Loukkaannunko turhasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "joku vaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"joku vaan"

Vieras
Tämä tapahtui jo kesällä ja painaa edelleen mieltäni, joten päätinpä kysäistä muiden mielipiteitä. Täytin viime kesänä 40 vuotta ja päätin pitää sen kunniaksi pirskeet kun yleensä en synttäreitäni juhli tai muutenkaan pirskeitä pidä. Varasin illaksi rantasaunan (kohtalaisen kalliin vielä) jonne mahtuu reilusti väkeä, ja päivä oli lauantai. Laitoin kutsut hyvissä ajoin menemään, taisin noin 30 kutsua. Tiesin että koska kyseessä on kesälauantai, monella on muitakin juhlia jotka menee synttäreideni edelle. Mutta silti; 6 tuli paikalle. Monella oli ihan oikea syy, muutama oli töissä, muutamalla oli matka varattuna ja muutamalla oli noita muita juhlia ja näistä monen kohdalla tiedän että varmasti olisivat tulleet paikalle jos vain olisivat päässeet. Jotkut vain ilmoittivat että eivät pääse tulemaan enkä mä mitään syytä alkanut tivaamaan. Mutta joidenkin syyt oli mun mielestä vähän keinotekoisia...

Yksi 4 hengen porukka ilmoitti etteivät pääse tulemaan koska silloin on paikkakunnan ainoa kesätapahtuma. Tapahtuma on joka vuosi ja se on tyyliin Takahikiän markkinat, krääsää ja metrilakua jne. Eikö sitä nyt olisi voinut yhtenä vuonna jättää väliin? Tämän sama porukka on lähes kaikki täyttäneet viime vuosina 30v ja olen osallistunut jokaisen lahjaan. En saanut heiltä lahjaa, pari sentään laittoi onnittelut Facebookissa. :/

Paras ystäväni vuosien takaa ilmoitti että on liian kuuma ajaa. Hänen olisi pitänyt ajaa tunti ilmastoidussa autossa ja perillä se rantasauna. Mulle tuo kuulosti todella tekosyyltä. Samainen ystävä täytti juuri vähän aikaa sitten 40 ja päivitti Facebookissa että tiedossa syömistä parin ystävän kanssa. Mua ei kutsuttu. Sama ystävä pari vuotta sitten korjasi että hän on mun paras ystäväni kun sanoin siskoni olevan paras ystäväni.

Ja edelleen, yksi ystävä, jonka omissa juhlissa raadoin koko päivän ja sen
lisäksi ostin vielä lahjankin, ilmoitti ensin tulevansa ja kun kysyin paria päivää ennen koska hän on tulossa kun varasin hänelle yösijaa luotani, sitten hän ilmoitti että ai sori enkö mä olekaan ilmoittanut että en tule. Eikä lahjaakaan tullut.

Enkä todellakaan ollut lahjojen perässä, kutsuun laitoin että lahja ei ole mitenkään välttämätön mutta tuossa on tilinumero jos jotain haluaa sinne pistää. Totta kai ihmisillä on oikeus valita mihin juhliin lähtevät, mutta olisitteko te loukkaantuneita tuotasta? Kyllä mä nyt oletin että vähän useampi pääsee tulemaan tai muistaa jollakin tavalla!

Tilinumero kutsussa on kyllä ihan yleinen käytäntö ja tuskin niin virallisesta kutsusta oli kyse jos pirskeet on rantasaunalla. Kyllä minä ainakin olisin vastaavassa tilanteessa vähän loukkaantunut, olisivat sitten sanoneet suoraan että ei kiinnosta tulla!

Joo siis todellakaan ei ollut mikään painettu "virallinen kutsu", ja laitoin siihen että mitään lahjaa ei tarvitse tuoda mutta jos jotain haluaa antaa niin tyrkätköön vaikka tilille. Ja maksoin monta sataa euroa rantasaunasta, sekä pistin kunnon tarjoilut sinne (myös alkoholia), joten en todellakaan rahan keräämisen vuoksi bileitä järkännyt!

