Loppuvuosi pihistellen. Neuvoja? Vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja icandoit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

icandoit

Vieras
Rahatilanne heitti häränpyllyä monien yhteensattumusten vuoksi, osa tietoisia päätöksiä ja osa itsestä riippumattomista syistä. Tällä hetkellä tilanne on siis se, että menoja on enemmän kuin tuloja - tilanne tasaantuu kyllä, mutta sitä ennen olisi nuukailtava muutamia kuukausia. Ja yrittää olla stressaamatta, jotta saisi yhden haaveen toteutettua tähän samaan sumaan :heart:

Tänään olen purkanut liikkuvan nettisopimuksen (hyödytön ja turha), soittanut jätehuoltoon ja pidentänyt roskisten tyhjennysväliä (typerää kun roskis tyhjennetty vaikkei ollut edes puolillaan) sekä soittanut vakuutusyhtiöön ja sopinut laskutukset 2kk välein (alkaa tosin vasta 12/14). Puhelinliittymän vaihdoin edullisempaan. Päiväkotimaksun olen juuri tarkastuttanut ja se laskikin roimasti. Asumistukea haen, kun palkka tulee, vaikken usko että siihen olisin oikeutettu. Pikkukolikot (alle 50c) kerään kaikki säästöpossuun, joka onkin pian täynnä! Pullot ja tölkit kerään, kun niitä löydän.

Olen yrittänyt myydä lasten pieniksi jääneitä vaatteita, leluja ja koruja huuto.netissä, mutta menee äärettömän huonosti kaupaksi. Tai ehkä olen vain malttamaton, kun rahaahan pitäisi saada mielellään heti ja suuria summia. Toriin olen aikeissa laittaa kodin (sisustus)tavaraa. Kirppispaikkaakin olen harkinnut, mutta kannattaako sekään? Tiedossa olisi mistä luopua, mutta kun se oma viitsiminen on täysin hakusessa kunnei viitsi tehdä "turhaa" työtä eikä täysin ilmaiseksi antaa.

Töissä olen osittaisella hoitovapaalla (90h/vko). Yövuoroja teen kuten tähänkin saakka, iltavuoroja nykyään vähemmän kuin ennen. Nyt ne painottuvat pääosin pyhäpäiviin. Joulukuussa tulee veronpalautuksia ja itse en järjestä tänä vuonna Joulua vaan olen töissä, lapset ovat isällään. Joululahjat hankin ainoastaan kummi- ja omille lapsilleni.

Ottaisinkin nyt enemmän kuin mielelläni vastaan kaikki säästökeinot ja -ideat Nuukuustottumuksista ihan ruokaideoihin asti, ilman provosointia.. Perusjuttuja onkin tiedossa ja toteutuksessa, josko jollakin olisi jotain uusia ideoita? Olisiko joku halukas nuukailemaan kanssani tämän ajan? Tähän voisi listata esimerkiksi onnistumisia ja epäonnistumisia, siten kuin haluaa. Vertaistuki olisi nyt kyllä poikaa =)

Taloudessamme on eskarilainen, koululainen sekä äiti-ihminen.

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
tarkkailen lasten vessa paperin kulutusta. sekä niiden hintoja. pyyhin yleensä roiskeet rätillä ja olen ommellut lakanakankaasta pieniä liinoja. nenäliinoiksi, suun pyyhlimiseen yms. käytön jälkeen vaan pesukoneseen.
pesuaineiden annostelua kannattaa tarkkailla .
kaiveleppa kaikki takkien taskut ja laukkujen taskut kolikoiden varalta.

Töissä olen osittaisella hoitovapaalla (90h/vko).
Siis tunteja on 90 / 3vko.

WC-paperit ostan aina suuremmissa määrissä ja tarjouksesta. Saippuoita ollaankin jo pidemmän aikaa käytetty niin, että käytetään ensin vanhat kaikki pois ja sitten vasta ostetaan uutta tilalle. Sama pätee moneen muuhun.

Tuon rättivinkin voisinkin ottaa käyttöön talouspaperin tilalle, kiitos :flower:

• Tykkää
Ruokakaupaksi Lidl. Jäädytä KAIKKI menot mitä vaan voit. Siivousaineet, wc-paperit, patterit tms.kaikki esim. Tokmanni-konsernin myymälöistä. Käytä kestokasseja. Älä syö ulkona/hae noutoruokaa. Ei iltapäivälehtiä tai muitakaan lehtiä. Pese astiat ja pyykit yösähkön mentyä päälle. Käytä kauppojen omia merkkejä; Pirkka, Rainbow, Eldorado, Euroshopper, jos käyt muualla kuin Lidlissä. Vertaile, vertaile ja vertaile; esim. Hong Kongissa on järkyttävän hintaista kahvia!

