Loppuvuodesta 2008 plussanneet lapsettomat

Kiitos kysymystä Nasu, tänään oli neuvolalääkäri. Paitsi, että olin jo neuvolassa kun jostain keskuskonttorista tuli neuvolaan tieto, että lääkäri on sairaslomalla. Ja sillä varoitusajalla ei tietysti uutta lääkäriä paikalle keritty hankkia. En siis lääkärille asti päässyt koskaan, mutta terveydenhoitaja teki perusjutut. Ja ainakin niiden perusteella kaikki näyttäisi olevan hyvin. Sydänäänet kuuluivat vahvoina.

Tietysti olisi ollut hyvä päästä tarkistamaan kohdunsuun tilanne. Ja muutenkin olisin lääkärin kanssa halunnut keskustella siitä voinko näistä vuodoista huolimatta elää ihan normaalia elämää. Eli voimmeko lasten kanssa mennä uimahalliin, voinko käydä jumpassa, voimmeko ukon kanssa rakastella yms.

Näiden kysymysten vastauksia joudun siis edelleen odottelemaan. Mutta tietysti päivän hyvä uutinen on se, että pienen sydän kovasti sykki. Yritän siis ottaa ihan rennosti.

Minä olen kanssa parina iltana ollut tuntevinani vauvan liikkeitä. Vähän liian aikaistahan tämä ohjekirjojen mukaan on sille, että liikkeitä tuntee... Ja ehkä ne on vaan jotain ilmakuplia. Mutta kun on jo kaksi aikaisempaa raskautta takana, niin aika hyvin tunnistan mikä on vauvan liikkeitä ja mikä muuta. Ja sen perusteella kyllä väittäisin pari kertaa jo tunteneeni vauvan liikkeitä.

Belle 15+0

Heissan kaikille
oli pakko tulla tänne purkaan tunteita. Oon ollu niin vihanen koko päivän ku pikkusisko sai eilen tytön en tietenkään siitä oo vihanen vaan onnellinen, mut ku ne tyrii täällä Keskipohjanmaan sairaalassa niin pahasti aika usein. Siskolla meni kaks viikkoa yli aikaa ja sit ku vihdoinviimein eilen meni synnärille niin käynnistettiin ja 5 tuntia meni tipan kautta starttipilottia suoneen eikä siltikään avautunut ja sit laitettiin epiduraali eikä sekään auttanut, Sit kuuden aikaan piti lääkärin tulla ja jos ei vielä oo alakerrassa tapahtunu mitään niin sit sektio, eikä ollu tapahtunu, vauvalla ei ollu edes pää kiinnittynyt paikoilleen ja karkas koko ajan lääkärin käsistä siltikään ei vielä tehty mitään. Puol 8 illalla sit olikin jo hätäsektio ja siskolla oli kohtu räjähtäny sisälle ja menetti pari litraa verta vielä kaupanpäälle :( . Nyt sit sanottiin ettei enää voi saada lapsia ku repes nii pahasti. Mua ottaa niin päästä ku niin anatavat mennä yli, sanoin miehelle et sit mulla ei saa mennä päivääkään yli tai rupeen huutaan....

Tinuli71 ja Mortti 16+2

:heart: :heart: :heart:

Pitkä tauko on ollut kirjoittamisessa, mutta täällä ollaan taas.

Oli kiva lukea hyviä uutisia. Meilläkin np-ultra sujui hyvin. Pikkuinen oli oikein vilkas tapaus. Np-mitta oli 0,9 mm ja veriseulasta tuli normaalitulos. Vähitellen uskaltaa jo hengähtää!

Massu on kasvanut siihen malliin, että enään yhdet omat housut menevät päälle. Muutamia mammavaatteita olenkin jo hankkinut. Vauvalle en ole vielä hankkinut muuta kuin yhden pienen potkupuvun. Vähitellen voisi varmasti alkaa uskaltautua kirpparilta katsomaan pikkuiselle jotakin kivaa.

Töissäkin on asiasta kerrottu. On helpottavaa, kun ei tarvitse asiaa enää piilotella. No eipä tätä massua kyllä kohta enää piilotellakaan. Oli hyvä kertoa asiasta, ennen kuin huhut saavat siivet.

Olen tässä pohtinut tuota äitiyslomalle jäämistä ja kesälomaa. Äitiysloma alkaisi heinäkuun alusta. Toisaalta kutkuttaisi pitää kesäkuu jo kesälomaa ja toisaalta mietin, kannattaisiko tuo loma säästää ensi vuodelle, niin saisi vauvan kanssa olla kotona pidempään, jos päätän palata töihin... No onneksi ei tarvitse asiaa vielä päättää ;)

Ruokahalu on ihan hillitön. Minunkin mieheni katsoo ihmetellen mässyttelyäni. Nyt kun pahoinvointi on jo hellittänyt, täytyy alkaa kiinnittää huomiota tuohon syömiseen, ettei tämä nyt vallan karkaa hallinnasta. Painoa on kuitenkin jo kertynyt sellaiset 3 kiloa ylimääräistä...

