläni huomioon sekä aikuisten, että lasten puolesta. =)

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:

Tuntuu, ettei sinulla ole kovin ystävällisiä ajatuksia näistä kahdesta henkilöstä. Miksi kutsut heidät juhliisi? Itse voi olla (ainakin yrittää) kohtelias vaikkeivät muut sitä olisikaan.

Ei voi jättää kutsumatta, lähisukua. Eikä mulla ole heitä vastaan yhtään mitään, mutta en jaksaisi alkaa kahden aikuisen, krantun ihmisen takia tekemään erikoisjärjestelyjä, koska hekin ovat monesti mulle tarjonneet jotain mistä en niin kovin paljon ole tykännyt. Mun mielestä jos homma toimii toisinpäinkin niin, niin miksi mun pitäisi miettiä juuri heidän mieltymyksiään tarjoilujen suunnitelussa. Muiden vieraiden joukossa löytyy taas joku jolle ei kelpaa joku toinen vaihtoehto jne eli saisi olla sen seitsemää sorttia, jos kaikkia alkaisi miettiä. Tää kanasalaatii kelpaa enenmmistölle, siksi sitä.

Mun mielestä aikuiset ihmiset valitsee itse pöydästä mitä syövät, ja jos eivät jostain tykkää niin ovat sitten tykkäämättä. Ei tarvitse tehdä montaa eri sorttia vain siksi, että joku nirsoilee :snotty:

No ei oo mulla ainakaan ollut koskaan tapana kysellä mistä jokainen tykkää. Jos ei jostai tykkää ni voi jättää syömättä. Eri asia sit jos olis allerginen.

Lisäänpä vielä, että itse olen kai aika nirso, mutten kyllä valittais koskaan tarjoiluista vaan syön mitä syön. Ja syön kohteliaisuudesta sitäkin ruokaa josta en pidä, jos se on ainoa vaihtoehto esim. kylässä ruoka-aikana.

Tuo on todella huomaavaista sinulta. Meillä kun ei ole omassa perheessä mitään ruoka-ainerajoituksia, en aina ole ihan viivalla, mitä mikäkin allergia aiheuttaa, en esim ole koskaan leiponut gluteenittomia. Tiedän, että pitää olla tosi tarkka leipomisvälineidenkin kanssa. Mutta ne allergiat, jotka tiedän ja joita varten osaan varautua, otan mielelläni huomioon sekä aikuisten, että lasten puolesta. =)

Se on ainoa keino varmistua, ettei lapset saa mitään mikä ei sovi. Jos on joku kaupan valmistuote, pyydän saada tarkistaa tuoteselosteen tai kysyn etukäteen onko siinä sitä tai tätä. Sitten on näitä, jotka hyvää tarkoittaen yrittää tehdä jotain erikoisjuttuja ja sit menee kuitenkin pieleen eli on käytetty samoja välineitä tai paistettu munalla voidellut pullat samalla pellillä kuin munattomat ja pullat ottaneet kiinni toisiinsa jne. Siitä on tullut kiusallisia tilanteita, kun olen joutunut sanomaan, että lapsi syö edelleen niitä omia eväitään, kiitos vain vaivannäöstä ja yrityksestä. :ashamed:
Toisella lapsella oli pitkään vehnä kiellettyjen listalla ja näin ollen myös vehnätärkkelystä sisältävät oli kielletty. Ja sitä vehnätärkkelystä löytyi vaikka mistä tuoteselosteista. Allergioiden huomioiminen voi olla vaikeaa ja myös kallista, koska erikoistuotteet maksaa normaalia enemmän esim täysin laktoosittomat tai gluteenittomat. Siksi mun mielestä on kohteliasta ainakin kysyä ottaako omat eväät mukaan.

Yhteistyössä