Vähän asian vierestä, mutta sitä kallista, tilavaa rantasaunaa tms. juhlapaikkaa ei välttämättä kannata varata, ennenkuin vieraiden määrä on varmistunut - esim. vieraat ovat vastanneet kutsuihin ja ilmoittaneet tulevatko.

No en minä vastaavassa tilanteessa olisi tilinumeroa kutsuun laittanut. Ja mua saattais ärsyttää ko kutsussa moinen.
Mutta siis kysymykseen: Olisin loukkaantunut, mikäli niin moni jättäisi tulematta.

No tuon luettuani - kyllä itsekin olisin loukattu ja olet mielestäni aivan aiheesta pahoilla mielin. Moukkamaista käytöstä useammalta henkilöltä, näin tuon voisi kiteyttää. Sinuna ehkä kysyisin näiltä lähimmiltä, että oletteko te ajatelleet miltä tuo juhliin kutsujasta tuntui.

[QUOTE="vieras";25176235]Vähän asian vierestä, mutta sitä kallista, tilavaa rantasaunaa tms. juhlapaikkaa ei välttämättä kannata varata, ennenkuin vieraiden määrä on varmistunut - esim. vieraat ovat vastanneet kutsuihin ja ilmoittaneet tulevatko.[/QUOTE]

Öh.. no mihis sä ne vieraat sitten kutsut jos et ole varannut paikkaa..?! Laitatko kutsuun että "tervetuloa, ilmoitan myöhemmin että minne" ?

Sä et liene koskaan juhlia itse järjestänyt..

[QUOTE="vieras";25176235]Vähän asian vierestä, mutta sitä kallista, tilavaa rantasaunaa tms. juhlapaikkaa ei välttämättä kannata varata, ennenkuin vieraiden määrä on varmistunut - esim. vieraat ovat vastanneet kutsuihin ja ilmoittaneet tulevatko.[/QUOTE]
Kesälauantaisin rantasaunat saattaa olla kiven alla, joten niitä ei ihan kahden viikon varausajalla saa.
Ja kaksi viikkoa on mun mielestä se maksimiaika, milloin ilmoitetaan tulostaan tai tulemattomuudestaan.
Me esimerkiksi saatiin kutsu tekstiviestinä synttäreille (40v) lokakuussa ja se tuli maanantaina. Saman viikon torstaihin mennessä olis pitänyt vastata, että tuleeko vai ei. Juhlat ovat ensi viikon viikonloppuna.
No en tosiaankaan voi tietää noin paljon etukäteen, saisinko mä mähdollisesti lapsenvahdin just viimeiselle viikonlopulle ennen joulua (kun en ole koskaan ennenkään saanut).
Ihan mahdottomia ihmiset luulee nykyisin itsestään.

Öh.. no mihis sä ne vieraat sitten kutsut jos et ole varannut paikkaa..?! Laitatko kutsuun että "tervetuloa, ilmoitan myöhemmin että minne" ?

Sä et liene koskaan juhlia itse järjestänyt..

Öö... no laittaa ne kutsut sen verran hyvissä ajoin, että ehtii sitten vielä varata sen paikan SEN JÄLKEEN kun vierasmäärä on varmistunut JA ilmoittaa vieraille missä juhlitaan? Eihän ole mitään järkeä ruveta järjestämään yhtään isompaa juhlaa, jos ei tiedä sitä tulevien vieraiden määrää - jo ihan tarjoilujenkin kannalta...

Eipä niitä rantasaunoja niin pilvin pimein ole vuokrattavissa yhdeksi illaksi että en voinut jättää sitä varaamatta! Ilman juhlatilaa olisin jäänyt jos olisin ilmoittautumisia odotellut, ilmoittautumiset oli kuitenkin noin viikkoa ennen juhlia.
Olisi pitänyt sanoa jotain heti silloin, taitaa olla aika turha enää avata sitä asiaa heidän kanssaan...
Mutta kyllä me juhlat saatiin aikaiseksi pienelläkin porukalla ja mukavaa meillä oli että ei mun synttärit siitä mitenkään pilalle menneet! Muutama tuli 2-3 tunnin matkan päästä, varasivat hotellin ja toivat vielä lahjankin!