Minulla on ollut viime viikon aivan hillittömän karmeaa päänsärkyä. Niskat- ja lavanseutu on ihan jumissa. En tiedä johtuuko siitä, että tuo rintavarustus on saavuttanut melko kunnioitettavan mitan. Kävin apua hakemassa fysioterapeutilta, kun nuo Panadolit eivät tehoa ainakaan minuun. Tarkoitus on ottaa kuuri hierontoja. Ainakin ensimmäinen kerta auttoi jo asiaa. Onko teillä muilla pääsärkyä?

Nyt lähden kokkailemaan, saan illaksi hyvän lapsuudenystäväni vierailulle. Hyvää ystävänpäivää toivotellen

Tikru + pirpana 15+3

Hyvää ystävänpäivää!

Meillä oli torstaina np-ultra ja siellä kaikki ok :heart: Turvotusta 0,8 mm ja vintiö heilui ja potkiskeli kuin heikkopäinen :) iso näyttöruutu oli pimeenä, joten minä en nähnyt paljon mitään, mutta mies sai ihastella pikku-kaveria kätilön ruudulta. Oli aika tohkeissaan ultran jälkeen. Veriseulaan en mennytkään, aion vain luottaa tuohon ultraan. Niin ja koko vastasi torstaina 11+5 (tod. 11+3), eli silloin kokoa oli 4,9 cm.

Minulla on myös ollut päänsärkyä. Kahden panadolin ottaminen kerralla auttaa hiukan, mutta syy särylle on kyllä hartioiden, niskan ja koko rintarangan jumitus. Mulla on tutun fyssarin tekemä jumppaohje, jota yritän noudattaa muutaman kerran viikossa muun liikkumisen lisäksi. Sen pitäisi auttaa. Käyn myös kerran kahteen viikkoon osteopaatilla käsittelyssä. Muutaman kerran jälkeen alkaa pahin jumitus helpottamaan.

En tiedä liittyykö raskauteen, mutta mä olen kärsinyt ilmavaivoista viimeiset pari viikkoa. Ja ihan kärsinyt, sillä mahassa kiertää ja koskee ja maha on iltaisin kuin ilmapallo... ja mies varmaan kärsii hajuhaitoistakin :ashamed: Pitää varmaan katsoa tarkemmin mitä syö ja jättää paprika, sipuli yms hiukan vähemmälle, niin jospa se helpottaisi.

Mukavaa viikonloppua kaikille. Mie lähden vanhan ystävän luo ystävänpäiväpäivälliselle. Ihanaa päästää valmiiseen pöytään =)

Vuokko ja vintiö 11+5

Minä kävin perjantaina 13. päivä NP-ultrassa ja kaikki oli pikkuisella hyvin. Vastasi viikkoja ja niskaturvotuskin oli ok. Minä voin edelleen pahoin, vaikka ehkä se hiukan olisi helpottamaan päin, näin ainakin haluan ajatella. Olis kiva jos oikeasti tekisi mieli jo syödäkin jotain.

Minzu 12+6

NP-ultrassa on sitten käyty ja olihan kokemus! Itse ultra meni hyvin ja vauva potki ja sätki oikein reippaasti,mutta kun kätilö sitten syötti koneelle kaikki mitat ja verikokeen tulokset niin kone ilmotti että riski kromosomi häiriöön on 1:5!! Joten tosi korkee. Kätilö sitten jo kirjoitti lähetteen lisätutkimuksiin. Miehen kanssa sitten lähettiin kotiin päin vähän pahoilla mielin tietysti ja matkalla jo keskusteltiin että jatketaanko raskautta vai mitä tehdään.Itkukin siinä jo kerkes tuleen. Mutta sitten sieltä kätilö soitti perään,että hänelle oli tullutkin pilkku virhe niskaturvotuksen kohdalla.Hän oli laittanu 51mm vaikka oikeesti oli 0,51mm. Joten uusi ja oikea tulos oli sitten 1:1800. Joten nyt on taas mieli jo hyvä,mutta kyllä kerkes ajatteleen paljon asioita reilun puolen tunnin aikana.

Mulla on kans ollut hirveitä päänsärkyjä eikä kans oikein auta mikään,että tänään oon menossa hierojalle,jos se auttais.Niskat ja hartiat on kyl ihan jumissa. Rintavarustuskin on kasvanu eikä pienet ollu enestäänkään,et kai sekin vaikuttaa.Ei tarttis kyl yhtään enään kasvaa.