• Tykkää
Suurin osa tähän mennessä tulleista vinkeistä onkin jo käytössä, kiitos niistä :flower:

Sen kauppakassin kun vain muistaisikin ottaa jokaiselle kauppareissulle mukaan :D Ehkäpä sitä mukaa, kun alan kirjoittaa kauppalistaa ja pidättäydyn myös siinä. Roskapusseina oonkin jo pitkään käyttäny niitä rullassa olevia.

Olet oikeassa jyhgs, tosin itselläni ei ole enää kiloakaan pudotettavana. Laihduin 1½ vuoden aikana enemmän kuin oli edes aikeissa :)

Mieki pihistelen loppuvuoden, äitiyspäiväraha ei riitä oikein mihinkään. Varauduin jo ennakkoon, maksoin kaikki velat ja osamaksut pois, vain autolainan kuukausierä jäi. Lopetin kaikki lehdet, kilpailutin sähkön, tarkistin puhelin- ja mobiililiittymät. Muutaman kuukauden pihistelin jo ennakkoon ja keräsin varat pakollisiin lapsen hankintoihin.

Nyt enää on budjettiarki, suunnittelen ruokaostokset viikon tavoitteella joka pienentää ruokakauppalaskuja merkittävästi. Mutta imetyksen aikaiset mieliteot nostaa kyllä kivasti ruokaan menevää summaa... mutta toistaiseksi aika kivasti pysytty tavoitteissa.

Kaikkien ostosten kirjaaminen taulukkoon avaa kummasti silmiä siitä MIHIN se raha oikeasti katoaa. Mun ei tarvis oikeasti ajella autolla niin paljon...

Astianpesukonetabletit voi puolittaa.

Itse käyn suihkussa niin, että hana on niin pienellä että vesi juuri tulee suihkuhanasta. Turhaa veden kulutusta pitää hana suihkuttelun ajan täysillä.

Onko teidän kaupungissa leipätoria, ruoan jakelua, EU-kassin jakoa, ilmaista ruokailua?

Leivän päälle vain yksi juusto/ makkarapala kerrallaan. Säilyy juusto kummasti pidempään :)

Nyt enää on budjettiarki, suunnittelen ruokaostokset viikon tavoitteella joka pienentää ruokakauppalaskuja merkittävästi. Mutta imetyksen aikaiset mieliteot nostaa kyllä kivasti ruokaan menevää summaa... mutta toistaiseksi aika kivasti pysytty tavoitteissa.

Kaikkien ostosten kirjaaminen taulukkoon avaa kummasti silmiä siitä MIHIN se raha oikeasti katoaa. Mun ei tarvis oikeasti ajella autolla niin paljon...

Paljonko olet viikkotavoitteeseen varannut ja millaisella perhekoolla? Olen miettinyt samaista, että pitää kirjata sitten ostoksia ja menoja ylös niin selkiää hieman tarkemmin. Loistavaa, että ennakoit! Harmi etten siihen itse osannut varautua, säästöt menneet kesän aikana erinäisistä syistä.

Onko teidän kaupungissa leipätoria, ruoan jakelua, EU-kassin jakoa, ilmaista ruokailua?

Onhan noita, mutten niissä käy. Ovat kuitenkin tarkoitettu vielä vähävaraisemmille ja itselleni tämä tilanne on vain hetkellinen. Työpaikalla saan ilmaiset ruoat ja ne hyödynnän.

Jos mahdollisuus, ompele mieluinen ja juuri itselle sopiva ostoslaukku, se tulee paremmin otettua mukaan :)

Hmm.. Täytyykin tutkia kankaat, josko löytyisi jotakin kivaa. Hyvä idea :)

Toisella lapsella näyttää kuume nousevan, tuskin on huomenna koulukuntoinen. Ja olisi vielä lähdössä viikonloppuna reissuun. Toivottavasti pöpö talttuu pian!

Meillä on perheessä 2 aikuista, 1 lapsi, 2 kissaa ja koira. Mekään ei EU kasseja voida hyötykäyttää, mies on allerginen vehnälle niin eipä siitä kassista ole mitään iloa.

Näyttää menevän aikavakiolla 50e/viikko ruokaan (ei sisällä eläinten ruokia), ja me syödään mielestäni hyvin. Toki teemme edullisia ruokia niin että yhden päivän kokkailuja syödään pari-kolme päivää. Lounaaksi on minulle joka päivä kaurapuuro, illasta yhteinen lämmin ruoka. Yleensä laatikkoruokia + salaatti, toisinaan lidlistä saa tosi halvalla entrecote-pihvejä ja lauantai on aina lohipäivä.

Näyttää menevän aikavakiolla 50e/viikko ruokaan (ei sisällä eläinten ruokia), ja me syödään mielestäni hyvin. Toki teemme edullisia ruokia niin että yhden päivän kokkailuja syödään pari-kolme päivää.

Samaa summaa olen ajatellut. Pitääpi katsoa kuinka käy ;) Lasten kanssa kirjoiteltiin tuossa illalla kauppalista huomiseksi, ylimääräiseksi lupasin ostaa sairastelevalle mehua/limua, jos on vielä huomenna kuumeessa. Luulisin, että huomisesta kauppareissusta selviän alle 30 eurolla.