Öö... no laittaa ne kutsut sen verran hyvissä ajoin, että ehtii sitten vielä varata sen paikan SEN JÄLKEEN kun vierasmäärä on varmistunut JA ilmoittaa vieraille missä juhlitaan? Eihän ole mitään järkeä ruveta järjestämään yhtään isompaa juhlaa, jos ei tiedä sitä tulevien vieraiden määrää - jo ihan tarjoilujenkin kannalta...

Ja luottaa siihen että saa vuokrattua tilat sitten sinä päivänä kun on vieraat kutsunut? Vai meinasitko että vieraat saavat luvan tietää puolta vuotta ennen pääsevätkö tulemaan vaiko eivät? Tuskin noita 30 hengen rantasaunoja nyt ihan hirveästi on tarjolla.

Tuota - ihanko tosissasi meinaat että kutsussa ei kerrota MINNE kutsutaan? :) En olekaan moista kutsua koskaan saanut...

Vanilla Whip, juurikin noin, ei niitä isoja rantasaunoja kesälauantaiksi kannata enää kysellä jos juhliin on pari viikkoa. Itse varasin tuon noin 3kk aikaisemmin ja monta paikkaa piti kysyä ennen kuin tärppäsi.

Rehellinen mielipiteeni: Juhlat kuulostavat kivoilta ja hyvin järjestetyiltä. Mutta moni ei tullut, koska kutsussa oli se tilinumero.

Se tilinumero on ihan KAMALAN lannistava. Kyllä siitä väistämättä tulee mieleen, että haluat rahalahjan, vaikka kuinka yrität sanoa, että et - laittamalla tilinumeron kerrot, että oletuksesi mukaan ihmiset kuitenkin haluavat tuoda lahjan, etkä haluaa mitään tavallista kavereiden kesken annettavaa 40-v. lahjaa (kirja, Aino-tossut tmv. pientä). Ei kukaan tule synttärijuhliin ilman lahjaa, jokainen haluaa tuoda jotain pientä - ja tilinumero on suora tyrmäys ja sanoo, että haluat rahaa. Rahana ei voi myöskään antaa oikeesti ihan pientä summaa, 20 euroa tmv., kun se tuntuu tyhmältä. Ihmiset ajattelivat, etteivät halua antaa rahaa aikuiselle ihmiselle.

Jos olis ollut edes jonkun hyväntekeväisyysjärjestön tilinumero, ymmärtäisin. Muuten en.

Nuorelta hääparilta sen voi vielä jotenkin ymmärtää, mutta aikuiselta ei ollenkaan. Mun yks ystävätär tekee noin, enkä mene koskaan. Eikä kyllä juuri kukaan muukaan, juhlissa on yleensä 2-4 ihmistä, vaikka kutsuu kymmeniä.

Hei tarjoilut on täysin asia erikseen!!

Täytyy vielä sen verran kommentoida tähän (vaikka vaikuttaa kyllä siltä että sinä et todellakaan tiedä isojen juhlien järjestämisestä mitään).

Otetaan vaikkapa esimerkkinä hääjuhla (omat tuoreessa muistissa). Tarjoilut tilataan noin kahta viikkoa ennen sille henkilömäärälle joka on ilmoittautunut, joten sillä ei ole mitään tekemistä kutsujen tai osallistujamäärän kanssa. Sen sijaan tilavaraus oli meidänkin tehtävä vuotta ennen (vierasmäärä 70hlö). Emme me olisi mitenkään voineet lähettää kutsuja tuolle ihmismäärälle ja vasta sen jälkeen alkaa etsiä / varata juhlapaikka.

Hiukan hei valoja päälle ;)

• Tykkää
Reactions: nöppönen
Tilinumero 40v-kutsussa on kyllä mauttomuuden huippu.