Tiinuli,mun serkulle meinas käydä ihan samanlailla se meni kans 3 viikkoo yli ja sitä käynnisteltiin monta tuntia ennunkun tehtiin sektio.Ja varmaan oli sama sairaalakin.Tästä kyl on aikaa jo 4 vuotta.

Minä pääsin eilen vihdoin (jo kahdesti peruuntuneeseen) lääkärineuvolaan. Ja vihdoin myös saatiin selvyyttä näihin edelleen jatkuneisiin ajoittaisiin vuotoihin. Ultralla pääsin taas kurkistamaan vauvaa ja kohdussa ja vauvalla on kaikki hyvin, mutta kohdun kaulasta löytyi kaksi pientä polyyppia, jotka ovat tosi herkkiä vuotamaan. Siinä lääkärintutkimuksessakin tuli vähän vuotoa, kun pumpulitukolla kokeili sen polyypin pintaa.

Polyypeista ei ole vauvalle mitään haittaa. Polyypit eivät myöskään sinällään ole vaarallisia, vaan ovat aina hyvänlaatuisia (vaikka kasvaimia ovatkin). Eli siinä mielessä voin nyt huokaista helpotuksesta.

Ja lääkärin mukaan voin tehdä kaikkea mitä normaalistikin (käydä uimassa lasten kanssa, käydä jumpassa, rakastella yms) vaikka nämä ovat vuotoa aiheuttaneet. Nyt kun tiedetään mistä vuoto johtuu ja tiedetään että se ei ole vaarallista, niin minulla ei ole mitään syytä vältellä tilanteita, jotka vuotoa aiheuttavat.

Jossain vaiheessa polyypit tietysti pitää poistaa ja neuvolalääkäri lupasi konsultoida sairaalan erikoislääkäreitä siitä, voiko ja kannattaako ne poistaa nyt mahdollisimman pian vai voidaanko odottaa ja poistaa ne raskausajan jälkeen.

Onnittelut myös sagalle jonka pelästys oli onneksi turha. Onnittelut myös kaikille muille jotka nt-ultrasta ovat saaneet mukavia uutisia.

Belle 16+0

Nostetaanpas meidän ketjua, ettei kovin kauaksi pudota :)

Mun riesaksi on tullut kova lonkka- ja ristiselkäsärky... noiden niskajumitusten rinnalle siis. Oikea monivaivanen olo on ollut koko viikon. Onneksi selkäsärky on vanha vaiva, joten se nyt ei sen ihmeemmin ilmestyttyään säikäyttänyt. Vaikka ei se mitään kivaa ole eikä siihen panadolkaan auta - pitäis olla vahvemmat lääkkeet. Onneksi osteopaatti oli positiivinen ja sanoi, että mahan kasvaessa ja painopisteen muuttuessa kipu voi jopa hellittää. Toivotaan parasta. Mutta kuulemma kannattais ensi viikolla kysellä neuvolasta mahdollista fysioterapiaa ja lantiotukivyötä. Kipu kun voi vielä lisääntyäkin kun lantio löystyy.

Nyt vaan pitää sopivassa tahdissa liikkua, jumpata ja venytellä. Onneksi olo on muuten onnellinen ja jatkuva huolikin vauvasta on jo helpottanut, joten enköhän jaksa kipujenkin kanssa elää. Pienen pieni kumparekin näyttää ilmestyneen vatsaani, ehkäpä se oikea vauvamaha muutaman viikon päästä pullahtaa esiin :)

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

Vuokko 12+6

Nyt tulee varmaan kaikkien vihat niskaan mutta olisko tän porukan jo aika siirtyä kokonaan tonne odotuspuolelle?

On toki ihanaa kun olette plussanneet ja se tuo toivoa meille ikuisuuden yrittäneille ja ymmärrän senkin, että alkuraskaudessa ei välttämättä odotuspuoli tuntunut omalta mutta osa teistä on jo melkein puolessa välissä raskautta niin voisitte vaikka perustaa oman pinon tolle odotuspuolelle jotta saatte vanhojen tuttujen kanssa jatkaa juttua.

Mikään ei toki pakota minua avaamaan tätä ketjua mutta mielestäni se ei enää kuulu lapsettomuuspuolelle.

joo hei vaan kaikille. Odotusketjuhan tämä mun mielestäni on myös =) . mut siirtyisin kyllä kans sinne odotuspuolelle mut ku en löydä sinne sivua.
Kävin tänään jälleen neuvolassa ja siellä oli kaikki ihan hyvin. Syke oli 150 luokkaa ja kaveri on kyl ollu aika vilkkaalla päällä näin iltaisin ku tuntuu ettei millään meinaa nukkumaan ruveta vaan pyörii ja hyörii koko ajan =) . Mut se on hyvän merkki, 13.päivä enskuuta olis sit sen rakenneultran aika, joten sinne asti taas sit pinnistetään.

Tinuli71+ Mortti 17+5

Yhteistyössä