Lisäisin tähän vielä, että miesystäväni kuuluu toisinaan kokoonpanoomme lemmikkinsä kanssa. Hän tosin huolehtii omista kuluistaan, vaikka toki ruokin hänetkin, jos meillä olemme. Hänen luokseen otan usein itse tehdyt ruoat ja niitä sitten lämmitellään, ellen viitsi/jaksa hänen luonaan kokkailla. Aiemmin olen ostanut lapsille sinne puurotarpeet ja saan hänen jääkaapillaan käydä aivan vapaasti (on vain mielissään kun vaimoke kokkaa puolesta) :D

Käytä pesuaineita pieniä määriä, esim kuten shampoot ja suihkusaippuat...
Hiero shampoo ensin käsissä pieni määrä, sitten vasta päähän ja suihku tietty kiinni.
Myös muut pesuaineet käytä pyykinpesuainetta vain puolet annostuksesta.
Pyöräile
Käytä kirjastoa
Vaihtele vaatteita kavereitten kanssa...
Tee sämpylöitä

• Tykkää
[QUOTE="Tia";30257945]Mulla on koko ajan käsilaukussa kauppakassi. Se on sellanen jonka saa vetskarilla kiinni...[/QUOTE]

Minulla kanssa käsilaukussa useitakin kevyitä jotka pienessä säilytyspussissa.Kevyitä eivätkä vie paljoa tilaakaan.

Torissa kannattaa myydä melkein mitä vain. Lasten pelit ja kirjat menee hyvin paketteina.
Joululahjaostokset käyntiin jo! Alekorit!
Hyödynnä tarjouspäivät esim nyt cittarissa mammuttipäivät ja esim vessapaperi tarjouksessa.

Tee ruokaa kerralla suurempi annos ja pakasta kerta-annoksia. Kolmea - neljää ruokaa sopivasti vaihdellen ei käy tylsäksi. Hyödynnä kauden juurekset ja kaalit - minä tein juuri suuren kattilallisen vihannessosekeittoa: osa huomiselle & ylihuomiselle ja pakastimeen loput - muista "kierrättää" pakastinta, niin ruokaan ei tule makuja säilytyksestä. Onko lähelläsi leipomon kauppaa? Jos on, niin helposti säästät leivän hinnassa - vielä enemmän toki jos jaksat tehdä itse sämpylöitä.... Osta kerralla suuri perhepaketti leipää ja pakasta heti tuoreena kerta-annoksia. Opettele tekemään myös "harvinaisempia" puuroja uunissa/kattilassa ja syö vaihtelevasti marjojen & mehukeiton tms kanssa. Leikkeleiden sijasta osta lihaköntti ja paista & viipaloi osa leivänpäällisiksi, osasta liha juurespataan ja osa pakkaseen odottamaan seuraavaa käyttöä vaikkapa pyttipannussa. Tsemppiä kovasti syksyyn!

Mie möin pois jopa oman kannettavan tietokoneen saadakseni hiukan extrarahaa. Päätös oli vaikea, mutta minulla on myös tablettitietokone jolla pystyn hoitamaan kaikki tarpeelliset asiat. Kone oli kyllä jo sen verran vanha myös, että joka tapauksessa sillä ei olisi ollut enää elinvuosia jäljellä. Ja tabletille on nykyään googlelta myös taulukko-ohjelma jota käytän menokirjanpitoon niin ei tarvi olla hukattavaa paperia ja laskeekeskiarvoja ja kulutuksia ihan automaattisesti.

Meillä ei säästellä nois pesuaineissa kauheasti ja muutaman kerran olen huomannut, että kun menen muka ostamaan halvemmalla esim.Tokmannista puhdistusaineita ym niin ne ovatkin kalliimpia kuin läheisessä marketissa :D Tarjoukset ovat erikseen mutta muutama kaverikin on sen huomannut.
Lidlikään ei ole aina se edullisin paikka ostoksille, sieltä kannattaa hakea vain tietyt tuotteet. Teen kerran pari viikossa ns.tarjouskierroksen kolmesta eri kaupasta, ovat lähekkäin niin helppoa. :)
Olen vanhimman muksun pistänyt selaan tarjouslehtiset ja kirjoittaa listan ylös niistä tuotteita, mitä meillä menee.

Sunnuntaisin käyn poimimassa punaisten/keltaisten lappujen tuotteet, ne pakkaseen ja niistä teen seuraavan viikon ruokia osalle päiviä. Eri kaupoissa on toki päivänsä millon niitä laputetaan mutta äkkiä ne päivät alkaa huomaamaan ja kehtasimpas kysyäkin eräältä myyjältä kerran milloin heillä laput tulee ;) Niillä säästää hyvin eikä hävetä yhtään!