Ihmiset vaan on (nykyään?) tollasia, ei jakseta lähteä eikä ilmoitella :(

Mä henk.koht. en ois kyllä välittänyt mistään rantasaunabileistä kun en tykkää mistään yleisistä kimppasaunoista enkä uimisesta luonnonvesissä, mutta tuskin kaikilla sun kutsumilla siitäkään oli kiinni.

No olen kyllä itse ollut monillakin synttäreillä joissa on se tilinumero kutsussa... Mm. nämä ystäväni juhlat joissa raadoin, siellä oli tupa täynnä väkeä, osa laittoi tilille, osa toi lahjan vaikka kutsussa oli aivan selvästi että tavaraa on jo tarpeeksi, muistamiset tilille.
Ja yksi kaveri antoi mulle just 20 euroa enkä siitä loukkaantunut yhtään. Mun tuntemat ihmiset kyllä tietää että en ole rahan perään. Ja se tilinumero oli aivan sivulauseessa, pääasia oli se että haluan viettää iltaa ystävieni seurassa, saunotaan ja uidaan ja otetaan pari saunajuomaa jne. Ja se toteutui täysin niiden kanssa jotka paikalle tulivat.

Tilinumero 40v-kutsussa on kyllä mauttomuuden huippu.

Ihmiset vaan on (nykyään?) tollasia, ei jakseta lähteä eikä ilmoitella :(

Mä henk.koht. en ois kyllä välittänyt mistään rantasaunabileistä kun en tykkää mistään yleisistä kimppasaunoista enkä uimisesta luonnonvesissä, mutta tuskin kaikilla sun kutsumilla siitäkään oli kiinni.

Ei todellakaan koska tiedän että lähes kaikki kutsutuista olisivat juuri tykänneet siitä. Ja paikalle tulleista yksi ei sauno mutta ei se häntä estänyt siellä mukana olemasta.
Älkää nyt tarttuko siihen tilinumeroon, se ei oikeasti lukenut niin että tulkaa paikalle ja rahaa sitten tilille tulemaan, ja kaikki tiesivät sen.

No ehkä kuitenkaan se tilinumero ei ollut kaikkein fiksuin veto vaikka kuinka olisi ollut sivulauseessa... Mutta silti aika outoja selityksiä kavereillasi oli, vähän tekosyiltä kuulosti. Ehkä he ajattelivat että ei voi sanoa suoraan että ei huvita ja sitten keksivät jotain muuta... Olisi luullut kuitenkin heidän muistavan jollain tavalla. Mä kyllä kysyisin suoraan että kiinnostaako heitä ystävyys enää lainkaan, vaikkakin tuo tapahtui jo kesällä. Mutta jos noin kysyy pitää olla valmis myös kestämään vastaus!

No olisin loukkaantunut. Loukkaannuin vähän siitäkin, kun meidän yksiin kesäjuhliin ei tullut kun 4 ihmistä vaikka 25 kutsuttiin. Ei ollut sen kummempaa syytä juhlille, mutta mua harmitti kun niin vähän tuli eikä ne muut ees vaivautuneet ilmoittamaan etteivät tule.

Tosin en sinuna olis tota tilinumeroa laittanut. En olisin lahjasta maininnut mitään, tai korkeintaan että ei tarvitse tuoda. Osa toisi kuitenkin.

[QUOTE="aaaaa";25176375] Mutta moni ei tullut, koska kutsussa oli se tilinumero.

Se tilinumero on ihan KAMALAN lannistava. Kyllä siitä väistämättä tulee mieleen, että haluat rahalahjan, vaikka kuinka yrität sanoa, että et - laittamalla tilinumeron kerrot, että oletuksesi mukaan ihmiset kuitenkin haluavat tuoda lahjan.[/QUOTE]

Tämä on muuten totta. Itse en ole koskaan saanut tällaista kutsua, mutta jos saisin, niin alkaisi kyllä ahistamaan.
Miksi ei voi mieluummin sanoa että ei tartte lahjaa, tuokaa kolehtiin rahaa jos haluatte. Ja sitten ottaa vastaan käteistä jos nyt on ihan pakko sitä rahaa saada.

Yhteistyössä